Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Indie

Sweden Game Conference 2016

Obs att denna blogg avser Sweden Game Conference, spelfestivalen under lördag-söndag kommer straxt i en separat blogg!

Dags igen för mig att låtsas vara finurlig och komma på ett roligt sätt att rapportera från Sweden Game Conference. Ärligt talat anser jag att Sebastians bilder, som alltid, talar så väl för sig själva.

Föreslår istället att vi tittar igenom bilderna och varvar med en och annan spydig kommentar. Okej? Okej.

14853119_1490005907681371_9070428047170302636_o

Konferensen började på sätt och vis redan på onsdagskvällen när en större portion av alla konferensdeltagare och föreläsare möttes upp på Gothia Science Park för att mingla och plocka upp våra konferenspass. Jag och några andra fick i ansvar att hjälpa föreläsarna hitta från hotellet till festen.

14859929_1490006084348020_6645874127122543305_o

Några av oss som driver bolag i parken fick även gå upp på scenen, presentera vad vi arbetar med och uppmana studenter att ansöka om att göra sina exjobb och lärande i arbete hos oss.

14633665_1490006317681330_1061743567976470188_o

Nästa morgon var vi alla på plats och visade upp våra spel. Talecore Studios tog bland annat plats i Indiecator-området med matchande outfits till spelet Shantee’s Choices.

14876661_1490011304347498_8534959931464252521_o

Virtual Reality var en eminent hit på både konferensen och spelfestivalen (som jag skriver mer om i nästa blogg).

Om det inte syns så var MSI på plats och sponsrade festivalen med utlånad hårdvara. Ser du datorn som står på mitten av bordet? Den sänkte en propp på kontoret när vi försökte starta den. Dubbla GTX 1080.

Wtf.

14608674_1490007137681248_1365948390810375601_o

Konferensen präglades till huvudsak av föreläsningar, paneler och andra scenaktiviteter, riktigt grymma sådana. Sätt på en schysst montagelåt och scrolla igenom ett axplock av porträtt.

14612519_1490012441014051_3551830542271277799_o

14753820_1490010101014285_8555354027981791082_o

14853096_1490006727681289_5972629002278622801_o

14855913_1490011474347481_3012432383136391010_o

14856192_1490006567681305_3968155369335552290_o

14876613_1490010707680891_3378506597016818287_o

14883510_1490010604347568_5622577377009769859_o

14883538_1490008421014453_2180658795364795088_o

Nu kan du stänga av montagelåten.

Jag hann själv bara gå på ett talk, grymma Faviana Vangelius från SVRVIVE, och lika glad är jag för det, det var helgrymt.

14615732_1490009451014350_7226981123424149857_o

Konferensens första kväll avslutades med en ståtlig galamiddag och prisutdelning på scen för bland annat Skövde Academic Game Award, som tilldelades Creaky Stairs för sitt spel Notes of Obsession (som även vann Game of the Year i Swedish Game Awards).

14883695_1490009617681000_1433375437069809879_o

Landfall Games vann bland annat en fin tavla av Anders Larsson för sitt innovative och drivande arbete.

14883532_1490009661014329_7852934442022412020_o

Inkubatorns nykomlingar Flamebait Games mottog pris för Rookie of the Year och vann mässplats i Berlin i vår.

Efter galan drack vi öl. Och efter att vi druckit öl drack vissa mer öl och några av oss gick hem.

14889880_1490009064347722_2629031056582661527_o

Under fredagen hände ganska mycket samma saker som torsdagen. Nya tag, nya talks, nya paneler och några nya besökare. Bra drag för andra dagen i rad!

14884668_1490011177680844_7829720798685724847_o

På förmidagen fick jag och fyra andra teams chansen att pitcha våra spel på scenen för Nordic Game Discovery Contest där man kunde vinna en plats på Nordic Game i Malmö. I didn’t, men det var fortfarande kul att pitcha.

14570783_1490013234347305_853320623529871782_o

På kvällen gick vi sönder när vi festade loss i Kårhuset. Det var officiell efterfest med ”Marioke” och gott sällskap. Vilken skön kombination?

14615667_1490012674347361_2527018880761926195_o

14859886_1490013787680583_4822079965054135734_o

14633723_1490012834347345_4594382089258378542_o

14859858_1490012777680684_214046326286093339_o

14889765_1490012671014028_282723723816248500_o

Och med det var Sweden Game Conference avklarat. Kommande två dagar var en öppen spelfestival där hurmycketfolksomhelst dök upp och spelade våra spel och hade det trevligt.

Festen fortsätter, stay tuned för Spelfestivalbloggen!!

 

 

Alla bilder i denna blogg är tagna av fotografen Sebastian Bularca.

Sagan om Startup Sweden och de Fyrtio Pitcharna

BOM! Veckan brakade ihop lika snabbt som den brakade loss. Plötsligt sitter man på tåget igen och funderar på vad hela fridens älskade namn just hände. Let me tell you all about it.

Vänta, kontext?

Här tänker jag ödmjukt förutsätta att alla inte slaviskt följer mina uppdateringar här, men insistera på att alla borde göra det. Jag har, i egenskap av Mostly Harmless Games, spenderat en vecka på Tillväxtverket i Stockholm tillsammans med nio andra störtsköna bolag för att lära mig mer om hur man kan bli bättre på att driva och utveckla sin verksamhet. Read slightly more about it i mitt förra blogginlägg.

Shit vad härligt, berätta ALLT!

Måndag morgon kl 8.30 möttes vi på Västgötagatan 5, lämpligen i samma byggnad som Paradox och Avalanche och mitt emot DICE (samt våra vänner på Briab!) i Fatburen.

Vi inledde med en pitch, den första av många, där vi presenterade oss själva och våra bolag. Sedan tog vi pressbilder och hamnade i tidningen.

14424034_10153931604135866_2092183826_o

Daniel framstod initialt som skeptisk till hela tillställningen, men lugnade ner sig avsevärt när han vände sig mot tavlan och lättare kunde ta till sig information.

14480574_524867234371072_2111450266011102852_o

Vi lärde oss allt om Value Proposition Canvas och Business Model Canvas (vilken är typ min tredje absoluta favorit bland canvases, don’t even get me started). Teori varvades flitigt med praktik och tempot var högt under hela veckan.

14435183_524867161037746_3502746184798059714_o

Första kvällen gick vi ned för gatan och käkade svamp. Det låter inte så coolt, men det var faktiskt rätt posh svamp. Kantareller, liksom.

14258311_524867121037750_3766927619610629807_o

DAG TVÅ.

Vi pitchade. Vi pitchade så mycket. En minut, två minuter, för långt, för kort, för tyst, för högt, säkert 20 gånger i slutna små rum och inför publik. Det var grym träning, repetition är kunskapens morsa. Efter att vi pitchat så mycket drack vi välbehövt pitchbränsle inför onsdagens pitchar.

14468781_524867084371087_6952117087229613676_o

DAG ONSDAG.

Det var här skit blev verkligt. Fortsatt grymma föreläsningar och insikter från spelsveriges favoritadvokat Tommy Persson och White Wolf’s inspirerande Tobias Sjögren. På kvällen tog vi hissen upp till plan 6 och befolkade Startup Grind på Paradox Interactives kontor.

Kvällen inleddes med en fireside chat mellan Paradox VD Fredrik Wester och Jonas Leijonhufvud från DI Digital, där vi fick lära oss mer om Fredriks uppväxt, erfarenheter och Paradox resa till ett börsnoterat och miljardvärderat bolag.

14368816_524866657704463_4696474036856723120_n

14444819_524867031037759_2761069753107272025_o

14434824_524867647704364_3802011801590554296_o

Därefter fick alla vi startups bestiga scenen för att pitcha våra bolag och affärsidéer inför något hundratal gäster och industrimänniskor. Det var fantastiskt kul, både att få hålla lite låda inför en publik (jag älskar ju uppmärksamhet, som du kanske märkt) och att få mingla med allt trevligt folk på plats.

När alla väl tröttnat på oss tog vi en taxi till den polska ambassaden för att hänga med folk från CD Project Red, utvecklarna av bland annat The Witcher-franchisen. Beklagligtvis var vi alldeles för fashionable och missade i stort sett hela kalaset, minus ett sista varv vin och ett gäng selfies med goda vänner!

(Det var ganska fint i ambassaden, så pass att man fick hålla fingrarna i styr för att inte sno med sig ett litet bord som souvenir.)

14425320_524866867704442_5863948225084830379_o

Bästa Leo från Right Nice!

14424828_524866974371098_1102395073250679586_o

Bästa Adam från Might & Delight och min ena partner-in-crime under Swedish Game Awards!

14468188_524866744371121_625005836512344149_o

Bästa Daniel, Jiro och Johannes från Skövde!

14379590_524867571037705_8816206793333245317_o

DAG 4.

Något listigt pucko tog en charmig morgonbild på mig och ett annat listigt pucko gjorde några smärre redigeringar. Bjuder på ”Milton’s not-so-happy place”.

734758_524866641037798_7723204667444424094_n

Underbara Mattias Nygren från The Station lärde oss om allt från smart bolagsutveckling till ledarskap och personlighetstyper i projekt.

Tillsammans med Paul Yance (Coffee Stain Studios), Rikard Blomberg (Fatshark Games), Shams Jorjani (Paradox Interactive) och Brjánn Sigurgeirsson (Image & Form) hölls en panel där vi fick tips och råd samt svar på frågor om allt vi kunde tänkas vilja veta om att driva spelbolag.

Cs9ekQ-WEAAhzVj

14457523_10154580494836758_653893554327473259_n

På kvällen deltog vi i Fatsharks spelutvecklarbar på Clarion Hotel där vi firade konsolreleasen av Warhammer: End Times – Vermintide, nästan ett år sedan den första releasefesten i samma lokaler. Sjukt trevligt med gamla och nya vänner. Här fick vi användning av våra pitchkunskaper och mingelutbildning.

14435149_524867411037721_3272410863161402629_o

Bästa Anna från Talecore Studios och Petter från Landfall Games. Peak spelbransch-moment, det blir inte bättre än på dessa typer av events.

14372427_524276397763489_4116449059294813977_o

Artsy art i lobbyn, helt orelaterat till speleventet.

14480481_524867541037708_3542227942792016415_o

FREDAG.

Veckans sista utbildningsdag. Vi tog det lite lugnare, fick lära oss en massa grymt om PR, marknadsföring och omvärlden från Audra McIver på Plan of Attack, Johan Toresson på Creative Coast och Blekinges företagsinkubator samt lokala favoriten Armin Ibrisagic på Coffee Stain Studios.

Slutligen fick vi femton minuter på oss att förbereda och pitcha ett annat bolag som deltog i utbildningen. Det var hur coolt som helst att kontrastera hur alla presterade på fredagseftermiddagen jämfört med måndag morgon. Vilket lyft!

Kvällen avslutades med middag på Sono (där jag numera är känd som restaurangens posterboy tack vare oansvarigt användande av integritetskränkande geotagging, I ain’t even mad), öl på Kelly’s, drinkar på Pharmarium (ett äventyr för alla inblandade) och en sängfösare på Snotty.

14424936_524867351037727_4633967543352648180_o

Det har varit ett äkta privelegium att hänga med detta sköna gäng från branschens alla hörn. Jag ser fram emot att få träffa er alla igen, oavsett sammanhang. Ni är grymma och kommer gå galet långt om ni fortsätter i den här takten!

Nu lider tågresan mot sitt slut. Ett besök i Linköping med familj och vänner väntar mig bortom perrongen. Det är mycket att smälta, men jäklar vad nöjd jag är att jag fick delta.

14468472_524866604371135_2280279376319130433_o  

På måndag är jag tillbaka i Stockholm för nya äventyr. Fram tills nästa blogg tackar jag för att du läste ända till slutet.

Ta hand om dig!

 

 

 

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

En långhelg på NärCon Vinter 2016

EventIndieKulturLinuxPCRetro

I helgen korsade jag Vättern (metaforiskt, egentligen åker man tåg via Hallsberg) för att besöka hemtrakterna i Östergötland. Det var dags för NärCon på Saab Arena i Linköping!

För eget, sadistiskt nöje slet jag med mig vår designer som förtvivlat tvingades undgå sina exjobbsstudier för resten av veckan. Om Linus handledare läser detta – det var jag som förstörde hans akademiska karriär. Såvida det inte går bra för honom, i så fall är det inte min förtjänst. Om min mamma läser detta – förlåt för att jag inte kom till Mjölby och hälsade på. Jag är hemskt lat.

20160211_110226_HDR

Hur mycket behöver jag förklara kring NärCon? Cosplaykonvent galore, duger det? Det var faktiskt till och med Svenskt Mästerskap i cosplay, vilket märktes. Deltagare: ni är hysteriskt duktiga på vad ni gör och det är alltid lika kul att se era påhittiga och hyperdetaljerade arbeten. Keep it up.

20160212_161957_HDR

Vad gjorde vi på NärCon? Vi cosplayade seriösa dataspelsutvecklare (spoiler, ingen gick på det) och ställde ut Funklift för sjuttioelfte gången. Montern var kanske bland de mer intressanta (läs mest improviserade) hittills. För att summera;

  • Jag släpade min stationära dator och en 27″-skärm från Skövde och totalsabbade hjulen på min enda resväska, RIP
  • Vi fick av ren slump tag i ett vettigt ljudsystem bara timmar innan mässan drog igång
  • Hälften av våra möbler stal vi från ett förråd (och återlämnade givetvis)
  • För att bre ut oss så mycket som möjligt ställde vi upp en projektor jag hittade hos min far och ockuperade en hel vägg
  • Vi hade ingen duk stor nog för projektorn (darn it)
  • Vi hittade ett kasserat dubbellakan (aw yiss)
  • Dubbellakanet var för skrynkligt för att spela på (darn it again)
  • Vi fick låna ett strykjärn (smooth på alla sätt)
  • Det var för ljust i hallen för att kunna se något av vårt spel på projektorn (seriously)
  • Vi drog proppar tills det blev mörkt nog (och ackumulerade garanterat några fiender på köpet)

20160212_145700_HDR

20160212_165009_HDR

På plats var även FishMoose Interactive, Spacecraft, Bandai Namco och våra favoriter från Landfall Games. Tillsammans firade vi respektive överlevd kväll på stan med gyllene brygd och mat (även om ”mat” i vissa fall är en överskattning, Pitchers – min skosula hade varit en bättre biff än er seitanburgare).

20160212_214639_HDR

IMG_20160212_215218

Ännu en lyckad helg med andra ord. Shoutout till pappa som skjutsade oss och vår utrustning när det behövdes. Vi ser fram emot fler NärCon-besök i framtiden!

Dubbelmässa i Göteborg!

These are mad times we live in. Mad!

 

IMG_20151121_092835

 

Ibland är det extra spännande att vara en liten, liten spelutvecklingsstudio. Då och då kan en handfull personer behöva vara på två ställen samtidigt. Ibland är dessa två ställen till och med vägg i vägg med varandra.

 

IMG_20151119_100528

 

Spola bakåt, vad härjar vi om? Den 19:e till 21:a november ägde alltså två mässor simultant rum på Svenska Mässan i Göteborg – Kunskap och Framtid samt Gothenburg Games.

 

IMG_20151120_153030

 

Jag var på plats med Högskolan i Skövde som studentambassadör för att prata om våra spelutvecklingsprogram samt showcase:a vårt spel Funklift. I andra änden av mässhallen stod mina kollegor på Mostly Harmless Games tillsammans med Sweden Game Arena och visade upp Funklift i sitt eget lilla hörn. Dubbel exponering är bästa exponering.

 

IMG_20151119_122156

IMG_20151120_133328

 

Så höll vi på i tre dagar, ambassadörerna iförda profilfärgade tröjor med texten ”Jag vill bli din hjälte” och kollegorna klädda i neonorange med gaffeltruckstryck.

 

IMG_20151120_113357

IMG_20151121_144713

 

Mässorna gästades bland annat av ett antal spännande journalister och branschprofiler som höll paneler, föredrag eller besökte mässan, bland annat trevliga karaktärer som Thomas Arnroth, Johanna Nylander och Anton Albiin.

 

IMG_20151121_110100

 

Andra var där för att visa upp sig (och några till och med tävlade) i imponerande cosplay-prestationer. Bland annat dessa enorma men mycket artiga herrarna.

 

IMG_20151119_192011

 

Kvällarna togs ut med ro, vänner och god mat. Som sig bör. Det ryktas om att det snöade hemma i Skövde.

När jag kom hem såg jag varken snö eller is, annat än bitarna i glaset som kylde en julöl på stammispubben. Tackar Martina för ett hjärtligt välkomnande åter till hemmaplan (:

 

IMG_20151121_195552

 

 

Skål!

 

Snart bär det av mot Comic Con Gamex!

comiccon-gamex-eventimage

På fredag går ett av nordens största populärkulturella konvent av stapeln – nämligen Comic Con Gamex.

Jag och övriga i vår spelstudio Mostly Harmless Games kommer vara på plats för att ställa ut vårt spel Funklift. Om du ska vara där så måste du komma förbi, hälsa och spela vårt spel. Det är en regel jag just hittade på och bryter du den kommer du hemsökas av dåligt rostad toast i flera år framöver. Inte värt risken, eller hur?

Pink_Funklift

De senaste dagarana har vi polerat, planerat, crunchat och härjat, men nu börjar saker och ting i allra högsta grad dra ihop sig!

Imorgon (torsdag!) efter lunch rullar vi skåpbil till Friends Arena i Solna, packar ur, monterar och sticker in en sväng till Stockholm för att besöka Fatsharks spelutvecklarpub, releasen av Warhammer: End Times – Vermintide i ära.

Freinds-arena5

Om nätterna vilar vi ut på Värdshuset Vita Hästen i Bromma. Närmare bestämt i en oerhört gulligt inredd buss som tillhör verksamheten. Det ska bli sjukt mysigt!

1920@80

1920@80 (2)

1920@80 (1)

Comic Con Gamex kommer, kort och gott, bli sjukt fett. Ikväll gör vi några sista små detaljpoleringar (typ lagar spelet som havererade igår kväll) och sover ut ordentligt i natt. Tagga!

Här kan du se scheman och karta över mässhallen.

 

Ses vi på Comic Con Gamex i helgen?

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Sweden Game Conference dag 1

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Holy hell vad mycket grejer som händer just nu – jag hinner inte ens sätta mig ned och skriva en blogg om ett helt fantastiskt Sweden Game Conference!!!
Vet du vad vi gör? Vi etablerar en kompromiss du och jag, vi dealar, let’s do this. Du får en tredjedel av bloggen nu, en tredjedel nästa gång och en tredjedel någon annan dag.
Låter det bra? Det är ju inte som att du kommer orka läsa allt i en sittning ändå. Du har tvätt att laga, en TV att mata och barn att glo på. Jag gör dig en tjänst. Du borde tacka mig.

Here goes.

150914.09.28-20150914-_DSC1334

Måndagen den 14:e september drog igång på morgonen med registrering där jag fick hämta ut ett besökarpass som jag själv klistrat in och en swag-bag jag själv packat ihop ett par dagar tidigare när vi satte upp expot (tar inte credit, det ska de fantastiska volontärerna ha, jag hjälpte bara till och yrkar på ironin). Direkt därefter skakade jag och min kollega tass med Alex Rodríguez från utgivarföretaget Game Troopers. Vi smet in på mitt kontor och lirade Funklift och fick tips på hur vi kunde gå vidare med vårt projekt både tekniskt och affärsmässigt.

Därpå samlades ett antal experter på scenen med Datspelsbranschens Per Strömbäck i frontlinjen för att kicka igång hela konferensen. Många visdomsord uttalades från Planeto, Diversi, DICE, Rovio, Paradox, King och Stunlock. Hoppas jag fick till alla rätt nu. Det var oavsett högst inspirerande.

IMG_20150914_130451

Vart var vi någonstans nu igen…

IMG_20150914_131032

IMG_20150914_131038

Näst hölls en rad paneldiskussioner och föreläsningar med bland annat Sara Casén från Casen Crowd, Klas Hammarström från Toca Boca, Tau Petersson från Stunlock, Mattias von Gegerfelt från Sverok och Joel Nyström från Ludosity.

IMG_20150914_142337

Joel Nyström är världens mest attraktiva arbetsplats

IMG_20150914_160642

”Respect All, Compete”

Slutligen höll speldesignern Chris Avellone (Fallout 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, FTL: Advanced Edition, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera, Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol med mera, vilken kung?) en föreläsning om speldesign och inspiration till spelutveckling. Ett grymt avslut på den första dagen av konferensen.

IMG_20150914_164503

IMG_20150914_174049

Obligatorisk selfie

Som jag säkert nämnt ett par gånger var jag närvarande i både egenskap av mitt eget företag och av Swedish Game Awards, tillsammans med nya och tidigare projektledare för organisationen. Vi tog oss ut på kvällen för middagsmöte, spännande diskussioner och lite för lite öl.

IMG_20150914_205318

Kvällen fortsatte på Sweden Game Conference Welcome Party på kårhuset Boulogner. Öl, spel, häng, mingel, tjafs, mer öl och, till min uppenbara förnöjelse, en selfie-wall.

IMG_20150915_010535

150914.22.12-DSC_8356

SGA_4

Resten av natten spårade ut i ett haze av glädje och, you guessed it, mer öl.

150915.01.00-DSC_8571

Det var måndagen i ett helt j**la enormt nötskal. Men vad hände sedan? Överlevde vi natten? Hittade Avellone tillbaks till sitt hotell? Och tog all öl i hela världen slut den natten?

Detta och mycket mer får ni svar på när vi återvänder till vår hjälte i nästa blogg.

 

 

Alla bra bilder togs av: Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

Det bästa zombiespelet

IndieKulturPCTrailer

Detta är ett publikt servicemeddelande till alla er som, liksom jag, inte tycker Left 4 Dead är så där värst jäkla kul.

Zombies. En lika oväntad trend för spelbranschen som vampyrer för TV…branschen. Där man gör TV. Det där stället.

De kommer i alla former och smaker, till alla möjliga hårdvaror och åldrar. Folk gillar zombies. Men personligen tycker jag att de flesta zombiespel är, om man får uttrycka sig bildligt, ruttna.

 

l4

Är du stressad än är du stressad än är du stressad än

Left 4 Dead är definitivt ett arkadspel. Där räknar du dina kills på fingrarna och multiplicerar i hundratalet. Det är snabbt och och det är halt. Det saknas mättnad och liv.

Dead Rising har jag inte spelat, men från vad jag sett ser det hetsigt och överdrivet ut. Innan du frågar – ja, mitt omdöme räknas givetvis även där jag inte har någon erfarenhet – kolla, det står i mitt anställningskontrakt.

 

ai_623

Aaargh, jag hatar svamp så mycket

The Last of Us är det bästa som hänt survival-genren, men tjommarna du bankar ihjäl är snarare svampar med bra hörsel än klassiska zombies. I don’t know. Det räknas inte den här gången i alla fall.

ZombiU heter ZombiU och det är väl typ ungefär allt jag vet om det. Case closed.

 

zombies

Vi har glömt vilken arm man heilar med

Nazi-zombie-spellägent i Call of Duty känns krystat och obalanserat. Upplevelsen blir linjär till den punkt att du kan rabbla scripten från minnet efter tre kvart i spelet. När du dör börjar du om. Trist.

 

630_2013-04-21_00013

Contagion – ett bra zombiespel

Contagion är ett bra zombiespel. Det innehåller allt ett bra zombiespel bör innehålla. Till exempel innehåller det zombies – helt rätt tänkt där, vapen – kul när man blir sugen på att skjuta zombierna i fråga och viktigast av allt; andra saker som gör att det känns som ett bra spel.

In all seriousness (som om jag någonsin var seriös) lyckas Contagion fånga mängder av detaljer som ger en gedigen kvalitetskänsla. Det handlar om den mänskliga tyngden i rörelserna, hur vapen beter sig, hur små slumpmässiga variabler ändrar dynamiken i hela banor, den feta detaljnivån i miljöerna och tillfredsställelsen i att pricka din ruttna bordsgranne så att det riktigt smaskar té.

Det skapar ett helhetsintryck som känns tillräckligt verklighetstroget för att faktiskt vara läskigt och kräva taktiskt tänkande och kommunikation samtidigt som det är underhållande och rappt nog att vara både stimulerande och spännande. Mersmak varje gång!

Och aldrig går jag hungrig, folk spelar oftast på någon server online när vännerna inte kan delta och nya banor och spellägen inrättas med jämna mellanrum i spelet. Jag var inne så sent som i morse för att bli uppkäkad av en brevbärare och hittade i menyerna ett halvt dussin nya banor. Briljant!

Det är givetvis långt från ett fläckfritt spel. Handkontrollstödet är skrattretande och buggarna är flera och uppenbara. Men trots detta kan du hoppa upp och sätta dig på något mjukt och bekvämt att jag väljer Contagion framför alla zombiespel alla dagar i veckan. Så bra är det.

Det var vad jag hade att säga om saken. Spelet ska finnas att köpa på Steam och brukar inte allt för sällan hamna på rea. Wishlista skiten och hojta till när du vill lira ett parti!

Ärtor ut.

Mina bästa resespel

IndieiOSKulturLinuxMacMusikNintendoPCPlayStationRetro

Tja! Allt väl? Svara inte på det – jag kan inte höra dig.

Det är semestertider! Det betyder att man A) tar det skitlugnt på terrassen eller B) stressar som ett djur över att semestern snart är slut och förmodligen C) att man reser någonstans, tåget hem till föräldrarna, husbilen till kusten, landsväg till helvetet, du fattar konceptet.

I det sistnämnda fallet (C, för dig som redan glömt) är det gött att kunna distrahera sig lite, till exempel med ett spel. Handhållna konsoler och laptops blir plötsligt oerhört uppskattade. Här är några spel jag gärna lirar på tåg och buss, just för att deras format tillåter det i någon mån!

Don’t Starve
Spelas lika väl på PS Vitan som laptopen, ett smidigt, minimalistiskt och spännande överlevnadsspel som är riktigt svårt att få nog av! Samla, jaga och bygg ditt liv i vildmarken. Håll dig varm, se upp för mörkret, svält inte.

Crypt of the Necrodancer
Rytmbaserad rogue-like dungeon crawler. Kortfattat: dansa dig igenom grottor och skogar i takt till (den löjligt bra) musiken för att besegra monster och rädda inspärrade karaktärer. Banorna är korta och snabba och ställer högre krav på dina hörlurar än ditt engagemang.

1

Shadowrun Returns
Ett riktigt stämningsfullt taktiskt rollspel. I och med att det är turordningsbaserat kan du gott ta din tid att fatta beslut medan biljettkontrollanten brölar åt dig att visa färdbevis. Jag skall precis sätta tänderna i den första expansionen, Dragonfall!

Hearthstone
Blizzards numera ökända kortspel. Perfekt för såväl entusiasten som de som är helt nya inför kortspelsgenren. Observera att du behöver en internetuppkoppling för att kunna spela online mot andra spelare!

2

FTL: Faster Than Light
Denna brukar jag tjöta om titt som tätt. Riktigt skönt rymdstrategispel. Utforska, strid och samla resurser för att uppgradera ditt rymdskepp och så småningom ingå i en fet bossfight. Spelet kan pausas när som helst för att ge dig lite överblick eller tillåta för precisionstiming.

Delver
Mys-minimalistisk dungeon crawler. Smyg runt i slumpmässigt genererade grottor och labyrinter i detta stämningfulla äventyrsspel. Det är svårt att ta spelet på för stort allvar, med korta ronder och oerhört gulliga estetik. Det skapar en lättsam spelupplevelse som gärna upprepas!  3Det får låta avrunda min sommarlista. Hoppas nu att du får en fortsatt skön sommar med mycket <det väder du föredrar> och adekvata mängder <dryck du uppskattar>.Fred och kärlek! <3

Bloggat på sla.se.
Skandal 21 Jul
Desktop