Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Indiedev

GamesCom – min första Tysklandsresa

Allt fler och fler första-gången-någonsin-grejer börjar hända i businessammanhang numera. Kul är väl det! Varför hade man annars åkt ända ner till Tyskland?

Just ja. Ölen…

Öl fanns. Och finns, för de som överväger att korsa broar och vatten för att besöka våra sydliga grannar. Kölsch, kölsch och åter kölsch.

IMG_5159

Så vi skuttade alltså ned till Köln i Tyskland. En hel busslast av spelutvecklare med datorer, TV-apparater, arkadmaskiner och handkontroller. Ett fullkomligt jippo, men vilken utsökt monter vi fick!

IMG_5127

Funklift fick sig en fulländad spelhörna med soffa, TV och en fondvägg. Bakom pallarna kan vår 3D-grafikers katter ses skjuta laser ur ögonen. ”Over-the-top”, var den enda specifikationen han fick att jobba med. Han levererade.

IMG_5129

Vi visade även upp ett helt nytt och hittills hemligt projekt för mässans deltagare. Här spelar Yuliya Moshkaryova från Casual Connect vår prototyp till HTC Vive i Virtual Reality.

IMG_5162

IMG_5137

Prototypen attraherade såväl spelare och VR-entusiaster som förläggare och press. Mottagandet var kort sagt överväldigande positivt! (Oroa er inte, mer information om spelet i fråga kommer snart)

IMG_5211

För somliga var upplevelsen enbart överväldigande. Virtual Reality kan göra väldigt kraftiga intryck!

 

IMG_5199

När vi inte skrämde slag på oskyldiga mässdeltagare passade vi på att se stadens sevärdheter. Kölner Dom var inget mindre än en spektakulär syn. Ett svindlande hantverk med mäktiga dimensioner och häpnadsväckande detaljrikedom.

IMG_5192

IMG_5188

Miljontals hänglås, likt färgglada fjäll på en majestätisk ståldrake, utgjorde en väsentlig bråkdel av brons vikt. Vi har den tyska ingenjörskonsten att tacka för att vi säkert kunde korsa Rhen, den extra tyngden till trots.

IMG_5175

Köln at night. Beklagar bildernas potatisaktiga kvalitet.

IMG_5178

Om kvällarna var alla pigga och glada, särskilt Daniel och jag. Stadspojkarna tog midnattståget som gick vart som helst.

IMG_5174

Kvällarna bjöd ofta på fest och mingel med spelutvecklare från alla världens hörn. Av alla tillställningar var det nog inhemska Paradox som levererade det mysigaste kalaset. Stort tack!

Capture

Allt som allt var min första Tysklandsresa en högst trivsam sådan. Det blir garanterat inte min sista.

Tack alla ni som delade och förgyllde den, och tack GamesCom 2016!

Funklift i βeta

CiH5qCtWUAArrvg

Funklift har äntligen kommit in i sin Beta-fas med bara veckor kvar i utvecklingen! Nytt sedan tidigare uppdateringar är menysystemet, uppdaterade ljudeffekter och musik (som du nu även kan höra på vår Soundcloud-sida!) och, implemented by popular demand, spelindustrins mest klädsamma icke-konvention, hattar.

 

Capture

 

Jag försökte stoppa dem alla. Fansen. Mina kollegor. Min katt. Ingen lyssnade. Hattarna (och resten av betan) kan nu testspelas genom demot på vår hemsida.

 

Enjoy!

Comic Con Gamex, sådär lite i efterhand

comiccon-gamex-eventimage

En ganska god bit i efterhand skulle man till och med kunna säga.

Här kommer allt från vår tid på Friends Arena i exklusiva färgbilder!

 

IMG_20151029_132848

Någon annan är bäste dräng. Pi och Linus packar skrot och bråte i hyrbilen medan jag äter mat och dricker kaffe, så som det ska vara.

 

IMG_20151029_151719

Väl på väg fick Linus ett av sina många anfall när vi hamnade bakom vår tredje bilkö.

 

IMG_20151029_192555

Nästan framme vid Friends Arena och samtliga resenärer blir lyriska över att ha blivit omkörd av en gaffeltruck. Detta hände för övrigt flera gånger under helgen och var lika spännande varje gång. Jag tänker inte lägga upp alla bilder vi tog på gaffeltruckar av rädsla för att bli stämplad som manisk.

 

IMG_20151029_213138

Någon timme senare såg våra tolv kvadratmeter riktigt sådär IKEA-låtsashobbbyrumsmysigt ut! Möblerna kommer från Gothia Science Park Makerspace och Mitt Vardagsrum/Kök.

 

IMG_20151030_000146

SUPER. HOT. SUPER. Direkt efter riggningen pep vi bort till Fatsharks spelutvecklarpubb/releasefest för Warhammer: End Times – Vermintide och umgicks med diverse roliga spelutvecklare. Bland annat en av utvecklarna av SUPERHOT.

 

IMG_20151030_001415

A wild Zylinski appeared. Selfie game too strong, phone couldn’t handle.

 

IMG_20151030_010331

Ungefär vad jag minns av vårt funky boende ute i skogen. Mystiska ljus, gott te och en motvillig kamin…

 

IMG_20151030_123103

Väl på plats nästa dag fick vi se sjukt mycket häftigt cosplay, men kameran användes sparsamt på den fronten… Dock kunde jag inte motstå Comic Cons kanske bästa hyllning till Astrid Lindgren någonsin.

 

IMG_20151030_124305

Det spelades en god mängd Funklift.

 

IMG_20151031_151014

Kul folk höll i livepodd…

 

IMG_20151031_125613

…och mer kul folk höll i Just Cause 3-panel.

 

IMG_20151101_104537

En scen lika ljuvlig som vanlig, alla platser fulla och smilbanden från vägg till vägg.

 

IMG_20151030_162459

För ett år sedan tyckte jag att en felriktad mobilkamera var det dummaste jag sett. Nu kan just den kameran säga detsamma om mig praktiskt taget varje dag.

 

IMG_20151030_101536

Fler glada gafflare. Vissa spelade glatt en match och kallade det en dag. Andra återkom för att ibland spela timmar i sträck. Tur att vi fick upp två spelstationer!

 

IMG_20151101_121802

Finbesök från en lätt sönderpucklad Lara Croft. Inga skador stoppade henne dock från att lira runt i våra lager som ett proffs.

 

IMG_20151030_165323

Hela landets spelmedia flockades givetvis, fullkomligt lyriska över att äntligen få prova det mästerliga, mytomspunna spelet…

 

IMG_20151030_164817

Några av dem spelade till och med!

 

IMG_20151031_142016

 

Förmodligen vår favoritspelare och framtida PR-ansvarige. Ingen lyckades att engagera fler spelare till vår monter än Mega Man!7

 

IMG_20151101_124532

Främlingar blir vänner över ett parti truck…

 

IMG_20151101_165841

 

Allt som allt en lyckad och mycket trevlig upplevelse!

 

Vi räknade ihop lite statistik och kom fram till följande:

  • Ca 6,700 pallar med gods levererades under Comic Con Gamex
  • Det motsvarar ungefär 1,000,000 poäng i spelet
  • Mer än 1,400 truckar kvaddades av spelarna
  • I verkligheten hade så många truckar kostat 390,000,000 kronor 

 

Jag får lov att tacka arrangörerna av årets Comic Con Gamex, det var riktigt roligt och lokalbytet skedde trots allt relativt smärtfritt. Framför allt vill jag hissa alla mysiga besökare som verkligen gjorde mässan. Ni är så sjukt roliga att umgås och spela med!

Vi ser definitvt fram emot framtida återbesök 🙂

Sweden Game Conference dag 1

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Holy hell vad mycket grejer som händer just nu – jag hinner inte ens sätta mig ned och skriva en blogg om ett helt fantastiskt Sweden Game Conference!!!
Vet du vad vi gör? Vi etablerar en kompromiss du och jag, vi dealar, let’s do this. Du får en tredjedel av bloggen nu, en tredjedel nästa gång och en tredjedel någon annan dag.
Låter det bra? Det är ju inte som att du kommer orka läsa allt i en sittning ändå. Du har tvätt att laga, en TV att mata och barn att glo på. Jag gör dig en tjänst. Du borde tacka mig.

Here goes.

150914.09.28-20150914-_DSC1334

Måndagen den 14:e september drog igång på morgonen med registrering där jag fick hämta ut ett besökarpass som jag själv klistrat in och en swag-bag jag själv packat ihop ett par dagar tidigare när vi satte upp expot (tar inte credit, det ska de fantastiska volontärerna ha, jag hjälpte bara till och yrkar på ironin). Direkt därefter skakade jag och min kollega tass med Alex Rodríguez från utgivarföretaget Game Troopers. Vi smet in på mitt kontor och lirade Funklift och fick tips på hur vi kunde gå vidare med vårt projekt både tekniskt och affärsmässigt.

Därpå samlades ett antal experter på scenen med Datspelsbranschens Per Strömbäck i frontlinjen för att kicka igång hela konferensen. Många visdomsord uttalades från Planeto, Diversi, DICE, Rovio, Paradox, King och Stunlock. Hoppas jag fick till alla rätt nu. Det var oavsett högst inspirerande.

IMG_20150914_130451

Vart var vi någonstans nu igen…

IMG_20150914_131032

IMG_20150914_131038

Näst hölls en rad paneldiskussioner och föreläsningar med bland annat Sara Casén från Casen Crowd, Klas Hammarström från Toca Boca, Tau Petersson från Stunlock, Mattias von Gegerfelt från Sverok och Joel Nyström från Ludosity.

IMG_20150914_142337

Joel Nyström är världens mest attraktiva arbetsplats

IMG_20150914_160642

”Respect All, Compete”

Slutligen höll speldesignern Chris Avellone (Fallout 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, FTL: Advanced Edition, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera, Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol med mera, vilken kung?) en föreläsning om speldesign och inspiration till spelutveckling. Ett grymt avslut på den första dagen av konferensen.

IMG_20150914_164503

IMG_20150914_174049

Obligatorisk selfie

Som jag säkert nämnt ett par gånger var jag närvarande i både egenskap av mitt eget företag och av Swedish Game Awards, tillsammans med nya och tidigare projektledare för organisationen. Vi tog oss ut på kvällen för middagsmöte, spännande diskussioner och lite för lite öl.

IMG_20150914_205318

Kvällen fortsatte på Sweden Game Conference Welcome Party på kårhuset Boulogner. Öl, spel, häng, mingel, tjafs, mer öl och, till min uppenbara förnöjelse, en selfie-wall.

IMG_20150915_010535

150914.22.12-DSC_8356

SGA_4

Resten av natten spårade ut i ett haze av glädje och, you guessed it, mer öl.

150915.01.00-DSC_8571

Det var måndagen i ett helt j**la enormt nötskal. Men vad hände sedan? Överlevde vi natten? Hittade Avellone tillbaks till sitt hotell? Och tog all öl i hela världen slut den natten?

Detta och mycket mer får ni svar på när vi återvänder till vår hjälte i nästa blogg.

 

 

Alla bra bilder togs av: Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

Bloggat på sla.se.
Desktop