Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Gaming

Spelhjälpen 2016, till stöd för Ung Cancer

I helgen ägde Spelhjälpen rum för andra året i rad. En välgörenhetsstream med temat spel där alla donationer skänks till ytterst goda ändamål. Denna gång fick Ung Cancer ta del av tittarnas kärleksfulla givmildhet.

Majoriteten av Mostly Harmless Games var på plats för att, tillsammans med våra vänner på Landfall Games (utvecklare av bland annat Clustertruck och Totally Accurate Battle Simulator) delta i en gamejam tävling.

Agendan var alltså att, från streamens början till slut (ungefär 26 timmar) utveckla ett spel från scratch och låta en jury avgöra vilken studio som skapat det bästa spelet.

14567458_535198263337969_4517343621429772697_o

Det blev till att gå upp vid fem-blecket på morgonen, glida ner till kontoret och dunka in datorer och bös i polarens Volvo. Straxt efter nio var vi riggade och redo att börja kötta från Free Lunch Designs skitmysiga vindsvåning där streamen hölls.

14715574_535198230004639_2356303111524550029_o

Vi introducerades i ett av streamens första inslag. Exklusiv in-studio-bild ovan. Utanför dörren lurar Philip från Landfall och Samson, som tillsammans med sina tofflor roddade jättemassor med streamen. Bra där, Samson!


Jammet drog igång och vi beslutade oss för att utveckla ett Virtual Reality-spel till HTC Vive.

Vi ville gärna skapa en social och lite udda spelupplevelse. Jag kom att tänka på en idé jag och Anna Jenelius från Talecore Studios kom att tänka på under GamesCom i Köln – ”Pull Harder”.
Men mer om det straxt!

14711531_535198130004649_1416511801111734393_o14753744_535198110004651_4051960114076700114_o

Utöver jammet hände ju en massa annat cool. Till exempel hölls coola auktioner på donerade konstverk och hantverk under streamen. Intäkterna donerades givetvis även de till Ung Cancer.

Helgens gäster var många och färgstarka. Bland annat kom en hel drös med spelbolag från Skövde (utöver vårt eget), så som Guru Games, Lone Hero Studios och Stunlock Studios. Vi fick även privilegiet att träffa Nördigt, Bandai Namco (Tove Bengtsson, bägge gånger), Kamratpatrullen, Zoink, Dennaton, Level Up, Tillbaka till NES-tiden och bästa Paula Fenjima Manrique.

14753885_535198200004642_5459062658840306032_o

Kanske blev jag dock som mest starstruck när jag fick ta en ful-selfie med 047, Sveriges kanske bästa och bloppigaste lilla band. Sök upp Trekker och General Error med en gång! Tillsammans med Per Fhager spelade de NES och pratade öppet om kreativitet. Mycket mysigt!

14692106_535225433335252_217210258192011637_o

Vi mölade på med jammandet. Här testar Jonna och Mick från Spelhjälpen en tidig version av spelet!

14700782_535198080004654_2995193619139538093_o

14712699_535198170004645_1280672976558667072_o

Så småningom kom natten, kall och obarmhärtig. Inte mot vår energi, men mot vår stolthet. Jag lovar att inte peka ut folk i deras svagaste ögonblick.

Förutom på den sista bilden, där Jens Bak visar upp Jens bak. Haha. Worth it.

14691948_535198023337993_7850216673337265299_o

En hård natt och lite skräpmat senare var vi igång inför slutspurten igen. Linus och Mick kunde inte ro för hur kul de hade. De kunde ha spelat i åra-tal. Skratten spred sig som ringar på vattnet. Allt flöt på rätt bra helt enkelt.

14612616_634526983374777_4583667304424196005_o

I Pull Harder ror några spelare en båt medan ytterligare en spelare håller takten med hjälp av en trumma och instruerar roddarna om vilken riktning de måste röra sig i.

Två spelare fick alltså varsin motion controller att använda som var sin åra och den tredje spelaren, som ser i ”rätt” riktning genom VR-headsetet, fick en kontroll att använda som trumpinne för att banka med.

Såhär blev slutresultatet!

Det var ett sjukt kul och lärorikt projekt. Jag fick inte bara göra ljudeffekter utan även testa på lite level design och animation. 5/7 would pull hard again!

Helgens vinnare var dock Landfalls suveräna spel ”No Guns”. Oerhört fyndigt, originellt och, som alltid, fantastiskt snyggt. En solklar och välförtjänt vinnare av Spelhjälpens dundersöta lilla pokal!

Kolla in No Guns!

Och med det var Spelhjälpen 2016 över, med mer än 100 000 kronor insamlade till välgörenhet (och mer därtill om man räknar in auktionerna). Helt suveränt!

Obligatorisk überfiltrerad selfie med min kollega Victors bakre halva samt den enastående vackra och kärleksfulla publiken (precis ovanför lampan)!

14700934_535197986671330_4354731515486342181_o

Stort, stort, stort tack för att ni gör det ni gör, Spelhjälpen . Ni är makalösa och hela världen älskar er, kanske lika mycket som jag gör.

För andra året i rad investerar ni blod, svett och tårar för att, för en helg, ge spelvärlden en logotyp, ett namn och en rad ansikten under vilka all kärlek och styrka som finns i detta underbara community kan samlas och göra så mycket gott.

För andra året i rad får jag stå bakom kulisserna och se er skapa vad som bara kan beskrivas som magi.

För ett andra år, må ni fira och vila med leenden på era läppar.

För ett tredje år, må ni återvända och göra det igen.
Jag saknar er redan <3

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

Dubbelmässa i Göteborg!

These are mad times we live in. Mad!

 

IMG_20151121_092835

 

Ibland är det extra spännande att vara en liten, liten spelutvecklingsstudio. Då och då kan en handfull personer behöva vara på två ställen samtidigt. Ibland är dessa två ställen till och med vägg i vägg med varandra.

 

IMG_20151119_100528

 

Spola bakåt, vad härjar vi om? Den 19:e till 21:a november ägde alltså två mässor simultant rum på Svenska Mässan i Göteborg – Kunskap och Framtid samt Gothenburg Games.

 

IMG_20151120_153030

 

Jag var på plats med Högskolan i Skövde som studentambassadör för att prata om våra spelutvecklingsprogram samt showcase:a vårt spel Funklift. I andra änden av mässhallen stod mina kollegor på Mostly Harmless Games tillsammans med Sweden Game Arena och visade upp Funklift i sitt eget lilla hörn. Dubbel exponering är bästa exponering.

 

IMG_20151119_122156

IMG_20151120_133328

 

Så höll vi på i tre dagar, ambassadörerna iförda profilfärgade tröjor med texten ”Jag vill bli din hjälte” och kollegorna klädda i neonorange med gaffeltruckstryck.

 

IMG_20151120_113357

IMG_20151121_144713

 

Mässorna gästades bland annat av ett antal spännande journalister och branschprofiler som höll paneler, föredrag eller besökte mässan, bland annat trevliga karaktärer som Thomas Arnroth, Johanna Nylander och Anton Albiin.

 

IMG_20151121_110100

 

Andra var där för att visa upp sig (och några till och med tävlade) i imponerande cosplay-prestationer. Bland annat dessa enorma men mycket artiga herrarna.

 

IMG_20151119_192011

 

Kvällarna togs ut med ro, vänner och god mat. Som sig bör. Det ryktas om att det snöade hemma i Skövde.

När jag kom hem såg jag varken snö eller is, annat än bitarna i glaset som kylde en julöl på stammispubben. Tackar Martina för ett hjärtligt välkomnande åter till hemmaplan (:

 

IMG_20151121_195552

 

 

Skål!

 

Snart bär det av mot Comic Con Gamex!

comiccon-gamex-eventimage

På fredag går ett av nordens största populärkulturella konvent av stapeln – nämligen Comic Con Gamex.

Jag och övriga i vår spelstudio Mostly Harmless Games kommer vara på plats för att ställa ut vårt spel Funklift. Om du ska vara där så måste du komma förbi, hälsa och spela vårt spel. Det är en regel jag just hittade på och bryter du den kommer du hemsökas av dåligt rostad toast i flera år framöver. Inte värt risken, eller hur?

Pink_Funklift

De senaste dagarana har vi polerat, planerat, crunchat och härjat, men nu börjar saker och ting i allra högsta grad dra ihop sig!

Imorgon (torsdag!) efter lunch rullar vi skåpbil till Friends Arena i Solna, packar ur, monterar och sticker in en sväng till Stockholm för att besöka Fatsharks spelutvecklarpub, releasen av Warhammer: End Times – Vermintide i ära.

Freinds-arena5

Om nätterna vilar vi ut på Värdshuset Vita Hästen i Bromma. Närmare bestämt i en oerhört gulligt inredd buss som tillhör verksamheten. Det ska bli sjukt mysigt!

1920@80

1920@80 (2)

1920@80 (1)

Comic Con Gamex kommer, kort och gott, bli sjukt fett. Ikväll gör vi några sista små detaljpoleringar (typ lagar spelet som havererade igår kväll) och sover ut ordentligt i natt. Tagga!

Här kan du se scheman och karta över mässhallen.

 

Ses vi på Comic Con Gamex i helgen?

Oculus Rift presenterades just

Jag är ingen nyhetsreporter av något slag, inte här i min blogg i varje fall. Men det här är ganska stora nyheter för mig som både spelutvecklare och definitivt som entusiast av spelteknik och virtuell verklighet.

Oculus Rift är ett headset som monteras likt en headcrab (googla det) på ditt huvud för att placera hörlurar över dina öron samt en liten skärm framför vardera av dina ögon för att simulera djupseende i virtuella miljöer. I praktiken försöka skapa känslan av att befinna sig i miljön man spelar i.

För några minuter sedan avslutade Oculus sin live-stream på Twitch där de presenterade den färdiga Oculus Rift Virtual Reality Gaming Headset-modellen.

CHOm7BwUAAAKfpQ

Betydligt elegantare än utvecklarmodellerna, jag har provat dem båda, och till synes både lättare och smidigare att använda.

I och med annonseringen visades ett gäng spel med Oculus Rift-stöd som befinner sig i utveckling just nu. Bland annat EVE: Valkyrie från skaparna av EVE: Online och Dust 514. Det mesta såg rätt häftigt ut medan andra spel såg gravt malplacerade och irrelevant ut i kontext.

CHPDTODUgAAvCqS

Titta så glad man blir av att hålla i den. Hans ögon skriker ”jag kan inte fatta hur många miljoner vi pröjsat för att ge nördar en lite verkligare gräsklipparsimulator”. Men det var det värt.

Oculus annonserade även ut ett par häftiga whatever-they-are-handkontroller. Handkontrollerna kan likt headsetet spåras spatialt av den medföljande sensorn för att göra generella virtual reality-prylar. Typ leka skjutspel eller rejsa räserbil, I don’t know. De ser coola ut. Går säkert sönder skitlätt också.

CHPMg7lVIAAaYc8

Och så vidare. I samband med annonseringen trollade Oculus fram en ovanligt färgglad flagga ur bakfickan när de till annonserade ett oförutsett partnerskap med Microsoft och Xbox. Med varje såld Oculus ingår även en Xbox One-handkontroll.

Phil Spencer fick även gå upp på scenen och dansa lite för publiken till rytmerna av Windows 10:s annalkande släpp och sedvanligt predikande om Xbox som en trevlig och köpbar konsol. Jag tolkade det dock som att Xbox One och Oculus Rift har ungefär inget alls med varandra att göra…

tridef_skyrim_ultra_lake_geo

Till sist kan jag meddela att Oculus planerar att investera tio miljoner amerikanska gröna i indieutvecklare som arbetar mot deras plattform. Några ytterligare detaljer av det uppfattade jag dock inte, så jag har ingen idé om hur jag får en del av den kakan…

Mer info om Oculus Rift kommer att presenteras under Electronic Entertainment Expo (E3) den 16 – 18 juni!

Vi höjer kvinnorna, idag och varje dag

Idag, den 8 mars, uppmärksammar vi Internationella Kvinnodagen. Vad som började som en kamp för kvinnlig rösträtt och socialism under tidigt 1900-tal har genom åren övergått till en högtidsdag för uppskattning av kvinnor och en dag då vi belyser vår gemensamma strävan efter ett mer jämlikt och rättvist samhälle världen över.

Kvinnors kamp för samhälleliga, politiska och sociala rättigheter har kommit långt under dessa år. Det känna nästan bisarrt att påminnas om att många kvinnor för så lite som två generationer sedan inte hade rätt att rösta i politiska val, och det är en bra sak. Det är bra att vi ifrågasätter allt som varit fel i vår historia och diskuterar vad som fortfarande är dåligt i vårt samhälle. Det är så vi gör nya framsteg.

Det finns dock en front som ligger efter, och det är vår underhållningskultur. Den tenderar att minimera och underrepresentera kvinnor i filmer, serier och inte minst spel. Ofta är det lättare att låta kvinnliga karaktärer agera ögongodis åt spelaren än att ge dem nyckelroller eller starka personligheter. Detta hämmar hela kulturen då det, medvetet eller omedvetet, förstärker negativa stereotyper och gör hela mediet exkluderande för många. Just därför är det viktigt att vi höjer rösten och uttrycker vårt missnöje.

seperated_at_birthy

Det finns numera en hel mängd starka och självständiga, kvinnliga spelkaraktärer med större personlighet än behåstorlek. Detta är en del av en trend som tyder på att spelutvecklare av alla skalor börjar öppna upp sina ögon och se en efterfrågan av annat än vita, stenhårda män. Jag tycker det är fantastiskt att se företag trotsa normer och försäljningssiffror för att göra skillnad i en stundvis unken bransch, och jag tror att det kommer ha stor betydelse för spelindustrin i längden.

Just därför vill jag använda idag och de nästkommande dagarna till att belysa några av mina absoluta favoritkaraktärer från olika spel, alla kvinnor. Se det inte som en topplista eller kritik mot manliga spelkaraktärer. Se det som ett leverop till alla de som kämpar för att ge kvinnliga spelkaraktärer personlighet och mänsklighet, en klapp på axeln till alla de utvecklare som gör sitt yttersta för att ge spelare karaktärer de kan relatera till och en lyckospark till alla de som i framtiden tänker fortsätta höja rösten för att kräva en lite trevligare och mer inkluderande spelkultur där sexuell läggning, religion, kön och etnicitet ignorerars till fördel för vår gemensamma kärlek till det vi älskar – att spela.

8533654682_fb8047f39f_o

Bloggat på sla.se.
Desktop