Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Indiespel

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

En långhelg på NärCon Vinter 2016

EventIndieKulturLinuxPCRetro

I helgen korsade jag Vättern (metaforiskt, egentligen åker man tåg via Hallsberg) för att besöka hemtrakterna i Östergötland. Det var dags för NärCon på Saab Arena i Linköping!

För eget, sadistiskt nöje slet jag med mig vår designer som förtvivlat tvingades undgå sina exjobbsstudier för resten av veckan. Om Linus handledare läser detta – det var jag som förstörde hans akademiska karriär. Såvida det inte går bra för honom, i så fall är det inte min förtjänst. Om min mamma läser detta – förlåt för att jag inte kom till Mjölby och hälsade på. Jag är hemskt lat.

20160211_110226_HDR

Hur mycket behöver jag förklara kring NärCon? Cosplaykonvent galore, duger det? Det var faktiskt till och med Svenskt Mästerskap i cosplay, vilket märktes. Deltagare: ni är hysteriskt duktiga på vad ni gör och det är alltid lika kul att se era påhittiga och hyperdetaljerade arbeten. Keep it up.

20160212_161957_HDR

Vad gjorde vi på NärCon? Vi cosplayade seriösa dataspelsutvecklare (spoiler, ingen gick på det) och ställde ut Funklift för sjuttioelfte gången. Montern var kanske bland de mer intressanta (läs mest improviserade) hittills. För att summera;

  • Jag släpade min stationära dator och en 27″-skärm från Skövde och totalsabbade hjulen på min enda resväska, RIP
  • Vi fick av ren slump tag i ett vettigt ljudsystem bara timmar innan mässan drog igång
  • Hälften av våra möbler stal vi från ett förråd (och återlämnade givetvis)
  • För att bre ut oss så mycket som möjligt ställde vi upp en projektor jag hittade hos min far och ockuperade en hel vägg
  • Vi hade ingen duk stor nog för projektorn (darn it)
  • Vi hittade ett kasserat dubbellakan (aw yiss)
  • Dubbellakanet var för skrynkligt för att spela på (darn it again)
  • Vi fick låna ett strykjärn (smooth på alla sätt)
  • Det var för ljust i hallen för att kunna se något av vårt spel på projektorn (seriously)
  • Vi drog proppar tills det blev mörkt nog (och ackumulerade garanterat några fiender på köpet)

20160212_145700_HDR

20160212_165009_HDR

På plats var även FishMoose Interactive, Spacecraft, Bandai Namco och våra favoriter från Landfall Games. Tillsammans firade vi respektive överlevd kväll på stan med gyllene brygd och mat (även om ”mat” i vissa fall är en överskattning, Pitchers – min skosula hade varit en bättre biff än er seitanburgare).

20160212_214639_HDR

IMG_20160212_215218

Ännu en lyckad helg med andra ord. Shoutout till pappa som skjutsade oss och vår utrustning när det behövdes. Vi ser fram emot fler NärCon-besök i framtiden!

Sweden Game Conference dag 1

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Holy hell vad mycket grejer som händer just nu – jag hinner inte ens sätta mig ned och skriva en blogg om ett helt fantastiskt Sweden Game Conference!!!
Vet du vad vi gör? Vi etablerar en kompromiss du och jag, vi dealar, let’s do this. Du får en tredjedel av bloggen nu, en tredjedel nästa gång och en tredjedel någon annan dag.
Låter det bra? Det är ju inte som att du kommer orka läsa allt i en sittning ändå. Du har tvätt att laga, en TV att mata och barn att glo på. Jag gör dig en tjänst. Du borde tacka mig.

Here goes.

150914.09.28-20150914-_DSC1334

Måndagen den 14:e september drog igång på morgonen med registrering där jag fick hämta ut ett besökarpass som jag själv klistrat in och en swag-bag jag själv packat ihop ett par dagar tidigare när vi satte upp expot (tar inte credit, det ska de fantastiska volontärerna ha, jag hjälpte bara till och yrkar på ironin). Direkt därefter skakade jag och min kollega tass med Alex Rodríguez från utgivarföretaget Game Troopers. Vi smet in på mitt kontor och lirade Funklift och fick tips på hur vi kunde gå vidare med vårt projekt både tekniskt och affärsmässigt.

Därpå samlades ett antal experter på scenen med Datspelsbranschens Per Strömbäck i frontlinjen för att kicka igång hela konferensen. Många visdomsord uttalades från Planeto, Diversi, DICE, Rovio, Paradox, King och Stunlock. Hoppas jag fick till alla rätt nu. Det var oavsett högst inspirerande.

IMG_20150914_130451

Vart var vi någonstans nu igen…

IMG_20150914_131032

IMG_20150914_131038

Näst hölls en rad paneldiskussioner och föreläsningar med bland annat Sara Casén från Casen Crowd, Klas Hammarström från Toca Boca, Tau Petersson från Stunlock, Mattias von Gegerfelt från Sverok och Joel Nyström från Ludosity.

IMG_20150914_142337

Joel Nyström är världens mest attraktiva arbetsplats

IMG_20150914_160642

”Respect All, Compete”

Slutligen höll speldesignern Chris Avellone (Fallout 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, FTL: Advanced Edition, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera, Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol med mera, vilken kung?) en föreläsning om speldesign och inspiration till spelutveckling. Ett grymt avslut på den första dagen av konferensen.

IMG_20150914_164503

IMG_20150914_174049

Obligatorisk selfie

Som jag säkert nämnt ett par gånger var jag närvarande i både egenskap av mitt eget företag och av Swedish Game Awards, tillsammans med nya och tidigare projektledare för organisationen. Vi tog oss ut på kvällen för middagsmöte, spännande diskussioner och lite för lite öl.

IMG_20150914_205318

Kvällen fortsatte på Sweden Game Conference Welcome Party på kårhuset Boulogner. Öl, spel, häng, mingel, tjafs, mer öl och, till min uppenbara förnöjelse, en selfie-wall.

IMG_20150915_010535

150914.22.12-DSC_8356

SGA_4

Resten av natten spårade ut i ett haze av glädje och, you guessed it, mer öl.

150915.01.00-DSC_8571

Det var måndagen i ett helt j**la enormt nötskal. Men vad hände sedan? Överlevde vi natten? Hittade Avellone tillbaks till sitt hotell? Och tog all öl i hela världen slut den natten?

Detta och mycket mer får ni svar på när vi återvänder till vår hjälte i nästa blogg.

 

 

Alla bra bilder togs av: Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

Fy för E3…

EventIndieKulturMicrosoftPCRetroSonyTrailer

Ghuh. Idag var en sån där dag. En sån som inte kan ta slut för fort.

Hur som haver, den här veckan har handlat stenhårt om Electronic Entertainment Expo, eller E3, som ägt rum i Los Angeles. Eller äger rum. Jag vet inte. Är det slut än?

epa_usa-consumer-e3-expo

Det känns som att många spelutvecklare, särskilt alla dessa titaner med AAA-titlar som ska säljas in tiotals miljoner exemplar, gör något fundamentalt fel när de gör som de gör, och går all in på E3-mässorna.

För det första, för att se enbart de live-streamade presskonferenserna måste du i stort sett sitta bänkad framför TV:n eller datorn med endast korta pauser i typ 40 timmar i sträck. Vem gör det? Massor människor gör det. Men inte alla tiotals miljoner konsumenter de riktar sig till.

För all del att all världens press är samlad och ni har en väletablerad och fysisk kanal för media att ta del av alla era nyheter, men fattar ingen att tittarna fullständigt drunknar i information.

e3-2015-assassins-creed-syndicate-trailer-shows-off-amazing-cinematic-moments

SURPRISE – det kommer ett nytt Assassins Creed! In other news, solen stiger i öst. (Tell us something we didn’t know)

Det kommer väldigt snart bli väldigt tröttsamt att presentera ett nytt spel i minuten, 90 minuter åt gången två dygn på rad. Som sagt, förutsättningarna är perfekta, men vad blir investeringskostnaden per spel när mässan är över och kvittot skrivs ut? Är det fortfarande värt det? Och om ja, hur länge kommer det vara det?

Vad som däremot gör sig bra på plats är alla dessa indiespel och alla små, innovativa studios med fantastiska koncept och stor ”wow-faktor”. Det är sjukt kul att se mycket av detta (och många stora produktioner också för den delen) dyka upp från fosterlandet Swea Rikhe, till exempel Mirrors Edge 2, The Division, Need for Speed, Star Wars: Battlefront III, Magnetic: Cage Closed, RUiN och löjligt charmiga Unravel, presenterat av en löjligt charmig Martin Sahlin.

Fem coola saker jag faktiskt uppskattade under årets konferenser:

  • Att Xbox One får bakåtkompabilitet. Jag kan äntligen spela ut Red Dead Redemption, underbara skitspel.
  • Alla häftiga indiespel som alla ser så grymt bra ut.
  • South Park och deras barnsliga hashtag #FracturedButWhole. Jag ångrar mig. Det var knappt kul första gången.
  • Ett värdigt antal kvinnor som allt från representerar sina studios till agerar konferencierer. Riktigt kul att se.
  • Fansens vrål av hysterisk lycka när Bethesda bytte aggregationsform på ett monsters nedre kroppshalva med ett hagelgevär i Doom-trailern.

Fem o-coola saker jag hoppas slippa se igen:

  • Illasittande kostymer.
  • Katten Gustafs drive-by på en eldsprutande enhörning.
  • Att Microsoft kände sig tvungna att hissa ned en sportbil från taket när Forza 5 presenterades. På riktigt, ni tar med en sportbil till en spelmässa för att lysa lite på den i fyrtio sekunder innan ni tafatt hissar upp den igen.
  • Pelé. Åter igen, spelmässa, inte sportevent. 90% av alla icke-amerikaner ser hellre Master Chief sjunga nationalsången inför fotbolls-VM än Pelé lägga ut sin karriär på E3.
  • Alla dessa tusen spel som lägger sig i min bucket-list som transfett runt tarmarna. Ain’t nobody got time for that.

14406190903_7a7f332242_z

”Det är okej. Mässan är snart över. Btw, din kostym sitter som en strumpa på en banan.”

Nu orkar jag inte klaga mer idag, imorgon är en lång dag och en cyniker måste konservera sitt gnäll strategiskt.

 

Vad var dina favoritnyheter från E3?
Skriv en liten rad i kommentarsfältet!

Bloggat på sla.se.
Desktop