Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Skola

En ”kort” livsuppdatering

Usch vad fort tiden går, och här lämnar jag mina trogna läsare inte så mycket som en smula text att knapra på? Högst oförskämt.

För att återkoppla och samtidigt skylla bort min frånvaro kommer här en snabb recap av vad jag haft för mig de senaste dagarna:

 

wpid-wp-1440163023281.jpeg

Jag har fått jobb som adjunkt i informationsteknologi. Jag kommer alltså låtsas om att jag vet hur man lär ut datorgrafik och programmering för höstens dataspelsutvecklare. I veckan fick jag därför en fin, ny laptop jag inte behöver, ett passerkort som i stort sett leder dit jag redan har tillgång och ett kontor lika stort som mitt vardagsrum (fast längre bort från skolan). Suveränt, vad kul!

 

CMwfqQXXAAAF27E

Vi har fått besök av en massa häftiga spelutvecklare som föreläst på skolan! Bland annat Sara Casén från Casen Crowd och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios (insert getskämt). Riktigt grymma föreläsningar har bevittnats och trevliga diskussioner bepratats. De tackar vi hjärtligt för!

 

wpid-wp-1440163076313.jpeg

Så sent som igår kväll satt jag och alla andra som tillsammans ska vara faddrar för höstens nyantagna studenter till programmet Dataspelsutveckling – Programmering vid Högskolan i Skövde (se bilden, det är den skolan) och ringde runt till så många vi kunde få tag i för att hälsa dem välkomna och ge dem lite information om terminstarten och introduktionsveckan. Mysigt värre!

 

11888520_894623717276164_7889513069781669873_o

I onsdags besökte vi Skövdes kulturhus för att se konstutställningen Art and Game Obstructions som varit del av en sommarkurs där några av mina vänner deltagit. Såväl utställningen som de många bekanta besökarna var väldigt trevliga att interagera med. Jag fick till och med chansen att träffa en av mina största journalistiska förebilder… Vilken dag!

 

Donna

Jag har tackat ja till att ta plats i styrgruppen för nätverket Donna som arbetar för en mer jämställd spelbransch och högre acceptans av spels kulturella vikt. Det ska bli väldigt spännande att vara del av och bidra till detta arbete. Jag brinner för deras frågor och hoppas att kunna vara en tillgång för nätverket.

 

10906328_836200043123348_1263130758262983140_n

Jag har blivit bokad att föreläsa på Skövdes första Pridefestival! Den 18 september klockan 15.00 kommer jag att prata om inkluderande spelutveckling i Skövdes kulturhus, tror jag. Jag kommer även att representera Donna under festivalen när vi minglar på stan i Donnas färger och deltar i paraden. Mer info kommer att dyka upp på Skövde Prides hemsida som går live ikväll klockan 18 –  tagga allt detta och missa för allt i världen inte festivalen!!!

 

sga

Imorgon (lördag) åker jag upp till Stockholm för att wine:a och dine:a med projekledarna från Swedish Game Awards 2015 för att diskutera om jag ska vara med och ta över rollen för 2016 års iteration. Det skulle vara skitkul att vara del av ett så pass stort event. Sist jag var på Swedish Game Awards ställde vi ut vårt spel från kursen Projekt i Spelutveckling 1, Super Ultra Pulka. Se så tiden far och vart den leder dig!

 

poster pic 1

Vi har givetvis också jobbat stenhårt med vårt spel, Funklift, inför avslutningen av Microsoft Game Camp och sommarkursen vi deltagit i för att vidareutveckla spelet. Det kommer komma en massa ny info om detta väldigt snart… Tills vidare rekommenderar jag dig varmt att följa våra uppdateringar på Facebook och Twitter!

 

Det var nog allt jag kan, vill eller får avslöja i dagsläget. Det händer givetvis en massa andra häftiga saker som du kanske bryr dig ett uns mindre om, typ som att jag skaffat ett digitalpiano och att min bästa vän flyttar in i helgen. Vem vet, du kanske suktar efter sådana detaljer istället? Har du tur kanske jag länkar dig vår dumma stream någon gång. Den dagen, den sorgen.

 

Tills vidare, som vanligt och som alltid, ta hand om dig så syns vi snart igen. Ha en forsatt skön sommar! <3

Studiebesök på Toyota

Vårt spelprojekt går framåt med små, trippande steg än så länge. Det är mycket som ska planeras, researchas, administreras och bearbetas innan vi kan sätta tänderna i det konkreta arbetet. Här kommer i varje fall en kort uppdatering om vad som hänt sedan senast!

Till att börja med har vi röstat fram ett namn för vår tillfälliga studio/projektgrupp; som en hyllning till en av mina absoluta favoritförfattare, Douglas Adams (Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) har vi döpt vårt utvecklingsteam till Mostly Harmless Games. Frågar du mig så är det faktiskt skitgulligt.

Igår var vi på studiebesök på Toyota Material Handling och deras fabrik i lilla Mjölby! Där fick vi bland annat ta del av en guidning genom fabriken, leka runt med lite truckar, provsitta olika modeller, lära oss allt om hur de fungerar, kolla på när utbildade förare brände gummi med både stil och flärd ute lastområdet, spela in en massa ljud, plåta och filma olika truckar. Med oss hem fick vi även fräna, röda swag-bags med muggar, broschyrer, specifikationer, fyra miniatyrmodeller av olika truckar, affischer och ett truckformat USB-minne fullt med klipp och specifikationer!

 

En summering av dagen i bilder:

 

IMG_20150408_115449
Nyanlända fabriksbesökare möts av guide och en lunch.

 

IMG_20150408_135817

Perplexa spelutvecklare ser truckar, kanske för första gången?

 

IMG_20150408_132820

Tracy förklarar att gafflarna på trucken kan användas till att lyfta saker, men är odugliga som verktyg för att äta pasta.

 

IMG_20150408_125532
Trucks come in all shapes and sizes.

 

IMG_20150408_125652
Tracy förklarar att Reflextruckens rörliga hytt är en feature, och inte en bugg.

 

IMG_20150408_130013
Vissa truckar kan man stå på. Om man vill.

 

IMG_20150408_160906
Vissa truckar är så stora att hela hytten kan lyftas uppåt femton meter över marken! Det är viktigt när någon fått för sig att ställa en massa lådor så högt upp.

 

IMG_20150408_143144
Man kan tro att våra ljudtekniker märker revir, men de spelar faktiskt in autentiska truckljud med en mikrofon som inte riktigt syns i bilden.

 

IMG_20150408_142018
Det krävs en särskild typ av människa för att både kunna och vilja göra donuts med en gaffeltruck…

 

Allt som allt hade vi en fantastiskt rolig och lärorik dag!

Nog om Mjölby! Idag och i tisdags har vi jobbat praktiskt taget helt och hållet med några de skoluppgifter som ingår i kursen, vilket innefattar diskussioner, seminarier och rapportskrivande kring ett antal olika ämnen. Vi har fått diskutera och klargöra vilka mål vi har med projektet och vad vi har för förväntningar på slutprodukten. Så sent som idag deltog vi även i ett seminarium om samhälle och etik i spelutveckling, där vi bland annat diskuterade genus, normer, stereotyper, sociala klimat, målgrupper och innehållsanpassning.

Viktiga saker som jag tycker är intressant och roligt att diskutera, men inte alla är varken ense om eller särskild intresserade av. Oavsett var gruppen aktiv och engagerad och bara ett par timmar senare kunde vi lämna in en mastig seminarierapport. Nu när alla rapporter är klara det bara det roliga kvar, typ. Imorgon börjar vi SKAPA!

Projekt i Spelutveckling II

Det är nu väldigt snart dags för vår nästa kursstart! Hela nästa läsperiod (fram till sommaren) kommer alla som läser andra året i ett Dataspelsutvecklingsprogram sitta tillsammans i grupper och utveckla var sitt spel. Det är i dessa projekt som våra program visar sina färger, höjdpunkten av hela studietiden, om jag får säga det själv.

Inför spelprojektet får alla involverade studenter möjlighet att pitcha en egen spelidé som måste passa ett av fyra teman valda av lärarna på skolan. Mer än 20 spelidéer har totalt lämnats in, men bara ett antal kommer att gå vidare till produktion i kursen. Allt hänger på den pitchsession som äger rum imorgon förmiddag. Spelpitchen kommer att streamas live på Twitch klockan 9.00 (svensk tid) imorgon (onsdag 25 mars) på Sweden Game Arenas twitchkonto!

Jag och en klasskamrat/god vän har tillsammans skapat en egen spelidé, en prototyp i spelmotorn Unity 3D och en pitch som vi kommer att hålla imorgon. Superkort teaser; vi har designat ett lättsamt och engagerande partyspel som handlar om godshantering med gaffeltruckar. Bilderna är från vår prototyp!

unnamed 2

Jag har enorma förhoppningar på vår idé och hoppas verkligen att den går igenom. Det vore riktigt kul om tillräckligt många fattade tycke för den och kunde tänka sig att vara en del av projektet. Vi har lagt ned mängder av tid i prototypen, diskuterat design och planerat. Bland annat har jag ordnat så att upp till 20 personer får möjlighet att besöka en stor truckfabrik i Östergötland där vi får en guidad tur genom fabriken, får se och provsitta truckar, spela in ljud och ta hem specifikationer och miniatyrmodeller av truckarna och kringutrustning.

unnamed

Vårt mål med spelprojektet är att skapa en polerad och välfungerande prototyp som vi sedan kan vidareutveckla under sommaren tillsammans med Microsoft på Microsoft Game Camp 2015, med tillgång till mentorskap och development kits till Xbox One, vår målplattform.

 

Jag är obeskrivligt exalterad inför allt detta. Det vore det roligaste jag kunnat tänka mig om den här spelidén gick igenom.
Håll gärna tummarna för oss!

Vi kommer att pitcha ungefär klockan 10.10, se oss live på twitch via denna länk: twitch.tv/swedengamearena

En långhelg med spel

Terminens tentor är över – inte ett ögonblick för tidigt. De senaste veckornas studier har konsumerat all fritid, till den nivå att jag fullständigt tappat koll på veckodagarna.

Men vad gör väl det? Jag bestämmer genast att idag och alla dagar fram till den 19:e, då de nya kurserna börjar, är helg. Således finner jag det lämpligt att spela vulgära mängder spel. Allt från brädspelsäventyr till zombieapokalypser, var så säker.

Men jag hade även tänkt spendera ett par minuter denna månad på att göra något eget litet spel. Jag har, tillsammans med ett antal vänner, bestämt mig för att delta i One Game a Month, ett projekt som utmanar alla som önskar att skapa ett spel, vad som helst, varje månad.

Detta blir månaden jag börjar. Jag kommer lägga upp lite framsteg titt som tätt och förhoppningsvis erbjuda en och annan spelbar version av mina mini-verk. Kika gärna på One Game a Months hemsida, kolla på alla häftiga projekt folk skapat och för all del – om du känner dig manad – gå med!

Jag beklagar den låga aktiviteten på sistone. Se fram emot lite hand-on spelutveckling framöver!

Bloggat på sla.se.
Desktop