Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Release

Munch är släppt!

Som jag skrev häromdagen bestämde vi oss helhjärtat för att släppa vårt första kommersiella VR-spel Munch VR den 17 februari.

Det gjorde vi också.

Klockan 23:00 svensk tid gick Steam-sidan live. Spelet är kompatibelt med Virtual Reality-headseten HTC Vive och Oculus Rift med Touch-kontroller.

Inför releasen klippte jag ihop en ny trailer med lite nytt och lite gammalt bildmaterial.

Den färdiga versionen av Munch innehåller fem olika miljöer med 20 nivåer i ökande svårighetsgrad och highscore-listor. Man kan ladda ned en demo på Steam-sidan där man får testa en av de första nivåerna helt gratis.

Image may contain: 1 person

Med Munch släppt kan vi nu rikta blicken framåt och börja arbeta på vårt nästa VR-spel.

Tipsa för all del dina VR-spelande vänner om Munch! Och tills nästa blogg, ta hand om dig.

Munch släpps den 17 februari

Utvald_Bild_Munch_Releasedatum

I somras började vi på Mostly Harmless Games experimentera med Virtual Reality, lite under radarn förvisso, men vi var alla nyfikna på den nya tekniken och möjligheten att få testa både HTC Vive och Oculus Rift hade landat inför oss.

Det började med sporadiska game jams, ibland så långa som en vecka och ibland bara någon dag. Vi utforskade vad som var kul, intressant och uppslukande med Virtual Reality.

2016.10.30-4

Bland våra projekt reste sig ett lite högre än andra. Vi kallade det ”Littlest Fish” och var någon slags ohelig korsning mellan det klassiska 2D-spelet ”Feeding Frenzy” och VR-demot ”Xortex”från Valve. Vi lyckades med lite flyt (pun) och mycket tur visa upp prototypen på GamesCom i Köln, Tyskland. Det var omåttligt populärt och mer än bevis nog att konceptet skulle vara kommersiellt gångbart.

Tiden gick och vi vidareutvecklade och polerade spelet, som så småningom döptes om till Munch. Vi spelade in en trailer, men vi fick aldrig riktigt tid eller resurser att helhjärtat satsa på projektet. Fisken lades på is i höstas och andra projekt stal vår tid. Fram tills nyligen.

Nu har vi äntligen färdigställt vår planeringen och commitat till den. Om mindre än tre veckor, den 17 februari, släpper vi Munch på Steam till Oculus Rift och HTC Vive.

Hypen är omfattande.

Du kan lägga Munch på din önskelista på Steam redan nu. Om du vill hjälpa oss sprida ordet om Munch håller vi just nu på med en liten kampanj.

Hör av dig till mig om du vill bli en Munch-ambassadör!
alexander (at) mostlyharmless (punkt) games

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

Fallout 4 bekräftat

Ser ut som att Fallout 4 blir en grej, med tanke på innehållet i deras hemsida.

Ingen morsekod eller hemliga telefonnummer denna gång (även om det var ett kul litet äventyr att dechiffrera senast).

Concept02B-1-

I källkoden kan följande meddelande uttydas:

PA system failure has occured.
Shutdown of the Masterbrain has been authorized and all sensitive materials have been removed for security purposes.
Please attempt re-access. Have a pleasant day.

Enligt allmänheten är detta bekräftelse nog att Fallout 4 kommer annonseras av Bethesda på Electronic Entertainment Expo (eller ”E3”) den 14 juni. What do I know, I’m just a blog.

Bloggat på sla.se.
Desktop