Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Microsoft Game Camp Sweden

Sweden Game Conference närmar sig!

Nu är det bara en vecka kvar till Sweden Game Conference börjar! Är du taggad? Nej? Då har du FEL!

Den 14:e till 16:e september, alltså måndag-onsdag vecka 38, anordnar Sweden Game Arena en fet konferens i Portalen i Gothia Science Park.

Capture

På plats kan man förvänta sig balla saker som en kulminerande avrundning av Microsoft Game Camp (sommarkursen där vi utvecklat Funklift, remember?), workhops i smaskiga ämnen som Unity och FMod, utställning av lokala spel (mer Funklift!), se några av världens häftigaste industriikoner föreläsa om allt möjligt inom ramarna av spelutveckling samt stanna kvar en liten stund för att kika på International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications – förkortat ICVWGSA. Nej, nu ljög jag, det förkortas faktiskt VS Games. Nog med lögnerna, Alex.

Vad var det där om häftiga föreläsare?
Låt mig presentera ett generöst axplock av talarlistan i årets Sweden Game Conference:

Chris Avellone
Stjärnskottet bakom titlar som Planescape: Torment, Pillars of Eternity, Alpha Protocol, Fallout 2 och New Vegas, Wasteland 2 och underbara FTL: Advanced Edition ska ge oss råden om spelutveckling han själv saknade i vår ålder. Oändligt häftigt att ha honom på besök.

Rami Ismail
50% av den nederländska studion Vlambeer, kända för over-the-top-titlar som Ridiculous Fishing, Luftrausers, Super Create Box och Nuclear Throne. Mannen fullkomligt flödar över av spelutvecklarvisdom som jag knappt kan bärga mig att få ta del av.

Raph Koster
Författare och professionell speldesigner. Koster har stora titlar som Ultima OnlineStar Wars Galaxies och EverQuest II i ryggen och har skrivit böcker som bland annat ingår i högskolans kurslitteraturlistor… Inte minst bör våra designstudenter intressera sig.

Tommy Palm
En av nyckelpersonerna bakom det sjukligt framgångsrika Candy Crush, VD:n hos Resolution Games och en av grundarna av Stugan kommer för att lära oss hur man tjänar äckligt mycket pengar. Eller nej, vänta… *bläddrar* Virtual reality, han ska prata om VR, my bad.

María Guadalupe Alvarez Díaz
Ingen aning om vad María tänkt prata om, men det kommer garanterat bli bra. En av mina absoluta favoritlärare på högskolan. Sist vi sågs kramade hon mig tre gånger och jag minns inte ens varför. Hur mysigt??

Lokala kändisar och favoriter i repris
Landets skönaste PR- och community managers Sara Casén (Casen Crowd) och Armin Ibrisagic (Coffee Stain) återvänder sedan Game Camp till området för att föreläsa. Ett helt gäng Skövdebaserade spelutvecklare kommer faktiskt att tala, bland annat Dilaram Massimova (PocApp), Joel Nyström (Ludosity) och Tau Petersson (Stunlock)!

Och givetvis många fler!!! …hur f*n ska jag hinna med allt detta på tre dagar?

Det är ett problem för framtida Alex. Just nu är jag bara taggad, taggad och åter taggad. Sweden Game Conference kommer bli det fetaste på fett länge. Om du har möjlighet, var där. Bara kom, du kommer inte ångra det. Du får bo i min tvättstuga, det kommer vara värt det. Komsi.

SGC_webb_1400-655x343

conference2-655x343

För min egen del kommer jag bära flera hattar under dessa dagar, trots att jag optade ut som volontär (som om jag hade tid för det till och börja med?). Jag kommer givetvis delta i konferensen och se alla häftiga föreläsare (så många som möjligt) och delta i en av workshopsarna. Dessutom kommer jag ställa ut vårt projekt som jag uppenbarligen vägrar sluta tjata om (det heter Funklift, ifall du missat det) och jag kommer även representera Swedish Game Awards 2016 som en del av projektgruppen, tillsammans med andra delar av gruppen som kommer ned respektive upp för att hälsa på oss i Skövde <3

Pink_Funklift

håll käften, vi vet vad ditt jävla spel heter

Läs mer om konferensen på Sweden Game Arenas hemsida.

Faaan vad kul det ska bli. Hoppas vi ses där!!!

Intervju med Gothia Science Park

Hej på dig! Du undrar säkert varför jag inte skrivit på så länge, och tänker att den där Alex, han har nog mycket för sig just nu. Men icke! Han dricker öl och är lat och har ingen ursäkt att inte blogga.

Så här kommer en liten försoning. Jag vill nämligen dela med mig av en liten intervju jag och mitt förband av spelutvecklare deltagit i med Gothia Science Park.

Laura Bularca, en av de ansvariga bakom Microsoft Game Camp, gillade vårt spel Funklift så pass att hon hörde av sig till oss. Resultatet blev en ganska så nätt sammanfattning av både spelet i sig samt våra egna ambitioner kring projektet. Om något av detta intresserar dig är du varmt välkommen till hennes blogg för att läsa hela intervjun!

I övrigt går vårt spelprojekt stadigt framåt och vi har goda förhoppningar på att kunna leverera lite spännande nyheter inom en snar framtid…

Tills vidare, ha en fortsatt skön sommar!

FUNKLIFT

Nu när vi kommer igång med den nya iterationen av vårt spelprojekt för utveckling under Microsoft Game Camp kommer mycket att ändras.

Vårt spel kommer få en helt ny attityd. Allt ska moderniseras, poleras och bli ungefär 846 gånger häftigare på alla sätt möjliga. Såg det redan bra ut innan säger du? Det visste vi redan, men så länge du fortfarande har strumporna på kommer vi fortsätta rocka dig med nya överraskningar.

För att matcha den nya stilen behöver vi ett nytt namn.

Vi har ett nytt namn.

Glöm Forklift, glöm Gaffeltruck. Glöm det tyska ü:t. Det är passé. Old news.

Nu är det Funklift som gäller. That’s right. Funklift.

Funky_Lift_1

Förvänta dig rostfritt stål, bländande strålkastare, disco, promiskuösa basgitarrer, glittrande neonkaskader och blänkande packtejp. Jag lovar att slänga upp lite mer bilder allt eftersom.

Oroa dig inte, det kommer bli ballt. Så ballt.

Stay tuned – peace out.

Min spelidé går nu i produktion

Glada tider! Spelidén som jag pitchade tillsammans med min goda klasskamrat till kursen Projekt i Spelutveckling II häromdagen blev godkänd och framröstad att gå vidare till produktion, tillsammans med sju andra spelprojekt.

Vår projektgrupp består av tre grafiker, specialiserade på animations-, 2D- och 3D-grafik, två musiker, två ljudtekniker, två speldesigners, två game writers och två programmerare. Totalt 13 medlemmar, vilket gör oss till den minsta projektgruppen i kursen.

Nonetheless! Folk verkar såväl engagerade som entusiastiska till projektet, eller det hoppas jag åtminstone, och jag hoppas kunna upprätthålla den stämningen så gott jag kan i min roll som projektledare.

Vi har lagt gott om tid i planering och dokumentering dessa första två dagar. Delvis långtråkigt, delvis spännande, hundra procent viktigt. Så snart vi känner oss bekväma med spelets struktur och innehåll kan vi börja bli kreativa och sätta tänderna i riktigt arbete!

På onsdag nästa vecka reser vi till Mjölby för att besöka Toyotas truckfabrik i studiesyfte, något som ska bli oerhört spännande och roligt!

Vi kommer att utveckla vårt partyspel till Xbox One, anpassat för 1-4 spelare på en större skärm. Till slutet av kursen är tanken att vi ska ha skapat en välfungerande och skarp prototyp som vi under sommaren kan vidareutveckla tillsammans med Microsoft Game Camp. Till mitt stora nöje har alla medlemmar uttryck intresse av att fortsätta utveckla Forklift efter kursens slut, i mån av tid och möjlighet såklart.

Jag kommer uppdatera era alla om våra framsteg här på bloggen och även på vår officiella Facebooksida som du hemskt gärna får gå in på och ”Gilla”!

 

All kärlek – ta hand om dig tills vi ses i nästa blogg!

Microsoft Game Camp Sweden Finale 2014

Oj vilken lång titel. Jag förutsätter att den inte säger ett dyft för väldigt många.
Misströsta icke! Jag skall förklara mig koncist och med vördnad.

 

ms_game_camp_sweden-610

 

Microsoft Game Camp Sweden är ett gemensamt initiativ mellan Sweden Game Arena och Microsoft med målet att supporta framtidens spelutvecklare i ett enormt game jam (ett ”game jam” innebär en session av utveckling av spel under en begränsad tidsram och ibland i tävlingssyfte) utsträckt över hela sex månader.

Under Microsoft Game Camp Sweden har över 200 studenter från bland annat Högskolan i Skövde fått mentorskap, utrustning, föreläsningar, stipendier (totalt 90,000 kronor!) och samarbeten i mängder av oerhört ambitiösa projekt som visat på kraften hos unga spelutvecklares förmågor och engagemang inom spelutveckling.

 

2014-10-02 16.21.37

 

Stora namn som bland annat Josef Fares, utvecklare av Brothers, Martin Walfisz och Alexis Garavaryan har synts i föreläsningar och under Game Campet för att motivera och utbilda deltagarna om spelutveckling och spelbranschen.

Jag var inte själv med i game jamet, så mycket som jag ändå önskade att jag var det. Jag har dock för full avsikt att deltaga nästa år, förhoppningsvis med nog kött på benen att kunna bidra till ett lika ambitiöst projekt som de som hittills visats upp.

 

2014-10-02 16.28.52

 

Igår eftermiddag avslutades alltså hela eventet med en finaldag. Jag smög mig in under de sista timmarna för att testa de olika spelen som visades upp och lyssna på en trevlig föreläsning av Peter Zetterberg, numera affärsutvecklare hos Microsoft Game Studios. Jag stal även en bulle.

 

Stämningen var mycket god och många duktiga utvecklare från blandade studios fanns på plats för att demonstrera sina spel. Några av mina personliga favoriter, Magnetic och Lunch Lady Simulator fanns till min belåtenhet på plats!

 

2014-10-02 16.40.50

 

Det har varit väldigt kul att följa eventet och alla deltagare och givetvis deras projekt. Jag ser väldigt mycket fram emot framtida händelser av liknande slag. Applåder, och ridå.


Bloggat på sla.se.
Desktop