Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Event

Sagan om Startup Sweden och de Fyrtio Pitcharna

BOM! Veckan brakade ihop lika snabbt som den brakade loss. Plötsligt sitter man på tåget igen och funderar på vad hela fridens älskade namn just hände. Let me tell you all about it.

Vänta, kontext?

Här tänker jag ödmjukt förutsätta att alla inte slaviskt följer mina uppdateringar här, men insistera på att alla borde göra det. Jag har, i egenskap av Mostly Harmless Games, spenderat en vecka på Tillväxtverket i Stockholm tillsammans med nio andra störtsköna bolag för att lära mig mer om hur man kan bli bättre på att driva och utveckla sin verksamhet. Read slightly more about it i mitt förra blogginlägg.

Shit vad härligt, berätta ALLT!

Måndag morgon kl 8.30 möttes vi på Västgötagatan 5, lämpligen i samma byggnad som Paradox och Avalanche och mitt emot DICE (samt våra vänner på Briab!) i Fatburen.

Vi inledde med en pitch, den första av många, där vi presenterade oss själva och våra bolag. Sedan tog vi pressbilder och hamnade i tidningen.

14424034_10153931604135866_2092183826_o

Daniel framstod initialt som skeptisk till hela tillställningen, men lugnade ner sig avsevärt när han vände sig mot tavlan och lättare kunde ta till sig information.

14480574_524867234371072_2111450266011102852_o

Vi lärde oss allt om Value Proposition Canvas och Business Model Canvas (vilken är typ min tredje absoluta favorit bland canvases, don’t even get me started). Teori varvades flitigt med praktik och tempot var högt under hela veckan.

14435183_524867161037746_3502746184798059714_o

Första kvällen gick vi ned för gatan och käkade svamp. Det låter inte så coolt, men det var faktiskt rätt posh svamp. Kantareller, liksom.

14258311_524867121037750_3766927619610629807_o

DAG TVÅ.

Vi pitchade. Vi pitchade så mycket. En minut, två minuter, för långt, för kort, för tyst, för högt, säkert 20 gånger i slutna små rum och inför publik. Det var grym träning, repetition är kunskapens morsa. Efter att vi pitchat så mycket drack vi välbehövt pitchbränsle inför onsdagens pitchar.

14468781_524867084371087_6952117087229613676_o

DAG ONSDAG.

Det var här skit blev verkligt. Fortsatt grymma föreläsningar och insikter från spelsveriges favoritadvokat Tommy Persson och White Wolf’s inspirerande Tobias Sjögren. På kvällen tog vi hissen upp till plan 6 och befolkade Startup Grind på Paradox Interactives kontor.

Kvällen inleddes med en fireside chat mellan Paradox VD Fredrik Wester och Jonas Leijonhufvud från DI Digital, där vi fick lära oss mer om Fredriks uppväxt, erfarenheter och Paradox resa till ett börsnoterat och miljardvärderat bolag.

14368816_524866657704463_4696474036856723120_n

14444819_524867031037759_2761069753107272025_o

14434824_524867647704364_3802011801590554296_o

Därefter fick alla vi startups bestiga scenen för att pitcha våra bolag och affärsidéer inför något hundratal gäster och industrimänniskor. Det var fantastiskt kul, både att få hålla lite låda inför en publik (jag älskar ju uppmärksamhet, som du kanske märkt) och att få mingla med allt trevligt folk på plats.

När alla väl tröttnat på oss tog vi en taxi till den polska ambassaden för att hänga med folk från CD Project Red, utvecklarna av bland annat The Witcher-franchisen. Beklagligtvis var vi alldeles för fashionable och missade i stort sett hela kalaset, minus ett sista varv vin och ett gäng selfies med goda vänner!

(Det var ganska fint i ambassaden, så pass att man fick hålla fingrarna i styr för att inte sno med sig ett litet bord som souvenir.)

14425320_524866867704442_5863948225084830379_o

Bästa Leo från Right Nice!

14424828_524866974371098_1102395073250679586_o

Bästa Adam från Might & Delight och min ena partner-in-crime under Swedish Game Awards!

14468188_524866744371121_625005836512344149_o

Bästa Daniel, Jiro och Johannes från Skövde!

14379590_524867571037705_8816206793333245317_o

DAG 4.

Något listigt pucko tog en charmig morgonbild på mig och ett annat listigt pucko gjorde några smärre redigeringar. Bjuder på ”Milton’s not-so-happy place”.

734758_524866641037798_7723204667444424094_n

Underbara Mattias Nygren från The Station lärde oss om allt från smart bolagsutveckling till ledarskap och personlighetstyper i projekt.

Tillsammans med Paul Yance (Coffee Stain Studios), Rikard Blomberg (Fatshark Games), Shams Jorjani (Paradox Interactive) och Brjánn Sigurgeirsson (Image & Form) hölls en panel där vi fick tips och råd samt svar på frågor om allt vi kunde tänkas vilja veta om att driva spelbolag.

Cs9ekQ-WEAAhzVj

14457523_10154580494836758_653893554327473259_n

På kvällen deltog vi i Fatsharks spelutvecklarbar på Clarion Hotel där vi firade konsolreleasen av Warhammer: End Times – Vermintide, nästan ett år sedan den första releasefesten i samma lokaler. Sjukt trevligt med gamla och nya vänner. Här fick vi användning av våra pitchkunskaper och mingelutbildning.

14435149_524867411037721_3272410863161402629_o

Bästa Anna från Talecore Studios och Petter från Landfall Games. Peak spelbransch-moment, det blir inte bättre än på dessa typer av events.

14372427_524276397763489_4116449059294813977_o

Artsy art i lobbyn, helt orelaterat till speleventet.

14480481_524867541037708_3542227942792016415_o

FREDAG.

Veckans sista utbildningsdag. Vi tog det lite lugnare, fick lära oss en massa grymt om PR, marknadsföring och omvärlden från Audra McIver på Plan of Attack, Johan Toresson på Creative Coast och Blekinges företagsinkubator samt lokala favoriten Armin Ibrisagic på Coffee Stain Studios.

Slutligen fick vi femton minuter på oss att förbereda och pitcha ett annat bolag som deltog i utbildningen. Det var hur coolt som helst att kontrastera hur alla presterade på fredagseftermiddagen jämfört med måndag morgon. Vilket lyft!

Kvällen avslutades med middag på Sono (där jag numera är känd som restaurangens posterboy tack vare oansvarigt användande av integritetskränkande geotagging, I ain’t even mad), öl på Kelly’s, drinkar på Pharmarium (ett äventyr för alla inblandade) och en sängfösare på Snotty.

14424936_524867351037727_4633967543352648180_o

Det har varit ett äkta privelegium att hänga med detta sköna gäng från branschens alla hörn. Jag ser fram emot att få träffa er alla igen, oavsett sammanhang. Ni är grymma och kommer gå galet långt om ni fortsätter i den här takten!

Nu lider tågresan mot sitt slut. Ett besök i Linköping med familj och vänner väntar mig bortom perrongen. Det är mycket att smälta, men jäklar vad nöjd jag är att jag fick delta.

14468472_524866604371135_2280279376319130433_o  

På måndag är jag tillbaka i Stockholm för nya äventyr. Fram tills nästa blogg tackar jag för att du läste ända till slutet.

Ta hand om dig!

 

 

 

GamesCom – min första Tysklandsresa

Allt fler och fler första-gången-någonsin-grejer börjar hända i businessammanhang numera. Kul är väl det! Varför hade man annars åkt ända ner till Tyskland?

Just ja. Ölen…

Öl fanns. Och finns, för de som överväger att korsa broar och vatten för att besöka våra sydliga grannar. Kölsch, kölsch och åter kölsch.

IMG_5159

Så vi skuttade alltså ned till Köln i Tyskland. En hel busslast av spelutvecklare med datorer, TV-apparater, arkadmaskiner och handkontroller. Ett fullkomligt jippo, men vilken utsökt monter vi fick!

IMG_5127

Funklift fick sig en fulländad spelhörna med soffa, TV och en fondvägg. Bakom pallarna kan vår 3D-grafikers katter ses skjuta laser ur ögonen. ”Over-the-top”, var den enda specifikationen han fick att jobba med. Han levererade.

IMG_5129

Vi visade även upp ett helt nytt och hittills hemligt projekt för mässans deltagare. Här spelar Yuliya Moshkaryova från Casual Connect vår prototyp till HTC Vive i Virtual Reality.

IMG_5162

IMG_5137

Prototypen attraherade såväl spelare och VR-entusiaster som förläggare och press. Mottagandet var kort sagt överväldigande positivt! (Oroa er inte, mer information om spelet i fråga kommer snart)

IMG_5211

För somliga var upplevelsen enbart överväldigande. Virtual Reality kan göra väldigt kraftiga intryck!

 

IMG_5199

När vi inte skrämde slag på oskyldiga mässdeltagare passade vi på att se stadens sevärdheter. Kölner Dom var inget mindre än en spektakulär syn. Ett svindlande hantverk med mäktiga dimensioner och häpnadsväckande detaljrikedom.

IMG_5192

IMG_5188

Miljontals hänglås, likt färgglada fjäll på en majestätisk ståldrake, utgjorde en väsentlig bråkdel av brons vikt. Vi har den tyska ingenjörskonsten att tacka för att vi säkert kunde korsa Rhen, den extra tyngden till trots.

IMG_5175

Köln at night. Beklagar bildernas potatisaktiga kvalitet.

IMG_5178

Om kvällarna var alla pigga och glada, särskilt Daniel och jag. Stadspojkarna tog midnattståget som gick vart som helst.

IMG_5174

Kvällarna bjöd ofta på fest och mingel med spelutvecklare från alla världens hörn. Av alla tillställningar var det nog inhemska Paradox som levererade det mysigaste kalaset. Stort tack!

Capture

Allt som allt var min första Tysklandsresa en högst trivsam sådan. Det blir garanterat inte min sista.

Tack alla ni som delade och förgyllde den, och tack GamesCom 2016!

125,000 kronor till Läkare utan Gränser

Häromveckan fick jag äran att i egenskap av Swedish Game Awards delta i Spelhjälpen, en livesänd välgörenhetsstream till Läkare utan Gränsers fördel. Ni kan se hela streamen här nedan:

 

Här kommer även en superkort recap från bakom kameran!

IMG_20151011_074949

 

Jag och min vän/kontorsgranne/branschkollega Daniel Ström från Guru Games hoppade på ett pendeltåg mot Göteborg runt lunch på lördagen. Vid det laget hade streamen redan börjat och det var knappt ett dygn innan vi skulle vara med.

Tanken var att jag skulle representera Swedish Game Awards och berätta lite om organisationen, eventen vi anordnar under våren samt prata om några av spelen som varit med och tävlat om någon av SGA:s titlar. Daniel Ström blev mitt levande exempel i och med att Guru Games förra året mottog pris för bästa tekniska prestation med sitt spel Magnetic: Cage Closed.

 

4

 

Väl på plats tvingades vi nyttja tiden effektivt, framför allt i en soffa med en oändlig tillgång till snacks och tjafs. Vi lirade Rocket League och Super Meat Boy och kollade framför allt på streamen där donationerna plinkade in krona för krona. God stämning!

 

IMG_20151010_163949

 

Det fanns fina priser att vinna och häftiga auktioner att slåss om. Bland annat lät Peter Stormare signera en specialutgåva av Until Dawn, där han röstskådespelade karaktären Dr. Hill.

 

IMG_20151010_180558

 

Till min förtjusning fick vi även träffa Martin Sahlin från Coldwood Interactive. Jag minns det nästan som igår när vi såg honom charma hela världen på E3:s scen med Yarny i sin famn och deras spel Unravel på filmduken. Löjligt mysigt spel, jag ser så mycket fram emot deras release!

 

3

2

 

Kvällen rullade på, energin sjönk men stämningen steg! Runt 22 slumrade Daniel till på en bänk och jag kröp till kojs i ett litet kontor med en luftmadrass tillsammans med en trevlig speedrunner.

Vid halv tre skulle stackaren upp för att spela Metroid så snabbt han bara kunde på en tv som tappade bildkontakt med jämna mellanrum. But he pulled through och gjorde en grym insats!

Straxt efter fyra på morgonen var jag och Daniel på benen och värmde upp våra hjärnor i den mån vi kunde förmå. En kall ostburgare och varmt kaffe med lite morgonyoga gjorde ungefär inte ett dyft. Det här var jet lag på nationell nivå.

 

Här kan du se våra knappt två timmar i rampljuset:

 

Vi hann tillsammans lira Adal’s Vikings (Swedish Game Awards vinnare av Bästa Narrativ, 2015), Adventure on Clover Island (vinnare av Game of the Year och bästa grafikprestation, 2015), Clouds Below (nominerad till bästa tekniska prestation), Defunct (Game of the Year, 2014), Secrets of Grindea (Game fo the Year, 2012) och slutligen Magnetic: Cage Closed (bästa tekniska prestation 2014).

Kika gärna! Det är ett gäng sjukt imponerande spel.

Framåt sju-åtta samma morgon kändes målet om att nå 100,000kr oerhört distant. Vi lämnade byggnaden och masade oss igenom ett svalt och lugnt Göteborg för att käka frukost på stationen. Jag tog en promenad och provade mobilkamerans HDR-funktion när jag fick beskedet att en anonym hjälte donerat 24,000kr knappt en timme innan streamen skulle nå sin final.

Efter alla auktioner och sena donationer hamnade slutsumman på häpnadsväckande 125,356kr. Det har varit oerhört fint att följa arrangörernas resa och faktiskt få vara en del av ett så godhjärtat initiativ, verkligen inget mindre än en ära.

 

1

 

Jag ser mycket fram emot framtida iterationer av Spelhjälpen och tackar åter för möjligheten att delta.

All lycka, kärlek och respekt till Spelhjälpen! <3

Spelhjälpen – Ett spelmaraton för flyktinghjälp

Under helgen vecka 41 (det är nu i helgen!) kommer Spelhjälpen äga rum.

spelhjalpen-logo-rgb-300x86

Spelhjälpen är ett livestreamat spelmaraton där initiativtagare från några av spelbranschens hörn och inbjudna gäster från ännu fler hörn spelar, diskuterar och har det trevligt.

Som åskådare har man det lika trevligt hemifrån, där man kan följa streamen, tävla om fina priser och viktigast av allt – rädda världen. Man kan nämligen skänka pengar till Spelhjälpen vilka kommer doneras till Läkare Utan Gränsers arbete med den pågående flyktingkrisen.

Hur fint som helst! Så missa inte det.
Spelhjälpen börjar klockan 12.00 på lördag!

Jag kommer att vara med på ett hörn som representant för Swedish Game Awards, troligtvis mellan 5 – 7 på morgonen (så dunka liv i väckarklockan, mig vill du inte missa). Vi ska spela lite av spelen som tävlat i Swedish Game Awards!

Du kan även visa ditt stöd genom att klistra på Spelhjälpens logotyp på din profilbild på Twitter eller Facebook på denna hemsida. Titt’ så läckert de’ blir:

O_QRwXaA

 

Spelhjälpens hemsida.
Spelhjälpens twitterkonto.

Spelhjälpens facebooksida.
Spelhjälpens facebookevent.

 

Vi ses tidigt på söndag! Ta hand om dig <3

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Fy för E3…

EventIndieKulturMicrosoftPCRetroSonyTrailer

Ghuh. Idag var en sån där dag. En sån som inte kan ta slut för fort.

Hur som haver, den här veckan har handlat stenhårt om Electronic Entertainment Expo, eller E3, som ägt rum i Los Angeles. Eller äger rum. Jag vet inte. Är det slut än?

epa_usa-consumer-e3-expo

Det känns som att många spelutvecklare, särskilt alla dessa titaner med AAA-titlar som ska säljas in tiotals miljoner exemplar, gör något fundamentalt fel när de gör som de gör, och går all in på E3-mässorna.

För det första, för att se enbart de live-streamade presskonferenserna måste du i stort sett sitta bänkad framför TV:n eller datorn med endast korta pauser i typ 40 timmar i sträck. Vem gör det? Massor människor gör det. Men inte alla tiotals miljoner konsumenter de riktar sig till.

För all del att all världens press är samlad och ni har en väletablerad och fysisk kanal för media att ta del av alla era nyheter, men fattar ingen att tittarna fullständigt drunknar i information.

e3-2015-assassins-creed-syndicate-trailer-shows-off-amazing-cinematic-moments

SURPRISE – det kommer ett nytt Assassins Creed! In other news, solen stiger i öst. (Tell us something we didn’t know)

Det kommer väldigt snart bli väldigt tröttsamt att presentera ett nytt spel i minuten, 90 minuter åt gången två dygn på rad. Som sagt, förutsättningarna är perfekta, men vad blir investeringskostnaden per spel när mässan är över och kvittot skrivs ut? Är det fortfarande värt det? Och om ja, hur länge kommer det vara det?

Vad som däremot gör sig bra på plats är alla dessa indiespel och alla små, innovativa studios med fantastiska koncept och stor ”wow-faktor”. Det är sjukt kul att se mycket av detta (och många stora produktioner också för den delen) dyka upp från fosterlandet Swea Rikhe, till exempel Mirrors Edge 2, The Division, Need for Speed, Star Wars: Battlefront III, Magnetic: Cage Closed, RUiN och löjligt charmiga Unravel, presenterat av en löjligt charmig Martin Sahlin.

Fem coola saker jag faktiskt uppskattade under årets konferenser:

  • Att Xbox One får bakåtkompabilitet. Jag kan äntligen spela ut Red Dead Redemption, underbara skitspel.
  • Alla häftiga indiespel som alla ser så grymt bra ut.
  • South Park och deras barnsliga hashtag #FracturedButWhole. Jag ångrar mig. Det var knappt kul första gången.
  • Ett värdigt antal kvinnor som allt från representerar sina studios till agerar konferencierer. Riktigt kul att se.
  • Fansens vrål av hysterisk lycka när Bethesda bytte aggregationsform på ett monsters nedre kroppshalva med ett hagelgevär i Doom-trailern.

Fem o-coola saker jag hoppas slippa se igen:

  • Illasittande kostymer.
  • Katten Gustafs drive-by på en eldsprutande enhörning.
  • Att Microsoft kände sig tvungna att hissa ned en sportbil från taket när Forza 5 presenterades. På riktigt, ni tar med en sportbil till en spelmässa för att lysa lite på den i fyrtio sekunder innan ni tafatt hissar upp den igen.
  • Pelé. Åter igen, spelmässa, inte sportevent. 90% av alla icke-amerikaner ser hellre Master Chief sjunga nationalsången inför fotbolls-VM än Pelé lägga ut sin karriär på E3.
  • Alla dessa tusen spel som lägger sig i min bucket-list som transfett runt tarmarna. Ain’t nobody got time for that.

14406190903_7a7f332242_z

”Det är okej. Mässan är snart över. Btw, din kostym sitter som en strumpa på en banan.”

Nu orkar jag inte klaga mer idag, imorgon är en lång dag och en cyniker måste konservera sitt gnäll strategiskt.

 

Vad var dina favoritnyheter från E3?
Skriv en liten rad i kommentarsfältet!

Se oss live nu på fredag!

Du hörde rätt! Fredagen den 5:e juni kulminerar allt vårt hårda arbete i en grym heldag på Gothia Science Park här i Skövde!

Skolan kommer tillsammans med ett gäng häftiga företag anordna en fet mässa där alla vi studenter kommer ställa ut våra spel så att du, kära läsare och medmänniska, får möjligheten att SPELA DEM!

3

Dagen kommer även att streamas LIVE på his.se/live med ingen mindre än Angelica Norgren från P3 Spel på plats som vår egen programledare. Streamen börjar klockan 12.00 och håller på till minst 15.00. Där kommer ni även kunna se Ernest Adams, speldesignkonsult med bakgrund i bland annat Electronic Arts och Bullfrog Productions, framträda på stora scenen.

Men givetvis vill du inte se oss över någon knastrig videolänk. Självklart ska du göra allt i din makt för att ta dig till Skövde nu på fredag och vara med i egen hög person! Mässan är nämligen öppen för allmänheten, så packa samla din familj, runda upp dina vänner, packa era väskor och marschera raka vägen till Insikten i Portalen, den byggnad i Gothia Science Park som ligger närmast Högskolan i Skövde.

gsp-start1

Schema för dagen:

10:30 – Mässan öppnar!

11:00 – Keynote av speldesignkonsulten Ernest Adams.

12:00 – Livestreamen börjar med en introduktion av dagen.

12:15 – Rullande intervjuer med spelprojektgrupperna.

15:00 – Sändningen slutar, Mässan rundas av.

 

  • Livestreamen samt information om alla spel hittar du här!
  • Mer information om mässan hittar du här!
  • En karta till Gothia Science Park finns på deras kontaktsida!

 

Det kommer att bli en sjukt härlig dag med mängder av mysigt folk och löjligt välgjorda spel att prova på. Jag ser enormt mycket fram emot detta.

Fredagen den femte juni är dagen allt händer, save the date – vi ses där!

Bloodborne, första/sista intryck

Jag inser nu, några månader i efterhand, att Bloodborne, den spirituella reinkarnationen (I don’t know what I’m saying, läs inte det där två gånger) av Dark Souls-spelen har börjat bli lite av en snackis.

Bloodborne släpps den 25:e mars i Europa, så naturligtvis börjar ett uns av hype dyka upp här och var.

Det kändes lägligt att dela med mig av min egen erfarenhet av spelet. Dels för att det lär ligga i mina läsares (läs ditt) intresse, samt dels för att motivera att jag köade i typ en och en halv timme på Comic Con Gamex för att prova det.

image

Väl framme i rätt ände av kön fick jag gömma mig i ett bås. Min vän klev samtidigt in i båset bredvid och satte tänderna i The Order 1886.

Jag fick stirra i en minut på en skärm som förklarade spelets kontroller, sedan välja en av tre karaktärer med olika vapen. Straxt därpå befann jag mig i en mörk, regnig scen.

Jag fick klura runt lite för att få grepp om vart jag skulle, sedan var det dags att sparka lite röv. Jag dödade min första fiende – någon slags zombie. Efter det föll en andra varelse offer för min klinga. Nästan en tredje.

Men då hade jag redan dött.

Personalen körde ut mig ut båset och äventyret var över.

That’s it. Jag vet inte vad jag förväntade mig.

Comic Con Gamex – del 3

Det känns som hög tid att runda av min lilla rekapitulation av helgen som spenderades på Comic Con Gamex i Kista! I denna blogg får ni tyvärr stå ut med mina egna mobilbilder i hemsk kvalitet. Högst I-landsproblematiskt.

Hur som helst! Vi spenderade hela fredag eftermiddag, lördag och söndag på mässan. Vi fick bland annat krypa in bakom en scen och se några av utvecklarna live spela Tom Clancy’s The Division, ett taktisk krigsspel i tredjepersonsperspektiv som jag ser enormt mycket fram emot. Deras nyutvecklade spelmotor Snowdrop skapar riktigt läckra ljus- och partikeleffekter, något de inte snålade med att demonstrera.

ss-detail9

Vi stod även i kö säkert ett par timmar hos Sony för att prova några nya titlar. Min vän testade The Order 1886 och jag Bloodborne, den spirituella uppföljaren till Dark Souls, tror jag, typ. I sedvanlig ordning dog jag efter max 2 minuter och blev prompt utkastad från mitt lilla bås.

Bland de många butikerna som spritts ut på mässan fann vi tycke för en liten brädspelshandlare med ett trevligt utbud av blandade spel. I slutändan nöjde vi oss med Forbidden Island, ett lättsamt och roligt, kooperativt spel där spelarna kämpar för att samla skatter på en sjunkande ö.

2014-11-25 17.54.322014-11-25 17.53.04

Bland det roligaste jag var med om på mässan skedde dock i vår egen högskolas monter där ett litet arkadspel, Super Ultra Pulka, som jag var med och utvecklade i högskolans spelprojektskurs demonstrerades på en laptop med en Xbox-kontroll. Det var grymt kul att se folk, främst killar och tjejer runt 12 år, köa för att tävla om att rejsa ned för en tvådimensionell pulkabacke snabbare än sina vänner. Grym dopaminkick!

2014-10-31 17.58.53

I övrigt fick vi glimta några tidigare nämnda TV-kändisar, bland annat Roy Frank Mitte från Breaking Bad, Mackenzie Lintz från Hunger Games och Grace Victoria Cox från TV-serien Under the Dome.

2014-11-02 11.36.362014-11-02 14.08.20

Bland de bästa montrarna var de som hystes av de många olika självständiga utvecklarna som höll sig på säkert avstånd från de härjiga storföretagen. Att prova buggiga partyspel i rymden, se på steampunk-luftskepp segla runt flygande öar och bli illamående av Oculus Rift var helt ärligt bland det mest underhållande vi gjorde på hela mässan. Det är något magiskt över att se små utvecklares fantastiskt kreativa idéer växa upp till något konkret och roligt.

All in all – kul skit! Det var en grym upplevelse och jag hade gjort det igen utan att tveka en sekund. Sammanslagningen av Comic Con och Gamex var en enorm succé i mina ögon. Jag ser fram emot att göra om det nästa år!

 

Var du på Comic Con Gamex? Har du någon plan på att åka dit nästa år?

 

Comic Con Gamex – del 2

Nu så! Äntligen – bättre sent än aldrig och allt det där! Nu kommer lite bilder och klipp från vårt besök på Comic Con Gamex, den stora spel- serie- och filmmässan som ägde rum i Kista för ett några veckor sedan.

Draget var grymt och det fanns mängder av saker att göra och se på. Ellie och Joel var definitivt bland favoriterna.

SONY DSC

SONY DSC


SONY DSC

Foton och video: Molly Nordh.

 

Jag står i lite annat just nu, men tänker skriva en sista, avslutande blogg i dagarna som kommer (:

Hoppas att bilderna uppskattas! Tills vidare, ha det gott!

Bloggat på sla.se.
Desktop