Datorspel med Alexander Milton

Sweden Game Conference dag 1

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Holy hell vad mycket grejer som händer just nu – jag hinner inte ens sätta mig ned och skriva en blogg om ett helt fantastiskt Sweden Game Conference!!!
Vet du vad vi gör? Vi etablerar en kompromiss du och jag, vi dealar, let’s do this. Du får en tredjedel av bloggen nu, en tredjedel nästa gång och en tredjedel någon annan dag.
Låter det bra? Det är ju inte som att du kommer orka läsa allt i en sittning ändå. Du har tvätt att laga, en TV att mata och barn att glo på. Jag gör dig en tjänst. Du borde tacka mig.

Here goes.

150914.09.28-20150914-_DSC1334

Måndagen den 14:e september drog igång på morgonen med registrering där jag fick hämta ut ett besökarpass som jag själv klistrat in och en swag-bag jag själv packat ihop ett par dagar tidigare när vi satte upp expot (tar inte credit, det ska de fantastiska volontärerna ha, jag hjälpte bara till och yrkar på ironin). Direkt därefter skakade jag och min kollega tass med Alex Rodríguez från utgivarföretaget Game Troopers. Vi smet in på mitt kontor och lirade Funklift och fick tips på hur vi kunde gå vidare med vårt projekt både tekniskt och affärsmässigt.

Därpå samlades ett antal experter på scenen med Datspelsbranschens Per Strömbäck i frontlinjen för att kicka igång hela konferensen. Många visdomsord uttalades från Planeto, Diversi, DICE, Rovio, Paradox, King och Stunlock. Hoppas jag fick till alla rätt nu. Det var oavsett högst inspirerande.

IMG_20150914_130451

Vart var vi någonstans nu igen…

IMG_20150914_131032

IMG_20150914_131038

Näst hölls en rad paneldiskussioner och föreläsningar med bland annat Sara Casén från Casen Crowd, Klas Hammarström från Toca Boca, Tau Petersson från Stunlock, Mattias von Gegerfelt från Sverok och Joel Nyström från Ludosity.

IMG_20150914_142337

Joel Nyström är världens mest attraktiva arbetsplats

IMG_20150914_160642

”Respect All, Compete”

Slutligen höll speldesignern Chris Avellone (Fallout 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, FTL: Advanced Edition, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera, Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol med mera, vilken kung?) en föreläsning om speldesign och inspiration till spelutveckling. Ett grymt avslut på den första dagen av konferensen.

IMG_20150914_164503

IMG_20150914_174049

Obligatorisk selfie

Som jag säkert nämnt ett par gånger var jag närvarande i både egenskap av mitt eget företag och av Swedish Game Awards, tillsammans med nya och tidigare projektledare för organisationen. Vi tog oss ut på kvällen för middagsmöte, spännande diskussioner och lite för lite öl.

IMG_20150914_205318

Kvällen fortsatte på Sweden Game Conference Welcome Party på kårhuset Boulogner. Öl, spel, häng, mingel, tjafs, mer öl och, till min uppenbara förnöjelse, en selfie-wall.

IMG_20150915_010535

150914.22.12-DSC_8356

SGA_4

Resten av natten spårade ut i ett haze av glädje och, you guessed it, mer öl.

150915.01.00-DSC_8571

Det var måndagen i ett helt j**la enormt nötskal. Men vad hände sedan? Överlevde vi natten? Hittade Avellone tillbaks till sitt hotell? Och tog all öl i hela världen slut den natten?

Detta och mycket mer får ni svar på när vi återvänder till vår hjälte i nästa blogg.

 

 

Alla bra bilder togs av: Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

Bloggat på sla.se.
Desktop