Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Landfall

Spelhjälpen 2016, till stöd för Ung Cancer

I helgen ägde Spelhjälpen rum för andra året i rad. En välgörenhetsstream med temat spel där alla donationer skänks till ytterst goda ändamål. Denna gång fick Ung Cancer ta del av tittarnas kärleksfulla givmildhet.

Majoriteten av Mostly Harmless Games var på plats för att, tillsammans med våra vänner på Landfall Games (utvecklare av bland annat Clustertruck och Totally Accurate Battle Simulator) delta i en gamejam tävling.

Agendan var alltså att, från streamens början till slut (ungefär 26 timmar) utveckla ett spel från scratch och låta en jury avgöra vilken studio som skapat det bästa spelet.

14567458_535198263337969_4517343621429772697_o

Det blev till att gå upp vid fem-blecket på morgonen, glida ner till kontoret och dunka in datorer och bös i polarens Volvo. Straxt efter nio var vi riggade och redo att börja kötta från Free Lunch Designs skitmysiga vindsvåning där streamen hölls.

14715574_535198230004639_2356303111524550029_o

Vi introducerades i ett av streamens första inslag. Exklusiv in-studio-bild ovan. Utanför dörren lurar Philip från Landfall och Samson, som tillsammans med sina tofflor roddade jättemassor med streamen. Bra där, Samson!


Jammet drog igång och vi beslutade oss för att utveckla ett Virtual Reality-spel till HTC Vive.

Vi ville gärna skapa en social och lite udda spelupplevelse. Jag kom att tänka på en idé jag och Anna Jenelius från Talecore Studios kom att tänka på under GamesCom i Köln – ”Pull Harder”.
Men mer om det straxt!

14711531_535198130004649_1416511801111734393_o14753744_535198110004651_4051960114076700114_o

Utöver jammet hände ju en massa annat cool. Till exempel hölls coola auktioner på donerade konstverk och hantverk under streamen. Intäkterna donerades givetvis även de till Ung Cancer.

Helgens gäster var många och färgstarka. Bland annat kom en hel drös med spelbolag från Skövde (utöver vårt eget), så som Guru Games, Lone Hero Studios och Stunlock Studios. Vi fick även privilegiet att träffa Nördigt, Bandai Namco (Tove Bengtsson, bägge gånger), Kamratpatrullen, Zoink, Dennaton, Level Up, Tillbaka till NES-tiden och bästa Paula Fenjima Manrique.

14753885_535198200004642_5459062658840306032_o

Kanske blev jag dock som mest starstruck när jag fick ta en ful-selfie med 047, Sveriges kanske bästa och bloppigaste lilla band. Sök upp Trekker och General Error med en gång! Tillsammans med Per Fhager spelade de NES och pratade öppet om kreativitet. Mycket mysigt!

14692106_535225433335252_217210258192011637_o

Vi mölade på med jammandet. Här testar Jonna och Mick från Spelhjälpen en tidig version av spelet!

14700782_535198080004654_2995193619139538093_o

14712699_535198170004645_1280672976558667072_o

Så småningom kom natten, kall och obarmhärtig. Inte mot vår energi, men mot vår stolthet. Jag lovar att inte peka ut folk i deras svagaste ögonblick.

Förutom på den sista bilden, där Jens Bak visar upp Jens bak. Haha. Worth it.

14691948_535198023337993_7850216673337265299_o

En hård natt och lite skräpmat senare var vi igång inför slutspurten igen. Linus och Mick kunde inte ro för hur kul de hade. De kunde ha spelat i åra-tal. Skratten spred sig som ringar på vattnet. Allt flöt på rätt bra helt enkelt.

14612616_634526983374777_4583667304424196005_o

I Pull Harder ror några spelare en båt medan ytterligare en spelare håller takten med hjälp av en trumma och instruerar roddarna om vilken riktning de måste röra sig i.

Två spelare fick alltså varsin motion controller att använda som var sin åra och den tredje spelaren, som ser i ”rätt” riktning genom VR-headsetet, fick en kontroll att använda som trumpinne för att banka med.

Såhär blev slutresultatet!

Det var ett sjukt kul och lärorikt projekt. Jag fick inte bara göra ljudeffekter utan även testa på lite level design och animation. 5/7 would pull hard again!

Helgens vinnare var dock Landfalls suveräna spel ”No Guns”. Oerhört fyndigt, originellt och, som alltid, fantastiskt snyggt. En solklar och välförtjänt vinnare av Spelhjälpens dundersöta lilla pokal!

Kolla in No Guns!

Och med det var Spelhjälpen 2016 över, med mer än 100 000 kronor insamlade till välgörenhet (och mer därtill om man räknar in auktionerna). Helt suveränt!

Obligatorisk überfiltrerad selfie med min kollega Victors bakre halva samt den enastående vackra och kärleksfulla publiken (precis ovanför lampan)!

14700934_535197986671330_4354731515486342181_o

Stort, stort, stort tack för att ni gör det ni gör, Spelhjälpen . Ni är makalösa och hela världen älskar er, kanske lika mycket som jag gör.

För andra året i rad investerar ni blod, svett och tårar för att, för en helg, ge spelvärlden en logotyp, ett namn och en rad ansikten under vilka all kärlek och styrka som finns i detta underbara community kan samlas och göra så mycket gott.

För andra året i rad får jag stå bakom kulisserna och se er skapa vad som bara kan beskrivas som magi.

För ett andra år, må ni fira och vila med leenden på era läppar.

För ett tredje år, må ni återvända och göra det igen.
Jag saknar er redan <3

En långhelg på NärCon Vinter 2016

EventIndieKulturLinuxPCRetro

I helgen korsade jag Vättern (metaforiskt, egentligen åker man tåg via Hallsberg) för att besöka hemtrakterna i Östergötland. Det var dags för NärCon på Saab Arena i Linköping!

För eget, sadistiskt nöje slet jag med mig vår designer som förtvivlat tvingades undgå sina exjobbsstudier för resten av veckan. Om Linus handledare läser detta – det var jag som förstörde hans akademiska karriär. Såvida det inte går bra för honom, i så fall är det inte min förtjänst. Om min mamma läser detta – förlåt för att jag inte kom till Mjölby och hälsade på. Jag är hemskt lat.

20160211_110226_HDR

Hur mycket behöver jag förklara kring NärCon? Cosplaykonvent galore, duger det? Det var faktiskt till och med Svenskt Mästerskap i cosplay, vilket märktes. Deltagare: ni är hysteriskt duktiga på vad ni gör och det är alltid lika kul att se era påhittiga och hyperdetaljerade arbeten. Keep it up.

20160212_161957_HDR

Vad gjorde vi på NärCon? Vi cosplayade seriösa dataspelsutvecklare (spoiler, ingen gick på det) och ställde ut Funklift för sjuttioelfte gången. Montern var kanske bland de mer intressanta (läs mest improviserade) hittills. För att summera;

  • Jag släpade min stationära dator och en 27″-skärm från Skövde och totalsabbade hjulen på min enda resväska, RIP
  • Vi fick av ren slump tag i ett vettigt ljudsystem bara timmar innan mässan drog igång
  • Hälften av våra möbler stal vi från ett förråd (och återlämnade givetvis)
  • För att bre ut oss så mycket som möjligt ställde vi upp en projektor jag hittade hos min far och ockuperade en hel vägg
  • Vi hade ingen duk stor nog för projektorn (darn it)
  • Vi hittade ett kasserat dubbellakan (aw yiss)
  • Dubbellakanet var för skrynkligt för att spela på (darn it again)
  • Vi fick låna ett strykjärn (smooth på alla sätt)
  • Det var för ljust i hallen för att kunna se något av vårt spel på projektorn (seriously)
  • Vi drog proppar tills det blev mörkt nog (och ackumulerade garanterat några fiender på köpet)

20160212_145700_HDR

20160212_165009_HDR

På plats var även FishMoose Interactive, Spacecraft, Bandai Namco och våra favoriter från Landfall Games. Tillsammans firade vi respektive överlevd kväll på stan med gyllene brygd och mat (även om ”mat” i vissa fall är en överskattning, Pitchers – min skosula hade varit en bättre biff än er seitanburgare).

20160212_214639_HDR

IMG_20160212_215218

Ännu en lyckad helg med andra ord. Shoutout till pappa som skjutsade oss och vår utrustning när det behövdes. Vi ser fram emot fler NärCon-besök i framtiden!

Bloggat på sla.se.
Desktop