Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Chris Avellone

Sweden Game Conference dag 1

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Holy hell vad mycket grejer som händer just nu – jag hinner inte ens sätta mig ned och skriva en blogg om ett helt fantastiskt Sweden Game Conference!!!
Vet du vad vi gör? Vi etablerar en kompromiss du och jag, vi dealar, let’s do this. Du får en tredjedel av bloggen nu, en tredjedel nästa gång och en tredjedel någon annan dag.
Låter det bra? Det är ju inte som att du kommer orka läsa allt i en sittning ändå. Du har tvätt att laga, en TV att mata och barn att glo på. Jag gör dig en tjänst. Du borde tacka mig.

Here goes.

150914.09.28-20150914-_DSC1334

Måndagen den 14:e september drog igång på morgonen med registrering där jag fick hämta ut ett besökarpass som jag själv klistrat in och en swag-bag jag själv packat ihop ett par dagar tidigare när vi satte upp expot (tar inte credit, det ska de fantastiska volontärerna ha, jag hjälpte bara till och yrkar på ironin). Direkt därefter skakade jag och min kollega tass med Alex Rodríguez från utgivarföretaget Game Troopers. Vi smet in på mitt kontor och lirade Funklift och fick tips på hur vi kunde gå vidare med vårt projekt både tekniskt och affärsmässigt.

Därpå samlades ett antal experter på scenen med Datspelsbranschens Per Strömbäck i frontlinjen för att kicka igång hela konferensen. Många visdomsord uttalades från Planeto, Diversi, DICE, Rovio, Paradox, King och Stunlock. Hoppas jag fick till alla rätt nu. Det var oavsett högst inspirerande.

IMG_20150914_130451

Vart var vi någonstans nu igen…

IMG_20150914_131032

IMG_20150914_131038

Näst hölls en rad paneldiskussioner och föreläsningar med bland annat Sara Casén från Casen Crowd, Klas Hammarström från Toca Boca, Tau Petersson från Stunlock, Mattias von Gegerfelt från Sverok och Joel Nyström från Ludosity.

IMG_20150914_142337

Joel Nyström är världens mest attraktiva arbetsplats

IMG_20150914_160642

”Respect All, Compete”

Slutligen höll speldesignern Chris Avellone (Fallout 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, FTL: Advanced Edition, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera, Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol med mera, vilken kung?) en föreläsning om speldesign och inspiration till spelutveckling. Ett grymt avslut på den första dagen av konferensen.

IMG_20150914_164503

IMG_20150914_174049

Obligatorisk selfie

Som jag säkert nämnt ett par gånger var jag närvarande i både egenskap av mitt eget företag och av Swedish Game Awards, tillsammans med nya och tidigare projektledare för organisationen. Vi tog oss ut på kvällen för middagsmöte, spännande diskussioner och lite för lite öl.

IMG_20150914_205318

Kvällen fortsatte på Sweden Game Conference Welcome Party på kårhuset Boulogner. Öl, spel, häng, mingel, tjafs, mer öl och, till min uppenbara förnöjelse, en selfie-wall.

IMG_20150915_010535

150914.22.12-DSC_8356

SGA_4

Resten av natten spårade ut i ett haze av glädje och, you guessed it, mer öl.

150915.01.00-DSC_8571

Det var måndagen i ett helt j**la enormt nötskal. Men vad hände sedan? Överlevde vi natten? Hittade Avellone tillbaks till sitt hotell? Och tog all öl i hela världen slut den natten?

Detta och mycket mer får ni svar på när vi återvänder till vår hjälte i nästa blogg.

 

 

Alla bra bilder togs av: Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

Sweden Game Conference närmar sig!

Nu är det bara en vecka kvar till Sweden Game Conference börjar! Är du taggad? Nej? Då har du FEL!

Den 14:e till 16:e september, alltså måndag-onsdag vecka 38, anordnar Sweden Game Arena en fet konferens i Portalen i Gothia Science Park.

Capture

På plats kan man förvänta sig balla saker som en kulminerande avrundning av Microsoft Game Camp (sommarkursen där vi utvecklat Funklift, remember?), workhops i smaskiga ämnen som Unity och FMod, utställning av lokala spel (mer Funklift!), se några av världens häftigaste industriikoner föreläsa om allt möjligt inom ramarna av spelutveckling samt stanna kvar en liten stund för att kika på International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications – förkortat ICVWGSA. Nej, nu ljög jag, det förkortas faktiskt VS Games. Nog med lögnerna, Alex.

Vad var det där om häftiga föreläsare?
Låt mig presentera ett generöst axplock av talarlistan i årets Sweden Game Conference:

Chris Avellone
Stjärnskottet bakom titlar som Planescape: Torment, Pillars of Eternity, Alpha Protocol, Fallout 2 och New Vegas, Wasteland 2 och underbara FTL: Advanced Edition ska ge oss råden om spelutveckling han själv saknade i vår ålder. Oändligt häftigt att ha honom på besök.

Rami Ismail
50% av den nederländska studion Vlambeer, kända för over-the-top-titlar som Ridiculous Fishing, Luftrausers, Super Create Box och Nuclear Throne. Mannen fullkomligt flödar över av spelutvecklarvisdom som jag knappt kan bärga mig att få ta del av.

Raph Koster
Författare och professionell speldesigner. Koster har stora titlar som Ultima OnlineStar Wars Galaxies och EverQuest II i ryggen och har skrivit böcker som bland annat ingår i högskolans kurslitteraturlistor… Inte minst bör våra designstudenter intressera sig.

Tommy Palm
En av nyckelpersonerna bakom det sjukligt framgångsrika Candy Crush, VD:n hos Resolution Games och en av grundarna av Stugan kommer för att lära oss hur man tjänar äckligt mycket pengar. Eller nej, vänta… *bläddrar* Virtual reality, han ska prata om VR, my bad.

María Guadalupe Alvarez Díaz
Ingen aning om vad María tänkt prata om, men det kommer garanterat bli bra. En av mina absoluta favoritlärare på högskolan. Sist vi sågs kramade hon mig tre gånger och jag minns inte ens varför. Hur mysigt??

Lokala kändisar och favoriter i repris
Landets skönaste PR- och community managers Sara Casén (Casen Crowd) och Armin Ibrisagic (Coffee Stain) återvänder sedan Game Camp till området för att föreläsa. Ett helt gäng Skövdebaserade spelutvecklare kommer faktiskt att tala, bland annat Dilaram Massimova (PocApp), Joel Nyström (Ludosity) och Tau Petersson (Stunlock)!

Och givetvis många fler!!! …hur f*n ska jag hinna med allt detta på tre dagar?

Det är ett problem för framtida Alex. Just nu är jag bara taggad, taggad och åter taggad. Sweden Game Conference kommer bli det fetaste på fett länge. Om du har möjlighet, var där. Bara kom, du kommer inte ångra det. Du får bo i min tvättstuga, det kommer vara värt det. Komsi.

SGC_webb_1400-655x343

conference2-655x343

För min egen del kommer jag bära flera hattar under dessa dagar, trots att jag optade ut som volontär (som om jag hade tid för det till och börja med?). Jag kommer givetvis delta i konferensen och se alla häftiga föreläsare (så många som möjligt) och delta i en av workshopsarna. Dessutom kommer jag ställa ut vårt projekt som jag uppenbarligen vägrar sluta tjata om (det heter Funklift, ifall du missat det) och jag kommer även representera Swedish Game Awards 2016 som en del av projektgruppen, tillsammans med andra delar av gruppen som kommer ned respektive upp för att hälsa på oss i Skövde <3

Pink_Funklift

håll käften, vi vet vad ditt jävla spel heter

Läs mer om konferensen på Sweden Game Arenas hemsida.

Faaan vad kul det ska bli. Hoppas vi ses där!!!

Bloggat på sla.se.
Desktop