Datorspel med Alexander Milton
Etikett. HiS

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

2015 – ett år av selfies

Nytt år, nya bud, nya bloggar!

Men innan vi sätter igång till med hjärnskrynklande, ögonbrynshöjande och sinnesförkrossande vardagsläsning tar vi och mjukstartar med en liten, liten återblick till 2015.

Låt oss uppskatta det gångna året på modernt vis som moderna människor. Tillsammans. Bakom en skärm. I selfies.

Here goes…

 

IMG_20150605_114357

Slipskram med mysfarbron Ernest Adams från Sweden Game Conference.

IMG_20151128_173855

Kapten USA som valsade runt på DreamHack Winter som om han ägde stället.

IMG_20151113_144904

Josefin Westborg höll workshop i feminism, inkluderande verksamhet och selfies med Donna på Högskolan i Skövde.

IMG_20151030_162459

Vault Boy hälsade på under Comic Con Gamex på Friends Arena. Han var mycket kortare i verkligheten men damn, vilka händer.

IMG_20151030_123100

Även på Comic Con Gamex – allas favorithästlyftare samt sängfarkostkonstruktör (och i min mening helgens bästa cosplay)!

IMG_20151030_001415

Vi försökte vara anständiga på Fatsharks releasefest av Warhammer: End Times – Vermintide men någon vettvilling genomskådade oss.

IMG_20151030_000146

En av SUPERHOT:s utvecklare dök upp och försvann lika snabbt med skräck i själen.

IMG_20151015_200227

Dennis Wedin, designer på Dennaton (Hotline Miami), levererar i Göteborgs snart invigda spelinkubator på Lindholmen.

IMG_20151010_180558

Fr. vänster: tönt, Yarny, Martin Sahlin (Coldwood Games). Superkul dag och natt med Spelhjälpen i Göteborg.

IMG_20150927_094735

Ossian är överväldigad över att flytta in på vårt nya kontor i Växthuset, Gothia Science Park.

IMG_20150918_230945

Prides grymmaste drottning på Skövde Prides fest i Kulturhuset.

IMG_20150916_140447

Raph Koster är oerhört missnöjd över att påtvingas dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150915_211648

Rami Ismail vet inte vilket tid det är på dygnet och är helt okej med dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150914_174100

Chris Avellone blir distraherad medan jag försöker tvinga på honom mina barnsliga fasoner.

IMG_20150915_205408

Hedersomnämnande som andraplatsare i Skövde Academic Game Awards men vi är lika glada för vi har varandra <3

IMG_20150915_010535

Onödig selfie vid nödvändig selfie-wall under Sweden Game Conference. Somnade i hallen om jag minns korrekt, vilket jag inte gör.

IMG_20150904_152353

Den gladaste introduktionen med den grymmaste bartendern!

IMG_20150904_152110

Al Pitcher tycker att jag kan ge fan i det där men Jimmy höll inte med.

IMG_20150822_215118

En assisterad selfie på Mikkeller bar med skaparen av årets godaste stout samt etikettens designer i både stort och litet format.

IMG_20150822_200115

Stockholms kanske skönaste hipsterbar och deras mysiga personal, Omnipollos Hatt nära Götgatan.

IMG_20150819_192458

Hysterisk fanboy bredvid Sveriges kanske grymmaste speljournalist som besökte Skövdes spelvernissage.

IMG_20150812_113926

Getmannen, getmyten och getlegenden tillsammans med Coffee Stains egna Armin Ibirisagic under Microsoft Game Camp i somras.

IMG_20150605_152842

Ännu en journalistidol, fantastiska Angelica Norgren som hedrade oss med sin närvaro under redovisningsdagen för Microsoft Game Camp.

IMG_20151008_220220

Osäker på vad, var och varför men vi är definitivt nöjda med livet så vad spelar det för roll.

IMG_20151008_213014

…fast inte lika nöjda som herren vid min sida. Omöjligen.

IMG_20151007_231046

Frida fyller vuxen och beter sig som folk på Folk. Järntorget, Göteborg.

IMG_20151026_183816

Jag och Frida äger staden på selfiesticklängds avstånd.

IMG_20151023_193740

Miserabel kyla och kletiga löv på Billingen avnjutes bäst i gott sällskap.

Med allt detta sagt, gjort och plåtat tackar vi nu farväl av ett år fullt av minnen, erfarenheter och äventyr.

Hädanefter blickar vi framåt och omfamnar allt och alla som våra vägnar beträder…

Hej 2016.

Dubbelmässa i Göteborg!

These are mad times we live in. Mad!

 

IMG_20151121_092835

 

Ibland är det extra spännande att vara en liten, liten spelutvecklingsstudio. Då och då kan en handfull personer behöva vara på två ställen samtidigt. Ibland är dessa två ställen till och med vägg i vägg med varandra.

 

IMG_20151119_100528

 

Spola bakåt, vad härjar vi om? Den 19:e till 21:a november ägde alltså två mässor simultant rum på Svenska Mässan i Göteborg – Kunskap och Framtid samt Gothenburg Games.

 

IMG_20151120_153030

 

Jag var på plats med Högskolan i Skövde som studentambassadör för att prata om våra spelutvecklingsprogram samt showcase:a vårt spel Funklift. I andra änden av mässhallen stod mina kollegor på Mostly Harmless Games tillsammans med Sweden Game Arena och visade upp Funklift i sitt eget lilla hörn. Dubbel exponering är bästa exponering.

 

IMG_20151119_122156

IMG_20151120_133328

 

Så höll vi på i tre dagar, ambassadörerna iförda profilfärgade tröjor med texten ”Jag vill bli din hjälte” och kollegorna klädda i neonorange med gaffeltruckstryck.

 

IMG_20151120_113357

IMG_20151121_144713

 

Mässorna gästades bland annat av ett antal spännande journalister och branschprofiler som höll paneler, föredrag eller besökte mässan, bland annat trevliga karaktärer som Thomas Arnroth, Johanna Nylander och Anton Albiin.

 

IMG_20151121_110100

 

Andra var där för att visa upp sig (och några till och med tävlade) i imponerande cosplay-prestationer. Bland annat dessa enorma men mycket artiga herrarna.

 

IMG_20151119_192011

 

Kvällarna togs ut med ro, vänner och god mat. Som sig bör. Det ryktas om att det snöade hemma i Skövde.

När jag kom hem såg jag varken snö eller is, annat än bitarna i glaset som kylde en julöl på stammispubben. Tackar Martina för ett hjärtligt välkomnande åter till hemmaplan (:

 

IMG_20151121_195552

 

 

Skål!

 

Donna-workshop med Josefin Westborg

I mitten av november hölls en kompetensutvecklingsdag med organisationen Donna på Högskolan i Skövde. Donna arbetar för en mer jämställd och tolerant dataspelsbransch och utbildningsmiljö.

Dagen gästades och hölls av ingen mindre än Josefin Westborg från Lajvverkstaden. Tillsammans gjorde vi ett antal olika övningar för att lära oss om privilegier, empatisering och priming. Hon höll föredrag om allt från olika typer av feminism till hur man bygger ett mer inkluderande community.

IMG_20151113_144750

IMG_20151113_144955

Det var en ganska nätt späckad och framför allt mycket rolig dag. Redan veckan därpå träffade några av oss Josefin på Haket i Göteborg för att fira hennes 31-årsdag.

IMG_20151113_144856 IMG_20151113_144900 IMG_20151113_144904

Grattis igen i efterskott!

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Out of my brain on the train

Så satt man på ett tåg för ca 3000:e gången då. Mysigt förvisso, med lite småregn som piskar mot rutorna.

IMG_20150901_133123

Denna gång bär det av mot Stockholm för att träffa gamla och nya projektledare av Swedish Game Awards för lite mat. Nöjet i ära bär man givetvis Sweden Game Arenas färger. Trevligt värre!

 

I morse introducerade jag och min kollega Victor vår spelstudio och framtida företag Mostly Harmless Games och vårt spel för de flera involverade affärsutvecklarna och spelstudios som redan befinner sig i Gothia Science Park och Sweden Game Arenas inkubator. Vi ser enormt mycket fram emot att vara en del av detta kollektiv och vidareutveckla Funklift i parkens lokaler!

 

I övrigt har veckan till största del handlat om terminstarten och introduktionen av höstens nya programmerarstudenter. Lekar, nätverk, fest, information och sköna ovvar varvas med flärd och glada miner, himla gött allt det där.

Sveriges Radio P4 Skaraborg smög även förbi introduktionsstarten och intervjuade lite faddrar och nya studenter, däribland min vän Sarah och mig. Vill du höra mig babbla i ultrarapid är du välkommen att göra så på denna länk.

 

Hoppas i övrigt att du har en skön sommar/höstövergång. Svampsäsongen är nu i högvarv, så passa på att dra på dig gummistövlarna och ge dig ut i skogen innan någon annan lallare gör det. Ha det fint! <3

Funklift på Matfestivalen!

I helgen ägde Skövdes absolut största högtid rum. Matfestivalen!

I ätandets och drickandets ära smög sig Högskolan i Skövde och Sweden Game Arena sig in på torget och ockuperade ett tält för att sprida sina respektive budorden.

På agendan fanns bland annat de spelföretag som ingår i Sweden Game Arena, där även Mostly Harmless Games (that’s us) fick chansen att ställa ut och stoltsera över de flera färger och oljud som tillsammans utgör Funklift.

Här är lite bilder från helgen!

IMG_20150828_163121

IMG_20150828_173840

IMG_20150828_161912

IMG_20150828_161859

IMG_20150828_173658

 

Vi hade en underbart rolig helg och fick gott om positiv och konstruktiv kritik från spelare i alla åldrar. Tack för detta år!

 

Besökte du årets Matfestival?

En ”kort” livsuppdatering

Usch vad fort tiden går, och här lämnar jag mina trogna läsare inte så mycket som en smula text att knapra på? Högst oförskämt.

För att återkoppla och samtidigt skylla bort min frånvaro kommer här en snabb recap av vad jag haft för mig de senaste dagarna:

 

wpid-wp-1440163023281.jpeg

Jag har fått jobb som adjunkt i informationsteknologi. Jag kommer alltså låtsas om att jag vet hur man lär ut datorgrafik och programmering för höstens dataspelsutvecklare. I veckan fick jag därför en fin, ny laptop jag inte behöver, ett passerkort som i stort sett leder dit jag redan har tillgång och ett kontor lika stort som mitt vardagsrum (fast längre bort från skolan). Suveränt, vad kul!

 

CMwfqQXXAAAF27E

Vi har fått besök av en massa häftiga spelutvecklare som föreläst på skolan! Bland annat Sara Casén från Casen Crowd och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios (insert getskämt). Riktigt grymma föreläsningar har bevittnats och trevliga diskussioner bepratats. De tackar vi hjärtligt för!

 

wpid-wp-1440163076313.jpeg

Så sent som igår kväll satt jag och alla andra som tillsammans ska vara faddrar för höstens nyantagna studenter till programmet Dataspelsutveckling – Programmering vid Högskolan i Skövde (se bilden, det är den skolan) och ringde runt till så många vi kunde få tag i för att hälsa dem välkomna och ge dem lite information om terminstarten och introduktionsveckan. Mysigt värre!

 

11888520_894623717276164_7889513069781669873_o

I onsdags besökte vi Skövdes kulturhus för att se konstutställningen Art and Game Obstructions som varit del av en sommarkurs där några av mina vänner deltagit. Såväl utställningen som de många bekanta besökarna var väldigt trevliga att interagera med. Jag fick till och med chansen att träffa en av mina största journalistiska förebilder… Vilken dag!

 

Donna

Jag har tackat ja till att ta plats i styrgruppen för nätverket Donna som arbetar för en mer jämställd spelbransch och högre acceptans av spels kulturella vikt. Det ska bli väldigt spännande att vara del av och bidra till detta arbete. Jag brinner för deras frågor och hoppas att kunna vara en tillgång för nätverket.

 

10906328_836200043123348_1263130758262983140_n

Jag har blivit bokad att föreläsa på Skövdes första Pridefestival! Den 18 september klockan 15.00 kommer jag att prata om inkluderande spelutveckling i Skövdes kulturhus, tror jag. Jag kommer även att representera Donna under festivalen när vi minglar på stan i Donnas färger och deltar i paraden. Mer info kommer att dyka upp på Skövde Prides hemsida som går live ikväll klockan 18 –  tagga allt detta och missa för allt i världen inte festivalen!!!

 

sga

Imorgon (lördag) åker jag upp till Stockholm för att wine:a och dine:a med projekledarna från Swedish Game Awards 2015 för att diskutera om jag ska vara med och ta över rollen för 2016 års iteration. Det skulle vara skitkul att vara del av ett så pass stort event. Sist jag var på Swedish Game Awards ställde vi ut vårt spel från kursen Projekt i Spelutveckling 1, Super Ultra Pulka. Se så tiden far och vart den leder dig!

 

poster pic 1

Vi har givetvis också jobbat stenhårt med vårt spel, Funklift, inför avslutningen av Microsoft Game Camp och sommarkursen vi deltagit i för att vidareutveckla spelet. Det kommer komma en massa ny info om detta väldigt snart… Tills vidare rekommenderar jag dig varmt att följa våra uppdateringar på Facebook och Twitter!

 

Det var nog allt jag kan, vill eller får avslöja i dagsläget. Det händer givetvis en massa andra häftiga saker som du kanske bryr dig ett uns mindre om, typ som att jag skaffat ett digitalpiano och att min bästa vän flyttar in i helgen. Vem vet, du kanske suktar efter sådana detaljer istället? Har du tur kanske jag länkar dig vår dumma stream någon gång. Den dagen, den sorgen.

 

Tills vidare, som vanligt och som alltid, ta hand om dig så syns vi snart igen. Ha en forsatt skön sommar! <3

Intervju med Gothia Science Park

Hej på dig! Du undrar säkert varför jag inte skrivit på så länge, och tänker att den där Alex, han har nog mycket för sig just nu. Men icke! Han dricker öl och är lat och har ingen ursäkt att inte blogga.

Så här kommer en liten försoning. Jag vill nämligen dela med mig av en liten intervju jag och mitt förband av spelutvecklare deltagit i med Gothia Science Park.

Laura Bularca, en av de ansvariga bakom Microsoft Game Camp, gillade vårt spel Funklift så pass att hon hörde av sig till oss. Resultatet blev en ganska så nätt sammanfattning av både spelet i sig samt våra egna ambitioner kring projektet. Om något av detta intresserar dig är du varmt välkommen till hennes blogg för att läsa hela intervjun!

I övrigt går vårt spelprojekt stadigt framåt och vi har goda förhoppningar på att kunna leverera lite spännande nyheter inom en snar framtid…

Tills vidare, ha en fortsatt skön sommar!

Gästföreläsningar med Niklas Åkerblad och Erik Svedäng

Häromveckan besöktes högskolan och alla vi nördar som gnetar på våra spel i kursen Projektstudier i Nya Medier II tillsammans med Microsoft genom initiativet Microsoft Game Camp av lite celebriteter.

Erik Svedäng (till höger i bilden nedan) jobbar för närvarande som designer och programmerare för spelet else Heart.Break(). Jag rekommenderar att definitivt att du kikar närmare på det. Där finns mängder av häftiga koncept och nytänkande mekaniker att utforska. Det ska bli väldigt spännande att se vad som blir av det!

IMG_20150623_141722

Niklas Åkerblad, även känd som El Huervo, jobbar också med else Heart.Break() men har tidigare varit delaktig i projekt som Hotline Miami-spelen. Jag gillar hans stil skarpt. Klicka på länken i hans namn för ett smakprov!

IMG_20150623_141807

Parallellt lät dessa herrar föreläsa om grafik och speldesign på skolan. Efteråt gick de runt i salarna och snackade spelutveckling med studenterna samt testade våra spel. Bra råd och gott umgänge är såklart alltid uppskattat. Vi tackar för ert besök!

IMG_20150623_141734

Bloggat på sla.se.
Desktop