Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Projekt i Spelutveckling

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

FUNKLIFT

Nu när vi kommer igång med den nya iterationen av vårt spelprojekt för utveckling under Microsoft Game Camp kommer mycket att ändras.

Vårt spel kommer få en helt ny attityd. Allt ska moderniseras, poleras och bli ungefär 846 gånger häftigare på alla sätt möjliga. Såg det redan bra ut innan säger du? Det visste vi redan, men så länge du fortfarande har strumporna på kommer vi fortsätta rocka dig med nya överraskningar.

För att matcha den nya stilen behöver vi ett nytt namn.

Vi har ett nytt namn.

Glöm Forklift, glöm Gaffeltruck. Glöm det tyska ü:t. Det är passé. Old news.

Nu är det Funklift som gäller. That’s right. Funklift.

Funky_Lift_1

Förvänta dig rostfritt stål, bländande strålkastare, disco, promiskuösa basgitarrer, glittrande neonkaskader och blänkande packtejp. Jag lovar att slänga upp lite mer bilder allt eftersom.

Oroa dig inte, det kommer bli ballt. Så ballt.

Stay tuned – peace out.

Se oss live nu på fredag!

Du hörde rätt! Fredagen den 5:e juni kulminerar allt vårt hårda arbete i en grym heldag på Gothia Science Park här i Skövde!

Skolan kommer tillsammans med ett gäng häftiga företag anordna en fet mässa där alla vi studenter kommer ställa ut våra spel så att du, kära läsare och medmänniska, får möjligheten att SPELA DEM!

3

Dagen kommer även att streamas LIVE på his.se/live med ingen mindre än Angelica Norgren från P3 Spel på plats som vår egen programledare. Streamen börjar klockan 12.00 och håller på till minst 15.00. Där kommer ni även kunna se Ernest Adams, speldesignkonsult med bakgrund i bland annat Electronic Arts och Bullfrog Productions, framträda på stora scenen.

Men givetvis vill du inte se oss över någon knastrig videolänk. Självklart ska du göra allt i din makt för att ta dig till Skövde nu på fredag och vara med i egen hög person! Mässan är nämligen öppen för allmänheten, så packa samla din familj, runda upp dina vänner, packa era väskor och marschera raka vägen till Insikten i Portalen, den byggnad i Gothia Science Park som ligger närmast Högskolan i Skövde.

gsp-start1

Schema för dagen:

10:30 – Mässan öppnar!

11:00 – Keynote av speldesignkonsulten Ernest Adams.

12:00 – Livestreamen börjar med en introduktion av dagen.

12:15 – Rullande intervjuer med spelprojektgrupperna.

15:00 – Sändningen slutar, Mässan rundas av.

 

  • Livestreamen samt information om alla spel hittar du här!
  • Mer information om mässan hittar du här!
  • En karta till Gothia Science Park finns på deras kontaktsida!

 

Det kommer att bli en sjukt härlig dag med mängder av mysigt folk och löjligt välgjorda spel att prova på. Jag ser enormt mycket fram emot detta.

Fredagen den femte juni är dagen allt händer, save the date – vi ses där!

Den Tysta Revolutionen

För drygt ett år sedan satt vi ungefär lika stressade och upptagna som vi är idag och jobbade på vårt första stora spelprojekt. Alla förstaårselever från Dataspelsutvecklingsprogrammen här på högskolan slog samman sina förmågor och bildade grupper om runt 15 personer. Tillsammans skapade vi allt vad interaktiv underhållning innebär, från dystert mörker till lekande skratt.

Men vi pratade även ganska mycket om vad som händer utanför spelen. Hur spelen uppfattades, vilka budskap de förmedlade, hur de reflekterade oss och vår omgivning och vilken påverkan de skulle kunna ha på samhället. Det var och är fortfarande väldigt svårhanterliga ämnen och aldrig tidigare har de debatterats så livligt runt om i världen som i dagsläget.

LastofUs-cover_2837969b

Jag minns tydligt en övning där alla studenter fick ställa sig i vart sitt hörn av ett rum för att representera sina personliga svar på frågor likt dessa. En fråga löd ungefär ”Är spelutvecklare moraliskt ansvariga för vad de visar och förmedlar till spelarna?”. Folk samlades snabbt i en klunga. Svaren varierade, det skulle vara kränkande mot den artistiska friheten eller potentiellt skadligt för mediet. Få kunde helt enkelt hålla med om påståendet.

Varför ska vi välja könsneutrala färger när många tjejer ändå bär rosa? Varför ska huvudkaraktären vara något annat än vit? Varför kan inte alla biroller vara heterosexuella?

seperated_at_birthy

I och med detta såg det ut som att spelbranschen alltid kommer förbli på ett och samma sätt. Envis och motsträvig inför nytänkande ansatser på flera plan. Det kändes lite dystert att se och höra. Vi vill att spel ska vara för alla, vi vill ha ultradetaljerad realism och vi vill kasta runt med traditionella normer likt tärningar, bara för att se resultatet.

Varför kan vi då inte låta detta tankesätt sprida sig till andra dimensioner? Bara rent hypotetiskt – hur skulle det vara ett problem, i förhållande till vilken potentiell nyans det skulle kunna skapa?

För ett år sedan såg alla dessa förhoppningar ut att vara bortkastade.

Men jag hade fel.

Någonstans har trenden redan vänt. Kanske hände det för flera år sedan, i samma ögonblick som Samus Aran klev ur sin dräkt. Kanske när vi för första gången såg oss själva som Chell genom en serie portaler. Oavsett vad så har en ny era inträtt.
Allting börjar om nu.

Samus Aran

Folk har börjat inse hur hårt normerad den vita mannen är som spelkaraktär. Likt en tyst protest ser jag nu från alla håll och kanter en outtalad motståndsrörelse.

I den andra spelprojektskursen, den som pågår just nu, finns så vitt jag vet inte ett enda spel som skapat en typisk, vit man som ensam spelbar karaktär. Istället har projektgrupperna klivit rakt över den stereotypen och valt en könlös, mångfaldig eller karaktärslös ansats. Detta kan mycket väl vara ren slump så väl som fullständigt omedvetna beslut, men det spelar ingen roll. Det är fortfarande ett ställningstagande.

Och det händer inte bara lokalt. Det händer världen över. För första gången i seriens historia kommer FIFA 2016 inkludera kvinnliga fotbollslag, exempelvis. Även andra moderna titlar som Life Is Strange och Tomb Raider visar på en betydligt mer avslappnad attityd mot traditionella spelnormer.

2836173-life_is_strange_ep2_junkyard

Det är inte helt uppenbart vad allt detta innebär, men fenomenet glädjer mig. Små, små steg som visar resultat. Det känns som att vi långsamt rör oss mot en mer nyanserad, dynamisk och inbjudande riktning i spelindustrin.

Det händer på riktigt, och jag hoppas att det håller i sig, trots allt oljud och hat som delar av omvärlden spyr ur sig.

 

Vad tycker du om allt detta? Skriv gärna en kommentar nedan!

Studiebesök på Toyota

Vårt spelprojekt går framåt med små, trippande steg än så länge. Det är mycket som ska planeras, researchas, administreras och bearbetas innan vi kan sätta tänderna i det konkreta arbetet. Här kommer i varje fall en kort uppdatering om vad som hänt sedan senast!

Till att börja med har vi röstat fram ett namn för vår tillfälliga studio/projektgrupp; som en hyllning till en av mina absoluta favoritförfattare, Douglas Adams (Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) har vi döpt vårt utvecklingsteam till Mostly Harmless Games. Frågar du mig så är det faktiskt skitgulligt.

Igår var vi på studiebesök på Toyota Material Handling och deras fabrik i lilla Mjölby! Där fick vi bland annat ta del av en guidning genom fabriken, leka runt med lite truckar, provsitta olika modeller, lära oss allt om hur de fungerar, kolla på när utbildade förare brände gummi med både stil och flärd ute lastområdet, spela in en massa ljud, plåta och filma olika truckar. Med oss hem fick vi även fräna, röda swag-bags med muggar, broschyrer, specifikationer, fyra miniatyrmodeller av olika truckar, affischer och ett truckformat USB-minne fullt med klipp och specifikationer!

 

En summering av dagen i bilder:

 

IMG_20150408_115449
Nyanlända fabriksbesökare möts av guide och en lunch.

 

IMG_20150408_135817

Perplexa spelutvecklare ser truckar, kanske för första gången?

 

IMG_20150408_132820

Tracy förklarar att gafflarna på trucken kan användas till att lyfta saker, men är odugliga som verktyg för att äta pasta.

 

IMG_20150408_125532
Trucks come in all shapes and sizes.

 

IMG_20150408_125652
Tracy förklarar att Reflextruckens rörliga hytt är en feature, och inte en bugg.

 

IMG_20150408_130013
Vissa truckar kan man stå på. Om man vill.

 

IMG_20150408_160906
Vissa truckar är så stora att hela hytten kan lyftas uppåt femton meter över marken! Det är viktigt när någon fått för sig att ställa en massa lådor så högt upp.

 

IMG_20150408_143144
Man kan tro att våra ljudtekniker märker revir, men de spelar faktiskt in autentiska truckljud med en mikrofon som inte riktigt syns i bilden.

 

IMG_20150408_142018
Det krävs en särskild typ av människa för att både kunna och vilja göra donuts med en gaffeltruck…

 

Allt som allt hade vi en fantastiskt rolig och lärorik dag!

Nog om Mjölby! Idag och i tisdags har vi jobbat praktiskt taget helt och hållet med några de skoluppgifter som ingår i kursen, vilket innefattar diskussioner, seminarier och rapportskrivande kring ett antal olika ämnen. Vi har fått diskutera och klargöra vilka mål vi har med projektet och vad vi har för förväntningar på slutprodukten. Så sent som idag deltog vi även i ett seminarium om samhälle och etik i spelutveckling, där vi bland annat diskuterade genus, normer, stereotyper, sociala klimat, målgrupper och innehållsanpassning.

Viktiga saker som jag tycker är intressant och roligt att diskutera, men inte alla är varken ense om eller särskild intresserade av. Oavsett var gruppen aktiv och engagerad och bara ett par timmar senare kunde vi lämna in en mastig seminarierapport. Nu när alla rapporter är klara det bara det roliga kvar, typ. Imorgon börjar vi SKAPA!

Min spelidé går nu i produktion

Glada tider! Spelidén som jag pitchade tillsammans med min goda klasskamrat till kursen Projekt i Spelutveckling II häromdagen blev godkänd och framröstad att gå vidare till produktion, tillsammans med sju andra spelprojekt.

Vår projektgrupp består av tre grafiker, specialiserade på animations-, 2D- och 3D-grafik, två musiker, två ljudtekniker, två speldesigners, två game writers och två programmerare. Totalt 13 medlemmar, vilket gör oss till den minsta projektgruppen i kursen.

Nonetheless! Folk verkar såväl engagerade som entusiastiska till projektet, eller det hoppas jag åtminstone, och jag hoppas kunna upprätthålla den stämningen så gott jag kan i min roll som projektledare.

Vi har lagt gott om tid i planering och dokumentering dessa första två dagar. Delvis långtråkigt, delvis spännande, hundra procent viktigt. Så snart vi känner oss bekväma med spelets struktur och innehåll kan vi börja bli kreativa och sätta tänderna i riktigt arbete!

På onsdag nästa vecka reser vi till Mjölby för att besöka Toyotas truckfabrik i studiesyfte, något som ska bli oerhört spännande och roligt!

Vi kommer att utveckla vårt partyspel till Xbox One, anpassat för 1-4 spelare på en större skärm. Till slutet av kursen är tanken att vi ska ha skapat en välfungerande och skarp prototyp som vi under sommaren kan vidareutveckla tillsammans med Microsoft Game Camp. Till mitt stora nöje har alla medlemmar uttryck intresse av att fortsätta utveckla Forklift efter kursens slut, i mån av tid och möjlighet såklart.

Jag kommer uppdatera era alla om våra framsteg här på bloggen och även på vår officiella Facebooksida som du hemskt gärna får gå in på och ”Gilla”!

 

All kärlek – ta hand om dig tills vi ses i nästa blogg!

Projekt i Spelutveckling II

Det är nu väldigt snart dags för vår nästa kursstart! Hela nästa läsperiod (fram till sommaren) kommer alla som läser andra året i ett Dataspelsutvecklingsprogram sitta tillsammans i grupper och utveckla var sitt spel. Det är i dessa projekt som våra program visar sina färger, höjdpunkten av hela studietiden, om jag får säga det själv.

Inför spelprojektet får alla involverade studenter möjlighet att pitcha en egen spelidé som måste passa ett av fyra teman valda av lärarna på skolan. Mer än 20 spelidéer har totalt lämnats in, men bara ett antal kommer att gå vidare till produktion i kursen. Allt hänger på den pitchsession som äger rum imorgon förmiddag. Spelpitchen kommer att streamas live på Twitch klockan 9.00 (svensk tid) imorgon (onsdag 25 mars) på Sweden Game Arenas twitchkonto!

Jag och en klasskamrat/god vän har tillsammans skapat en egen spelidé, en prototyp i spelmotorn Unity 3D och en pitch som vi kommer att hålla imorgon. Superkort teaser; vi har designat ett lättsamt och engagerande partyspel som handlar om godshantering med gaffeltruckar. Bilderna är från vår prototyp!

unnamed 2

Jag har enorma förhoppningar på vår idé och hoppas verkligen att den går igenom. Det vore riktigt kul om tillräckligt många fattade tycke för den och kunde tänka sig att vara en del av projektet. Vi har lagt ned mängder av tid i prototypen, diskuterat design och planerat. Bland annat har jag ordnat så att upp till 20 personer får möjlighet att besöka en stor truckfabrik i Östergötland där vi får en guidad tur genom fabriken, får se och provsitta truckar, spela in ljud och ta hem specifikationer och miniatyrmodeller av truckarna och kringutrustning.

unnamed

Vårt mål med spelprojektet är att skapa en polerad och välfungerande prototyp som vi sedan kan vidareutveckla under sommaren tillsammans med Microsoft på Microsoft Game Camp 2015, med tillgång till mentorskap och development kits till Xbox One, vår målplattform.

 

Jag är obeskrivligt exalterad inför allt detta. Det vore det roligaste jag kunnat tänka mig om den här spelidén gick igenom.
Håll gärna tummarna för oss!

Vi kommer att pitcha ungefär klockan 10.10, se oss live på twitch via denna länk: twitch.tv/swedengamearena

Bloggat på sla.se.
Desktop