Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Gaffeltruck

Snart bär det av mot Comic Con Gamex!

comiccon-gamex-eventimage

På fredag går ett av nordens största populärkulturella konvent av stapeln – nämligen Comic Con Gamex.

Jag och övriga i vår spelstudio Mostly Harmless Games kommer vara på plats för att ställa ut vårt spel Funklift. Om du ska vara där så måste du komma förbi, hälsa och spela vårt spel. Det är en regel jag just hittade på och bryter du den kommer du hemsökas av dåligt rostad toast i flera år framöver. Inte värt risken, eller hur?

Pink_Funklift

De senaste dagarana har vi polerat, planerat, crunchat och härjat, men nu börjar saker och ting i allra högsta grad dra ihop sig!

Imorgon (torsdag!) efter lunch rullar vi skåpbil till Friends Arena i Solna, packar ur, monterar och sticker in en sväng till Stockholm för att besöka Fatsharks spelutvecklarpub, releasen av Warhammer: End Times – Vermintide i ära.

Freinds-arena5

Om nätterna vilar vi ut på Värdshuset Vita Hästen i Bromma. Närmare bestämt i en oerhört gulligt inredd buss som tillhör verksamheten. Det ska bli sjukt mysigt!

1920@80

1920@80 (2)

1920@80 (1)

Comic Con Gamex kommer, kort och gott, bli sjukt fett. Ikväll gör vi några sista små detaljpoleringar (typ lagar spelet som havererade igår kväll) och sover ut ordentligt i natt. Tagga!

Här kan du se scheman och karta över mässhallen.

 

Ses vi på Comic Con Gamex i helgen?

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

FUNKLIFT

Nu när vi kommer igång med den nya iterationen av vårt spelprojekt för utveckling under Microsoft Game Camp kommer mycket att ändras.

Vårt spel kommer få en helt ny attityd. Allt ska moderniseras, poleras och bli ungefär 846 gånger häftigare på alla sätt möjliga. Såg det redan bra ut innan säger du? Det visste vi redan, men så länge du fortfarande har strumporna på kommer vi fortsätta rocka dig med nya överraskningar.

För att matcha den nya stilen behöver vi ett nytt namn.

Vi har ett nytt namn.

Glöm Forklift, glöm Gaffeltruck. Glöm det tyska ü:t. Det är passé. Old news.

Nu är det Funklift som gäller. That’s right. Funklift.

Funky_Lift_1

Förvänta dig rostfritt stål, bländande strålkastare, disco, promiskuösa basgitarrer, glittrande neonkaskader och blänkande packtejp. Jag lovar att slänga upp lite mer bilder allt eftersom.

Oroa dig inte, det kommer bli ballt. Så ballt.

Stay tuned – peace out.

Den Stora Dagen

Det här blir ingen nådig blogg! Idag har varit en av de roligaste dagarna jag varit med om på länge.

Jag har precis kommit hem från den beryktade mässan på Insikten i Gothia Science Park som bland annat Högskolan i Skövde anordnat för att låta alla spelutvecklingsstudenter redovisa alla de fina spelprojekt som vi jobbat så hårt på de senaste tio veckorna. Draget har varit enormt och stämningen helt fantastisk.

 

IMG_20150605_100339

För oss utställare började dagen vid åtta i morse för att sätta upp de sista detaljerna i montern. Därpå kom Angelica Norgren och lät prova på alla våra spel. Ovan hackas och slashas monster i Dungeon Time tillsammans med utvecklarna!

 

IMG_20150605_084220

Gaffeltruck i sitt egna lilla hörn spelas likaså bäst i grupp, här med grafiker, programmerare och game writer i smakfullt neonorange utstyrsel.

 

Runt halv elva så öppnades portarna för allmänheten, varpå ett gott men hanterbart flöde av nyfikna människor fick chansen att prova alla våra spel och prata med utvecklarna. Många verkade vara genuint imponerade över vad alla studenter lyckats åstadkomma på bara tio veckor. Det inkluderar mig. Jäklar vilken bra fart det var på vissa av dessa spel, sjukt bra jobbat!

IMG_20150605_094930

 

Samtidigt som mässan öppnades fick Sara Kullgren från Microsoft inta scenen och berätta mer om Microsoft Sweden Game Camp som anordnas för spelutvecklare vid högskolan i sommar. Hon passade även på att berätta om några företagets senaste projekt så som Windows 10 och HoloLens.

IMG_20150605_103702

 

Speldesignkonsulten, föreläsaren och patrioten Ernest Adams bytte av Kullman på scenen, iförd en oerhört smäck hatt. Han höll en fantastiskt intressant föreläsning om sex och kärlek i spel, hur det porträtteras, kvantifieras och vad konsekvenserna av destruktiva och objektifierande budskap kan leda till. Väldigt kraftfull och mycket välutförd föreläsning, thank you, Mr. Adams!

IMG_20150605_110620

 

Efteråt fick givetvis även Adams möjligheten att prova våra spel, mingla med studenterna och diskutera speldesign. Jag passade på att ta en småsuddig Ernest Selfiengway.

IMG_20150605_114357

 

Inte långt därefter var det åter Norgrens tur att dominera scenen med intervjuer av alla åtta projektgrupper. Deras trailers och sedan tidigare inspelade spelsessioner visades även upp och olika design- och utvecklingsaspekter diskuterades livligt. Mycket trevligt! Nedan ser vi utvecklarna av favoriten Project A.P.E. på scenen och därunder syns jag och Linus Andersson, vår lead-designer, med lämpliga uppsyner (bild tagen från Twitter).

IMG_20150605_132038

CGu0_9dUQAAY0EW

 

Resten av dagen flöt på med mer besök, mera spel och många fler skratt och leenden. Verkligen en toppendag att sitta inne och spela spel (i alla fall i vår värld)!

 

IMG_20150605_132109

Projektledare och programmerare Adam Näslund spelar sitt MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) Breakwater till havs, lämpligt klädd som sig bör!

 

IMG_20150605_100540

Dungeon Time! Come bring your friends!

 

IMG_20150605_100309

Oförlåtande The Pit i mörka miljöer och insugande atmosfär!

 

IMG_20150605_100243

Mystiska och Myst-inspirerande Above var en av mina favoriter. Fantasifulla pussel och goda portioner spirtualitet gjorde sig extra väl med ett par Virtual Reality-brillor och hörlurar!

 

IMG_20150605_100208

Mer brakvatten, dessvärre med färre hattar. Deras ikoniska ananas kompenserade givetvis detta.

 

IMG_20150605_102237

Tillbaka i Gaffeltruck-hörnet led mässans deltagare av buksmärtor från skrattframkallande spelrundor och frenetisk köbildning runt soffan. Verkligen kul att se så många glada miner runt ett projekt vi lagt ned så mycket energi och kärlek i. Det kommer vara ovärderlig motivation när vi tar projektet vidare till sommarens Game Camp!

 

IMG_20150605_152842

Jag passade på att störa en utmattad konferencier mot slutet av mässan. Vi diskuterade lite kring mässan och trender inom spelindustrin. Jag passade givetvis på att sno ännu en bild på mig själv. Fan vad snygga vi är. Tack för en superhärlig mässa, Angelica, och hoppas att du hade en lika trevlig dag som alla vi hade!

 

IMG_20150605_153151

Vi avrundar med en gruppbild med majoriteten av de fantastiska Gaffeltruckarna. Tack för allt arbete och all hängivelse ni visat varandra och vårt projekt. Ni har varit inget mindre än min andra familj under denna tid och jag ser enormt mycket fram emot att få fortsätta jobba med alla er som hänger kvar i sommar!

 

Se oss live nu på fredag!

Du hörde rätt! Fredagen den 5:e juni kulminerar allt vårt hårda arbete i en grym heldag på Gothia Science Park här i Skövde!

Skolan kommer tillsammans med ett gäng häftiga företag anordna en fet mässa där alla vi studenter kommer ställa ut våra spel så att du, kära läsare och medmänniska, får möjligheten att SPELA DEM!

3

Dagen kommer även att streamas LIVE på his.se/live med ingen mindre än Angelica Norgren från P3 Spel på plats som vår egen programledare. Streamen börjar klockan 12.00 och håller på till minst 15.00. Där kommer ni även kunna se Ernest Adams, speldesignkonsult med bakgrund i bland annat Electronic Arts och Bullfrog Productions, framträda på stora scenen.

Men givetvis vill du inte se oss över någon knastrig videolänk. Självklart ska du göra allt i din makt för att ta dig till Skövde nu på fredag och vara med i egen hög person! Mässan är nämligen öppen för allmänheten, så packa samla din familj, runda upp dina vänner, packa era väskor och marschera raka vägen till Insikten i Portalen, den byggnad i Gothia Science Park som ligger närmast Högskolan i Skövde.

gsp-start1

Schema för dagen:

10:30 – Mässan öppnar!

11:00 – Keynote av speldesignkonsulten Ernest Adams.

12:00 – Livestreamen börjar med en introduktion av dagen.

12:15 – Rullande intervjuer med spelprojektgrupperna.

15:00 – Sändningen slutar, Mässan rundas av.

 

  • Livestreamen samt information om alla spel hittar du här!
  • Mer information om mässan hittar du här!
  • En karta till Gothia Science Park finns på deras kontaktsida!

 

Det kommer att bli en sjukt härlig dag med mängder av mysigt folk och löjligt välgjorda spel att prova på. Jag ser enormt mycket fram emot detta.

Fredagen den femte juni är dagen allt händer, save the date – vi ses där!

Vi är i Beta!

Massor har hänt sedan senast, men lite har skrivits. Nu tar vi igen lite av det – recap time!

Gaffeltruck_Logo3

Projekt Gaffeltruck gick in i sin betafas förra fredagen! Det betyder att vi inte kommer lägga till fler features i den prototyp som ska vara klar nästa vecka.

Saker vi fått in hittills inkluderar bland annat:

  • En spelbar gaffeltrucksmodell
  • Mer än 10 häftiga banor
  • En interaktiv, diegetisk radio
  • 7 olika låtar
  • 18 olika radiosketcher
  • Ett rör som spottar ut gods
  • En lucka som ger spelare poäng när de levererar gods
  • En garageport där spelare respawnar om de t.ex fastnar
  • Hyllor!

Ett hipp och två hurra för det! Det är fantastiskt kul att se detta verk ta form framför oss. Ännu mer spännande ska det bli att se vad folk tycker om vårt spel samt att ta hela projektet vidare i sommar.

Jag har tyvärr inte jättemycket att visa upp… Men här är en liten ”trailer” som vi visade upp under mittredovisningen för några veckor sedan. Då var spelet fortfarande i alfa och det är inte en helt rättvis representation av vad vi har idag, men det är bättre än inget!

Under denna och nästa vecka kommer vi putsa och polera för allt vi är värda inför slutredovisningen den 5:e juni (dit alla är välkomna, alla bör närvara och de som inte kan närvara istället bör se oss live per stream). Men mer om den i nästa blogg!

Kika gärna in och Gilla vår Facebook-sida, där vi uppdaterar dig kring spelets utveckling så ofta vi kan och hinner! <3

Studiebesök på Toyota

Vårt spelprojekt går framåt med små, trippande steg än så länge. Det är mycket som ska planeras, researchas, administreras och bearbetas innan vi kan sätta tänderna i det konkreta arbetet. Här kommer i varje fall en kort uppdatering om vad som hänt sedan senast!

Till att börja med har vi röstat fram ett namn för vår tillfälliga studio/projektgrupp; som en hyllning till en av mina absoluta favoritförfattare, Douglas Adams (Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) har vi döpt vårt utvecklingsteam till Mostly Harmless Games. Frågar du mig så är det faktiskt skitgulligt.

Igår var vi på studiebesök på Toyota Material Handling och deras fabrik i lilla Mjölby! Där fick vi bland annat ta del av en guidning genom fabriken, leka runt med lite truckar, provsitta olika modeller, lära oss allt om hur de fungerar, kolla på när utbildade förare brände gummi med både stil och flärd ute lastområdet, spela in en massa ljud, plåta och filma olika truckar. Med oss hem fick vi även fräna, röda swag-bags med muggar, broschyrer, specifikationer, fyra miniatyrmodeller av olika truckar, affischer och ett truckformat USB-minne fullt med klipp och specifikationer!

 

En summering av dagen i bilder:

 

IMG_20150408_115449
Nyanlända fabriksbesökare möts av guide och en lunch.

 

IMG_20150408_135817

Perplexa spelutvecklare ser truckar, kanske för första gången?

 

IMG_20150408_132820

Tracy förklarar att gafflarna på trucken kan användas till att lyfta saker, men är odugliga som verktyg för att äta pasta.

 

IMG_20150408_125532
Trucks come in all shapes and sizes.

 

IMG_20150408_125652
Tracy förklarar att Reflextruckens rörliga hytt är en feature, och inte en bugg.

 

IMG_20150408_130013
Vissa truckar kan man stå på. Om man vill.

 

IMG_20150408_160906
Vissa truckar är så stora att hela hytten kan lyftas uppåt femton meter över marken! Det är viktigt när någon fått för sig att ställa en massa lådor så högt upp.

 

IMG_20150408_143144
Man kan tro att våra ljudtekniker märker revir, men de spelar faktiskt in autentiska truckljud med en mikrofon som inte riktigt syns i bilden.

 

IMG_20150408_142018
Det krävs en särskild typ av människa för att både kunna och vilja göra donuts med en gaffeltruck…

 

Allt som allt hade vi en fantastiskt rolig och lärorik dag!

Nog om Mjölby! Idag och i tisdags har vi jobbat praktiskt taget helt och hållet med några de skoluppgifter som ingår i kursen, vilket innefattar diskussioner, seminarier och rapportskrivande kring ett antal olika ämnen. Vi har fått diskutera och klargöra vilka mål vi har med projektet och vad vi har för förväntningar på slutprodukten. Så sent som idag deltog vi även i ett seminarium om samhälle och etik i spelutveckling, där vi bland annat diskuterade genus, normer, stereotyper, sociala klimat, målgrupper och innehållsanpassning.

Viktiga saker som jag tycker är intressant och roligt att diskutera, men inte alla är varken ense om eller särskild intresserade av. Oavsett var gruppen aktiv och engagerad och bara ett par timmar senare kunde vi lämna in en mastig seminarierapport. Nu när alla rapporter är klara det bara det roliga kvar, typ. Imorgon börjar vi SKAPA!

Spelpitch 25 mars

Dagen är ännu ung och ändå har så många intryck redan ackumulerats.

 

Idag från klockan 9 fram till straxt efter 12 samlades Dataspelsutvecklare från årskurs 2 i en föreläsningssal för att ta del av alla fantastiska spelprojekt som folk pusslat och pysslat fram.

Jag vill börja med att uttrycka enorm glädje över mina skolkamraters briljanta kreativitet och konstnärliga förmågor. Allt var skitsnyggt, ashäftigt och straight-up awesome. Jag kan verkligen inte bärga mig för att se folks slutprodukter och jag önskade att alla fick möjligheten att genomföra sina projekt. Jag såg enormt mycket lovande material i förmiddags.

Några få sträckte sig ännu lite närmare mitt tycke än andra, och det är de som vinner min röst. Nu måste nämligen alla involverade studenter rösta fram sina fem personliga favoriter bland alla 23 spel för att ge kursansvariga en uppfattning om vilka spel som borde gå vidare till produktion. Decisions, decisions…

 

Om du läste gårdagens blogg vet du kanske att hela eventet livestreamades på Twitch. Jag har ingen aning om hur många som såg den, men jag uppfattade det som att ljudet inte gick igenom så värst bra, olyckligtvis. Förhoppningsvis känner alla projektansvariga att de fick en ärlig chans att presentera sin idé. Allt som kvarstår är en olidlig väntan på besked om våra idéer ratas eller blir del av terminens sista kurs…

Tills vidare! Om du vill veta lite mer om vår spelidé kan du gå in på vår Facebooksida som jag bokstavligt talat kastade ihop i morse. Klicka på tabben ”About” om du vill läsa en lite mer utförlig beskrivning av vår spelidé och våra planer under projektet. Passa på att ”gilla” sidan om du vill ha löpande information och uppdateringar om projektet!

Bloggat på sla.se.
Desktop