Blogg
Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Pitch

California Dreaming

Hey Yo Whatsup BLOGGDAGS. För inte så länge sedan spenderade jag en och en halv vecka i USA, närmare bestämt i Kalifornien.

 15676226_569866633204465_2885620473552287331_o

But whyyy

It’s purely business, love.

Hade du läst tidningen eller den andra tidningen häromveckan hade du läst att jag (som representant för Mostly Harmless Games) tillsammans med Jiro Joshida (Lone Hero Studios), Daniel Ström (Guru Games) och Jimmy Eliasson Malmer (Stenkross Studios) åkte på en professionell utflykt till staterna för en omvärldsbevakning av den alltjämt växande Virtual Reality-branschen samt gräva efter guld bland de tech-evangeliserade investerarna i Silicon Valley och San Francisco.

Vilket äventyr!

 

Vilken skön lirare möjliggjorde allt det här?

I första hand har vi inkubatorns egna Per-Arne Lundberg som på plats har riggat ett schema med möten, träffar, events och demos som gav oss fantastiska möjligheter att pitcha vår verksamhet för investerare och affärsmänniskor inom spel och VR. Tack igen, PA!

Sedan har inkubatorn här i stan i sig hjälpt oss med mycket av logistiken och förberedelserna för resan. Ytterligare en anledning till varför Skövde är den bästa platsen i världen att befinna sig i som nystartat spelföretag.

Vad gjorde ni då?

Pitchade! Varje dag. Hela tiden. Nästan.

Inte riktigt. Vi träffade en rad intressanta affärsutvecklare och investerare. Vi besökte Google och kikade på deras kontorspark Googleplex, träffade Oculus på Facebooks högkvarter, HTC Vive på deras kontor där deras ViveX-acceleratorprogram just ledde mot sitt slut, Microsoft i deras Reactor-byggnad där de demonstrerade Hololens, Upload Collective där FOVE demonstrerade sitt nya VR-headset med eye-tracking (coolt) samt Humble Bundle som bara var fördj*vla trevliga. Med flera.

 15732610_569866663204462_4926255281291436935_o
15731872_569866699871125_1049832361202085582_o
15724526_569867249871070_1845621781526168371_o
15723449_569867279871067_6162063608341216655_o
15723311_569867316537730_5117275671544888373_o

Ingen sightseeing?

Givetvis! Livet som spelutvecklare är alltid fun and games, men ibland har man fun separat och games någon annanstans. I vårt fall var några parker modell Stora samt lite utforskning av den urbana sorten på listan över kul grejer man gör när man inte pitchar. Bifogar bilder direkt från mitt Instragramflöde nedan.

  15676487_569866809871114_9190521784398893019_o

Googleplex.

15723311_569866946537767_8548458515125102226_o

Land’s End.

15590913_569866819871113_8795213478342295598_o

Land’s End.

15776944_569866916537770_3154389117311768889_o

Den där bron.

15724670_569866986537763_4369532867534852918_o

Samma bro fast från andra sidan.

15724866_569867009871094_3692606534941867489_o

Muir Woods nationalpark.

15731974_569867209871074_3043814333017932056_o

Union Square.

15732133_569866749871120_1504977929803328390_o

Stanford, på väg till d.School för att lära oss om Design Thinking.

15732599_569867046537757_3530557761522183183_o

Lombard Street.

15732196_569867349871060_5910500190835463084_o

San Francisco.

 

Du nämnde något om VRX? Någon slags branschmässa för folk som är involverade i VR?

Bra gissat. För ynka 999 dólares (i svenska kronor motsvarar det ungefär jättemycket) fick vi smyga in på en tvådagarskonferens med sjukt många intressanta föredrag, paneler och utställare. Oerhört trevligt. VR som industri kanske inte är världens intressantaste grej i din värld, men om det är kanske du vill höra min sammanfattning av lärdomar som jag redan elaborerat i en annan blogg. Prepare your butt, det är lite mer läsning än mina ordinarie bloggar.

På svenska:

VR är en långsiktig investering. Marknaden är fortfarande extremt liten. Det finns få aktiva aktörer och väldigt få användare. Tekniken är helt enkelt inte tillgänglig för en större publik, på grund av priset, hårdvarukraven och logistiken. Vill man satsa på VR måste man vara beredd på att bita ihop en längre tid innan det kan visa sig lönsamt. Fokus bör ligga på att positionera sig och samla kunskap och kompetens för att i ligga i framkant när branschen boomar.

Ta det vackert. Att gå all-in på en så pass ny marknad utan en plan att falla tillbaka på är riskfyllt. Som all ny teknik kommer det ta sin lilla tid att bli vasst nog att hitta sig in i alla hushåll. Bara för att det är coolt som inget annat är det svårt att motivera en hundraprocentig investering i tekniken.

Allt handlar om mobilen. Den mobila VR-marknaden är den tveklöst mest intressanta för utvecklare och investerare, helt enkelt för att marknaden är så pass mycket större. Med två miljarder potentiella VR-headsets i form av smartphones finns det mer pengar att hämta på kort sikt. Så enkelt är det.

Arkaden återuppstår. Förhoppningarna om ett VR-headset i varje hem är en utopi som fortfarande framstår som lite futuristisk. Men i Kina och många andra asiatiska länder lever kulturen kring internetcaféerna och arkadhallarna kvar på ett sätt som inte längre syns i västvärlden. Således hoppas många nu kunna införa VR som en form av offentligt tillgänglig underhållning, och där håller HTC redan på att bygga VR-hallar i stadig takt.

15776987_569867146537747_1332522228102526194_o

Hårdvara och teknik mer intressant än upplevelser. Steam annonserade nyligen att de nått sin tusende applikation med stöd för VR, en konkret förklaring på varför plattformsutvecklarna inte längre söker eller investerar i spel och upplevelser i samma utsträckning längre. Riskkapitalet vi förde dialog med var relativt överens om att ny teknik eller hårdvara som kunde vidareutveckla mediet på något sätt var mer intressant att investera i än nya applikationer.

Alla vill höra en cool story. De som ändå söker content av något slag är väldigt intresserade av att se hur man kan skapa berättande på ett sätt som bara kan göra sig rättvisa i Virtual Reality, men än har inget riktigt imponerat. Spänningen är olidlig. Eller ja, den lär bli det när något spännande släpps.

Fortfarande ingen ”killer app”. Än hellre än en grym story ser många i VR-branschen fram emot att någon tar fram en killer app. En tjänst eller upplevelse som sätter ribban för VR som media och motiverar den stora majoriteten av entusiaster att äntligen köpa sig in på plattformen. Det kommer bli Harry Potter. Du hörde det här först.

End of report.

 

Cool. Ni pitchade massor, fanns det något huvudevent där ni pitchade särskilt mycket?

Korrekt igen. Eventet hette ”What’s Brewing Up North?”, anordnat av Per-Arne och Silicon Vikings. Fokus låg på nordiska VR-utvecklare (that’s us! Med flera…) och platsen var inget mindre flådigt än Unitys egna högkvarter ett stenkast från Union Square i San Francisco. Allt började med mingel, följt av en paneldiskussion med några av VR-industrins hetaste lirare och till sist pitching på stora scenen inför en mycket trevlig investerarpanel.

15723529_569867079871087_4355272516740017389_o

 

Varför har jag inte läst om allt detta i typ DI Digital eller något, det låter ju ascoolt!

Men det har du ju, kära du! DI:s egna Miriam Olsson Jeffery gjorde ett utsökt reportage om vår resa som du kan läsa här.

15732116_569867386537723_8630018489821477125_o

Här spelar hon Munch på Unitys högkvarter straxt efter att vi pitchat. I bakgrunden sitter och står Daniel och Jiro och flirtar med Tipatat Chennavasin från The Virtual Reality Fund.

 

Vilket äventyr. Jag orkade inte ens läsa allt du skrivit.

Nej, det förstår jag. Det orkar inte jag heller, så korrekturläsning får jag nog outsourca. Det var i alla fel en helgrym resa från början till slut!

15724526_569867366537725_1273808622994211174_o

Sagan om Startup Sweden och de Fyrtio Pitcharna

BOM! Veckan brakade ihop lika snabbt som den brakade loss. Plötsligt sitter man på tåget igen och funderar på vad hela fridens älskade namn just hände. Let me tell you all about it.

Vänta, kontext?

Här tänker jag ödmjukt förutsätta att alla inte slaviskt följer mina uppdateringar här, men insistera på att alla borde göra det. Jag har, i egenskap av Mostly Harmless Games, spenderat en vecka på Tillväxtverket i Stockholm tillsammans med nio andra störtsköna bolag för att lära mig mer om hur man kan bli bättre på att driva och utveckla sin verksamhet. Read slightly more about it i mitt förra blogginlägg.

Shit vad härligt, berätta ALLT!

Måndag morgon kl 8.30 möttes vi på Västgötagatan 5, lämpligen i samma byggnad som Paradox och Avalanche och mitt emot DICE (samt våra vänner på Briab!) i Fatburen.

Vi inledde med en pitch, den första av många, där vi presenterade oss själva och våra bolag. Sedan tog vi pressbilder och hamnade i tidningen.

14424034_10153931604135866_2092183826_o

Daniel framstod initialt som skeptisk till hela tillställningen, men lugnade ner sig avsevärt när han vände sig mot tavlan och lättare kunde ta till sig information.

14480574_524867234371072_2111450266011102852_o

Vi lärde oss allt om Value Proposition Canvas och Business Model Canvas (vilken är typ min tredje absoluta favorit bland canvases, don’t even get me started). Teori varvades flitigt med praktik och tempot var högt under hela veckan.

14435183_524867161037746_3502746184798059714_o

Första kvällen gick vi ned för gatan och käkade svamp. Det låter inte så coolt, men det var faktiskt rätt posh svamp. Kantareller, liksom.

14258311_524867121037750_3766927619610629807_o

DAG TVÅ.

Vi pitchade. Vi pitchade så mycket. En minut, två minuter, för långt, för kort, för tyst, för högt, säkert 20 gånger i slutna små rum och inför publik. Det var grym träning, repetition är kunskapens morsa. Efter att vi pitchat så mycket drack vi välbehövt pitchbränsle inför onsdagens pitchar.

14468781_524867084371087_6952117087229613676_o

DAG ONSDAG.

Det var här skit blev verkligt. Fortsatt grymma föreläsningar och insikter från spelsveriges favoritadvokat Tommy Persson och White Wolf’s inspirerande Tobias Sjögren. På kvällen tog vi hissen upp till plan 6 och befolkade Startup Grind på Paradox Interactives kontor.

Kvällen inleddes med en fireside chat mellan Paradox VD Fredrik Wester och Jonas Leijonhufvud från DI Digital, där vi fick lära oss mer om Fredriks uppväxt, erfarenheter och Paradox resa till ett börsnoterat och miljardvärderat bolag.

14368816_524866657704463_4696474036856723120_n

14444819_524867031037759_2761069753107272025_o

14434824_524867647704364_3802011801590554296_o

Därefter fick alla vi startups bestiga scenen för att pitcha våra bolag och affärsidéer inför något hundratal gäster och industrimänniskor. Det var fantastiskt kul, både att få hålla lite låda inför en publik (jag älskar ju uppmärksamhet, som du kanske märkt) och att få mingla med allt trevligt folk på plats.

När alla väl tröttnat på oss tog vi en taxi till den polska ambassaden för att hänga med folk från CD Project Red, utvecklarna av bland annat The Witcher-franchisen. Beklagligtvis var vi alldeles för fashionable och missade i stort sett hela kalaset, minus ett sista varv vin och ett gäng selfies med goda vänner!

(Det var ganska fint i ambassaden, så pass att man fick hålla fingrarna i styr för att inte sno med sig ett litet bord som souvenir.)

14425320_524866867704442_5863948225084830379_o

Bästa Leo från Right Nice!

14424828_524866974371098_1102395073250679586_o

Bästa Adam från Might & Delight och min ena partner-in-crime under Swedish Game Awards!

14468188_524866744371121_625005836512344149_o

Bästa Daniel, Jiro och Johannes från Skövde!

14379590_524867571037705_8816206793333245317_o

DAG 4.

Något listigt pucko tog en charmig morgonbild på mig och ett annat listigt pucko gjorde några smärre redigeringar. Bjuder på ”Milton’s not-so-happy place”.

734758_524866641037798_7723204667444424094_n

Underbara Mattias Nygren från The Station lärde oss om allt från smart bolagsutveckling till ledarskap och personlighetstyper i projekt.

Tillsammans med Paul Yance (Coffee Stain Studios), Rikard Blomberg (Fatshark Games), Shams Jorjani (Paradox Interactive) och Brjánn Sigurgeirsson (Image & Form) hölls en panel där vi fick tips och råd samt svar på frågor om allt vi kunde tänkas vilja veta om att driva spelbolag.

Cs9ekQ-WEAAhzVj

14457523_10154580494836758_653893554327473259_n

På kvällen deltog vi i Fatsharks spelutvecklarbar på Clarion Hotel där vi firade konsolreleasen av Warhammer: End Times – Vermintide, nästan ett år sedan den första releasefesten i samma lokaler. Sjukt trevligt med gamla och nya vänner. Här fick vi användning av våra pitchkunskaper och mingelutbildning.

14435149_524867411037721_3272410863161402629_o

Bästa Anna från Talecore Studios och Petter från Landfall Games. Peak spelbransch-moment, det blir inte bättre än på dessa typer av events.

14372427_524276397763489_4116449059294813977_o

Artsy art i lobbyn, helt orelaterat till speleventet.

14480481_524867541037708_3542227942792016415_o

FREDAG.

Veckans sista utbildningsdag. Vi tog det lite lugnare, fick lära oss en massa grymt om PR, marknadsföring och omvärlden från Audra McIver på Plan of Attack, Johan Toresson på Creative Coast och Blekinges företagsinkubator samt lokala favoriten Armin Ibrisagic på Coffee Stain Studios.

Slutligen fick vi femton minuter på oss att förbereda och pitcha ett annat bolag som deltog i utbildningen. Det var hur coolt som helst att kontrastera hur alla presterade på fredagseftermiddagen jämfört med måndag morgon. Vilket lyft!

Kvällen avslutades med middag på Sono (där jag numera är känd som restaurangens posterboy tack vare oansvarigt användande av integritetskränkande geotagging, I ain’t even mad), öl på Kelly’s, drinkar på Pharmarium (ett äventyr för alla inblandade) och en sängfösare på Snotty.

14424936_524867351037727_4633967543352648180_o

Det har varit ett äkta privelegium att hänga med detta sköna gäng från branschens alla hörn. Jag ser fram emot att få träffa er alla igen, oavsett sammanhang. Ni är grymma och kommer gå galet långt om ni fortsätter i den här takten!

Nu lider tågresan mot sitt slut. Ett besök i Linköping med familj och vänner väntar mig bortom perrongen. Det är mycket att smälta, men jäklar vad nöjd jag är att jag fick delta.

14468472_524866604371135_2280279376319130433_o  

På måndag är jag tillbaka i Stockholm för nya äventyr. Fram tills nästa blogg tackar jag för att du läste ända till slutet.

Ta hand om dig!

 

 

 

En veckas utbildning i Stockholm

På söndag piper jag i vanlig ordning upp till hufvudstaden för upptåg och dumheter. Denna gång blir jag borta en hel vecka.

What’s the occasion?
Mostly Harmless Games är ett av de tio bolag som valts ut till Tillväxtverkets Startup Sweden – Boot Camp där unga bolag får chansen att lära sig om affärsutveckling, att driva företag, pitcha samt bredda sina kontaktnät. Det ska, givetvis, bli oerhört kul, såklart.

Stod det inte något om det här i tidningen häromdagen?
Kanske, men då har du läst fel tidning! Skövde Nyheter (den där jag inte bloggar) skrev förra månaden om satsningen och poängterade hur coolt det är att sex av tio bolag alla är från samma inkubator. Och visst är det coolt! Det säger nog till och med en del om hur vi jobbar.

Vad blir resultatet av allt detta?
Förhoppningsvis återvänder jag till schlätta med många nya lärdomar och ett antal nya kontakter inom branschen som, när allt kombineras, stärker vår lilla studio och leder oss ytterligare några små kliv närmare fullkomligt världsherravälde. Kort sagt ser jag mycket fram emot hela äventyret!

Borde du blogga efter midnatt om du ska vara alert till i helgen?
Nej, det vet du mycket väl att jag inte borde. God natt!

Svårt att se dum ut i kostym

Torsdagen den 18 juni avslutades det tio veckor långa programmet Framtidén som jag och mina goda kollega och vän Victor deltagit i.

På eftermiddagen fick vi möjligheten att pitcha vår affärsidé (det vill säga vår studio, Mostly Harmless Games) inför Gothia Science Park, Drivhuset, Almi och Inkubatorn.

pitchdag2

pitchdag1

Kolla vad snygga vi är! Notera gaffeltrucken på våra t-shirts i äkta Gudfader-anda. Vi fick en massa skön kritik från deltagarna och tips på hur vi bättre kunde presentera vår affärsidé i framtiden.

Läs gärna Karin Pestats artikel om dagen på GSP:s hemsida!

Affärsutveckling med Framtidén

Framtidén. Så kallas programmet framtaget av Gothia Science Park med syftet att lära intresserade innovatörer om affärsutveckling och entreprenörskap.

Det aningen krystade namnet åsido är projektet ett extremt värdefullt och intressant påhitt. Hela arrangemanget realiseras i form av tio workshops/träffar om ca tre timmar vardera i lokalen GSP Makerspace (här i Skövde då alltså). Där ses man för att lära sig saker som att exempelvis intervjua en konsumentbas, isolera problem, utveckla tillfredsställande lösningar, lansera och pitcha olika idéer och koncept.

Allt detta är häftigt och bra, inte minst om man önskar kasta in en sko innanför spelbranschens gnisslande portar. Just därför är jag väldigt glad över att ha fått en plats i detta program, tillsammans med färre än 20 andra, kreativa och drivande individer.

Vårt första tillfälle ägde rum i fredags, då vi bland annat fick i uppgift att försöka definiera en okänd med människas personlighet baserat på en fyraminutersintervju om slumpmässig semesterresa de upplevt. Abstrakt och roligt. Jag ser fram emot de nästkommande veckorna och alla lärdomar de kommer att innebära!

Spelpitch 25 mars

Dagen är ännu ung och ändå har så många intryck redan ackumulerats.

 

Idag från klockan 9 fram till straxt efter 12 samlades Dataspelsutvecklare från årskurs 2 i en föreläsningssal för att ta del av alla fantastiska spelprojekt som folk pusslat och pysslat fram.

Jag vill börja med att uttrycka enorm glädje över mina skolkamraters briljanta kreativitet och konstnärliga förmågor. Allt var skitsnyggt, ashäftigt och straight-up awesome. Jag kan verkligen inte bärga mig för att se folks slutprodukter och jag önskade att alla fick möjligheten att genomföra sina projekt. Jag såg enormt mycket lovande material i förmiddags.

Några få sträckte sig ännu lite närmare mitt tycke än andra, och det är de som vinner min röst. Nu måste nämligen alla involverade studenter rösta fram sina fem personliga favoriter bland alla 23 spel för att ge kursansvariga en uppfattning om vilka spel som borde gå vidare till produktion. Decisions, decisions…

 

Om du läste gårdagens blogg vet du kanske att hela eventet livestreamades på Twitch. Jag har ingen aning om hur många som såg den, men jag uppfattade det som att ljudet inte gick igenom så värst bra, olyckligtvis. Förhoppningsvis känner alla projektansvariga att de fick en ärlig chans att presentera sin idé. Allt som kvarstår är en olidlig väntan på besked om våra idéer ratas eller blir del av terminens sista kurs…

Tills vidare! Om du vill veta lite mer om vår spelidé kan du gå in på vår Facebooksida som jag bokstavligt talat kastade ihop i morse. Klicka på tabben ”About” om du vill läsa en lite mer utförlig beskrivning av vår spelidé och våra planer under projektet. Passa på att ”gilla” sidan om du vill ha löpande information och uppdateringar om projektet!

Bloggat på sla.se.