Anders G Johansson

Prioritera befintlig järnväg

Vi 01-tiden inatt spårade ett arbetsfordon ur från rälsen vid Väring. Ännu nio timmar senare är Västra stambanan stängd och tågen ställs in. Några bussar ersätter dem inte. Jag var en av många resenärer som vid upprepade tillfällen trängdes på Resecentrum i Skövde ihopp om att komma iväg. Till sist gav jag upp.

Det är andra gången på ett drygt åt som en urspårning på samma plats slår ut hela stambanan. Monica Green (S), riksdagsledamot från Skövde, brukade tidigare regelmässigt anklaga den dåvarande Alliansregeringen för tågstrul när sådana inträffade under dess åtta år vid makten. För det gjorde det ju. Då liksom nu. Numera är hon tyst.

Det har hon anledning att vara. Punkligheten, uttryckt i “sammanvägt tillförlitlighetsmått”, har ökat med någon blygsam decimal på fyra år. Men det har å andra sidan också den genomsnittliga tågförseningstiden. Överlag är läget oförändrat. Detta enligt statistik från Myndigheten för Trafikanalys.

Det behövs således fortsatta satsningar på underhåll av den befintliga infrastrukturen. Och det behövs rejäla kapacitetsförstärkningar. Flera banor, bland annat Västra stambanan, är underdimensionerad för den trafik som idag trafikerar spåren.

Men S-MP-regeringen väljer istället att satsa på höghastighetståg och detta till enorma summor. Omkring 300 miljarder kronor (ingen vet säkert) ska kalaset kosta. De kommer dock inte till närmelsevis ge någon motsvarande samhällsnytta. Så länge S-MP-regeringen framhärdar med denna tokiga idé kommer underhåll och kapacitetshöjande investeringar i befintlig infrastruktur att trängas undan. Utrymmet för detta blir för litet när regeringen prioriterar fel.

Ulf Kristersson (M) och Jessica Rosencrantz (M) skrev i Dagens Industri (05 oktober 2016): “Moderaterna vill prioritera den järnväg vi redan har. Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet. Det regionala pendlandet och industrins behov av pålitliga godstransporter ska stå i centrum. Fokus bör ligga på de sträckor där kapacitetsbristerna är som störst”.

Det är så sant som det står skrivet.

LÄNKAR:

Blogginlägg om infrastruktur.


Bloggat på sla.se.
Desktop