Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Microsoft Game Camp

Sweden Game Conference närmar sig!

Nu är det bara en vecka kvar till Sweden Game Conference börjar! Är du taggad? Nej? Då har du FEL!

Den 14:e till 16:e september, alltså måndag-onsdag vecka 38, anordnar Sweden Game Arena en fet konferens i Portalen i Gothia Science Park.

Capture

På plats kan man förvänta sig balla saker som en kulminerande avrundning av Microsoft Game Camp (sommarkursen där vi utvecklat Funklift, remember?), workhops i smaskiga ämnen som Unity och FMod, utställning av lokala spel (mer Funklift!), se några av världens häftigaste industriikoner föreläsa om allt möjligt inom ramarna av spelutveckling samt stanna kvar en liten stund för att kika på International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications – förkortat ICVWGSA. Nej, nu ljög jag, det förkortas faktiskt VS Games. Nog med lögnerna, Alex.

Vad var det där om häftiga föreläsare?
Låt mig presentera ett generöst axplock av talarlistan i årets Sweden Game Conference:

Chris Avellone
Stjärnskottet bakom titlar som Planescape: Torment, Pillars of Eternity, Alpha Protocol, Fallout 2 och New Vegas, Wasteland 2 och underbara FTL: Advanced Edition ska ge oss råden om spelutveckling han själv saknade i vår ålder. Oändligt häftigt att ha honom på besök.

Rami Ismail
50% av den nederländska studion Vlambeer, kända för over-the-top-titlar som Ridiculous Fishing, Luftrausers, Super Create Box och Nuclear Throne. Mannen fullkomligt flödar över av spelutvecklarvisdom som jag knappt kan bärga mig att få ta del av.

Raph Koster
Författare och professionell speldesigner. Koster har stora titlar som Ultima OnlineStar Wars Galaxies och EverQuest II i ryggen och har skrivit böcker som bland annat ingår i högskolans kurslitteraturlistor… Inte minst bör våra designstudenter intressera sig.

Tommy Palm
En av nyckelpersonerna bakom det sjukligt framgångsrika Candy Crush, VD:n hos Resolution Games och en av grundarna av Stugan kommer för att lära oss hur man tjänar äckligt mycket pengar. Eller nej, vänta… *bläddrar* Virtual reality, han ska prata om VR, my bad.

María Guadalupe Alvarez Díaz
Ingen aning om vad María tänkt prata om, men det kommer garanterat bli bra. En av mina absoluta favoritlärare på högskolan. Sist vi sågs kramade hon mig tre gånger och jag minns inte ens varför. Hur mysigt??

Lokala kändisar och favoriter i repris
Landets skönaste PR- och community managers Sara Casén (Casen Crowd) och Armin Ibrisagic (Coffee Stain) återvänder sedan Game Camp till området för att föreläsa. Ett helt gäng Skövdebaserade spelutvecklare kommer faktiskt att tala, bland annat Dilaram Massimova (PocApp), Joel Nyström (Ludosity) och Tau Petersson (Stunlock)!

Och givetvis många fler!!! …hur f*n ska jag hinna med allt detta på tre dagar?

Det är ett problem för framtida Alex. Just nu är jag bara taggad, taggad och åter taggad. Sweden Game Conference kommer bli det fetaste på fett länge. Om du har möjlighet, var där. Bara kom, du kommer inte ångra det. Du får bo i min tvättstuga, det kommer vara värt det. Komsi.

SGC_webb_1400-655x343

conference2-655x343

För min egen del kommer jag bära flera hattar under dessa dagar, trots att jag optade ut som volontär (som om jag hade tid för det till och börja med?). Jag kommer givetvis delta i konferensen och se alla häftiga föreläsare (så många som möjligt) och delta i en av workshopsarna. Dessutom kommer jag ställa ut vårt projekt som jag uppenbarligen vägrar sluta tjata om (det heter Funklift, ifall du missat det) och jag kommer även representera Swedish Game Awards 2016 som en del av projektgruppen, tillsammans med andra delar av gruppen som kommer ned respektive upp för att hälsa på oss i Skövde <3

Pink_Funklift

håll käften, vi vet vad ditt jävla spel heter

Läs mer om konferensen på Sweden Game Arenas hemsida.

Faaan vad kul det ska bli. Hoppas vi ses där!!!

Intervju med Gothia Science Park

Hej på dig! Du undrar säkert varför jag inte skrivit på så länge, och tänker att den där Alex, han har nog mycket för sig just nu. Men icke! Han dricker öl och är lat och har ingen ursäkt att inte blogga.

Så här kommer en liten försoning. Jag vill nämligen dela med mig av en liten intervju jag och mitt förband av spelutvecklare deltagit i med Gothia Science Park.

Laura Bularca, en av de ansvariga bakom Microsoft Game Camp, gillade vårt spel Funklift så pass att hon hörde av sig till oss. Resultatet blev en ganska så nätt sammanfattning av både spelet i sig samt våra egna ambitioner kring projektet. Om något av detta intresserar dig är du varmt välkommen till hennes blogg för att läsa hela intervjun!

I övrigt går vårt spelprojekt stadigt framåt och vi har goda förhoppningar på att kunna leverera lite spännande nyheter inom en snar framtid…

Tills vidare, ha en fortsatt skön sommar!

Gästföreläsningar med Niklas Åkerblad och Erik Svedäng

Häromveckan besöktes högskolan och alla vi nördar som gnetar på våra spel i kursen Projektstudier i Nya Medier II tillsammans med Microsoft genom initiativet Microsoft Game Camp av lite celebriteter.

Erik Svedäng (till höger i bilden nedan) jobbar för närvarande som designer och programmerare för spelet else Heart.Break(). Jag rekommenderar att definitivt att du kikar närmare på det. Där finns mängder av häftiga koncept och nytänkande mekaniker att utforska. Det ska bli väldigt spännande att se vad som blir av det!

IMG_20150623_141722

Niklas Åkerblad, även känd som El Huervo, jobbar också med else Heart.Break() men har tidigare varit delaktig i projekt som Hotline Miami-spelen. Jag gillar hans stil skarpt. Klicka på länken i hans namn för ett smakprov!

IMG_20150623_141807

Parallellt lät dessa herrar föreläsa om grafik och speldesign på skolan. Efteråt gick de runt i salarna och snackade spelutveckling med studenterna samt testade våra spel. Bra råd och gott umgänge är såklart alltid uppskattat. Vi tackar för ert besök!

IMG_20150623_141734

FUNKLIFT

Nu när vi kommer igång med den nya iterationen av vårt spelprojekt för utveckling under Microsoft Game Camp kommer mycket att ändras.

Vårt spel kommer få en helt ny attityd. Allt ska moderniseras, poleras och bli ungefär 846 gånger häftigare på alla sätt möjliga. Såg det redan bra ut innan säger du? Det visste vi redan, men så länge du fortfarande har strumporna på kommer vi fortsätta rocka dig med nya överraskningar.

För att matcha den nya stilen behöver vi ett nytt namn.

Vi har ett nytt namn.

Glöm Forklift, glöm Gaffeltruck. Glöm det tyska ü:t. Det är passé. Old news.

Nu är det Funklift som gäller. That’s right. Funklift.

Funky_Lift_1

Förvänta dig rostfritt stål, bländande strålkastare, disco, promiskuösa basgitarrer, glittrande neonkaskader och blänkande packtejp. Jag lovar att slänga upp lite mer bilder allt eftersom.

Oroa dig inte, det kommer bli ballt. Så ballt.

Stay tuned – peace out.

Den Stora Dagen

Det här blir ingen nådig blogg! Idag har varit en av de roligaste dagarna jag varit med om på länge.

Jag har precis kommit hem från den beryktade mässan på Insikten i Gothia Science Park som bland annat Högskolan i Skövde anordnat för att låta alla spelutvecklingsstudenter redovisa alla de fina spelprojekt som vi jobbat så hårt på de senaste tio veckorna. Draget har varit enormt och stämningen helt fantastisk.

 

IMG_20150605_100339

För oss utställare började dagen vid åtta i morse för att sätta upp de sista detaljerna i montern. Därpå kom Angelica Norgren och lät prova på alla våra spel. Ovan hackas och slashas monster i Dungeon Time tillsammans med utvecklarna!

 

IMG_20150605_084220

Gaffeltruck i sitt egna lilla hörn spelas likaså bäst i grupp, här med grafiker, programmerare och game writer i smakfullt neonorange utstyrsel.

 

Runt halv elva så öppnades portarna för allmänheten, varpå ett gott men hanterbart flöde av nyfikna människor fick chansen att prova alla våra spel och prata med utvecklarna. Många verkade vara genuint imponerade över vad alla studenter lyckats åstadkomma på bara tio veckor. Det inkluderar mig. Jäklar vilken bra fart det var på vissa av dessa spel, sjukt bra jobbat!

IMG_20150605_094930

 

Samtidigt som mässan öppnades fick Sara Kullgren från Microsoft inta scenen och berätta mer om Microsoft Sweden Game Camp som anordnas för spelutvecklare vid högskolan i sommar. Hon passade även på att berätta om några företagets senaste projekt så som Windows 10 och HoloLens.

IMG_20150605_103702

 

Speldesignkonsulten, föreläsaren och patrioten Ernest Adams bytte av Kullman på scenen, iförd en oerhört smäck hatt. Han höll en fantastiskt intressant föreläsning om sex och kärlek i spel, hur det porträtteras, kvantifieras och vad konsekvenserna av destruktiva och objektifierande budskap kan leda till. Väldigt kraftfull och mycket välutförd föreläsning, thank you, Mr. Adams!

IMG_20150605_110620

 

Efteråt fick givetvis även Adams möjligheten att prova våra spel, mingla med studenterna och diskutera speldesign. Jag passade på att ta en småsuddig Ernest Selfiengway.

IMG_20150605_114357

 

Inte långt därefter var det åter Norgrens tur att dominera scenen med intervjuer av alla åtta projektgrupper. Deras trailers och sedan tidigare inspelade spelsessioner visades även upp och olika design- och utvecklingsaspekter diskuterades livligt. Mycket trevligt! Nedan ser vi utvecklarna av favoriten Project A.P.E. på scenen och därunder syns jag och Linus Andersson, vår lead-designer, med lämpliga uppsyner (bild tagen från Twitter).

IMG_20150605_132038

CGu0_9dUQAAY0EW

 

Resten av dagen flöt på med mer besök, mera spel och många fler skratt och leenden. Verkligen en toppendag att sitta inne och spela spel (i alla fall i vår värld)!

 

IMG_20150605_132109

Projektledare och programmerare Adam Näslund spelar sitt MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) Breakwater till havs, lämpligt klädd som sig bör!

 

IMG_20150605_100540

Dungeon Time! Come bring your friends!

 

IMG_20150605_100309

Oförlåtande The Pit i mörka miljöer och insugande atmosfär!

 

IMG_20150605_100243

Mystiska och Myst-inspirerande Above var en av mina favoriter. Fantasifulla pussel och goda portioner spirtualitet gjorde sig extra väl med ett par Virtual Reality-brillor och hörlurar!

 

IMG_20150605_100208

Mer brakvatten, dessvärre med färre hattar. Deras ikoniska ananas kompenserade givetvis detta.

 

IMG_20150605_102237

Tillbaka i Gaffeltruck-hörnet led mässans deltagare av buksmärtor från skrattframkallande spelrundor och frenetisk köbildning runt soffan. Verkligen kul att se så många glada miner runt ett projekt vi lagt ned så mycket energi och kärlek i. Det kommer vara ovärderlig motivation när vi tar projektet vidare till sommarens Game Camp!

 

IMG_20150605_152842

Jag passade på att störa en utmattad konferencier mot slutet av mässan. Vi diskuterade lite kring mässan och trender inom spelindustrin. Jag passade givetvis på att sno ännu en bild på mig själv. Fan vad snygga vi är. Tack för en superhärlig mässa, Angelica, och hoppas att du hade en lika trevlig dag som alla vi hade!

 

IMG_20150605_153151

Vi avrundar med en gruppbild med majoriteten av de fantastiska Gaffeltruckarna. Tack för allt arbete och all hängivelse ni visat varandra och vårt projekt. Ni har varit inget mindre än min andra familj under denna tid och jag ser enormt mycket fram emot att få fortsätta jobba med alla er som hänger kvar i sommar!

 

Xbox One

Tänkte det kunde vara häftigt att vara ”inne” och ha den senaste utrustningen och de coolaste prylarna.

 

Så jag köpte ett PS4.

 

Sedan drygt ett år senare köpte jag ett Xbox One också.
Det vill säga typ i förrgår. Kul jul.

IMG_20150412_165629

IMG_20150412_165856

IMG_20150412_171547

Där har du en skitsnabb unboxing. Konsolen känns fräsch och estetiskt tilltalande, även om den är något av en koloss.

Jag har fortfarande väldigt svårt för det grafiska gränssnittet. Jag är redan van och bekväm med Windows 8 och hela metro-stuket – not a problem.

maxresdefault

Nej, problemet ligger i hur frustrerande responsivt det INTE är. När inga användarprocesser är aktiva borde det inte ta flera sekunder för operativsystemet att reagera på knapptryck. Skärpning för bövelen, ni, operativsystemspillare på Microsoft. For reals.

Halo: Master Chief Collection ingick i kalaset, och innehåller Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 och Halo 4 samt en betanyckel till Halo 5, om den nu ens går att använda. En skitrolig feature jag upptäckt hittills är att du med ett enkelt knapptryck kan byta mellan klassiskt och uppdaterat renderingsläge. Original Halo vs Halo HD Remake typ. Det är asballt.

0b07982150d6ef6ad5e31b148db1e61789a5386f6c11011f4575f61fb8615193_large

Poäng till Xbox för att ha en rolig AAA-titel man kan split-screena. Det är verkligen trist att dra upp sin PlayStation 4 på festen och fråga om någon vill spela… öh… Secret Ponchos…? Pix the Cat?

För att ha den bästa konsolhårdvaran i historien känns plattformen extremt begränsad.

Märkligt när man tänker på det, men hur ofta får du egentligen användning av en andra handkontroll numera?

Anyways, nu har jag skrutit så det räcker för idag. Lite mer om konsolen och spel till denna lär ju dyka upp i framtida texter! Kanske kommer jag till och med kunna köpa mitt eget spel en vacker dag? Vem vet! Inte jag.

Bloggat på sla.se.
Desktop