Datorspel med Alexander Milton
Etikett. PC

Funklift i βeta

CiH5qCtWUAArrvg

Funklift har äntligen kommit in i sin Beta-fas med bara veckor kvar i utvecklingen! Nytt sedan tidigare uppdateringar är menysystemet, uppdaterade ljudeffekter och musik (som du nu även kan höra på vår Soundcloud-sida!) och, implemented by popular demand, spelindustrins mest klädsamma icke-konvention, hattar.

 

Capture

 

Jag försökte stoppa dem alla. Fansen. Mina kollegor. Min katt. Ingen lyssnade. Hattarna (och resten av betan) kan nu testspelas genom demot på vår hemsida.

 

Enjoy!

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Mina bästa resespel

IndieiOSKulturLinuxMacMusikNintendoPCPlayStationRetro

Tja! Allt väl? Svara inte på det – jag kan inte höra dig.

Det är semestertider! Det betyder att man A) tar det skitlugnt på terrassen eller B) stressar som ett djur över att semestern snart är slut och förmodligen C) att man reser någonstans, tåget hem till föräldrarna, husbilen till kusten, landsväg till helvetet, du fattar konceptet.

I det sistnämnda fallet (C, för dig som redan glömt) är det gött att kunna distrahera sig lite, till exempel med ett spel. Handhållna konsoler och laptops blir plötsligt oerhört uppskattade. Här är några spel jag gärna lirar på tåg och buss, just för att deras format tillåter det i någon mån!

Don’t Starve
Spelas lika väl på PS Vitan som laptopen, ett smidigt, minimalistiskt och spännande överlevnadsspel som är riktigt svårt att få nog av! Samla, jaga och bygg ditt liv i vildmarken. Håll dig varm, se upp för mörkret, svält inte.

Crypt of the Necrodancer
Rytmbaserad rogue-like dungeon crawler. Kortfattat: dansa dig igenom grottor och skogar i takt till (den löjligt bra) musiken för att besegra monster och rädda inspärrade karaktärer. Banorna är korta och snabba och ställer högre krav på dina hörlurar än ditt engagemang.

1

Shadowrun Returns
Ett riktigt stämningsfullt taktiskt rollspel. I och med att det är turordningsbaserat kan du gott ta din tid att fatta beslut medan biljettkontrollanten brölar åt dig att visa färdbevis. Jag skall precis sätta tänderna i den första expansionen, Dragonfall!

Hearthstone
Blizzards numera ökända kortspel. Perfekt för såväl entusiasten som de som är helt nya inför kortspelsgenren. Observera att du behöver en internetuppkoppling för att kunna spela online mot andra spelare!

2

FTL: Faster Than Light
Denna brukar jag tjöta om titt som tätt. Riktigt skönt rymdstrategispel. Utforska, strid och samla resurser för att uppgradera ditt rymdskepp och så småningom ingå i en fet bossfight. Spelet kan pausas när som helst för att ge dig lite överblick eller tillåta för precisionstiming.

Delver
Mys-minimalistisk dungeon crawler. Smyg runt i slumpmässigt genererade grottor och labyrinter i detta stämningfulla äventyrsspel. Det är svårt att ta spelet på för stort allvar, med korta ronder och oerhört gulliga estetik. Det skapar en lättsam spelupplevelse som gärna upprepas!  3Det får låta avrunda min sommarlista. Hoppas nu att du får en fortsatt skön sommar med mycket <det väder du föredrar> och adekvata mängder <dryck du uppskattar>.Fred och kärlek! <3

När spel blir för stora för sitt eget bästa

Här sitter jag nu, med några minuter av ledig tid på mina händer, och vill spela lite spel.

Jag plockar upp Destiny, det var ju trots allt ett tag sedan, och petar ned skivan i min PlayStation 4. Nope, här ska det uppdateras. Det räknade jag ju förvisso med. Ska det vara stort så ska det åtminstone funka ordentligt, och då gäller det även att patcha och uppdatera ordentligt!

 

7GB.
Sju gigabyte?!
Vad i hela härlighetens namn är det som är så stort?

 

Right-o. Ingen fara. Jag kan alltid lira lite på min karaktär i Grand Theft Auto: V Online på datorn, det vet jag garanterat är uppdaterat och redo att köra.
Jag startar GTA och känner genast friheten som bara Los Santos kan servera. Jag kan göra vad jag vill. Vad vill jag göra? Jag vill ta mig till flygplatsen och glida runt lite.
Men om jag ska vara helt ärlig har jag ingen lust att köra bil eller klunsa runt i trafiken. Jag vill bara dit. Lugna puckar! Jag tar en taxi såklart.

Så sitter jag här, fortfarande helt passiv, och tittar på när min lilla virtuella gangster sniglar sig genom stan. Jahopp, hur lång tid ska det här ta? Jäklar vilken stor värld vi lever i, så att säga.
Men jag ville ju spela spel…

 

Right. Alt-tab, tillbaks till skrivbordet. Steam! Vad har du att erbjuda mig för kul?
70% rea på Shadowrun: Dragonfall?!

TAGET.

Aw yiss, dags att återvända till förra sommarens häftigaste speluniversum. I can’t wait!

 

Fast… Det måste jag visst ändå. Spelet ska ju laddas hem och installeras, och nu konkurrerar dessutom bandbredden med Destiny

 

Så nu sitter jag här, medan mina maskiner äter min ström och spelar mina spel åt mig, och leker med min katt.

Klassiker: Command & Conquer: Generals – Zero Hour

DealsKulturMacNostalgiPC

Åter igen det här med korta, snappy titlar. Det var aldrig en grej verkar det som.

I alla fall inte år 2003 när realtidsstrategispelet Command & Conquer: Generals släpptes, det sjunde spelet i en uppenbarligen väldigt lyckad spelserie.

2

Några månader efter spelet släpptes slängde EA Pacific även ur sig expansionspaketet Zero Hour som lade sig lika elegant på originaltiteln som en raggmunk lägger sig på en parkbänk.

Man allt var gott, även expansionen var riktigt lyckad. Och när jag häromdagen satte mig ned för första gången på liiite för länge för att spela lite spel så var det Command & Conquer-suget som återfann sig, så som det gör med jämna mellanrum. Det var dags för slagsmål.

1

Av lycklig slump blev jag för ett slag sedan tipsad om ett Humble Bundle-paket (Humble Bundle låter dig köpa spelpaket och själv sätta priset samt avgöra vart pengarna går) med något spel jag inte var intresserad av. Däremot lyste mina ögon upp när jag såg att min barndomsfavorit låg och väntade på mig i denna så kallade Origin-bundle. Ohyggligt passande, då jag verkligen inte kan påminna mig om var originalskivan tagit vägen…

3

Sedan lyckades jag glömma bort att jag ens köpt spelet. Well done. Men koderna fanns kvar och jag kunde snabbt och smidigt (överraskande) lösa in dem i Origin och börja spela på stört. Fun and joy was had in plenty! Massa gamla minnen av kärnvapen och stereotyper bredare än månen.

Not even a joke. Du får välja att spela som en av tre fraktioner:

– Supermakten USA, med framtidsinspirerade partikelkanoner, laservapen, fusionsreaktorer och ett luftförsvar som gör mos av ALLT.

– Ultrakommunistiska Kina, där ingen kan uttala bokstaven ”R”, propaganda är en kvantifierad bonus till din armé och alla är experter på datorer och hacking.

– Sist, men inte minst, ”Global  Liberation Army”, någon slags generaliserad mashup av alla länder i Mellanöstern, där elektricitet inte existerar, en ”bunker” definieras som hål i marken, smutsiga bomber är en naturlig del i vardaglig krigsföring och där du kan uppgradera dina plågade ”arbetare” (slavar) genom att ge dem skor, varpå de kvider marginellt mindre när du markerar dem.

4

 

På riktigt? Vad är hela fridens för- och efternamn är det jag ser och hör? Right, glömde jag nämna att spelet är utvecklat av amerikaner? Du kanske listade ut det själv? Låt oss vifta bort detta och säga att allt gjorts med glimtar i ögonen. Jag har aldrig hört någon annan klaga på detta tidigare.

 

Märkliga världsåskådningar åsido är Generals fortfarande ett löjligt kul realtidsstrategispel. Typ, det bästa strategispelet efter Age of Empires II, men det visste alla som spelat det att det aldrig kommer dyka upp ett bättre strategispel än goda gamla Age of Empires II.

Det är ju, typ, fakta.

State of Decay: Year One Survival

PCXbox

Nu blev det sådär tyst igen ett slag. Jäklar vad tiden springer och alltid glömmer man uppdatera sin omgivning.

ImageHandler

I dagarna har jag lagt vantarna på Post-apokalyps-rollspelet State of Decay, den uppdaterade utgåvan till Xbox One.

Jag har till och med hunnit spendera några timmar i de oheliga kvarlevorna av delstaten allt utspelar sig i. Det är ur flera aspekter ett väldigt intressant spel. Som spelare får du styra olika karaktärer och utföra uppdrag för att följa den dynamiska berättelsen. Rädda överlevare, samla resurser och utforska för att så småningom bilda ett eget litet samhälle där du kan skydda och värna om andra överlevare.

Det uppstår en konflikt värd att observera i ett spel som detta. Det finns uppenbarligen två tydliga mål med spelets utförande; att utveckla en djup och inlevelserik story som fångar spelaren och att samtidigt förmedla känslan av en fri och öppen värld med beslut som ger konkreta konsekvenser och dynamisk spelupplevelse.

State-of-Decay-Year-One-Survival-Edition-for-Xbox-One

Överlag så har utvecklarna (Undead Labs) lyckats relativt bra med just detta. Det hela känns lite som TV-serien The Walking Dead, där ”huvudstoryn” enbart handlar om att överleva och göra det bästa av situationen, medans episoder av draman och äventyr utspelar sig episodvis. Idag fick vi slut på medicin och vi måste samla mer, imorgon är stämningen dålig för att gruppens bil gick sönder, dagen efter det är folk oroliga över en gruppmedlem som börjat bete sig hotfullt och störande.

Och så vidare. Det är ganska häftigt, men aldrig så medryckande som man skulle önska. Jag har faktiskt recenserat spelet för en sida jag varit aktiv i sedan två år tillbaka. Läs den hemskt gärna om State of Decay lät intressant!

Tills vi hörs nästa gång – ta hand om dig!

Maxis går i graven

KulturMacPC

Så skrev Guillaume Pierre, före detta anställd hos Electronic Arts dotterbolag Maxis, studion som skapade bland annat Spore, SimCity– och Sims-spelen. Det ser nu ut som att studion kommer stänga ned för gott.

Studion grundades 1987 under namnet Maxis Software, men blev senare känt enbart som Maxis.

Många jag känner, inklusive jag själv, växte upp med flera av Maxis spel. SimTown från 1999 var det absolut första spelet jag och min syster installerade på datorn vi delade ihop. En stor, platt desktop med en skärm, säkert 40 centimeter djup, ovanpå.

Min granne och jag satt ibland även flera timmar i sträck och möblerade små hus i The Sims, originalet vill säga. Sedan placerade vi så mycket möbler och bråte vi bara kunde framför öppna spisar och väntade på att allt skulle brinna ned. Det var tider det.

mourning-grave-sims-4-2

Och det slutar inte där. Nog har jag kastat bort en god mängd timmar även i Sims 2Sims 3 och på senare år, SimCity, det sjätte spelet i PC-serien från 2013. Jag vet även med mig att Sims-spelen är min systers absoluta favoritspel, utan tvekan. Hon kan outtröttligt spendera timmar och dagar i de spelen utan att så mycket som sucka. Många kan nog sympatisera med henne.

Men nu ser det ut att vara slut med det. The end of an era.

Så det känns inte mer än lämpligt, efter alla dessa år och minnen, att fälla en digital tår för bortgången av en titan inom spelindustrin. Farväl, Maxis.

GTX 980 spel och testning

Väl färdig med installationen av det nya grafikkortet drog jag upp Battlefield 4, för det är det mest grafiskt krävande spelet jag kan komma på att jag äger.

Efter uppåt 40 minuter gav jag upp på att starta Multiplayer efter att min klient kraschat tre av alla tre gånger jag kommit in på en server. Så det fick bli en om omstart av den på tok för enkla Singleplayer-kampanjen. Spelet är uppvridet till högsta möjliga grafikinställningar och 100% upplösningsskala.

Nedan finns skärmdumpar tagna med FRAPS. I det översta vänstra hörnet visas en räknare som anger hur många bilder som renderas per sekund. Klicka på bilden för att se den i helskärm!

bf4 2015-02-13 10-59-46-60 bf4 2015-02-13 11-00-08-05 bf4 2015-02-13 11-00-35-69 bf4 2015-02-13 11-00-49-41 bf4 2015-02-13 11-01-53-20 bf4 2015-02-13 11-03-10-40 bf4 2015-02-13 11-04-42-36 bf4 2015-02-13 11-06-37-24 bf4 2015-02-13 11-09-29-60 bf4 2015-02-13 11-17-07-64 bf4 2015-02-13 11-19-20-42 bf4 2015-02-13 11-36-43-11

Nu är jag nöjd. Nu har jag gnidit detta upp och ned för varenda ansikte i min närhet och säkert förlorat nog med Twitter-följare och vänner. Det får räcka så (:

Ha en fantastisk dag och en fortsatt gôrmysig helg, kära läsare! <3

GTX 980 ”unboxing” och installation

Grafikkortet har nu trillat in och det kändes högst olämpligt att dokumentera installationen av en pryl, då det bara kan tolkas som vad det i all ärlighet är – rent skryt.

Men vet du vad? Det är min blogg, jag gör vad jag vill!

IMG_20150212_204000

Den helt klart roligaste biten enligt odjuret – den faktiska handlingen att ”unboxa” (olåda?). Kartonger med plastremmar och stora plastpåsar är den nya ålderns lekplats för pälsdjur.

IMG_20150212_203748

Tälta (hon somnade här i efter en liten stund).

IMG_20150212_210101

Åbäke. Dammigt åbäke. Ser ut som en burk jag hade valt om jag var tolv. Tråkigt nog har jag inte den ursäkten, för jag var femton när jag gjorde det. Fördelar: utmärkt kylning med 200mm fläkt på framsidan och 3 stycken 120mm fläktar där bak och gott om utrymme för kabeldragning och stora komponenter. Nackdelar: Samlar damm i hekton, gömmer det lite varstans och ser ut som stryk.

IMG_20150212_210346

Naken och exponerad, vi kan börja operera. I åbäket finner vi en Intel i5 2500-processor, den ökända Sandy Bridge-serien som fick återkallas, vilket resulterade i en 700 miljoner dollar utgift samt ytterligare 300 miljoner dollar i förlorad vinst. Surt, sa man. Faktiskt.

IMG_20150212_210456

Igentejpad färsking. Pro-tip, spara alla ESD-säkra plastpåsar som elektronikkomponenter levereras i, det är en utmärkt behållare för andra elektroniska komponenter du inte tänker slänga!

IMG_20150212_210728

ESD, eller ElectroStatic Discharge, det vill säga stötar av statisk elektricitet, kan lätt skada datorns olika komponenter. Ett antistat-armband är en superhäftig försäkring mot olyckor, köp dig ett asap om du tänkt pilla med datorer. De kostar max 40 spänn.

IMG_20150212_210854

Gigabyte Radeon HD6870 1024MB Windforce OC.
Ut med det gamla…

IMG_20150212_212203

…och in med det nya.
Nätt och jämnt. Heh, god marginal på hela två millimeter till hårddiskvaggan till höger. Neat!

IMG_20150214_110807

Drivrutiner, mjukvara, efterbrännare och en kort stunds (smärtfritt) gissel senare är vi helt klara! Datorn går ännu lite tystare tack vare att grafikkortets fläktar är passiva så länge GPU:n håller sig under 50 grader. När de väl kickar in är de fortfarande knappt märkbara, trots att chassit är exponerad för ljud rakt ovanifrån.

Näst tänkte jag dra igång något grafiktungt och se om det blev någon skillnad. Stay tuned och ha en fantastisk Alla Hjärtans Dag!

Nytt grafikkort…

Jag vet.

Förlåt.

Men jag vill bara götta mig lite i det här, så just bare with me.

Jag beställde just ett nytt, fräscht grafikkort, ett MSI GTX 980 4G. Idén till köpet slog mig som av ren slump när jag funderade på hur länge en student, rent hypotetiskt, kan leva utan mat.

711yXGv5vLL._SL1280_

 

Det lär väl dyka upp i posten om ett par dagar. Sedan lär jag få tid att installera det tidigast nästa vecka. Att faktiskt spela något annat än FTL: Faster Than Light den närmaste månaden kommer knappast på tal.

MEN DET ÄR TANKEN SOM RÄKNAS.

Eller nej, det är det inte, det var julklappar jag tänkte på. Skit också.

I ett helt orelaterat sammanhang – är någon intresserad av att köpa en begagnad Gigabyte 6870 HD? Jag har hört att utdaterade grafikkort tros bli årets julklapp 2015…

Bloggat på sla.se.
Desktop