Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Multiplayer

Spelhjälpen 2016, till stöd för Ung Cancer

I helgen ägde Spelhjälpen rum för andra året i rad. En välgörenhetsstream med temat spel där alla donationer skänks till ytterst goda ändamål. Denna gång fick Ung Cancer ta del av tittarnas kärleksfulla givmildhet.

Majoriteten av Mostly Harmless Games var på plats för att, tillsammans med våra vänner på Landfall Games (utvecklare av bland annat Clustertruck och Totally Accurate Battle Simulator) delta i en gamejam tävling.

Agendan var alltså att, från streamens början till slut (ungefär 26 timmar) utveckla ett spel från scratch och låta en jury avgöra vilken studio som skapat det bästa spelet.

14567458_535198263337969_4517343621429772697_o

Det blev till att gå upp vid fem-blecket på morgonen, glida ner till kontoret och dunka in datorer och bös i polarens Volvo. Straxt efter nio var vi riggade och redo att börja kötta från Free Lunch Designs skitmysiga vindsvåning där streamen hölls.

14715574_535198230004639_2356303111524550029_o

Vi introducerades i ett av streamens första inslag. Exklusiv in-studio-bild ovan. Utanför dörren lurar Philip från Landfall och Samson, som tillsammans med sina tofflor roddade jättemassor med streamen. Bra där, Samson!


Jammet drog igång och vi beslutade oss för att utveckla ett Virtual Reality-spel till HTC Vive.

Vi ville gärna skapa en social och lite udda spelupplevelse. Jag kom att tänka på en idé jag och Anna Jenelius från Talecore Studios kom att tänka på under GamesCom i Köln – ”Pull Harder”.
Men mer om det straxt!

14711531_535198130004649_1416511801111734393_o14753744_535198110004651_4051960114076700114_o

Utöver jammet hände ju en massa annat cool. Till exempel hölls coola auktioner på donerade konstverk och hantverk under streamen. Intäkterna donerades givetvis även de till Ung Cancer.

Helgens gäster var många och färgstarka. Bland annat kom en hel drös med spelbolag från Skövde (utöver vårt eget), så som Guru Games, Lone Hero Studios och Stunlock Studios. Vi fick även privilegiet att träffa Nördigt, Bandai Namco (Tove Bengtsson, bägge gånger), Kamratpatrullen, Zoink, Dennaton, Level Up, Tillbaka till NES-tiden och bästa Paula Fenjima Manrique.

14753885_535198200004642_5459062658840306032_o

Kanske blev jag dock som mest starstruck när jag fick ta en ful-selfie med 047, Sveriges kanske bästa och bloppigaste lilla band. Sök upp Trekker och General Error med en gång! Tillsammans med Per Fhager spelade de NES och pratade öppet om kreativitet. Mycket mysigt!

14692106_535225433335252_217210258192011637_o

Vi mölade på med jammandet. Här testar Jonna och Mick från Spelhjälpen en tidig version av spelet!

14700782_535198080004654_2995193619139538093_o

14712699_535198170004645_1280672976558667072_o

Så småningom kom natten, kall och obarmhärtig. Inte mot vår energi, men mot vår stolthet. Jag lovar att inte peka ut folk i deras svagaste ögonblick.

Förutom på den sista bilden, där Jens Bak visar upp Jens bak. Haha. Worth it.

14691948_535198023337993_7850216673337265299_o

En hård natt och lite skräpmat senare var vi igång inför slutspurten igen. Linus och Mick kunde inte ro för hur kul de hade. De kunde ha spelat i åra-tal. Skratten spred sig som ringar på vattnet. Allt flöt på rätt bra helt enkelt.

14612616_634526983374777_4583667304424196005_o

I Pull Harder ror några spelare en båt medan ytterligare en spelare håller takten med hjälp av en trumma och instruerar roddarna om vilken riktning de måste röra sig i.

Två spelare fick alltså varsin motion controller att använda som var sin åra och den tredje spelaren, som ser i ”rätt” riktning genom VR-headsetet, fick en kontroll att använda som trumpinne för att banka med.

Såhär blev slutresultatet!

Det var ett sjukt kul och lärorikt projekt. Jag fick inte bara göra ljudeffekter utan även testa på lite level design och animation. 5/7 would pull hard again!

Helgens vinnare var dock Landfalls suveräna spel ”No Guns”. Oerhört fyndigt, originellt och, som alltid, fantastiskt snyggt. En solklar och välförtjänt vinnare av Spelhjälpens dundersöta lilla pokal!

Kolla in No Guns!

Och med det var Spelhjälpen 2016 över, med mer än 100 000 kronor insamlade till välgörenhet (och mer därtill om man räknar in auktionerna). Helt suveränt!

Obligatorisk überfiltrerad selfie med min kollega Victors bakre halva samt den enastående vackra och kärleksfulla publiken (precis ovanför lampan)!

14700934_535197986671330_4354731515486342181_o

Stort, stort, stort tack för att ni gör det ni gör, Spelhjälpen . Ni är makalösa och hela världen älskar er, kanske lika mycket som jag gör.

För andra året i rad investerar ni blod, svett och tårar för att, för en helg, ge spelvärlden en logotyp, ett namn och en rad ansikten under vilka all kärlek och styrka som finns i detta underbara community kan samlas och göra så mycket gott.

För andra året i rad får jag stå bakom kulisserna och se er skapa vad som bara kan beskrivas som magi.

För ett andra år, må ni fira och vila med leenden på era läppar.

För ett tredje år, må ni återvända och göra det igen.
Jag saknar er redan <3

Xbox One

Tänkte det kunde vara häftigt att vara ”inne” och ha den senaste utrustningen och de coolaste prylarna.

 

Så jag köpte ett PS4.

 

Sedan drygt ett år senare köpte jag ett Xbox One också.
Det vill säga typ i förrgår. Kul jul.

IMG_20150412_165629

IMG_20150412_165856

IMG_20150412_171547

Där har du en skitsnabb unboxing. Konsolen känns fräsch och estetiskt tilltalande, även om den är något av en koloss.

Jag har fortfarande väldigt svårt för det grafiska gränssnittet. Jag är redan van och bekväm med Windows 8 och hela metro-stuket – not a problem.

maxresdefault

Nej, problemet ligger i hur frustrerande responsivt det INTE är. När inga användarprocesser är aktiva borde det inte ta flera sekunder för operativsystemet att reagera på knapptryck. Skärpning för bövelen, ni, operativsystemspillare på Microsoft. For reals.

Halo: Master Chief Collection ingick i kalaset, och innehåller Halo: Combat Evolved, Halo 2, Halo 3 och Halo 4 samt en betanyckel till Halo 5, om den nu ens går att använda. En skitrolig feature jag upptäckt hittills är att du med ett enkelt knapptryck kan byta mellan klassiskt och uppdaterat renderingsläge. Original Halo vs Halo HD Remake typ. Det är asballt.

0b07982150d6ef6ad5e31b148db1e61789a5386f6c11011f4575f61fb8615193_large

Poäng till Xbox för att ha en rolig AAA-titel man kan split-screena. Det är verkligen trist att dra upp sin PlayStation 4 på festen och fråga om någon vill spela… öh… Secret Ponchos…? Pix the Cat?

För att ha den bästa konsolhårdvaran i historien känns plattformen extremt begränsad.

Märkligt när man tänker på det, men hur ofta får du egentligen användning av en andra handkontroll numera?

Anyways, nu har jag skrutit så det räcker för idag. Lite mer om konsolen och spel till denna lär ju dyka upp i framtida texter! Kanske kommer jag till och med kunna köpa mitt eget spel en vacker dag? Vem vet! Inte jag.

Min spelidé går nu i produktion

Glada tider! Spelidén som jag pitchade tillsammans med min goda klasskamrat till kursen Projekt i Spelutveckling II häromdagen blev godkänd och framröstad att gå vidare till produktion, tillsammans med sju andra spelprojekt.

Vår projektgrupp består av tre grafiker, specialiserade på animations-, 2D- och 3D-grafik, två musiker, två ljudtekniker, två speldesigners, två game writers och två programmerare. Totalt 13 medlemmar, vilket gör oss till den minsta projektgruppen i kursen.

Nonetheless! Folk verkar såväl engagerade som entusiastiska till projektet, eller det hoppas jag åtminstone, och jag hoppas kunna upprätthålla den stämningen så gott jag kan i min roll som projektledare.

Vi har lagt gott om tid i planering och dokumentering dessa första två dagar. Delvis långtråkigt, delvis spännande, hundra procent viktigt. Så snart vi känner oss bekväma med spelets struktur och innehåll kan vi börja bli kreativa och sätta tänderna i riktigt arbete!

På onsdag nästa vecka reser vi till Mjölby för att besöka Toyotas truckfabrik i studiesyfte, något som ska bli oerhört spännande och roligt!

Vi kommer att utveckla vårt partyspel till Xbox One, anpassat för 1-4 spelare på en större skärm. Till slutet av kursen är tanken att vi ska ha skapat en välfungerande och skarp prototyp som vi under sommaren kan vidareutveckla tillsammans med Microsoft Game Camp. Till mitt stora nöje har alla medlemmar uttryck intresse av att fortsätta utveckla Forklift efter kursens slut, i mån av tid och möjlighet såklart.

Jag kommer uppdatera era alla om våra framsteg här på bloggen och även på vår officiella Facebooksida som du hemskt gärna får gå in på och ”Gilla”!

 

All kärlek – ta hand om dig tills vi ses i nästa blogg!

Adventsönskelistan – 1:a advent

LinuxMacPCPlayStationXbox

Glad första advent! Julen närmar sig nu i stadig takt och precis som i alla vår vi kan minnas ska våra materialistiska behov tillfredsställas. Vet du inte vad du vill önska dig i julklapp? Håll till godo! Jag och jultomten har haft en allvarlig diskussion om vad det är som gäller att anteckna inför det traditionella skorstensinbrottet. Här kommer den första av fyra delar i den essentiella önskelistan enligt undertecknad!

 

Far Cry 4

Jag gillade Far Cry 3 skarpt, men beklagar mig ännu över den obskyra och svårtolkade storyn. Trots det, och en liten näve andra skavanker, var Far Cry 3 ett väldigt roligt och spännande spel. Det fanns mängder av aktiviteter att göra, levande varelser att spränga, fordon att demolera och områden att utforska. Spelet höll dig på tårna från början till slut. Just därför hamnar även Far Cry 4 på min önskelista 2014. Kom bara ihåg att respektera åldersgränsen på 18 år!

FC4ScreenShot_15_165481

 

The Vanishing of Ethan Carter

En pojke försvinner under mystiska omständigheter i Red Creek Valley och du, Paul Prospero, har fått uppdraget att undersöka fallet. Spelet drivs av storyn och handlar i största allmänhet om att utforska den till synes underbart vackra spelvärlden och lösa gåtor en efter en. Jag tror att The Vanishing of Ethan Carter kan vara ett väldigt inlevelserikt och minnesvärt spel som man gärna spelar både ensam med hörlurar i ett mörkt rum såväl som i soffan med sina vänner. Den skall med på listan!

TVoEC_World

 

Don’t Starve

Här snackar vi skräckinjagande mysfaktor. Don’t Starve är underbart designat med enkla kontroller och spelmekaniker som grenar ut sig ju längre man spelar och ju svårare det blir. Det är i grund och botten ett överlevnadsspel i en värld fylld av fantastiska varelser och hänsynslösa demoner. Samla pinnar, stenar, gräs och allt du kan hitta för att bygga verktyg, utrustning och maskiner. Samla bär, odla grönsaker, fiska och jaga för att hålla dig mätt och bygg en eld för att hålla dig varm och trygg i nattens kompletta mörker. Överlev från dag till dag och lås så småningom upp nya karaktärer. Men det roliga slutar inte där! När du väl känner att du bemästrat spelet kan ditt självförtroende krossas ännu en gång av expansionen Reign of Giants som, till din förtjusning, gör i stort sett allt med spelet ännu lite svårare (och intressantare!). Det kommer även att släppas ännu mer material som introducerar ett multiplayer-läge, Don’t Starve Together, där du och dina vänner kan samlas för att frysa, gråta och svälta ihjäl – tillsammans! Helt enkelt en given kandidat på önskelistan.

DS_03_0-627x353

 

Det var allt för denna advent! Kika in igen om exakt en vecka för fler, hårda julklappstips. Ha nu en fortsatt underbar första advent <3

 

Läs även:
Adventsönskelistan – 2:a advent
Adventsönskelistan – 3:a advent
Adventsönskelistan – 4:e advent

Bloggat på sla.se.
Desktop