Datorspel med Alexander Milton
Etikett. A Theory of Fun

Sweden Game Conference dag 3

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 2

 

What took you so long?

Förlåt, jag var uppenbarligen fullt uppbokad med att dricka kranvatten och pilla mig i naveln. Kan inte kasta omkull mina viktiga planer bara sådär. Hur som helst, det är dags att runda av denna serie bloggar om Sweden Game Conference 2015!

Vid det här laget var vi alla ganska slitna, men samtidigt glada för vårt lilla omnämnande och all värdefull feedback vi samlat på oss under tisdagen.

Morgonen inleddes med att konstatera elefanten i rummet – frågan som hängde över alla huvuden.

Varför är klockan 9?

150916.08.23-20150916-DSC_8942

Rami Ismail gav under den närmaste timmen förslag och tips på nyttiga saker som hur man genomför sitt spelprojekt, sammansätter sin grupp, kommunicerar internt, pitchar sin idé och hur man svär nyanserat. Efter att ha lämnat publiken aningen mörbultad var vi ocharmiga i min mobilkamera och vi fick en rad goda råd på hur vi borde fortskrida med Funklift som vi fortfarande har nytta av idag.

 

IMG_20150915_211648

Därefter höll Lars Sjödin från King ett föredrag om analytics i mobilspels på stor skala och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios var tillbaka med lite snack om hur man kan förhålla sig till marknadsföring och community management. Alltid lika roligt!

150916.09.46-20150916-DSC_9050

Efter en kort kafferast var det dags för Quinn Wageman från TriplePoint att ge oss en värdefull introduktion till PR i spelbranschen. Onsdagen var sammanfattningsvis en grymt värdefull dag för mig personligen. Projektledning, publishers, PR och marknadsföring var tydliga fokuspunkter i föreläsningarna och jag tog till mig av i stort sett allt som sades.

150916.10.16-20150916-DSC_9095

Shams Jorjani från Paradox Interactive tog över scenen och besvarade frågan ”Hur svårt kan det vara att släppa ett spel?” och efter lunchen var det äntligen dags för Raph Koster att dela sina erfarenheter och kunskaper som speldesigner. Koster har bland annat skrivit boken A Theory of Fun.

150916.11.14-20150916-DSC_9143

150916.12.14-20150916-DSC_9182

Suddig selfie ingår utan extra kostnad.

IMG_20150916_140447

 

Slutligen var det dags för dagens sista aktiviteter, ett urval av workshops om bland annat har man kan använda verktygen Unity och FMod. Jag anslöt mig till några andra inkubaner i salen Panorama för att lyssna på Stefan Weyls visdomar från hans yrke som publisher på 2tainment. Givande och trevligt, vi tackar och bockar.

 

Klockan var nu runt 17 på eftermiddagen, massorna hade skingrat sig och vi var trötta och nöjda för vår tid på mässan. Allt avrundades med diskussion ett gemytligt besök på Bishops Arms, som en informell post-mortem av vår närvaro på mässan, fast med öl.

Red-light-Linus satte stämningen i det klassiskt regninga Skövde. Sweden Game Conference 2015 var över, vi var nöjda och allt var gott.

IMG_20150916_230415

Tack för att du läst ifatt om Sweden Game Conference 2015!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 2

Bloggat på sla.se.
Desktop