Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Game Camp

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Intervju med Gothia Science Park

Hej på dig! Du undrar säkert varför jag inte skrivit på så länge, och tänker att den där Alex, han har nog mycket för sig just nu. Men icke! Han dricker öl och är lat och har ingen ursäkt att inte blogga.

Så här kommer en liten försoning. Jag vill nämligen dela med mig av en liten intervju jag och mitt förband av spelutvecklare deltagit i med Gothia Science Park.

Laura Bularca, en av de ansvariga bakom Microsoft Game Camp, gillade vårt spel Funklift så pass att hon hörde av sig till oss. Resultatet blev en ganska så nätt sammanfattning av både spelet i sig samt våra egna ambitioner kring projektet. Om något av detta intresserar dig är du varmt välkommen till hennes blogg för att läsa hela intervjun!

I övrigt går vårt spelprojekt stadigt framåt och vi har goda förhoppningar på att kunna leverera lite spännande nyheter inom en snar framtid…

Tills vidare, ha en fortsatt skön sommar!

FUNKLIFT

Nu när vi kommer igång med den nya iterationen av vårt spelprojekt för utveckling under Microsoft Game Camp kommer mycket att ändras.

Vårt spel kommer få en helt ny attityd. Allt ska moderniseras, poleras och bli ungefär 846 gånger häftigare på alla sätt möjliga. Såg det redan bra ut innan säger du? Det visste vi redan, men så länge du fortfarande har strumporna på kommer vi fortsätta rocka dig med nya överraskningar.

För att matcha den nya stilen behöver vi ett nytt namn.

Vi har ett nytt namn.

Glöm Forklift, glöm Gaffeltruck. Glöm det tyska ü:t. Det är passé. Old news.

Nu är det Funklift som gäller. That’s right. Funklift.

Funky_Lift_1

Förvänta dig rostfritt stål, bländande strålkastare, disco, promiskuösa basgitarrer, glittrande neonkaskader och blänkande packtejp. Jag lovar att slänga upp lite mer bilder allt eftersom.

Oroa dig inte, det kommer bli ballt. Så ballt.

Stay tuned – peace out.

Min spelidé går nu i produktion

Glada tider! Spelidén som jag pitchade tillsammans med min goda klasskamrat till kursen Projekt i Spelutveckling II häromdagen blev godkänd och framröstad att gå vidare till produktion, tillsammans med sju andra spelprojekt.

Vår projektgrupp består av tre grafiker, specialiserade på animations-, 2D- och 3D-grafik, två musiker, två ljudtekniker, två speldesigners, två game writers och två programmerare. Totalt 13 medlemmar, vilket gör oss till den minsta projektgruppen i kursen.

Nonetheless! Folk verkar såväl engagerade som entusiastiska till projektet, eller det hoppas jag åtminstone, och jag hoppas kunna upprätthålla den stämningen så gott jag kan i min roll som projektledare.

Vi har lagt gott om tid i planering och dokumentering dessa första två dagar. Delvis långtråkigt, delvis spännande, hundra procent viktigt. Så snart vi känner oss bekväma med spelets struktur och innehåll kan vi börja bli kreativa och sätta tänderna i riktigt arbete!

På onsdag nästa vecka reser vi till Mjölby för att besöka Toyotas truckfabrik i studiesyfte, något som ska bli oerhört spännande och roligt!

Vi kommer att utveckla vårt partyspel till Xbox One, anpassat för 1-4 spelare på en större skärm. Till slutet av kursen är tanken att vi ska ha skapat en välfungerande och skarp prototyp som vi under sommaren kan vidareutveckla tillsammans med Microsoft Game Camp. Till mitt stora nöje har alla medlemmar uttryck intresse av att fortsätta utveckla Forklift efter kursens slut, i mån av tid och möjlighet såklart.

Jag kommer uppdatera era alla om våra framsteg här på bloggen och även på vår officiella Facebooksida som du hemskt gärna får gå in på och ”Gilla”!

 

All kärlek – ta hand om dig tills vi ses i nästa blogg!

Bloggat på sla.se.
Desktop