Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Kvinnor

Den Stora Dagen

Det här blir ingen nådig blogg! Idag har varit en av de roligaste dagarna jag varit med om på länge.

Jag har precis kommit hem från den beryktade mässan på Insikten i Gothia Science Park som bland annat Högskolan i Skövde anordnat för att låta alla spelutvecklingsstudenter redovisa alla de fina spelprojekt som vi jobbat så hårt på de senaste tio veckorna. Draget har varit enormt och stämningen helt fantastisk.

 

IMG_20150605_100339

För oss utställare började dagen vid åtta i morse för att sätta upp de sista detaljerna i montern. Därpå kom Angelica Norgren och lät prova på alla våra spel. Ovan hackas och slashas monster i Dungeon Time tillsammans med utvecklarna!

 

IMG_20150605_084220

Gaffeltruck i sitt egna lilla hörn spelas likaså bäst i grupp, här med grafiker, programmerare och game writer i smakfullt neonorange utstyrsel.

 

Runt halv elva så öppnades portarna för allmänheten, varpå ett gott men hanterbart flöde av nyfikna människor fick chansen att prova alla våra spel och prata med utvecklarna. Många verkade vara genuint imponerade över vad alla studenter lyckats åstadkomma på bara tio veckor. Det inkluderar mig. Jäklar vilken bra fart det var på vissa av dessa spel, sjukt bra jobbat!

IMG_20150605_094930

 

Samtidigt som mässan öppnades fick Sara Kullgren från Microsoft inta scenen och berätta mer om Microsoft Sweden Game Camp som anordnas för spelutvecklare vid högskolan i sommar. Hon passade även på att berätta om några företagets senaste projekt så som Windows 10 och HoloLens.

IMG_20150605_103702

 

Speldesignkonsulten, föreläsaren och patrioten Ernest Adams bytte av Kullman på scenen, iförd en oerhört smäck hatt. Han höll en fantastiskt intressant föreläsning om sex och kärlek i spel, hur det porträtteras, kvantifieras och vad konsekvenserna av destruktiva och objektifierande budskap kan leda till. Väldigt kraftfull och mycket välutförd föreläsning, thank you, Mr. Adams!

IMG_20150605_110620

 

Efteråt fick givetvis även Adams möjligheten att prova våra spel, mingla med studenterna och diskutera speldesign. Jag passade på att ta en småsuddig Ernest Selfiengway.

IMG_20150605_114357

 

Inte långt därefter var det åter Norgrens tur att dominera scenen med intervjuer av alla åtta projektgrupper. Deras trailers och sedan tidigare inspelade spelsessioner visades även upp och olika design- och utvecklingsaspekter diskuterades livligt. Mycket trevligt! Nedan ser vi utvecklarna av favoriten Project A.P.E. på scenen och därunder syns jag och Linus Andersson, vår lead-designer, med lämpliga uppsyner (bild tagen från Twitter).

IMG_20150605_132038

CGu0_9dUQAAY0EW

 

Resten av dagen flöt på med mer besök, mera spel och många fler skratt och leenden. Verkligen en toppendag att sitta inne och spela spel (i alla fall i vår värld)!

 

IMG_20150605_132109

Projektledare och programmerare Adam Näslund spelar sitt MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) Breakwater till havs, lämpligt klädd som sig bör!

 

IMG_20150605_100540

Dungeon Time! Come bring your friends!

 

IMG_20150605_100309

Oförlåtande The Pit i mörka miljöer och insugande atmosfär!

 

IMG_20150605_100243

Mystiska och Myst-inspirerande Above var en av mina favoriter. Fantasifulla pussel och goda portioner spirtualitet gjorde sig extra väl med ett par Virtual Reality-brillor och hörlurar!

 

IMG_20150605_100208

Mer brakvatten, dessvärre med färre hattar. Deras ikoniska ananas kompenserade givetvis detta.

 

IMG_20150605_102237

Tillbaka i Gaffeltruck-hörnet led mässans deltagare av buksmärtor från skrattframkallande spelrundor och frenetisk köbildning runt soffan. Verkligen kul att se så många glada miner runt ett projekt vi lagt ned så mycket energi och kärlek i. Det kommer vara ovärderlig motivation när vi tar projektet vidare till sommarens Game Camp!

 

IMG_20150605_152842

Jag passade på att störa en utmattad konferencier mot slutet av mässan. Vi diskuterade lite kring mässan och trender inom spelindustrin. Jag passade givetvis på att sno ännu en bild på mig själv. Fan vad snygga vi är. Tack för en superhärlig mässa, Angelica, och hoppas att du hade en lika trevlig dag som alla vi hade!

 

IMG_20150605_153151

Vi avrundar med en gruppbild med majoriteten av de fantastiska Gaffeltruckarna. Tack för allt arbete och all hängivelse ni visat varandra och vårt projekt. Ni har varit inget mindre än min andra familj under denna tid och jag ser enormt mycket fram emot att få fortsätta jobba med alla er som hänger kvar i sommar!

 

Fem kvinnliga spelkaraktärer – Lara Croft

För att följa upp Internationella Kvinnodagen belyser vi varje dag i fem dagar en ny, kvinnlig spelkaraktär med extraordinära egenskaper!

Det kanske börjar låta som en klyscha. Hon har fått så enormt mycket uppmärksamhet sedan Tomb Raider släpptes 2013. Jag hoppas att jag inte låter tjatig som väljer att hylla henne för miljonte gången, men jag tycker ärligt talat att hon förtjänar det. Mina damer och herrar, seriens sista kvinnliga spelkaraktär, allas vår egen gravskändare – Lara Croft.

lara1

Lara Croft existerar idag i så många olika former att hon nästan blivit ett slags koncept. Hon återfinns i böcker, serietidningar, filmer, serier och givetvis spel. Men karaktären som denna blogg adresserar är specifikt Lara Croft från Tomb Raider (2013) , designad och skriven av Rhianna Pratchett och Susan O’Connor.

Vad som gör den senaste och, enligt mig, bästa Lara Croft-karaktären så speciell är hennes evolution från alla tidigare titlar. Hon har genom åren behållit sitt mod, vackra yttre men livsfarliga styrka och smidighet och samtidigt förvandlats till en mänsklig och relaterbar karaktär. Hon är inte längre ett par bröst och en rumpa som klättrar genom djungeln och skjuter skurkar – hon är Lara Croft, personen som utsätts för världens alla tänkbara plågor och motgångar men med egen kraft och egen viljestyrka slår tillbaka dubbelt så hårt varje gång.

Alla håller inte med. Många är missnöjda med hennes transformation och menar att en så pass klassisk ikon som Lara Croft utgör inte ska ändras hej vilt. Jag välkomnar dock det nya. Jag tror på utvecklingen det här innebär och är stolt över att se Crystal Dynamics våga lämna den klassiska ikonen för att skapa en karaktär som istället kan symbolisera hur speldesign har mognat. För det är inte bara Lara Croft som transformerats genom åren – det är hela spelindustrin.

I framtiden kommer vi se tillbaka på Lara Croft för att se vad som gick rätt, och vi kommer fortsätta jobba på samma vis för att hålla trenden vid liv. Inkluderande speldesign, digital sexism och trakasserier inom spelcommunitys har aldrig varit ett så stort samtalsämne som det är idag, med implikationer som GamerGate-debatten, Feminist Frequency och nätverket Diversi.

Effekten av allt detta kan ses på många håll; fler kvinnor vågar söka sig till spel, spelutveckling och e-sport, fler seriösa debatter hålls om spels innehåll, målgrupper och reflektion på samhället och spel som exempelvis Tomb Raider sätter ribban för vad vi kommer kunna förvänta oss av kvinnliga spelkaraktärer. Det gör mig glad. Det gör andra arga. Det är vilda tider med många känslor, men jag tror att saker och ting i slutändan kommer göra spel till ett bättre och mer öppet underhållningsmedium för alla.
Det är det ultimata målet.

 

Tack för att du tagit dig tiden att läsa denna bloggserie! Det glädjer mig att få veta att du intresserar dig för denna typ av diskussioner, eftersom att du trots allt läst ändå så här långt.


Saknar du någon av dina favoritkaraktärer? Tycker du att jag har fel eller har upptäckt något stavfel du gärna ger mig på fingrarna för – tveka inte att skriva en kommentar här nedan!

Fem kvinnliga spelkaraktärer – Zoë Castillo

För att följa upp Internationella Kvinnodagen belyser vi varje dag i fem dagar en ny, kvinnlig spelkaraktär med extraordinära egenskaper!

Så var det dags för den näst sista bloggen i denna serie att ta plats på scenen för dagen. Från Dreamfall: The Longest Journey möter vi Zoë Maya Castillo.

1

Zoë är en av tre roterande protagonister i det norska pusselspelet med originaltiteln Drømmefall: Den lengste reisen. I spelets början är hon omotiverad och lat. Utöver några karatelektioner lämnar hon gärna inte sitt hem och har tappat all lust att följa sina akademiska ambitioner. Plötsligt får hon en dag veta att hennes före detta pojkvän försvunnit, och en mystisk kvinna kontaktar henne med uppmaningen att ”rädda April Ryan”. Mysteriet går djupare och djupare med varje ny upptäckt och Zoë inser snart att ett spännande men livsfarligt öde väntar henne, långt ifrån hemmets trygghet.

Storyn och omfattningen av Dreamfall är komplex och svår att förklara, men universumet av kombinerad magi och avancerad teknik är fascinerande och egendomlig. Spelaren tar kontroll över bland annat Zoë för att utforska, samla, pussla och lösa gåtor för att driva berättelsen framåt.

Zoë Castillo är ett praktexempel på en person med exponentiell personlighetsutveckling. Hon går bokstavligt talat från att vara en lat, energilös avhoppare till en fyndig och modig kämpe för det goda i världen och visar att vem som helst kan bli en hjältinna om viljan finns. Allt som allt är hon beredd att offra mycket för både de som står henne nära och för mänskligheten i sin helhet.

Det var allt för denna soliga torsdag! Imorgon tittar vi närmare på den sista kvinnliga spelkaraktären i denna bloggserie. Ring era föräldrar och upplys era husdjur – detta vill ni inte missa!

Fem kvinnliga spelkaraktärer – Faith Connors

För att följa upp Internationella Kvinnodagen belyser vi varje dag i fem dagar en ny, kvinnlig spelkaraktär med extraordinära egenskaper!

Det är onsdag och därmed dags för den tredje delen i denna serie bloggar. Idag kikar vi närmare på en av spelvärldens mest svårfångade protagonister – Faith Connors från Mirrors Edge.

Faith-Connors-mirrors-edge-20347684-600-450

Faith är en så kallad ”runner”, en illegal kurir i en utopisk stad styrd av totalitära makter. Hon använder sin prominenta snabbthet och styrka för att traversera staden genom byggnadskomplex och hustak. Spelet lägger stort fokus på parkour och kampsport, Faiths främsta verktyg för att undkomma regimens våldsamma militär och kunna leverera sina meddelanden.

Inte nog med att spelets design och utförande känns unikt och rent, huvudkaraktären är dessutom grymt designad. Hennes starka och beslutsamma yttre omsluter hennes känslosamma personlighet som ett hårt skal. Hon gör allt i sin makt för att skydda sin familj och räds inte hundratals beväpnade soldater som står i vägen för hennes mål.

Det finns inget och ingen som kan ifrågasätta hennes kompetens och hon minimeras inte på grund av sin fysik eller kön. Hon är hänsynslös, farlig och mystisk, och de som stöter på henne gör bäst i att respektera hennes förmågor.

Uppföljaren, Mirrors Edge 2, som släpps nästa år sägs gräva djupare i Faiths historia. Dock ska inte samma game writer, den briljanta Rhianna Pratchett, vara del av produktionen denna gång. Om spelet kan uppnå förväntningarna återstår att se!

Imorgon kikar vi närmare på nummer 4 i serien. Missa inte det!

Fem kvinnliga spelkaraktärer – Ellie

 

För att följa upp Internationella Kvinnodagen belyser vi varje dag i fem dagar en ny, kvinnlig spelkaraktär med extraordinära egenskaper!

Den andra deltagaren av denna bloggserie är även den yngsta – Ellie från The Last of Us.

Last_Of_Us_Ellie_Rifle

 

The Last of Us har världen lamslagits av en svampparasit som omvandlar människor till aggressiva, våldsamma smittspridare. Huvudkaraktären, Joel, och hans vän Tess får i uppdrag att smuggla 14-åriga Ellie ut från Boston till en grupp rebeller kända som Fireflies. Mer än så vill jag inte berätta om storyn, resten vill jag att du upplever på egen hand.

Ellie, röstskådespelad av Ashley Johnson, är född ett antal år efter utbrottet av smittan och är väldigt mogen för sin ålder, troligtvis på grund av att ha vuxit upp under en så pass traumatisk tidsperiod. Hon uttrycker ofta att hon inte vill ha hjälp eller medömkan från någon annan. Hon klarar sig helst själv och är inte heller rädd för att ta till våld för att försvara sig. Den enligt mig mest centrala och minnesvärda aspekten av The Last of Us var att se Joels och Ellies hat gentemot varandra växa till en speciell vänskap under storyns gång. Deras relation gjorde spelet.

Jag önskar att jag hade varit hälften så cool som Ellie när jag var 14. Hon är kvick, modig och initiativtagande men sätter ändå andras säkerhet framför sin egen. Ellie är spelbar i utvalda delar av The Last of Us samt spelets expansion Left Behind. Jag har ännu inte satt tänderna i expansionen, men jag ser väldigt mycket fram emot dagen då jag tar mig tiden att sätta mig ned med detta fantastiska spel igen.

Det var del 2! Kika tillbaks imorgon för att läsa om en tredje, minnesvärd spelkaraktär.

Fem kvinnliga spelkaraktärer – Alyx Vance

För att följa upp Internationella Kvinnodagen belyser vi varje dag i fem dagar en ny, kvinnlig spelkaraktär med extraordinära egenskaper!

Vi kickstartar denna bloggserie med en av mina absoluta favoriter från ett av de bästa spelen genom tiderna – Alyx Vance från Half-Life 2!

alyx-vance

Alyx är en mekaniker/hacker som hjälper spelaren (Gordon Freeman) genom ett antal bedrövliga situationer under spelets gång. Hennes monstruösa robotkompanjon Dog står när helst det är möjligt vid sin skapares sida och även i de värsta situationerna är hon alltid redo att slåss för sitt och andras liv.

När utvecklarna letade efter en röstskådespelare till Alyx specificerades att de ville ha någon med ”en charmig, feminin och intim röst som under intensiva omständigheter kan låta som en stark, beslutsam och trovärdig action-karaktär”. En bra summering, anser jag. De valde nämligen Merle Dandridge, som även röstskådespelar den nästan lika badass karaktären Marlene i The Last of Us.

Alyx har visat världen att en kvinnlig actionhjälte kan ha en en varm personlighet och mänskligt proportionerad kropp och ändå vara både självständig och grymt cool. En återträff med Alyx Vance och Dog skulle vara en höjdpunkt i en legendariskt omöjlig uppföljare.

Det var allt för idag – stay tuned inför del 2!

Vi höjer kvinnorna, idag och varje dag

Idag, den 8 mars, uppmärksammar vi Internationella Kvinnodagen. Vad som började som en kamp för kvinnlig rösträtt och socialism under tidigt 1900-tal har genom åren övergått till en högtidsdag för uppskattning av kvinnor och en dag då vi belyser vår gemensamma strävan efter ett mer jämlikt och rättvist samhälle världen över.

Kvinnors kamp för samhälleliga, politiska och sociala rättigheter har kommit långt under dessa år. Det känna nästan bisarrt att påminnas om att många kvinnor för så lite som två generationer sedan inte hade rätt att rösta i politiska val, och det är en bra sak. Det är bra att vi ifrågasätter allt som varit fel i vår historia och diskuterar vad som fortfarande är dåligt i vårt samhälle. Det är så vi gör nya framsteg.

Det finns dock en front som ligger efter, och det är vår underhållningskultur. Den tenderar att minimera och underrepresentera kvinnor i filmer, serier och inte minst spel. Ofta är det lättare att låta kvinnliga karaktärer agera ögongodis åt spelaren än att ge dem nyckelroller eller starka personligheter. Detta hämmar hela kulturen då det, medvetet eller omedvetet, förstärker negativa stereotyper och gör hela mediet exkluderande för många. Just därför är det viktigt att vi höjer rösten och uttrycker vårt missnöje.

seperated_at_birthy

Det finns numera en hel mängd starka och självständiga, kvinnliga spelkaraktärer med större personlighet än behåstorlek. Detta är en del av en trend som tyder på att spelutvecklare av alla skalor börjar öppna upp sina ögon och se en efterfrågan av annat än vita, stenhårda män. Jag tycker det är fantastiskt att se företag trotsa normer och försäljningssiffror för att göra skillnad i en stundvis unken bransch, och jag tror att det kommer ha stor betydelse för spelindustrin i längden.

Just därför vill jag använda idag och de nästkommande dagarna till att belysa några av mina absoluta favoritkaraktärer från olika spel, alla kvinnor. Se det inte som en topplista eller kritik mot manliga spelkaraktärer. Se det som ett leverop till alla de som kämpar för att ge kvinnliga spelkaraktärer personlighet och mänsklighet, en klapp på axeln till alla de utvecklare som gör sitt yttersta för att ge spelare karaktärer de kan relatera till och en lyckospark till alla de som i framtiden tänker fortsätta höja rösten för att kräva en lite trevligare och mer inkluderande spelkultur där sexuell läggning, religion, kön och etnicitet ignorerars till fördel för vår gemensamma kärlek till det vi älskar – att spela.

8533654682_fb8047f39f_o


Bloggat på sla.se.
Desktop