Sagan om Startup Sweden och de Fyrtio Pitcharna
BOM! Veckan brakade ihop lika snabbt som den brakade loss. Plötsligt sitter man på tåget igen och funderar på vad hela fridens älskade namn just hände. Let me tell you all about it.
Vänta, kontext?
Här tänker jag ödmjukt förutsätta att alla inte slaviskt följer mina uppdateringar här, men insistera på att alla borde göra det. Jag har, i egenskap av Mostly Harmless Games, spenderat en vecka på Tillväxtverket i Stockholm tillsammans med nio andra störtsköna bolag för att lära mig mer om hur man kan bli bättre på att driva och utveckla sin verksamhet. Read slightly more about it i mitt förra blogginlägg.
Shit vad härligt, berätta ALLT!
Måndag morgon kl 8.30 möttes vi på Västgötagatan 5, lämpligen i samma byggnad som Paradox och Avalanche och mitt emot DICE (samt våra vänner på Briab!) i Fatburen.
Vi inledde med en pitch, den första av många, där vi presenterade oss själva och våra bolag. Sedan tog vi pressbilder och hamnade i tidningen.
Daniel framstod initialt som skeptisk till hela tillställningen, men lugnade ner sig avsevärt när han vände sig mot tavlan och lättare kunde ta till sig information.
Vi lärde oss allt om Value Proposition Canvas och Business Model Canvas (vilken är typ min tredje absoluta favorit bland canvases, don’t even get me started). Teori varvades flitigt med praktik och tempot var högt under hela veckan.
Första kvällen gick vi ned för gatan och käkade svamp. Det låter inte så coolt, men det var faktiskt rätt posh svamp. Kantareller, liksom.
DAG TVÅ.
Vi pitchade. Vi pitchade så mycket. En minut, två minuter, för långt, för kort, för tyst, för högt, säkert 20 gånger i slutna små rum och inför publik. Det var grym träning, repetition är kunskapens morsa. Efter att vi pitchat så mycket drack vi välbehövt pitchbränsle inför onsdagens pitchar.
DAG ONSDAG.
Det var här skit blev verkligt. Fortsatt grymma föreläsningar och insikter från spelsveriges favoritadvokat Tommy Persson och White Wolf’s inspirerande Tobias Sjögren. På kvällen tog vi hissen upp till plan 6 och befolkade Startup Grind på Paradox Interactives kontor.
Kvällen inleddes med en fireside chat mellan Paradox VD Fredrik Wester och Jonas Leijonhufvud från DI Digital, där vi fick lära oss mer om Fredriks uppväxt, erfarenheter och Paradox resa till ett börsnoterat och miljardvärderat bolag.
Därefter fick alla vi startups bestiga scenen för att pitcha våra bolag och affärsidéer inför något hundratal gäster och industrimänniskor. Det var fantastiskt kul, både att få hålla lite låda inför en publik (jag älskar ju uppmärksamhet, som du kanske märkt) och att få mingla med allt trevligt folk på plats.
När alla väl tröttnat på oss tog vi en taxi till den polska ambassaden för att hänga med folk från CD Project Red, utvecklarna av bland annat The Witcher-franchisen. Beklagligtvis var vi alldeles för fashionable och missade i stort sett hela kalaset, minus ett sista varv vin och ett gäng selfies med goda vänner!
(Det var ganska fint i ambassaden, så pass att man fick hålla fingrarna i styr för att inte sno med sig ett litet bord som souvenir.)
Bästa Leo från Right Nice!
Bästa Adam från Might & Delight och min ena partner-in-crime under Swedish Game Awards!
Bästa Daniel, Jiro och Johannes från Skövde!
DAG 4.
Något listigt pucko tog en charmig morgonbild på mig och ett annat listigt pucko gjorde några smärre redigeringar. Bjuder på ”Milton’s not-so-happy place”.
Underbara Mattias Nygren från The Station lärde oss om allt från smart bolagsutveckling till ledarskap och personlighetstyper i projekt.
Tillsammans med Paul Yance (Coffee Stain Studios), Rikard Blomberg (Fatshark Games), Shams Jorjani (Paradox Interactive) och Brjánn Sigurgeirsson (Image & Form) hölls en panel där vi fick tips och råd samt svar på frågor om allt vi kunde tänkas vilja veta om att driva spelbolag.
På kvällen deltog vi i Fatsharks spelutvecklarbar på Clarion Hotel där vi firade konsolreleasen av Warhammer: End Times – Vermintide, nästan ett år sedan den första releasefesten i samma lokaler. Sjukt trevligt med gamla och nya vänner. Här fick vi användning av våra pitchkunskaper och mingelutbildning.
Bästa Anna från Talecore Studios och Petter från Landfall Games. Peak spelbransch-moment, det blir inte bättre än på dessa typer av events.
Artsy art i lobbyn, helt orelaterat till speleventet.
FREDAG.
Veckans sista utbildningsdag. Vi tog det lite lugnare, fick lära oss en massa grymt om PR, marknadsföring och omvärlden från Audra McIver på Plan of Attack, Johan Toresson på Creative Coast och Blekinges företagsinkubator samt lokala favoriten Armin Ibrisagic på Coffee Stain Studios.
Slutligen fick vi femton minuter på oss att förbereda och pitcha ett annat bolag som deltog i utbildningen. Det var hur coolt som helst att kontrastera hur alla presterade på fredagseftermiddagen jämfört med måndag morgon. Vilket lyft!
Kvällen avslutades med middag på Sono (där jag numera är känd som restaurangens posterboy tack vare oansvarigt användande av integritetskränkande geotagging, I ain’t even mad), öl på Kelly’s, drinkar på Pharmarium (ett äventyr för alla inblandade) och en sängfösare på Snotty.
Det har varit ett äkta privelegium att hänga med detta sköna gäng från branschens alla hörn. Jag ser fram emot att få träffa er alla igen, oavsett sammanhang. Ni är grymma och kommer gå galet långt om ni fortsätter i den här takten!
Nu lider tågresan mot sitt slut. Ett besök i Linköping med familj och vänner väntar mig bortom perrongen. Det är mycket att smälta, men jäklar vad nöjd jag är att jag fick delta.
På måndag är jag tillbaka i Stockholm för nya äventyr. Fram tills nästa blogg tackar jag för att du läste ända till slutet.
Ta hand om dig!