Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Män

Vi höjer kvinnorna, idag och varje dag

Idag, den 8 mars, uppmärksammar vi Internationella Kvinnodagen. Vad som började som en kamp för kvinnlig rösträtt och socialism under tidigt 1900-tal har genom åren övergått till en högtidsdag för uppskattning av kvinnor och en dag då vi belyser vår gemensamma strävan efter ett mer jämlikt och rättvist samhälle världen över.

Kvinnors kamp för samhälleliga, politiska och sociala rättigheter har kommit långt under dessa år. Det känna nästan bisarrt att påminnas om att många kvinnor för så lite som två generationer sedan inte hade rätt att rösta i politiska val, och det är en bra sak. Det är bra att vi ifrågasätter allt som varit fel i vår historia och diskuterar vad som fortfarande är dåligt i vårt samhälle. Det är så vi gör nya framsteg.

Det finns dock en front som ligger efter, och det är vår underhållningskultur. Den tenderar att minimera och underrepresentera kvinnor i filmer, serier och inte minst spel. Ofta är det lättare att låta kvinnliga karaktärer agera ögongodis åt spelaren än att ge dem nyckelroller eller starka personligheter. Detta hämmar hela kulturen då det, medvetet eller omedvetet, förstärker negativa stereotyper och gör hela mediet exkluderande för många. Just därför är det viktigt att vi höjer rösten och uttrycker vårt missnöje.

seperated_at_birthy

Det finns numera en hel mängd starka och självständiga, kvinnliga spelkaraktärer med större personlighet än behåstorlek. Detta är en del av en trend som tyder på att spelutvecklare av alla skalor börjar öppna upp sina ögon och se en efterfrågan av annat än vita, stenhårda män. Jag tycker det är fantastiskt att se företag trotsa normer och försäljningssiffror för att göra skillnad i en stundvis unken bransch, och jag tror att det kommer ha stor betydelse för spelindustrin i längden.

Just därför vill jag använda idag och de nästkommande dagarna till att belysa några av mina absoluta favoritkaraktärer från olika spel, alla kvinnor. Se det inte som en topplista eller kritik mot manliga spelkaraktärer. Se det som ett leverop till alla de som kämpar för att ge kvinnliga spelkaraktärer personlighet och mänsklighet, en klapp på axeln till alla de utvecklare som gör sitt yttersta för att ge spelare karaktärer de kan relatera till och en lyckospark till alla de som i framtiden tänker fortsätta höja rösten för att kräva en lite trevligare och mer inkluderande spelkultur där sexuell läggning, religion, kön och etnicitet ignorerars till fördel för vår gemensamma kärlek till det vi älskar – att spela.

8533654682_fb8047f39f_o


Bloggat på sla.se.
Desktop