Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Forklift

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

Long road to Greenlight

Eller alltså nej, inte särskilt lång. Det tog oss 29 dagar att bli så kallat Greenlit på Steam.

I korthet: vi får inte sälja vårt spel på distributionsplattformen Steam utan att ha communityts ”godkännande”. Folk måste alltså hitta vår kampanjsida och rösta på Funklift för att Steam ska kunna plocka in det så att vi så småningom ska kunna sälja det.

banner

Men nu är det gjort!
Vi blev greenlit och kan nu fokusera på utveckling och marknadsföring tills dess att vi släpper, vilket i dagens takt ser ut att bli någon gång i maj.

Såhär ser Greenlightsidan ut på Steam:

Namnlös

Det är förstås en störtskön milstolpe i vår utveckling. För den nyfikne delar jag gärna med mig av lite statistik. När vi blev Greenlit hade Funklift:

  • 1459 unika besökare
  • 532 ”Ja”-röster
  • 58 favorit-markeringar
  • 52 unika följare
  • 53% ”Ja”-röster i förhållande till ”Nej” och ”Fråga mig igen”

Gå gärna in och kika på sidan! Där kan du favoritmarkera och önskelista Funklift för att få uppdateringar om när det släpps eller något annat spännande händer 🙂

 

Allt gott!

 

Post scriptum. Beklagar att det varit tyst här ett tag. Jobbar som alltid på att ta tag i bloggen ordentligt. Det är här jag vill dela med mig av mina uppdateringar, ska se till att bättra på ruljansen framöver!

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Intervju med Gothia Science Park

Hej på dig! Du undrar säkert varför jag inte skrivit på så länge, och tänker att den där Alex, han har nog mycket för sig just nu. Men icke! Han dricker öl och är lat och har ingen ursäkt att inte blogga.

Så här kommer en liten försoning. Jag vill nämligen dela med mig av en liten intervju jag och mitt förband av spelutvecklare deltagit i med Gothia Science Park.

Laura Bularca, en av de ansvariga bakom Microsoft Game Camp, gillade vårt spel Funklift så pass att hon hörde av sig till oss. Resultatet blev en ganska så nätt sammanfattning av både spelet i sig samt våra egna ambitioner kring projektet. Om något av detta intresserar dig är du varmt välkommen till hennes blogg för att läsa hela intervjun!

I övrigt går vårt spelprojekt stadigt framåt och vi har goda förhoppningar på att kunna leverera lite spännande nyheter inom en snar framtid…

Tills vidare, ha en fortsatt skön sommar!

Gästföreläsningar med Niklas Åkerblad och Erik Svedäng

Häromveckan besöktes högskolan och alla vi nördar som gnetar på våra spel i kursen Projektstudier i Nya Medier II tillsammans med Microsoft genom initiativet Microsoft Game Camp av lite celebriteter.

Erik Svedäng (till höger i bilden nedan) jobbar för närvarande som designer och programmerare för spelet else Heart.Break(). Jag rekommenderar att definitivt att du kikar närmare på det. Där finns mängder av häftiga koncept och nytänkande mekaniker att utforska. Det ska bli väldigt spännande att se vad som blir av det!

IMG_20150623_141722

Niklas Åkerblad, även känd som El Huervo, jobbar också med else Heart.Break() men har tidigare varit delaktig i projekt som Hotline Miami-spelen. Jag gillar hans stil skarpt. Klicka på länken i hans namn för ett smakprov!

IMG_20150623_141807

Parallellt lät dessa herrar föreläsa om grafik och speldesign på skolan. Efteråt gick de runt i salarna och snackade spelutveckling med studenterna samt testade våra spel. Bra råd och gott umgänge är såklart alltid uppskattat. Vi tackar för ert besök!

IMG_20150623_141734

Up all Night to get Funky

Livets fråga; att kommentera vädret eller att icke kommentera vädret.

Nåväl, mitt svenska blod kokar likväl med abstinens av sommarvädershyllningar som av värmen i sig.

Jäklar vad varmt det är.

För att fira att det blev varmt i år igen tog jag och mina gruppmedlemmar från Mostly Harmless Games (du vet, vi som för närvarande utvecklar partyspelet Funklift) oss upp för Billingen med fett mycket glass och hängde där ett slag. Oerhört mysig utsikt över Väschöttaschlätta och Skövde.

IMG_20150701_182208

IMG_20150701_182246

Igår var det till vår hysteriska förvåning fortfarande varmt när vi kröp ut ur vår spelutvecklargrotta (som är sval och behaglig). Vi passade då på att utnyttja värmen som ett inlevelsesimulerande element när fem av oss tillsammans tog oss an de tropiska öarna kring Robinson Crusoe-universumet.

IMG_20150703_211518

Ett riktigt, riktigt kul spel. Kombinationen av händelser och motgångar är nästan lika dynamiska som oförlåtande. Ena stunden är saker och ting frid och fröjd på ön, i nästa ögonblick har gruppen snickare skurit upp halva benet när han försökte virka en korg, ett jordskred totalförstör grottan som gruppen sökt skydd i och en lång period av konstanta mardrömmar drabbar deras moral.

IMG_20150703_220355

Jag var spelets femte hjul och läste med glädje regler och deklamerade de olika händelserna, samt släckte törsten med lämpliga drycker.

IMG_20150704_040359

Lång dag, lång natt, lika varmt. GLaDOS gjorde mig sovsällskap bredvid fläkten. Kan inte vara lätt att vara ett pälsklätt odjur såhär års…

Until next time, drick mycket vatten min vän!

FUNKLIFT

Nu när vi kommer igång med den nya iterationen av vårt spelprojekt för utveckling under Microsoft Game Camp kommer mycket att ändras.

Vårt spel kommer få en helt ny attityd. Allt ska moderniseras, poleras och bli ungefär 846 gånger häftigare på alla sätt möjliga. Såg det redan bra ut innan säger du? Det visste vi redan, men så länge du fortfarande har strumporna på kommer vi fortsätta rocka dig med nya överraskningar.

För att matcha den nya stilen behöver vi ett nytt namn.

Vi har ett nytt namn.

Glöm Forklift, glöm Gaffeltruck. Glöm det tyska ü:t. Det är passé. Old news.

Nu är det Funklift som gäller. That’s right. Funklift.

Funky_Lift_1

Förvänta dig rostfritt stål, bländande strålkastare, disco, promiskuösa basgitarrer, glittrande neonkaskader och blänkande packtejp. Jag lovar att slänga upp lite mer bilder allt eftersom.

Oroa dig inte, det kommer bli ballt. Så ballt.

Stay tuned – peace out.

Svårt att se dum ut i kostym

Torsdagen den 18 juni avslutades det tio veckor långa programmet Framtidén som jag och mina goda kollega och vän Victor deltagit i.

På eftermiddagen fick vi möjligheten att pitcha vår affärsidé (det vill säga vår studio, Mostly Harmless Games) inför Gothia Science Park, Drivhuset, Almi och Inkubatorn.

pitchdag2

pitchdag1

Kolla vad snygga vi är! Notera gaffeltrucken på våra t-shirts i äkta Gudfader-anda. Vi fick en massa skön kritik från deltagarna och tips på hur vi bättre kunde presentera vår affärsidé i framtiden.

Läs gärna Karin Pestats artikel om dagen på GSP:s hemsida!

Den Stora Dagen

Det här blir ingen nådig blogg! Idag har varit en av de roligaste dagarna jag varit med om på länge.

Jag har precis kommit hem från den beryktade mässan på Insikten i Gothia Science Park som bland annat Högskolan i Skövde anordnat för att låta alla spelutvecklingsstudenter redovisa alla de fina spelprojekt som vi jobbat så hårt på de senaste tio veckorna. Draget har varit enormt och stämningen helt fantastisk.

 

IMG_20150605_100339

För oss utställare började dagen vid åtta i morse för att sätta upp de sista detaljerna i montern. Därpå kom Angelica Norgren och lät prova på alla våra spel. Ovan hackas och slashas monster i Dungeon Time tillsammans med utvecklarna!

 

IMG_20150605_084220

Gaffeltruck i sitt egna lilla hörn spelas likaså bäst i grupp, här med grafiker, programmerare och game writer i smakfullt neonorange utstyrsel.

 

Runt halv elva så öppnades portarna för allmänheten, varpå ett gott men hanterbart flöde av nyfikna människor fick chansen att prova alla våra spel och prata med utvecklarna. Många verkade vara genuint imponerade över vad alla studenter lyckats åstadkomma på bara tio veckor. Det inkluderar mig. Jäklar vilken bra fart det var på vissa av dessa spel, sjukt bra jobbat!

IMG_20150605_094930

 

Samtidigt som mässan öppnades fick Sara Kullgren från Microsoft inta scenen och berätta mer om Microsoft Sweden Game Camp som anordnas för spelutvecklare vid högskolan i sommar. Hon passade även på att berätta om några företagets senaste projekt så som Windows 10 och HoloLens.

IMG_20150605_103702

 

Speldesignkonsulten, föreläsaren och patrioten Ernest Adams bytte av Kullman på scenen, iförd en oerhört smäck hatt. Han höll en fantastiskt intressant föreläsning om sex och kärlek i spel, hur det porträtteras, kvantifieras och vad konsekvenserna av destruktiva och objektifierande budskap kan leda till. Väldigt kraftfull och mycket välutförd föreläsning, thank you, Mr. Adams!

IMG_20150605_110620

 

Efteråt fick givetvis även Adams möjligheten att prova våra spel, mingla med studenterna och diskutera speldesign. Jag passade på att ta en småsuddig Ernest Selfiengway.

IMG_20150605_114357

 

Inte långt därefter var det åter Norgrens tur att dominera scenen med intervjuer av alla åtta projektgrupper. Deras trailers och sedan tidigare inspelade spelsessioner visades även upp och olika design- och utvecklingsaspekter diskuterades livligt. Mycket trevligt! Nedan ser vi utvecklarna av favoriten Project A.P.E. på scenen och därunder syns jag och Linus Andersson, vår lead-designer, med lämpliga uppsyner (bild tagen från Twitter).

IMG_20150605_132038

CGu0_9dUQAAY0EW

 

Resten av dagen flöt på med mer besök, mera spel och många fler skratt och leenden. Verkligen en toppendag att sitta inne och spela spel (i alla fall i vår värld)!

 

IMG_20150605_132109

Projektledare och programmerare Adam Näslund spelar sitt MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) Breakwater till havs, lämpligt klädd som sig bör!

 

IMG_20150605_100540

Dungeon Time! Come bring your friends!

 

IMG_20150605_100309

Oförlåtande The Pit i mörka miljöer och insugande atmosfär!

 

IMG_20150605_100243

Mystiska och Myst-inspirerande Above var en av mina favoriter. Fantasifulla pussel och goda portioner spirtualitet gjorde sig extra väl med ett par Virtual Reality-brillor och hörlurar!

 

IMG_20150605_100208

Mer brakvatten, dessvärre med färre hattar. Deras ikoniska ananas kompenserade givetvis detta.

 

IMG_20150605_102237

Tillbaka i Gaffeltruck-hörnet led mässans deltagare av buksmärtor från skrattframkallande spelrundor och frenetisk köbildning runt soffan. Verkligen kul att se så många glada miner runt ett projekt vi lagt ned så mycket energi och kärlek i. Det kommer vara ovärderlig motivation när vi tar projektet vidare till sommarens Game Camp!

 

IMG_20150605_152842

Jag passade på att störa en utmattad konferencier mot slutet av mässan. Vi diskuterade lite kring mässan och trender inom spelindustrin. Jag passade givetvis på att sno ännu en bild på mig själv. Fan vad snygga vi är. Tack för en superhärlig mässa, Angelica, och hoppas att du hade en lika trevlig dag som alla vi hade!

 

IMG_20150605_153151

Vi avrundar med en gruppbild med majoriteten av de fantastiska Gaffeltruckarna. Tack för allt arbete och all hängivelse ni visat varandra och vårt projekt. Ni har varit inget mindre än min andra familj under denna tid och jag ser enormt mycket fram emot att få fortsätta jobba med alla er som hänger kvar i sommar!

 

Se oss live nu på fredag!

Du hörde rätt! Fredagen den 5:e juni kulminerar allt vårt hårda arbete i en grym heldag på Gothia Science Park här i Skövde!

Skolan kommer tillsammans med ett gäng häftiga företag anordna en fet mässa där alla vi studenter kommer ställa ut våra spel så att du, kära läsare och medmänniska, får möjligheten att SPELA DEM!

3

Dagen kommer även att streamas LIVE på his.se/live med ingen mindre än Angelica Norgren från P3 Spel på plats som vår egen programledare. Streamen börjar klockan 12.00 och håller på till minst 15.00. Där kommer ni även kunna se Ernest Adams, speldesignkonsult med bakgrund i bland annat Electronic Arts och Bullfrog Productions, framträda på stora scenen.

Men givetvis vill du inte se oss över någon knastrig videolänk. Självklart ska du göra allt i din makt för att ta dig till Skövde nu på fredag och vara med i egen hög person! Mässan är nämligen öppen för allmänheten, så packa samla din familj, runda upp dina vänner, packa era väskor och marschera raka vägen till Insikten i Portalen, den byggnad i Gothia Science Park som ligger närmast Högskolan i Skövde.

gsp-start1

Schema för dagen:

10:30 – Mässan öppnar!

11:00 – Keynote av speldesignkonsulten Ernest Adams.

12:00 – Livestreamen börjar med en introduktion av dagen.

12:15 – Rullande intervjuer med spelprojektgrupperna.

15:00 – Sändningen slutar, Mässan rundas av.

 

  • Livestreamen samt information om alla spel hittar du här!
  • Mer information om mässan hittar du här!
  • En karta till Gothia Science Park finns på deras kontaktsida!

 

Det kommer att bli en sjukt härlig dag med mängder av mysigt folk och löjligt välgjorda spel att prova på. Jag ser enormt mycket fram emot detta.

Fredagen den femte juni är dagen allt händer, save the date – vi ses där!

Bloggat på sla.se.
Desktop