Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Affärsutveckling

En veckas utbildning i Stockholm

På söndag piper jag i vanlig ordning upp till hufvudstaden för upptåg och dumheter. Denna gång blir jag borta en hel vecka.

What’s the occasion?
Mostly Harmless Games är ett av de tio bolag som valts ut till Tillväxtverkets Startup Sweden – Boot Camp där unga bolag får chansen att lära sig om affärsutveckling, att driva företag, pitcha samt bredda sina kontaktnät. Det ska, givetvis, bli oerhört kul, såklart.

Stod det inte något om det här i tidningen häromdagen?
Kanske, men då har du läst fel tidning! Skövde Nyheter (den där jag inte bloggar) skrev förra månaden om satsningen och poängterade hur coolt det är att sex av tio bolag alla är från samma inkubator. Och visst är det coolt! Det säger nog till och med en del om hur vi jobbar.

Vad blir resultatet av allt detta?
Förhoppningsvis återvänder jag till schlätta med många nya lärdomar och ett antal nya kontakter inom branschen som, när allt kombineras, stärker vår lilla studio och leder oss ytterligare några små kliv närmare fullkomligt världsherravälde. Kort sagt ser jag mycket fram emot hela äventyret!

Borde du blogga efter midnatt om du ska vara alert till i helgen?
Nej, det vet du mycket väl att jag inte borde. God natt!

Out of my brain on the train

Så satt man på ett tåg för ca 3000:e gången då. Mysigt förvisso, med lite småregn som piskar mot rutorna.

IMG_20150901_133123

Denna gång bär det av mot Stockholm för att träffa gamla och nya projektledare av Swedish Game Awards för lite mat. Nöjet i ära bär man givetvis Sweden Game Arenas färger. Trevligt värre!

 

I morse introducerade jag och min kollega Victor vår spelstudio och framtida företag Mostly Harmless Games och vårt spel för de flera involverade affärsutvecklarna och spelstudios som redan befinner sig i Gothia Science Park och Sweden Game Arenas inkubator. Vi ser enormt mycket fram emot att vara en del av detta kollektiv och vidareutveckla Funklift i parkens lokaler!

 

I övrigt har veckan till största del handlat om terminstarten och introduktionen av höstens nya programmerarstudenter. Lekar, nätverk, fest, information och sköna ovvar varvas med flärd och glada miner, himla gött allt det där.

Sveriges Radio P4 Skaraborg smög även förbi introduktionsstarten och intervjuade lite faddrar och nya studenter, däribland min vän Sarah och mig. Vill du höra mig babbla i ultrarapid är du välkommen att göra så på denna länk.

 

Hoppas i övrigt att du har en skön sommar/höstövergång. Svampsäsongen är nu i högvarv, så passa på att dra på dig gummistövlarna och ge dig ut i skogen innan någon annan lallare gör det. Ha det fint! <3

En ”kort” livsuppdatering

Usch vad fort tiden går, och här lämnar jag mina trogna läsare inte så mycket som en smula text att knapra på? Högst oförskämt.

För att återkoppla och samtidigt skylla bort min frånvaro kommer här en snabb recap av vad jag haft för mig de senaste dagarna:

 

wpid-wp-1440163023281.jpeg

Jag har fått jobb som adjunkt i informationsteknologi. Jag kommer alltså låtsas om att jag vet hur man lär ut datorgrafik och programmering för höstens dataspelsutvecklare. I veckan fick jag därför en fin, ny laptop jag inte behöver, ett passerkort som i stort sett leder dit jag redan har tillgång och ett kontor lika stort som mitt vardagsrum (fast längre bort från skolan). Suveränt, vad kul!

 

CMwfqQXXAAAF27E

Vi har fått besök av en massa häftiga spelutvecklare som föreläst på skolan! Bland annat Sara Casén från Casen Crowd och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios (insert getskämt). Riktigt grymma föreläsningar har bevittnats och trevliga diskussioner bepratats. De tackar vi hjärtligt för!

 

wpid-wp-1440163076313.jpeg

Så sent som igår kväll satt jag och alla andra som tillsammans ska vara faddrar för höstens nyantagna studenter till programmet Dataspelsutveckling – Programmering vid Högskolan i Skövde (se bilden, det är den skolan) och ringde runt till så många vi kunde få tag i för att hälsa dem välkomna och ge dem lite information om terminstarten och introduktionsveckan. Mysigt värre!

 

11888520_894623717276164_7889513069781669873_o

I onsdags besökte vi Skövdes kulturhus för att se konstutställningen Art and Game Obstructions som varit del av en sommarkurs där några av mina vänner deltagit. Såväl utställningen som de många bekanta besökarna var väldigt trevliga att interagera med. Jag fick till och med chansen att träffa en av mina största journalistiska förebilder… Vilken dag!

 

Donna

Jag har tackat ja till att ta plats i styrgruppen för nätverket Donna som arbetar för en mer jämställd spelbransch och högre acceptans av spels kulturella vikt. Det ska bli väldigt spännande att vara del av och bidra till detta arbete. Jag brinner för deras frågor och hoppas att kunna vara en tillgång för nätverket.

 

10906328_836200043123348_1263130758262983140_n

Jag har blivit bokad att föreläsa på Skövdes första Pridefestival! Den 18 september klockan 15.00 kommer jag att prata om inkluderande spelutveckling i Skövdes kulturhus, tror jag. Jag kommer även att representera Donna under festivalen när vi minglar på stan i Donnas färger och deltar i paraden. Mer info kommer att dyka upp på Skövde Prides hemsida som går live ikväll klockan 18 –  tagga allt detta och missa för allt i världen inte festivalen!!!

 

sga

Imorgon (lördag) åker jag upp till Stockholm för att wine:a och dine:a med projekledarna från Swedish Game Awards 2015 för att diskutera om jag ska vara med och ta över rollen för 2016 års iteration. Det skulle vara skitkul att vara del av ett så pass stort event. Sist jag var på Swedish Game Awards ställde vi ut vårt spel från kursen Projekt i Spelutveckling 1, Super Ultra Pulka. Se så tiden far och vart den leder dig!

 

poster pic 1

Vi har givetvis också jobbat stenhårt med vårt spel, Funklift, inför avslutningen av Microsoft Game Camp och sommarkursen vi deltagit i för att vidareutveckla spelet. Det kommer komma en massa ny info om detta väldigt snart… Tills vidare rekommenderar jag dig varmt att följa våra uppdateringar på Facebook och Twitter!

 

Det var nog allt jag kan, vill eller får avslöja i dagsläget. Det händer givetvis en massa andra häftiga saker som du kanske bryr dig ett uns mindre om, typ som att jag skaffat ett digitalpiano och att min bästa vän flyttar in i helgen. Vem vet, du kanske suktar efter sådana detaljer istället? Har du tur kanske jag länkar dig vår dumma stream någon gång. Den dagen, den sorgen.

 

Tills vidare, som vanligt och som alltid, ta hand om dig så syns vi snart igen. Ha en forsatt skön sommar! <3

Svårt att se dum ut i kostym

Torsdagen den 18 juni avslutades det tio veckor långa programmet Framtidén som jag och mina goda kollega och vän Victor deltagit i.

På eftermiddagen fick vi möjligheten att pitcha vår affärsidé (det vill säga vår studio, Mostly Harmless Games) inför Gothia Science Park, Drivhuset, Almi och Inkubatorn.

pitchdag2

pitchdag1

Kolla vad snygga vi är! Notera gaffeltrucken på våra t-shirts i äkta Gudfader-anda. Vi fick en massa skön kritik från deltagarna och tips på hur vi bättre kunde presentera vår affärsidé i framtiden.

Läs gärna Karin Pestats artikel om dagen på GSP:s hemsida!

Desktop