Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Humble Bundle

California Dreaming

Hey Yo Whatsup BLOGGDAGS. För inte så länge sedan spenderade jag en och en halv vecka i USA, närmare bestämt i Kalifornien.

 15676226_569866633204465_2885620473552287331_o

But whyyy

It’s purely business, love.

Hade du läst tidningen eller den andra tidningen häromveckan hade du läst att jag (som representant för Mostly Harmless Games) tillsammans med Jiro Joshida (Lone Hero Studios), Daniel Ström (Guru Games) och Jimmy Eliasson Malmer (Stenkross Studios) åkte på en professionell utflykt till staterna för en omvärldsbevakning av den alltjämt växande Virtual Reality-branschen samt gräva efter guld bland de tech-evangeliserade investerarna i Silicon Valley och San Francisco.

Vilket äventyr!

 

Vilken skön lirare möjliggjorde allt det här?

I första hand har vi inkubatorns egna Per-Arne Lundberg som på plats har riggat ett schema med möten, träffar, events och demos som gav oss fantastiska möjligheter att pitcha vår verksamhet för investerare och affärsmänniskor inom spel och VR. Tack igen, PA!

Sedan har inkubatorn här i stan i sig hjälpt oss med mycket av logistiken och förberedelserna för resan. Ytterligare en anledning till varför Skövde är den bästa platsen i världen att befinna sig i som nystartat spelföretag.

Vad gjorde ni då?

Pitchade! Varje dag. Hela tiden. Nästan.

Inte riktigt. Vi träffade en rad intressanta affärsutvecklare och investerare. Vi besökte Google och kikade på deras kontorspark Googleplex, träffade Oculus på Facebooks högkvarter, HTC Vive på deras kontor där deras ViveX-acceleratorprogram just ledde mot sitt slut, Microsoft i deras Reactor-byggnad där de demonstrerade Hololens, Upload Collective där FOVE demonstrerade sitt nya VR-headset med eye-tracking (coolt) samt Humble Bundle som bara var fördj*vla trevliga. Med flera.

 15732610_569866663204462_4926255281291436935_o
15731872_569866699871125_1049832361202085582_o
15724526_569867249871070_1845621781526168371_o
15723449_569867279871067_6162063608341216655_o
15723311_569867316537730_5117275671544888373_o

Ingen sightseeing?

Givetvis! Livet som spelutvecklare är alltid fun and games, men ibland har man fun separat och games någon annanstans. I vårt fall var några parker modell Stora samt lite utforskning av den urbana sorten på listan över kul grejer man gör när man inte pitchar. Bifogar bilder direkt från mitt Instragramflöde nedan.

  15676487_569866809871114_9190521784398893019_o

Googleplex.

15723311_569866946537767_8548458515125102226_o

Land’s End.

15590913_569866819871113_8795213478342295598_o

Land’s End.

15776944_569866916537770_3154389117311768889_o

Den där bron.

15724670_569866986537763_4369532867534852918_o

Samma bro fast från andra sidan.

15724866_569867009871094_3692606534941867489_o

Muir Woods nationalpark.

15731974_569867209871074_3043814333017932056_o

Union Square.

15732133_569866749871120_1504977929803328390_o

Stanford, på väg till d.School för att lära oss om Design Thinking.

15732599_569867046537757_3530557761522183183_o

Lombard Street.

15732196_569867349871060_5910500190835463084_o

San Francisco.

 

Du nämnde något om VRX? Någon slags branschmässa för folk som är involverade i VR?

Bra gissat. För ynka 999 dólares (i svenska kronor motsvarar det ungefär jättemycket) fick vi smyga in på en tvådagarskonferens med sjukt många intressanta föredrag, paneler och utställare. Oerhört trevligt. VR som industri kanske inte är världens intressantaste grej i din värld, men om det är kanske du vill höra min sammanfattning av lärdomar som jag redan elaborerat i en annan blogg. Prepare your butt, det är lite mer läsning än mina ordinarie bloggar.

På svenska:

VR är en långsiktig investering. Marknaden är fortfarande extremt liten. Det finns få aktiva aktörer och väldigt få användare. Tekniken är helt enkelt inte tillgänglig för en större publik, på grund av priset, hårdvarukraven och logistiken. Vill man satsa på VR måste man vara beredd på att bita ihop en längre tid innan det kan visa sig lönsamt. Fokus bör ligga på att positionera sig och samla kunskap och kompetens för att i ligga i framkant när branschen boomar.

Ta det vackert. Att gå all-in på en så pass ny marknad utan en plan att falla tillbaka på är riskfyllt. Som all ny teknik kommer det ta sin lilla tid att bli vasst nog att hitta sig in i alla hushåll. Bara för att det är coolt som inget annat är det svårt att motivera en hundraprocentig investering i tekniken.

Allt handlar om mobilen. Den mobila VR-marknaden är den tveklöst mest intressanta för utvecklare och investerare, helt enkelt för att marknaden är så pass mycket större. Med två miljarder potentiella VR-headsets i form av smartphones finns det mer pengar att hämta på kort sikt. Så enkelt är det.

Arkaden återuppstår. Förhoppningarna om ett VR-headset i varje hem är en utopi som fortfarande framstår som lite futuristisk. Men i Kina och många andra asiatiska länder lever kulturen kring internetcaféerna och arkadhallarna kvar på ett sätt som inte längre syns i västvärlden. Således hoppas många nu kunna införa VR som en form av offentligt tillgänglig underhållning, och där håller HTC redan på att bygga VR-hallar i stadig takt.

15776987_569867146537747_1332522228102526194_o

Hårdvara och teknik mer intressant än upplevelser. Steam annonserade nyligen att de nått sin tusende applikation med stöd för VR, en konkret förklaring på varför plattformsutvecklarna inte längre söker eller investerar i spel och upplevelser i samma utsträckning längre. Riskkapitalet vi förde dialog med var relativt överens om att ny teknik eller hårdvara som kunde vidareutveckla mediet på något sätt var mer intressant att investera i än nya applikationer.

Alla vill höra en cool story. De som ändå söker content av något slag är väldigt intresserade av att se hur man kan skapa berättande på ett sätt som bara kan göra sig rättvisa i Virtual Reality, men än har inget riktigt imponerat. Spänningen är olidlig. Eller ja, den lär bli det när något spännande släpps.

Fortfarande ingen ”killer app”. Än hellre än en grym story ser många i VR-branschen fram emot att någon tar fram en killer app. En tjänst eller upplevelse som sätter ribban för VR som media och motiverar den stora majoriteten av entusiaster att äntligen köpa sig in på plattformen. Det kommer bli Harry Potter. Du hörde det här först.

End of report.

 

Cool. Ni pitchade massor, fanns det något huvudevent där ni pitchade särskilt mycket?

Korrekt igen. Eventet hette ”What’s Brewing Up North?”, anordnat av Per-Arne och Silicon Vikings. Fokus låg på nordiska VR-utvecklare (that’s us! Med flera…) och platsen var inget mindre flådigt än Unitys egna högkvarter ett stenkast från Union Square i San Francisco. Allt började med mingel, följt av en paneldiskussion med några av VR-industrins hetaste lirare och till sist pitching på stora scenen inför en mycket trevlig investerarpanel.

15723529_569867079871087_4355272516740017389_o

 

Varför har jag inte läst om allt detta i typ DI Digital eller något, det låter ju ascoolt!

Men det har du ju, kära du! DI:s egna Miriam Olsson Jeffery gjorde ett utsökt reportage om vår resa som du kan läsa här.

15732116_569867386537723_8630018489821477125_o

Här spelar hon Munch på Unitys högkvarter straxt efter att vi pitchat. I bakgrunden sitter och står Daniel och Jiro och flirtar med Tipatat Chennavasin från The Virtual Reality Fund.

 

Vilket äventyr. Jag orkade inte ens läsa allt du skrivit.

Nej, det förstår jag. Det orkar inte jag heller, så korrekturläsning får jag nog outsourca. Det var i alla fel en helgrym resa från början till slut!

15724526_569867366537725_1273808622994211174_o

Världens bästa* spel för 14 kronor

DealsiOSLinuxMacPC

*om man tycker att FTL: Faster Than Light är världens bästa spel vill säga.

Untitled

Helt seriöst dock, FTL är bland mina absoluta favoritspel. Det är simpelt, vackert, utmanande, spännande och coolt. Ben Prunty har även skapat ett av de bästa soundtracks någonsin.

Om du ska skaffa ett, bara ETT spel de närmaste 15 minuterna, låt det vara Faster Than Light: Advanced Edition. Det är svinbilligt det närmaste dygnet!

Klassiker: Command & Conquer: Generals – Zero Hour

DealsKulturMacNostalgiPC

Åter igen det här med korta, snappy titlar. Det var aldrig en grej verkar det som.

I alla fall inte år 2003 när realtidsstrategispelet Command & Conquer: Generals släpptes, det sjunde spelet i en uppenbarligen väldigt lyckad spelserie.

2

Några månader efter spelet släpptes slängde EA Pacific även ur sig expansionspaketet Zero Hour som lade sig lika elegant på originaltiteln som en raggmunk lägger sig på en parkbänk.

Man allt var gott, även expansionen var riktigt lyckad. Och när jag häromdagen satte mig ned för första gången på liiite för länge för att spela lite spel så var det Command & Conquer-suget som återfann sig, så som det gör med jämna mellanrum. Det var dags för slagsmål.

1

Av lycklig slump blev jag för ett slag sedan tipsad om ett Humble Bundle-paket (Humble Bundle låter dig köpa spelpaket och själv sätta priset samt avgöra vart pengarna går) med något spel jag inte var intresserad av. Däremot lyste mina ögon upp när jag såg att min barndomsfavorit låg och väntade på mig i denna så kallade Origin-bundle. Ohyggligt passande, då jag verkligen inte kan påminna mig om var originalskivan tagit vägen…

3

Sedan lyckades jag glömma bort att jag ens köpt spelet. Well done. Men koderna fanns kvar och jag kunde snabbt och smidigt (överraskande) lösa in dem i Origin och börja spela på stört. Fun and joy was had in plenty! Massa gamla minnen av kärnvapen och stereotyper bredare än månen.

Not even a joke. Du får välja att spela som en av tre fraktioner:

– Supermakten USA, med framtidsinspirerade partikelkanoner, laservapen, fusionsreaktorer och ett luftförsvar som gör mos av ALLT.

– Ultrakommunistiska Kina, där ingen kan uttala bokstaven ”R”, propaganda är en kvantifierad bonus till din armé och alla är experter på datorer och hacking.

– Sist, men inte minst, ”Global  Liberation Army”, någon slags generaliserad mashup av alla länder i Mellanöstern, där elektricitet inte existerar, en ”bunker” definieras som hål i marken, smutsiga bomber är en naturlig del i vardaglig krigsföring och där du kan uppgradera dina plågade ”arbetare” (slavar) genom att ge dem skor, varpå de kvider marginellt mindre när du markerar dem.

4

 

På riktigt? Vad är hela fridens för- och efternamn är det jag ser och hör? Right, glömde jag nämna att spelet är utvecklat av amerikaner? Du kanske listade ut det själv? Låt oss vifta bort detta och säga att allt gjorts med glimtar i ögonen. Jag har aldrig hört någon annan klaga på detta tidigare.

 

Märkliga världsåskådningar åsido är Generals fortfarande ett löjligt kul realtidsstrategispel. Typ, det bästa strategispelet efter Age of Empires II, men det visste alla som spelat det att det aldrig kommer dyka upp ett bättre strategispel än goda gamla Age of Empires II.

Det är ju, typ, fakta.

Bloggat på sla.se.
Skandal 21 Jul
Desktop