Datorspel med Alexander Milton
Etikett. E3

Fy för E3…

EventIndieKulturMicrosoftPCRetroSonyTrailer

Ghuh. Idag var en sån där dag. En sån som inte kan ta slut för fort.

Hur som haver, den här veckan har handlat stenhårt om Electronic Entertainment Expo, eller E3, som ägt rum i Los Angeles. Eller äger rum. Jag vet inte. Är det slut än?

epa_usa-consumer-e3-expo

Det känns som att många spelutvecklare, särskilt alla dessa titaner med AAA-titlar som ska säljas in tiotals miljoner exemplar, gör något fundamentalt fel när de gör som de gör, och går all in på E3-mässorna.

För det första, för att se enbart de live-streamade presskonferenserna måste du i stort sett sitta bänkad framför TV:n eller datorn med endast korta pauser i typ 40 timmar i sträck. Vem gör det? Massor människor gör det. Men inte alla tiotals miljoner konsumenter de riktar sig till.

För all del att all världens press är samlad och ni har en väletablerad och fysisk kanal för media att ta del av alla era nyheter, men fattar ingen att tittarna fullständigt drunknar i information.

e3-2015-assassins-creed-syndicate-trailer-shows-off-amazing-cinematic-moments

SURPRISE – det kommer ett nytt Assassins Creed! In other news, solen stiger i öst. (Tell us something we didn’t know)

Det kommer väldigt snart bli väldigt tröttsamt att presentera ett nytt spel i minuten, 90 minuter åt gången två dygn på rad. Som sagt, förutsättningarna är perfekta, men vad blir investeringskostnaden per spel när mässan är över och kvittot skrivs ut? Är det fortfarande värt det? Och om ja, hur länge kommer det vara det?

Vad som däremot gör sig bra på plats är alla dessa indiespel och alla små, innovativa studios med fantastiska koncept och stor ”wow-faktor”. Det är sjukt kul att se mycket av detta (och många stora produktioner också för den delen) dyka upp från fosterlandet Swea Rikhe, till exempel Mirrors Edge 2, The Division, Need for Speed, Star Wars: Battlefront III, Magnetic: Cage Closed, RUiN och löjligt charmiga Unravel, presenterat av en löjligt charmig Martin Sahlin.

Fem coola saker jag faktiskt uppskattade under årets konferenser:

  • Att Xbox One får bakåtkompabilitet. Jag kan äntligen spela ut Red Dead Redemption, underbara skitspel.
  • Alla häftiga indiespel som alla ser så grymt bra ut.
  • South Park och deras barnsliga hashtag #FracturedButWhole. Jag ångrar mig. Det var knappt kul första gången.
  • Ett värdigt antal kvinnor som allt från representerar sina studios till agerar konferencierer. Riktigt kul att se.
  • Fansens vrål av hysterisk lycka när Bethesda bytte aggregationsform på ett monsters nedre kroppshalva med ett hagelgevär i Doom-trailern.

Fem o-coola saker jag hoppas slippa se igen:

  • Illasittande kostymer.
  • Katten Gustafs drive-by på en eldsprutande enhörning.
  • Att Microsoft kände sig tvungna att hissa ned en sportbil från taket när Forza 5 presenterades. På riktigt, ni tar med en sportbil till en spelmässa för att lysa lite på den i fyrtio sekunder innan ni tafatt hissar upp den igen.
  • Pelé. Åter igen, spelmässa, inte sportevent. 90% av alla icke-amerikaner ser hellre Master Chief sjunga nationalsången inför fotbolls-VM än Pelé lägga ut sin karriär på E3.
  • Alla dessa tusen spel som lägger sig i min bucket-list som transfett runt tarmarna. Ain’t nobody got time for that.

14406190903_7a7f332242_z

”Det är okej. Mässan är snart över. Btw, din kostym sitter som en strumpa på en banan.”

Nu orkar jag inte klaga mer idag, imorgon är en lång dag och en cyniker måste konservera sitt gnäll strategiskt.

 

Vad var dina favoritnyheter från E3?
Skriv en liten rad i kommentarsfältet!

Oculus Rift presenterades just

Jag är ingen nyhetsreporter av något slag, inte här i min blogg i varje fall. Men det här är ganska stora nyheter för mig som både spelutvecklare och definitivt som entusiast av spelteknik och virtuell verklighet.

Oculus Rift är ett headset som monteras likt en headcrab (googla det) på ditt huvud för att placera hörlurar över dina öron samt en liten skärm framför vardera av dina ögon för att simulera djupseende i virtuella miljöer. I praktiken försöka skapa känslan av att befinna sig i miljön man spelar i.

För några minuter sedan avslutade Oculus sin live-stream på Twitch där de presenterade den färdiga Oculus Rift Virtual Reality Gaming Headset-modellen.

CHOm7BwUAAAKfpQ

Betydligt elegantare än utvecklarmodellerna, jag har provat dem båda, och till synes både lättare och smidigare att använda.

I och med annonseringen visades ett gäng spel med Oculus Rift-stöd som befinner sig i utveckling just nu. Bland annat EVE: Valkyrie från skaparna av EVE: Online och Dust 514. Det mesta såg rätt häftigt ut medan andra spel såg gravt malplacerade och irrelevant ut i kontext.

CHPDTODUgAAvCqS

Titta så glad man blir av att hålla i den. Hans ögon skriker ”jag kan inte fatta hur många miljoner vi pröjsat för att ge nördar en lite verkligare gräsklipparsimulator”. Men det var det värt.

Oculus annonserade även ut ett par häftiga whatever-they-are-handkontroller. Handkontrollerna kan likt headsetet spåras spatialt av den medföljande sensorn för att göra generella virtual reality-prylar. Typ leka skjutspel eller rejsa räserbil, I don’t know. De ser coola ut. Går säkert sönder skitlätt också.

CHPMg7lVIAAaYc8

Och så vidare. I samband med annonseringen trollade Oculus fram en ovanligt färgglad flagga ur bakfickan när de till annonserade ett oförutsett partnerskap med Microsoft och Xbox. Med varje såld Oculus ingår även en Xbox One-handkontroll.

Phil Spencer fick även gå upp på scenen och dansa lite för publiken till rytmerna av Windows 10:s annalkande släpp och sedvanligt predikande om Xbox som en trevlig och köpbar konsol. Jag tolkade det dock som att Xbox One och Oculus Rift har ungefär inget alls med varandra att göra…

tridef_skyrim_ultra_lake_geo

Till sist kan jag meddela att Oculus planerar att investera tio miljoner amerikanska gröna i indieutvecklare som arbetar mot deras plattform. Några ytterligare detaljer av det uppfattade jag dock inte, så jag har ingen idé om hur jag får en del av den kakan…

Mer info om Oculus Rift kommer att presenteras under Electronic Entertainment Expo (E3) den 16 – 18 juni!

Fallout 4 bekräftat

Ser ut som att Fallout 4 blir en grej, med tanke på innehållet i deras hemsida.

Ingen morsekod eller hemliga telefonnummer denna gång (även om det var ett kul litet äventyr att dechiffrera senast).

Concept02B-1-

I källkoden kan följande meddelande uttydas:

PA system failure has occured.
Shutdown of the Masterbrain has been authorized and all sensitive materials have been removed for security purposes.
Please attempt re-access. Have a pleasant day.

Enligt allmänheten är detta bekräftelse nog att Fallout 4 kommer annonseras av Bethesda på Electronic Entertainment Expo (eller ”E3”) den 14 juni. What do I know, I’m just a blog.


Bloggat på sla.se.
Desktop