Blogg
Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Coffee Stain Studios

Sagan om Startup Sweden och de Fyrtio Pitcharna

BOM! Veckan brakade ihop lika snabbt som den brakade loss. Plötsligt sitter man på tåget igen och funderar på vad hela fridens älskade namn just hände. Let me tell you all about it.

Vänta, kontext?

Här tänker jag ödmjukt förutsätta att alla inte slaviskt följer mina uppdateringar här, men insistera på att alla borde göra det. Jag har, i egenskap av Mostly Harmless Games, spenderat en vecka på Tillväxtverket i Stockholm tillsammans med nio andra störtsköna bolag för att lära mig mer om hur man kan bli bättre på att driva och utveckla sin verksamhet. Read slightly more about it i mitt förra blogginlägg.

Shit vad härligt, berätta ALLT!

Måndag morgon kl 8.30 möttes vi på Västgötagatan 5, lämpligen i samma byggnad som Paradox och Avalanche och mitt emot DICE (samt våra vänner på Briab!) i Fatburen.

Vi inledde med en pitch, den första av många, där vi presenterade oss själva och våra bolag. Sedan tog vi pressbilder och hamnade i tidningen.

14424034_10153931604135866_2092183826_o

Daniel framstod initialt som skeptisk till hela tillställningen, men lugnade ner sig avsevärt när han vände sig mot tavlan och lättare kunde ta till sig information.

14480574_524867234371072_2111450266011102852_o

Vi lärde oss allt om Value Proposition Canvas och Business Model Canvas (vilken är typ min tredje absoluta favorit bland canvases, don’t even get me started). Teori varvades flitigt med praktik och tempot var högt under hela veckan.

14435183_524867161037746_3502746184798059714_o

Första kvällen gick vi ned för gatan och käkade svamp. Det låter inte så coolt, men det var faktiskt rätt posh svamp. Kantareller, liksom.

14258311_524867121037750_3766927619610629807_o

DAG TVÅ.

Vi pitchade. Vi pitchade så mycket. En minut, två minuter, för långt, för kort, för tyst, för högt, säkert 20 gånger i slutna små rum och inför publik. Det var grym träning, repetition är kunskapens morsa. Efter att vi pitchat så mycket drack vi välbehövt pitchbränsle inför onsdagens pitchar.

14468781_524867084371087_6952117087229613676_o

DAG ONSDAG.

Det var här skit blev verkligt. Fortsatt grymma föreläsningar och insikter från spelsveriges favoritadvokat Tommy Persson och White Wolf’s inspirerande Tobias Sjögren. På kvällen tog vi hissen upp till plan 6 och befolkade Startup Grind på Paradox Interactives kontor.

Kvällen inleddes med en fireside chat mellan Paradox VD Fredrik Wester och Jonas Leijonhufvud från DI Digital, där vi fick lära oss mer om Fredriks uppväxt, erfarenheter och Paradox resa till ett börsnoterat och miljardvärderat bolag.

14368816_524866657704463_4696474036856723120_n

14444819_524867031037759_2761069753107272025_o

14434824_524867647704364_3802011801590554296_o

Därefter fick alla vi startups bestiga scenen för att pitcha våra bolag och affärsidéer inför något hundratal gäster och industrimänniskor. Det var fantastiskt kul, både att få hålla lite låda inför en publik (jag älskar ju uppmärksamhet, som du kanske märkt) och att få mingla med allt trevligt folk på plats.

När alla väl tröttnat på oss tog vi en taxi till den polska ambassaden för att hänga med folk från CD Project Red, utvecklarna av bland annat The Witcher-franchisen. Beklagligtvis var vi alldeles för fashionable och missade i stort sett hela kalaset, minus ett sista varv vin och ett gäng selfies med goda vänner!

(Det var ganska fint i ambassaden, så pass att man fick hålla fingrarna i styr för att inte sno med sig ett litet bord som souvenir.)

14425320_524866867704442_5863948225084830379_o

Bästa Leo från Right Nice!

14424828_524866974371098_1102395073250679586_o

Bästa Adam från Might & Delight och min ena partner-in-crime under Swedish Game Awards!

14468188_524866744371121_625005836512344149_o

Bästa Daniel, Jiro och Johannes från Skövde!

14379590_524867571037705_8816206793333245317_o

DAG 4.

Något listigt pucko tog en charmig morgonbild på mig och ett annat listigt pucko gjorde några smärre redigeringar. Bjuder på ”Milton’s not-so-happy place”.

734758_524866641037798_7723204667444424094_n

Underbara Mattias Nygren från The Station lärde oss om allt från smart bolagsutveckling till ledarskap och personlighetstyper i projekt.

Tillsammans med Paul Yance (Coffee Stain Studios), Rikard Blomberg (Fatshark Games), Shams Jorjani (Paradox Interactive) och Brjánn Sigurgeirsson (Image & Form) hölls en panel där vi fick tips och råd samt svar på frågor om allt vi kunde tänkas vilja veta om att driva spelbolag.

Cs9ekQ-WEAAhzVj

14457523_10154580494836758_653893554327473259_n

På kvällen deltog vi i Fatsharks spelutvecklarbar på Clarion Hotel där vi firade konsolreleasen av Warhammer: End Times – Vermintide, nästan ett år sedan den första releasefesten i samma lokaler. Sjukt trevligt med gamla och nya vänner. Här fick vi användning av våra pitchkunskaper och mingelutbildning.

14435149_524867411037721_3272410863161402629_o

Bästa Anna från Talecore Studios och Petter från Landfall Games. Peak spelbransch-moment, det blir inte bättre än på dessa typer av events.

14372427_524276397763489_4116449059294813977_o

Artsy art i lobbyn, helt orelaterat till speleventet.

14480481_524867541037708_3542227942792016415_o

FREDAG.

Veckans sista utbildningsdag. Vi tog det lite lugnare, fick lära oss en massa grymt om PR, marknadsföring och omvärlden från Audra McIver på Plan of Attack, Johan Toresson på Creative Coast och Blekinges företagsinkubator samt lokala favoriten Armin Ibrisagic på Coffee Stain Studios.

Slutligen fick vi femton minuter på oss att förbereda och pitcha ett annat bolag som deltog i utbildningen. Det var hur coolt som helst att kontrastera hur alla presterade på fredagseftermiddagen jämfört med måndag morgon. Vilket lyft!

Kvällen avslutades med middag på Sono (där jag numera är känd som restaurangens posterboy tack vare oansvarigt användande av integritetskränkande geotagging, I ain’t even mad), öl på Kelly’s, drinkar på Pharmarium (ett äventyr för alla inblandade) och en sängfösare på Snotty.

14424936_524867351037727_4633967543352648180_o

Det har varit ett äkta privelegium att hänga med detta sköna gäng från branschens alla hörn. Jag ser fram emot att få träffa er alla igen, oavsett sammanhang. Ni är grymma och kommer gå galet långt om ni fortsätter i den här takten!

Nu lider tågresan mot sitt slut. Ett besök i Linköping med familj och vänner väntar mig bortom perrongen. Det är mycket att smälta, men jäklar vad nöjd jag är att jag fick delta.

14468472_524866604371135_2280279376319130433_o  

På måndag är jag tillbaka i Stockholm för nya äventyr. Fram tills nästa blogg tackar jag för att du läste ända till slutet.

Ta hand om dig!

 

 

 

2015 – ett år av selfies

Nytt år, nya bud, nya bloggar!

Men innan vi sätter igång till med hjärnskrynklande, ögonbrynshöjande och sinnesförkrossande vardagsläsning tar vi och mjukstartar med en liten, liten återblick till 2015.

Låt oss uppskatta det gångna året på modernt vis som moderna människor. Tillsammans. Bakom en skärm. I selfies.

Here goes…

 

IMG_20150605_114357

Slipskram med mysfarbron Ernest Adams från Sweden Game Conference.

IMG_20151128_173855

Kapten USA som valsade runt på DreamHack Winter som om han ägde stället.

IMG_20151113_144904

Josefin Westborg höll workshop i feminism, inkluderande verksamhet och selfies med Donna på Högskolan i Skövde.

IMG_20151030_162459

Vault Boy hälsade på under Comic Con Gamex på Friends Arena. Han var mycket kortare i verkligheten men damn, vilka händer.

IMG_20151030_123100

Även på Comic Con Gamex – allas favorithästlyftare samt sängfarkostkonstruktör (och i min mening helgens bästa cosplay)!

IMG_20151030_001415

Vi försökte vara anständiga på Fatsharks releasefest av Warhammer: End Times – Vermintide men någon vettvilling genomskådade oss.

IMG_20151030_000146

En av SUPERHOT:s utvecklare dök upp och försvann lika snabbt med skräck i själen.

IMG_20151015_200227

Dennis Wedin, designer på Dennaton (Hotline Miami), levererar i Göteborgs snart invigda spelinkubator på Lindholmen.

IMG_20151010_180558

Fr. vänster: tönt, Yarny, Martin Sahlin (Coldwood Games). Superkul dag och natt med Spelhjälpen i Göteborg.

IMG_20150927_094735

Ossian är överväldigad över att flytta in på vårt nya kontor i Växthuset, Gothia Science Park.

IMG_20150918_230945

Prides grymmaste drottning på Skövde Prides fest i Kulturhuset.

IMG_20150916_140447

Raph Koster är oerhört missnöjd över att påtvingas dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150915_211648

Rami Ismail vet inte vilket tid det är på dygnet och är helt okej med dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150914_174100

Chris Avellone blir distraherad medan jag försöker tvinga på honom mina barnsliga fasoner.

IMG_20150915_205408

Hedersomnämnande som andraplatsare i Skövde Academic Game Awards men vi är lika glada för vi har varandra <3

IMG_20150915_010535

Onödig selfie vid nödvändig selfie-wall under Sweden Game Conference. Somnade i hallen om jag minns korrekt, vilket jag inte gör.

IMG_20150904_152353

Den gladaste introduktionen med den grymmaste bartendern!

IMG_20150904_152110

Al Pitcher tycker att jag kan ge fan i det där men Jimmy höll inte med.

IMG_20150822_215118

En assisterad selfie på Mikkeller bar med skaparen av årets godaste stout samt etikettens designer i både stort och litet format.

IMG_20150822_200115

Stockholms kanske skönaste hipsterbar och deras mysiga personal, Omnipollos Hatt nära Götgatan.

IMG_20150819_192458

Hysterisk fanboy bredvid Sveriges kanske grymmaste speljournalist som besökte Skövdes spelvernissage.

IMG_20150812_113926

Getmannen, getmyten och getlegenden tillsammans med Coffee Stains egna Armin Ibirisagic under Microsoft Game Camp i somras.

IMG_20150605_152842

Ännu en journalistidol, fantastiska Angelica Norgren som hedrade oss med sin närvaro under redovisningsdagen för Microsoft Game Camp.

IMG_20151008_220220

Osäker på vad, var och varför men vi är definitivt nöjda med livet så vad spelar det för roll.

IMG_20151008_213014

…fast inte lika nöjda som herren vid min sida. Omöjligen.

IMG_20151007_231046

Frida fyller vuxen och beter sig som folk på Folk. Järntorget, Göteborg.

IMG_20151026_183816

Jag och Frida äger staden på selfiesticklängds avstånd.

IMG_20151023_193740

Miserabel kyla och kletiga löv på Billingen avnjutes bäst i gott sällskap.

Med allt detta sagt, gjort och plåtat tackar vi nu farväl av ett år fullt av minnen, erfarenheter och äventyr.

Hädanefter blickar vi framåt och omfamnar allt och alla som våra vägnar beträder…

Hej 2016.

Grym Panel i Göteborg

Häromdagen gjorde jag mitt tredje besök till Göteborg på en vecka. Då höll nämligen GamePoint på The Game Incubator Gothenburg i Lindholmens Science Park.

IMG_20151015_175008

På plats var bland annat Dennis Wedin och Jonatan Söderström från Dennaton Games (Hotline Miami), Anton Westbergh från Coffee Stain Studios (Sanctum, Goat Simulator, Josef Martinovsky och Christopher Andreasson från YCJY (The Aquatic Adventure of the Last Human) och Erik Svedäng och Niklas Åkerblad som bland annat skapat Else Heart.break().

Westbergh, Wedin och Svedäng fick lov att ockupera varsin panelplats och diskutera alla möjliga typer av frågor kring spelutveckling och entreprenörskap i spelbranschen.

aviary_1444924774483

Efteråt minglade vi och drack öl tills arrangörerna började blinka med takbelysningen och vi fick lov att utrymma Visual Arenas lokaler.aviary_1444930450812

All in all, ett supertrevligt event och en roligt sätt att nätverka. Jag hoppas att våra inkubatorer vill arrangera fler informella sammankomster likt denna.

 

Bonus, min nya favoritselfie – med Dennis Wedin:
IMG_20151015_200227

 

Sweden Game Conference dag 3

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 2

 

What took you so long?

Förlåt, jag var uppenbarligen fullt uppbokad med att dricka kranvatten och pilla mig i naveln. Kan inte kasta omkull mina viktiga planer bara sådär. Hur som helst, det är dags att runda av denna serie bloggar om Sweden Game Conference 2015!

Vid det här laget var vi alla ganska slitna, men samtidigt glada för vårt lilla omnämnande och all värdefull feedback vi samlat på oss under tisdagen.

Morgonen inleddes med att konstatera elefanten i rummet – frågan som hängde över alla huvuden.

Varför är klockan 9?

150916.08.23-20150916-DSC_8942

Rami Ismail gav under den närmaste timmen förslag och tips på nyttiga saker som hur man genomför sitt spelprojekt, sammansätter sin grupp, kommunicerar internt, pitchar sin idé och hur man svär nyanserat. Efter att ha lämnat publiken aningen mörbultad var vi ocharmiga i min mobilkamera och vi fick en rad goda råd på hur vi borde fortskrida med Funklift som vi fortfarande har nytta av idag.

 

IMG_20150915_211648

Därefter höll Lars Sjödin från King ett föredrag om analytics i mobilspels på stor skala och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios var tillbaka med lite snack om hur man kan förhålla sig till marknadsföring och community management. Alltid lika roligt!

150916.09.46-20150916-DSC_9050

Efter en kort kafferast var det dags för Quinn Wageman från TriplePoint att ge oss en värdefull introduktion till PR i spelbranschen. Onsdagen var sammanfattningsvis en grymt värdefull dag för mig personligen. Projektledning, publishers, PR och marknadsföring var tydliga fokuspunkter i föreläsningarna och jag tog till mig av i stort sett allt som sades.

150916.10.16-20150916-DSC_9095

Shams Jorjani från Paradox Interactive tog över scenen och besvarade frågan ”Hur svårt kan det vara att släppa ett spel?” och efter lunchen var det äntligen dags för Raph Koster att dela sina erfarenheter och kunskaper som speldesigner. Koster har bland annat skrivit boken A Theory of Fun.

150916.11.14-20150916-DSC_9143

150916.12.14-20150916-DSC_9182

Suddig selfie ingår utan extra kostnad.

IMG_20150916_140447

 

Slutligen var det dags för dagens sista aktiviteter, ett urval av workshops om bland annat har man kan använda verktygen Unity och FMod. Jag anslöt mig till några andra inkubaner i salen Panorama för att lyssna på Stefan Weyls visdomar från hans yrke som publisher på 2tainment. Givande och trevligt, vi tackar och bockar.

 

Klockan var nu runt 17 på eftermiddagen, massorna hade skingrat sig och vi var trötta och nöjda för vår tid på mässan. Allt avrundades med diskussion ett gemytligt besök på Bishops Arms, som en informell post-mortem av vår närvaro på mässan, fast med öl.

Red-light-Linus satte stämningen i det klassiskt regninga Skövde. Sweden Game Conference 2015 var över, vi var nöjda och allt var gott.

IMG_20150916_230415

Tack för att du läst ifatt om Sweden Game Conference 2015!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 2

Sweden Game Conference närmar sig!

Nu är det bara en vecka kvar till Sweden Game Conference börjar! Är du taggad? Nej? Då har du FEL!

Den 14:e till 16:e september, alltså måndag-onsdag vecka 38, anordnar Sweden Game Arena en fet konferens i Portalen i Gothia Science Park.

Capture

På plats kan man förvänta sig balla saker som en kulminerande avrundning av Microsoft Game Camp (sommarkursen där vi utvecklat Funklift, remember?), workhops i smaskiga ämnen som Unity och FMod, utställning av lokala spel (mer Funklift!), se några av världens häftigaste industriikoner föreläsa om allt möjligt inom ramarna av spelutveckling samt stanna kvar en liten stund för att kika på International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications – förkortat ICVWGSA. Nej, nu ljög jag, det förkortas faktiskt VS Games. Nog med lögnerna, Alex.

Vad var det där om häftiga föreläsare?
Låt mig presentera ett generöst axplock av talarlistan i årets Sweden Game Conference:

Chris Avellone
Stjärnskottet bakom titlar som Planescape: Torment, Pillars of Eternity, Alpha Protocol, Fallout 2 och New Vegas, Wasteland 2 och underbara FTL: Advanced Edition ska ge oss råden om spelutveckling han själv saknade i vår ålder. Oändligt häftigt att ha honom på besök.

Rami Ismail
50% av den nederländska studion Vlambeer, kända för over-the-top-titlar som Ridiculous Fishing, Luftrausers, Super Create Box och Nuclear Throne. Mannen fullkomligt flödar över av spelutvecklarvisdom som jag knappt kan bärga mig att få ta del av.

Raph Koster
Författare och professionell speldesigner. Koster har stora titlar som Ultima OnlineStar Wars Galaxies och EverQuest II i ryggen och har skrivit böcker som bland annat ingår i högskolans kurslitteraturlistor… Inte minst bör våra designstudenter intressera sig.

Tommy Palm
En av nyckelpersonerna bakom det sjukligt framgångsrika Candy Crush, VD:n hos Resolution Games och en av grundarna av Stugan kommer för att lära oss hur man tjänar äckligt mycket pengar. Eller nej, vänta… *bläddrar* Virtual reality, han ska prata om VR, my bad.

María Guadalupe Alvarez Díaz
Ingen aning om vad María tänkt prata om, men det kommer garanterat bli bra. En av mina absoluta favoritlärare på högskolan. Sist vi sågs kramade hon mig tre gånger och jag minns inte ens varför. Hur mysigt??

Lokala kändisar och favoriter i repris
Landets skönaste PR- och community managers Sara Casén (Casen Crowd) och Armin Ibrisagic (Coffee Stain) återvänder sedan Game Camp till området för att föreläsa. Ett helt gäng Skövdebaserade spelutvecklare kommer faktiskt att tala, bland annat Dilaram Massimova (PocApp), Joel Nyström (Ludosity) och Tau Petersson (Stunlock)!

Och givetvis många fler!!! …hur f*n ska jag hinna med allt detta på tre dagar?

Det är ett problem för framtida Alex. Just nu är jag bara taggad, taggad och åter taggad. Sweden Game Conference kommer bli det fetaste på fett länge. Om du har möjlighet, var där. Bara kom, du kommer inte ångra det. Du får bo i min tvättstuga, det kommer vara värt det. Komsi.

SGC_webb_1400-655x343

conference2-655x343

För min egen del kommer jag bära flera hattar under dessa dagar, trots att jag optade ut som volontär (som om jag hade tid för det till och börja med?). Jag kommer givetvis delta i konferensen och se alla häftiga föreläsare (så många som möjligt) och delta i en av workshopsarna. Dessutom kommer jag ställa ut vårt projekt som jag uppenbarligen vägrar sluta tjata om (det heter Funklift, ifall du missat det) och jag kommer även representera Swedish Game Awards 2016 som en del av projektgruppen, tillsammans med andra delar av gruppen som kommer ned respektive upp för att hälsa på oss i Skövde <3

Pink_Funklift

håll käften, vi vet vad ditt jävla spel heter

Läs mer om konferensen på Sweden Game Arenas hemsida.

Faaan vad kul det ska bli. Hoppas vi ses där!!!

En ”kort” livsuppdatering

Usch vad fort tiden går, och här lämnar jag mina trogna läsare inte så mycket som en smula text att knapra på? Högst oförskämt.

För att återkoppla och samtidigt skylla bort min frånvaro kommer här en snabb recap av vad jag haft för mig de senaste dagarna:

 

wpid-wp-1440163023281.jpeg

Jag har fått jobb som adjunkt i informationsteknologi. Jag kommer alltså låtsas om att jag vet hur man lär ut datorgrafik och programmering för höstens dataspelsutvecklare. I veckan fick jag därför en fin, ny laptop jag inte behöver, ett passerkort som i stort sett leder dit jag redan har tillgång och ett kontor lika stort som mitt vardagsrum (fast längre bort från skolan). Suveränt, vad kul!

 

CMwfqQXXAAAF27E

Vi har fått besök av en massa häftiga spelutvecklare som föreläst på skolan! Bland annat Sara Casén från Casen Crowd och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios (insert getskämt). Riktigt grymma föreläsningar har bevittnats och trevliga diskussioner bepratats. De tackar vi hjärtligt för!

 

wpid-wp-1440163076313.jpeg

Så sent som igår kväll satt jag och alla andra som tillsammans ska vara faddrar för höstens nyantagna studenter till programmet Dataspelsutveckling – Programmering vid Högskolan i Skövde (se bilden, det är den skolan) och ringde runt till så många vi kunde få tag i för att hälsa dem välkomna och ge dem lite information om terminstarten och introduktionsveckan. Mysigt värre!

 

11888520_894623717276164_7889513069781669873_o

I onsdags besökte vi Skövdes kulturhus för att se konstutställningen Art and Game Obstructions som varit del av en sommarkurs där några av mina vänner deltagit. Såväl utställningen som de många bekanta besökarna var väldigt trevliga att interagera med. Jag fick till och med chansen att träffa en av mina största journalistiska förebilder… Vilken dag!

 

Donna

Jag har tackat ja till att ta plats i styrgruppen för nätverket Donna som arbetar för en mer jämställd spelbransch och högre acceptans av spels kulturella vikt. Det ska bli väldigt spännande att vara del av och bidra till detta arbete. Jag brinner för deras frågor och hoppas att kunna vara en tillgång för nätverket.

 

10906328_836200043123348_1263130758262983140_n

Jag har blivit bokad att föreläsa på Skövdes första Pridefestival! Den 18 september klockan 15.00 kommer jag att prata om inkluderande spelutveckling i Skövdes kulturhus, tror jag. Jag kommer även att representera Donna under festivalen när vi minglar på stan i Donnas färger och deltar i paraden. Mer info kommer att dyka upp på Skövde Prides hemsida som går live ikväll klockan 18 –  tagga allt detta och missa för allt i världen inte festivalen!!!

 

sga

Imorgon (lördag) åker jag upp till Stockholm för att wine:a och dine:a med projekledarna från Swedish Game Awards 2015 för att diskutera om jag ska vara med och ta över rollen för 2016 års iteration. Det skulle vara skitkul att vara del av ett så pass stort event. Sist jag var på Swedish Game Awards ställde vi ut vårt spel från kursen Projekt i Spelutveckling 1, Super Ultra Pulka. Se så tiden far och vart den leder dig!

 

poster pic 1

Vi har givetvis också jobbat stenhårt med vårt spel, Funklift, inför avslutningen av Microsoft Game Camp och sommarkursen vi deltagit i för att vidareutveckla spelet. Det kommer komma en massa ny info om detta väldigt snart… Tills vidare rekommenderar jag dig varmt att följa våra uppdateringar på Facebook och Twitter!

 

Det var nog allt jag kan, vill eller får avslöja i dagsläget. Det händer givetvis en massa andra häftiga saker som du kanske bryr dig ett uns mindre om, typ som att jag skaffat ett digitalpiano och att min bästa vän flyttar in i helgen. Vem vet, du kanske suktar efter sådana detaljer istället? Har du tur kanske jag länkar dig vår dumma stream någon gång. Den dagen, den sorgen.

 

Tills vidare, som vanligt och som alltid, ta hand om dig så syns vi snart igen. Ha en forsatt skön sommar! <3

Bloggat på sla.se.