Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Mässa

Säg hej till Munch

Det känns som hög tid att uppdatera bloggen om vårt senaste projekt… Munch.

Munch_TransparentBG_thinner

Ärligt talat är jag imponerad om det undgått några av mina läsare vad vi pysslat med de senaste månaderna, men ingenting är som känt officiellt fören det står på internet. So here goes, internet.

Munch är ett ”eat-and-grow”-spel. Det är en genre jag hittade på för att beskriva spel där spelaren äter saker för att bli större. Till exempel Snake, Feeding Frenzy eller i viss mån, Katamari-spelen.

Spelaren befinner sig under vattnet (en väldigt realistisk känsla när man bär ett Virtual Reality-headset) och måste hjälpa fisken Munch att bli störst i havet genom att äta de mindre fiskarna och samtidigt undvika att själv bli uppäten av de större.

2016.10.30-8

Konceptet uppstod som en kombination av ovan nämnda klassikern Feeding Frenzy och minispelet Xortex (en typ space-invader-klon i VR) ur The Lab. Intressant kontrollmekanik kombinerat med en familjär och intuitiv premiss.

Det är kul att äta, liksom.

Spelidén grundar sig i tre ganska enkla ambitioner; ett VR-spel som är så simpelt att man kan förstå det nästan omedelbart, som utnyttjar så stor del av spelytan som möjligt för att fullkomligt engagera spelaren och en VR-upplevelse som inte orsakar åksjuka. 2016.10.30-4

Munch har redan varit ute och rest en hel del vid det här laget. Den första versionen av prototypen spelades redan på GamesCom i Köln i somras. Sedan dess har vi testat, polerat och verifierat och då även tagit med det till ett antal ytterligare event.

15419756_562988103892318_2417318336761677992_o

På Sweden Game Conference och Spelfestivalen i Skövde köade folk bokstavligen i timmar för att få testa Munch i VR-båsen.

15493674_562988150558980_110711469422338364_o

På ComicCon i Stockholm flockades allt från barnfamiljer till speljournalister runt vår hemmasnickrade monter för att spela.

15385367_562988200558975_5001322375672116967_o

Munch blev Högskolan i Skövdes huvudattraktion på Kunskap & Framtidsmässan i Svenska Mässan, Göteborg. Ovan spelar Göteborgsposten som om deras liv hängde på det.

15418354_562988437225618_3312960594399247551_o

Även på SACO i Stockholmsmässan, Älvsjö, attraherade Munch en stor del av de tusentals gymnasieungdomarna som även fick lära sig mer om högskolans utbildningar.

15493484_562988327225629_5632745917032553474_o

Mellan passen hölls en inofficiell tävling mellan de utställande skolorna på ovan nämnda mässor, där Malmö Högskola var överlägset bäst på att käka fisk. Typisk kuststad.


Det vore överflödigt att påstå att Munch är ett populärt och uppskattat spel, men jag gjorde det just ändå.

Nu saknas bara att vi gör klart det!


Om man har tillgång till en HTC Vive eller Oculus Rift (VR-headsets och kontroller som kopplas till datorn) kan man testa Munch redan nu. Man går helt enkelt in på Steamsidan för Munch och laddar ned gratisdemot. Där man man även lägga till Munch i sin önskelista om man vill veta när det släpps eller går på rea.

GamesCom – min första Tysklandsresa

Allt fler och fler första-gången-någonsin-grejer börjar hända i businessammanhang numera. Kul är väl det! Varför hade man annars åkt ända ner till Tyskland?

Just ja. Ölen…

Öl fanns. Och finns, för de som överväger att korsa broar och vatten för att besöka våra sydliga grannar. Kölsch, kölsch och åter kölsch.

IMG_5159

Så vi skuttade alltså ned till Köln i Tyskland. En hel busslast av spelutvecklare med datorer, TV-apparater, arkadmaskiner och handkontroller. Ett fullkomligt jippo, men vilken utsökt monter vi fick!

IMG_5127

Funklift fick sig en fulländad spelhörna med soffa, TV och en fondvägg. Bakom pallarna kan vår 3D-grafikers katter ses skjuta laser ur ögonen. ”Over-the-top”, var den enda specifikationen han fick att jobba med. Han levererade.

IMG_5129

Vi visade även upp ett helt nytt och hittills hemligt projekt för mässans deltagare. Här spelar Yuliya Moshkaryova från Casual Connect vår prototyp till HTC Vive i Virtual Reality.

IMG_5162

IMG_5137

Prototypen attraherade såväl spelare och VR-entusiaster som förläggare och press. Mottagandet var kort sagt överväldigande positivt! (Oroa er inte, mer information om spelet i fråga kommer snart)

IMG_5211

För somliga var upplevelsen enbart överväldigande. Virtual Reality kan göra väldigt kraftiga intryck!

 

IMG_5199

När vi inte skrämde slag på oskyldiga mässdeltagare passade vi på att se stadens sevärdheter. Kölner Dom var inget mindre än en spektakulär syn. Ett svindlande hantverk med mäktiga dimensioner och häpnadsväckande detaljrikedom.

IMG_5192

IMG_5188

Miljontals hänglås, likt färgglada fjäll på en majestätisk ståldrake, utgjorde en väsentlig bråkdel av brons vikt. Vi har den tyska ingenjörskonsten att tacka för att vi säkert kunde korsa Rhen, den extra tyngden till trots.

IMG_5175

Köln at night. Beklagar bildernas potatisaktiga kvalitet.

IMG_5178

Om kvällarna var alla pigga och glada, särskilt Daniel och jag. Stadspojkarna tog midnattståget som gick vart som helst.

IMG_5174

Kvällarna bjöd ofta på fest och mingel med spelutvecklare från alla världens hörn. Av alla tillställningar var det nog inhemska Paradox som levererade det mysigaste kalaset. Stort tack!

Capture

Allt som allt var min första Tysklandsresa en högst trivsam sådan. Det blir garanterat inte min sista.

Tack alla ni som delade och förgyllde den, och tack GamesCom 2016!

Dubbelmässa i Göteborg!

These are mad times we live in. Mad!

 

IMG_20151121_092835

 

Ibland är det extra spännande att vara en liten, liten spelutvecklingsstudio. Då och då kan en handfull personer behöva vara på två ställen samtidigt. Ibland är dessa två ställen till och med vägg i vägg med varandra.

 

IMG_20151119_100528

 

Spola bakåt, vad härjar vi om? Den 19:e till 21:a november ägde alltså två mässor simultant rum på Svenska Mässan i Göteborg – Kunskap och Framtid samt Gothenburg Games.

 

IMG_20151120_153030

 

Jag var på plats med Högskolan i Skövde som studentambassadör för att prata om våra spelutvecklingsprogram samt showcase:a vårt spel Funklift. I andra änden av mässhallen stod mina kollegor på Mostly Harmless Games tillsammans med Sweden Game Arena och visade upp Funklift i sitt eget lilla hörn. Dubbel exponering är bästa exponering.

 

IMG_20151119_122156

IMG_20151120_133328

 

Så höll vi på i tre dagar, ambassadörerna iförda profilfärgade tröjor med texten ”Jag vill bli din hjälte” och kollegorna klädda i neonorange med gaffeltruckstryck.

 

IMG_20151120_113357

IMG_20151121_144713

 

Mässorna gästades bland annat av ett antal spännande journalister och branschprofiler som höll paneler, föredrag eller besökte mässan, bland annat trevliga karaktärer som Thomas Arnroth, Johanna Nylander och Anton Albiin.

 

IMG_20151121_110100

 

Andra var där för att visa upp sig (och några till och med tävlade) i imponerande cosplay-prestationer. Bland annat dessa enorma men mycket artiga herrarna.

 

IMG_20151119_192011

 

Kvällarna togs ut med ro, vänner och god mat. Som sig bör. Det ryktas om att det snöade hemma i Skövde.

När jag kom hem såg jag varken snö eller is, annat än bitarna i glaset som kylde en julöl på stammispubben. Tackar Martina för ett hjärtligt välkomnande åter till hemmaplan (:

 

IMG_20151121_195552

 

 

Skål!

 

Comic Con Gamex, sådär lite i efterhand

comiccon-gamex-eventimage

En ganska god bit i efterhand skulle man till och med kunna säga.

Här kommer allt från vår tid på Friends Arena i exklusiva färgbilder!

 

IMG_20151029_132848

Någon annan är bäste dräng. Pi och Linus packar skrot och bråte i hyrbilen medan jag äter mat och dricker kaffe, så som det ska vara.

 

IMG_20151029_151719

Väl på väg fick Linus ett av sina många anfall när vi hamnade bakom vår tredje bilkö.

 

IMG_20151029_192555

Nästan framme vid Friends Arena och samtliga resenärer blir lyriska över att ha blivit omkörd av en gaffeltruck. Detta hände för övrigt flera gånger under helgen och var lika spännande varje gång. Jag tänker inte lägga upp alla bilder vi tog på gaffeltruckar av rädsla för att bli stämplad som manisk.

 

IMG_20151029_213138

Någon timme senare såg våra tolv kvadratmeter riktigt sådär IKEA-låtsashobbbyrumsmysigt ut! Möblerna kommer från Gothia Science Park Makerspace och Mitt Vardagsrum/Kök.

 

IMG_20151030_000146

SUPER. HOT. SUPER. Direkt efter riggningen pep vi bort till Fatsharks spelutvecklarpubb/releasefest för Warhammer: End Times – Vermintide och umgicks med diverse roliga spelutvecklare. Bland annat en av utvecklarna av SUPERHOT.

 

IMG_20151030_001415

A wild Zylinski appeared. Selfie game too strong, phone couldn’t handle.

 

IMG_20151030_010331

Ungefär vad jag minns av vårt funky boende ute i skogen. Mystiska ljus, gott te och en motvillig kamin…

 

IMG_20151030_123103

Väl på plats nästa dag fick vi se sjukt mycket häftigt cosplay, men kameran användes sparsamt på den fronten… Dock kunde jag inte motstå Comic Cons kanske bästa hyllning till Astrid Lindgren någonsin.

 

IMG_20151030_124305

Det spelades en god mängd Funklift.

 

IMG_20151031_151014

Kul folk höll i livepodd…

 

IMG_20151031_125613

…och mer kul folk höll i Just Cause 3-panel.

 

IMG_20151101_104537

En scen lika ljuvlig som vanlig, alla platser fulla och smilbanden från vägg till vägg.

 

IMG_20151030_162459

För ett år sedan tyckte jag att en felriktad mobilkamera var det dummaste jag sett. Nu kan just den kameran säga detsamma om mig praktiskt taget varje dag.

 

IMG_20151030_101536

Fler glada gafflare. Vissa spelade glatt en match och kallade det en dag. Andra återkom för att ibland spela timmar i sträck. Tur att vi fick upp två spelstationer!

 

IMG_20151101_121802

Finbesök från en lätt sönderpucklad Lara Croft. Inga skador stoppade henne dock från att lira runt i våra lager som ett proffs.

 

IMG_20151030_165323

Hela landets spelmedia flockades givetvis, fullkomligt lyriska över att äntligen få prova det mästerliga, mytomspunna spelet…

 

IMG_20151030_164817

Några av dem spelade till och med!

 

IMG_20151031_142016

 

Förmodligen vår favoritspelare och framtida PR-ansvarige. Ingen lyckades att engagera fler spelare till vår monter än Mega Man!7

 

IMG_20151101_124532

Främlingar blir vänner över ett parti truck…

 

IMG_20151101_165841

 

Allt som allt en lyckad och mycket trevlig upplevelse!

 

Vi räknade ihop lite statistik och kom fram till följande:

  • Ca 6,700 pallar med gods levererades under Comic Con Gamex
  • Det motsvarar ungefär 1,000,000 poäng i spelet
  • Mer än 1,400 truckar kvaddades av spelarna
  • I verkligheten hade så många truckar kostat 390,000,000 kronor 

 

Jag får lov att tacka arrangörerna av årets Comic Con Gamex, det var riktigt roligt och lokalbytet skedde trots allt relativt smärtfritt. Framför allt vill jag hissa alla mysiga besökare som verkligen gjorde mässan. Ni är så sjukt roliga att umgås och spela med!

Vi ser definitvt fram emot framtida återbesök 🙂

Snart bär det av mot Comic Con Gamex!

comiccon-gamex-eventimage

På fredag går ett av nordens största populärkulturella konvent av stapeln – nämligen Comic Con Gamex.

Jag och övriga i vår spelstudio Mostly Harmless Games kommer vara på plats för att ställa ut vårt spel Funklift. Om du ska vara där så måste du komma förbi, hälsa och spela vårt spel. Det är en regel jag just hittade på och bryter du den kommer du hemsökas av dåligt rostad toast i flera år framöver. Inte värt risken, eller hur?

Pink_Funklift

De senaste dagarana har vi polerat, planerat, crunchat och härjat, men nu börjar saker och ting i allra högsta grad dra ihop sig!

Imorgon (torsdag!) efter lunch rullar vi skåpbil till Friends Arena i Solna, packar ur, monterar och sticker in en sväng till Stockholm för att besöka Fatsharks spelutvecklarpub, releasen av Warhammer: End Times – Vermintide i ära.

Freinds-arena5

Om nätterna vilar vi ut på Värdshuset Vita Hästen i Bromma. Närmare bestämt i en oerhört gulligt inredd buss som tillhör verksamheten. Det ska bli sjukt mysigt!

1920@80

1920@80 (2)

1920@80 (1)

Comic Con Gamex kommer, kort och gott, bli sjukt fett. Ikväll gör vi några sista små detaljpoleringar (typ lagar spelet som havererade igår kväll) och sover ut ordentligt i natt. Tagga!

Här kan du se scheman och karta över mässhallen.

 

Ses vi på Comic Con Gamex i helgen?

Sweden Game Conference dag 3

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 2

 

What took you so long?

Förlåt, jag var uppenbarligen fullt uppbokad med att dricka kranvatten och pilla mig i naveln. Kan inte kasta omkull mina viktiga planer bara sådär. Hur som helst, det är dags att runda av denna serie bloggar om Sweden Game Conference 2015!

Vid det här laget var vi alla ganska slitna, men samtidigt glada för vårt lilla omnämnande och all värdefull feedback vi samlat på oss under tisdagen.

Morgonen inleddes med att konstatera elefanten i rummet – frågan som hängde över alla huvuden.

Varför är klockan 9?

150916.08.23-20150916-DSC_8942

Rami Ismail gav under den närmaste timmen förslag och tips på nyttiga saker som hur man genomför sitt spelprojekt, sammansätter sin grupp, kommunicerar internt, pitchar sin idé och hur man svär nyanserat. Efter att ha lämnat publiken aningen mörbultad var vi ocharmiga i min mobilkamera och vi fick en rad goda råd på hur vi borde fortskrida med Funklift som vi fortfarande har nytta av idag.

 

IMG_20150915_211648

Därefter höll Lars Sjödin från King ett föredrag om analytics i mobilspels på stor skala och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios var tillbaka med lite snack om hur man kan förhålla sig till marknadsföring och community management. Alltid lika roligt!

150916.09.46-20150916-DSC_9050

Efter en kort kafferast var det dags för Quinn Wageman från TriplePoint att ge oss en värdefull introduktion till PR i spelbranschen. Onsdagen var sammanfattningsvis en grymt värdefull dag för mig personligen. Projektledning, publishers, PR och marknadsföring var tydliga fokuspunkter i föreläsningarna och jag tog till mig av i stort sett allt som sades.

150916.10.16-20150916-DSC_9095

Shams Jorjani från Paradox Interactive tog över scenen och besvarade frågan ”Hur svårt kan det vara att släppa ett spel?” och efter lunchen var det äntligen dags för Raph Koster att dela sina erfarenheter och kunskaper som speldesigner. Koster har bland annat skrivit boken A Theory of Fun.

150916.11.14-20150916-DSC_9143

150916.12.14-20150916-DSC_9182

Suddig selfie ingår utan extra kostnad.

IMG_20150916_140447

 

Slutligen var det dags för dagens sista aktiviteter, ett urval av workshops om bland annat har man kan använda verktygen Unity och FMod. Jag anslöt mig till några andra inkubaner i salen Panorama för att lyssna på Stefan Weyls visdomar från hans yrke som publisher på 2tainment. Givande och trevligt, vi tackar och bockar.

 

Klockan var nu runt 17 på eftermiddagen, massorna hade skingrat sig och vi var trötta och nöjda för vår tid på mässan. Allt avrundades med diskussion ett gemytligt besök på Bishops Arms, som en informell post-mortem av vår närvaro på mässan, fast med öl.

Red-light-Linus satte stämningen i det klassiskt regninga Skövde. Sweden Game Conference 2015 var över, vi var nöjda och allt var gott.

IMG_20150916_230415

Tack för att du läst ifatt om Sweden Game Conference 2015!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 2

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Sweden Game Conference dag 1

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Holy hell vad mycket grejer som händer just nu – jag hinner inte ens sätta mig ned och skriva en blogg om ett helt fantastiskt Sweden Game Conference!!!
Vet du vad vi gör? Vi etablerar en kompromiss du och jag, vi dealar, let’s do this. Du får en tredjedel av bloggen nu, en tredjedel nästa gång och en tredjedel någon annan dag.
Låter det bra? Det är ju inte som att du kommer orka läsa allt i en sittning ändå. Du har tvätt att laga, en TV att mata och barn att glo på. Jag gör dig en tjänst. Du borde tacka mig.

Here goes.

150914.09.28-20150914-_DSC1334

Måndagen den 14:e september drog igång på morgonen med registrering där jag fick hämta ut ett besökarpass som jag själv klistrat in och en swag-bag jag själv packat ihop ett par dagar tidigare när vi satte upp expot (tar inte credit, det ska de fantastiska volontärerna ha, jag hjälpte bara till och yrkar på ironin). Direkt därefter skakade jag och min kollega tass med Alex Rodríguez från utgivarföretaget Game Troopers. Vi smet in på mitt kontor och lirade Funklift och fick tips på hur vi kunde gå vidare med vårt projekt både tekniskt och affärsmässigt.

Därpå samlades ett antal experter på scenen med Datspelsbranschens Per Strömbäck i frontlinjen för att kicka igång hela konferensen. Många visdomsord uttalades från Planeto, Diversi, DICE, Rovio, Paradox, King och Stunlock. Hoppas jag fick till alla rätt nu. Det var oavsett högst inspirerande.

IMG_20150914_130451

Vart var vi någonstans nu igen…

IMG_20150914_131032

IMG_20150914_131038

Näst hölls en rad paneldiskussioner och föreläsningar med bland annat Sara Casén från Casen Crowd, Klas Hammarström från Toca Boca, Tau Petersson från Stunlock, Mattias von Gegerfelt från Sverok och Joel Nyström från Ludosity.

IMG_20150914_142337

Joel Nyström är världens mest attraktiva arbetsplats

IMG_20150914_160642

”Respect All, Compete”

Slutligen höll speldesignern Chris Avellone (Fallout 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, FTL: Advanced Edition, Wasteland 2, Torment: Tides of Numenera, Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol med mera, vilken kung?) en föreläsning om speldesign och inspiration till spelutveckling. Ett grymt avslut på den första dagen av konferensen.

IMG_20150914_164503

IMG_20150914_174049

Obligatorisk selfie

Som jag säkert nämnt ett par gånger var jag närvarande i både egenskap av mitt eget företag och av Swedish Game Awards, tillsammans med nya och tidigare projektledare för organisationen. Vi tog oss ut på kvällen för middagsmöte, spännande diskussioner och lite för lite öl.

IMG_20150914_205318

Kvällen fortsatte på Sweden Game Conference Welcome Party på kårhuset Boulogner. Öl, spel, häng, mingel, tjafs, mer öl och, till min uppenbara förnöjelse, en selfie-wall.

IMG_20150915_010535

150914.22.12-DSC_8356

SGA_4

Resten av natten spårade ut i ett haze av glädje och, you guessed it, mer öl.

150915.01.00-DSC_8571

Det var måndagen i ett helt j**la enormt nötskal. Men vad hände sedan? Överlevde vi natten? Hittade Avellone tillbaks till sitt hotell? Och tog all öl i hela världen slut den natten?

Detta och mycket mer får ni svar på när vi återvänder till vår hjälte i nästa blogg.

 

 

Alla bra bilder togs av: Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 2
Sweden Game Conference – Dag 3

Fy för E3…

EventIndieKulturMicrosoftPCRetroSonyTrailer

Ghuh. Idag var en sån där dag. En sån som inte kan ta slut för fort.

Hur som haver, den här veckan har handlat stenhårt om Electronic Entertainment Expo, eller E3, som ägt rum i Los Angeles. Eller äger rum. Jag vet inte. Är det slut än?

epa_usa-consumer-e3-expo

Det känns som att många spelutvecklare, särskilt alla dessa titaner med AAA-titlar som ska säljas in tiotals miljoner exemplar, gör något fundamentalt fel när de gör som de gör, och går all in på E3-mässorna.

För det första, för att se enbart de live-streamade presskonferenserna måste du i stort sett sitta bänkad framför TV:n eller datorn med endast korta pauser i typ 40 timmar i sträck. Vem gör det? Massor människor gör det. Men inte alla tiotals miljoner konsumenter de riktar sig till.

För all del att all världens press är samlad och ni har en väletablerad och fysisk kanal för media att ta del av alla era nyheter, men fattar ingen att tittarna fullständigt drunknar i information.

e3-2015-assassins-creed-syndicate-trailer-shows-off-amazing-cinematic-moments

SURPRISE – det kommer ett nytt Assassins Creed! In other news, solen stiger i öst. (Tell us something we didn’t know)

Det kommer väldigt snart bli väldigt tröttsamt att presentera ett nytt spel i minuten, 90 minuter åt gången två dygn på rad. Som sagt, förutsättningarna är perfekta, men vad blir investeringskostnaden per spel när mässan är över och kvittot skrivs ut? Är det fortfarande värt det? Och om ja, hur länge kommer det vara det?

Vad som däremot gör sig bra på plats är alla dessa indiespel och alla små, innovativa studios med fantastiska koncept och stor ”wow-faktor”. Det är sjukt kul att se mycket av detta (och många stora produktioner också för den delen) dyka upp från fosterlandet Swea Rikhe, till exempel Mirrors Edge 2, The Division, Need for Speed, Star Wars: Battlefront III, Magnetic: Cage Closed, RUiN och löjligt charmiga Unravel, presenterat av en löjligt charmig Martin Sahlin.

Fem coola saker jag faktiskt uppskattade under årets konferenser:

  • Att Xbox One får bakåtkompabilitet. Jag kan äntligen spela ut Red Dead Redemption, underbara skitspel.
  • Alla häftiga indiespel som alla ser så grymt bra ut.
  • South Park och deras barnsliga hashtag #FracturedButWhole. Jag ångrar mig. Det var knappt kul första gången.
  • Ett värdigt antal kvinnor som allt från representerar sina studios till agerar konferencierer. Riktigt kul att se.
  • Fansens vrål av hysterisk lycka när Bethesda bytte aggregationsform på ett monsters nedre kroppshalva med ett hagelgevär i Doom-trailern.

Fem o-coola saker jag hoppas slippa se igen:

  • Illasittande kostymer.
  • Katten Gustafs drive-by på en eldsprutande enhörning.
  • Att Microsoft kände sig tvungna att hissa ned en sportbil från taket när Forza 5 presenterades. På riktigt, ni tar med en sportbil till en spelmässa för att lysa lite på den i fyrtio sekunder innan ni tafatt hissar upp den igen.
  • Pelé. Åter igen, spelmässa, inte sportevent. 90% av alla icke-amerikaner ser hellre Master Chief sjunga nationalsången inför fotbolls-VM än Pelé lägga ut sin karriär på E3.
  • Alla dessa tusen spel som lägger sig i min bucket-list som transfett runt tarmarna. Ain’t nobody got time for that.

14406190903_7a7f332242_z

”Det är okej. Mässan är snart över. Btw, din kostym sitter som en strumpa på en banan.”

Nu orkar jag inte klaga mer idag, imorgon är en lång dag och en cyniker måste konservera sitt gnäll strategiskt.

 

Vad var dina favoritnyheter från E3?
Skriv en liten rad i kommentarsfältet!

Den Stora Dagen

Det här blir ingen nådig blogg! Idag har varit en av de roligaste dagarna jag varit med om på länge.

Jag har precis kommit hem från den beryktade mässan på Insikten i Gothia Science Park som bland annat Högskolan i Skövde anordnat för att låta alla spelutvecklingsstudenter redovisa alla de fina spelprojekt som vi jobbat så hårt på de senaste tio veckorna. Draget har varit enormt och stämningen helt fantastisk.

 

IMG_20150605_100339

För oss utställare började dagen vid åtta i morse för att sätta upp de sista detaljerna i montern. Därpå kom Angelica Norgren och lät prova på alla våra spel. Ovan hackas och slashas monster i Dungeon Time tillsammans med utvecklarna!

 

IMG_20150605_084220

Gaffeltruck i sitt egna lilla hörn spelas likaså bäst i grupp, här med grafiker, programmerare och game writer i smakfullt neonorange utstyrsel.

 

Runt halv elva så öppnades portarna för allmänheten, varpå ett gott men hanterbart flöde av nyfikna människor fick chansen att prova alla våra spel och prata med utvecklarna. Många verkade vara genuint imponerade över vad alla studenter lyckats åstadkomma på bara tio veckor. Det inkluderar mig. Jäklar vilken bra fart det var på vissa av dessa spel, sjukt bra jobbat!

IMG_20150605_094930

 

Samtidigt som mässan öppnades fick Sara Kullgren från Microsoft inta scenen och berätta mer om Microsoft Sweden Game Camp som anordnas för spelutvecklare vid högskolan i sommar. Hon passade även på att berätta om några företagets senaste projekt så som Windows 10 och HoloLens.

IMG_20150605_103702

 

Speldesignkonsulten, föreläsaren och patrioten Ernest Adams bytte av Kullman på scenen, iförd en oerhört smäck hatt. Han höll en fantastiskt intressant föreläsning om sex och kärlek i spel, hur det porträtteras, kvantifieras och vad konsekvenserna av destruktiva och objektifierande budskap kan leda till. Väldigt kraftfull och mycket välutförd föreläsning, thank you, Mr. Adams!

IMG_20150605_110620

 

Efteråt fick givetvis även Adams möjligheten att prova våra spel, mingla med studenterna och diskutera speldesign. Jag passade på att ta en småsuddig Ernest Selfiengway.

IMG_20150605_114357

 

Inte långt därefter var det åter Norgrens tur att dominera scenen med intervjuer av alla åtta projektgrupper. Deras trailers och sedan tidigare inspelade spelsessioner visades även upp och olika design- och utvecklingsaspekter diskuterades livligt. Mycket trevligt! Nedan ser vi utvecklarna av favoriten Project A.P.E. på scenen och därunder syns jag och Linus Andersson, vår lead-designer, med lämpliga uppsyner (bild tagen från Twitter).

IMG_20150605_132038

CGu0_9dUQAAY0EW

 

Resten av dagen flöt på med mer besök, mera spel och många fler skratt och leenden. Verkligen en toppendag att sitta inne och spela spel (i alla fall i vår värld)!

 

IMG_20150605_132109

Projektledare och programmerare Adam Näslund spelar sitt MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) Breakwater till havs, lämpligt klädd som sig bör!

 

IMG_20150605_100540

Dungeon Time! Come bring your friends!

 

IMG_20150605_100309

Oförlåtande The Pit i mörka miljöer och insugande atmosfär!

 

IMG_20150605_100243

Mystiska och Myst-inspirerande Above var en av mina favoriter. Fantasifulla pussel och goda portioner spirtualitet gjorde sig extra väl med ett par Virtual Reality-brillor och hörlurar!

 

IMG_20150605_100208

Mer brakvatten, dessvärre med färre hattar. Deras ikoniska ananas kompenserade givetvis detta.

 

IMG_20150605_102237

Tillbaka i Gaffeltruck-hörnet led mässans deltagare av buksmärtor från skrattframkallande spelrundor och frenetisk köbildning runt soffan. Verkligen kul att se så många glada miner runt ett projekt vi lagt ned så mycket energi och kärlek i. Det kommer vara ovärderlig motivation när vi tar projektet vidare till sommarens Game Camp!

 

IMG_20150605_152842

Jag passade på att störa en utmattad konferencier mot slutet av mässan. Vi diskuterade lite kring mässan och trender inom spelindustrin. Jag passade givetvis på att sno ännu en bild på mig själv. Fan vad snygga vi är. Tack för en superhärlig mässa, Angelica, och hoppas att du hade en lika trevlig dag som alla vi hade!

 

IMG_20150605_153151

Vi avrundar med en gruppbild med majoriteten av de fantastiska Gaffeltruckarna. Tack för allt arbete och all hängivelse ni visat varandra och vårt projekt. Ni har varit inget mindre än min andra familj under denna tid och jag ser enormt mycket fram emot att få fortsätta jobba med alla er som hänger kvar i sommar!

 

Bloggat på sla.se.
Desktop