Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Sommar

En ”kort” livsuppdatering

Usch vad fort tiden går, och här lämnar jag mina trogna läsare inte så mycket som en smula text att knapra på? Högst oförskämt.

För att återkoppla och samtidigt skylla bort min frånvaro kommer här en snabb recap av vad jag haft för mig de senaste dagarna:

 

wpid-wp-1440163023281.jpeg

Jag har fått jobb som adjunkt i informationsteknologi. Jag kommer alltså låtsas om att jag vet hur man lär ut datorgrafik och programmering för höstens dataspelsutvecklare. I veckan fick jag därför en fin, ny laptop jag inte behöver, ett passerkort som i stort sett leder dit jag redan har tillgång och ett kontor lika stort som mitt vardagsrum (fast längre bort från skolan). Suveränt, vad kul!

 

CMwfqQXXAAAF27E

Vi har fått besök av en massa häftiga spelutvecklare som föreläst på skolan! Bland annat Sara Casén från Casen Crowd och Armin Ibrisagic från Coffee Stain Studios (insert getskämt). Riktigt grymma föreläsningar har bevittnats och trevliga diskussioner bepratats. De tackar vi hjärtligt för!

 

wpid-wp-1440163076313.jpeg

Så sent som igår kväll satt jag och alla andra som tillsammans ska vara faddrar för höstens nyantagna studenter till programmet Dataspelsutveckling – Programmering vid Högskolan i Skövde (se bilden, det är den skolan) och ringde runt till så många vi kunde få tag i för att hälsa dem välkomna och ge dem lite information om terminstarten och introduktionsveckan. Mysigt värre!

 

11888520_894623717276164_7889513069781669873_o

I onsdags besökte vi Skövdes kulturhus för att se konstutställningen Art and Game Obstructions som varit del av en sommarkurs där några av mina vänner deltagit. Såväl utställningen som de många bekanta besökarna var väldigt trevliga att interagera med. Jag fick till och med chansen att träffa en av mina största journalistiska förebilder… Vilken dag!

 

Donna

Jag har tackat ja till att ta plats i styrgruppen för nätverket Donna som arbetar för en mer jämställd spelbransch och högre acceptans av spels kulturella vikt. Det ska bli väldigt spännande att vara del av och bidra till detta arbete. Jag brinner för deras frågor och hoppas att kunna vara en tillgång för nätverket.

 

10906328_836200043123348_1263130758262983140_n

Jag har blivit bokad att föreläsa på Skövdes första Pridefestival! Den 18 september klockan 15.00 kommer jag att prata om inkluderande spelutveckling i Skövdes kulturhus, tror jag. Jag kommer även att representera Donna under festivalen när vi minglar på stan i Donnas färger och deltar i paraden. Mer info kommer att dyka upp på Skövde Prides hemsida som går live ikväll klockan 18 –  tagga allt detta och missa för allt i världen inte festivalen!!!

 

sga

Imorgon (lördag) åker jag upp till Stockholm för att wine:a och dine:a med projekledarna från Swedish Game Awards 2015 för att diskutera om jag ska vara med och ta över rollen för 2016 års iteration. Det skulle vara skitkul att vara del av ett så pass stort event. Sist jag var på Swedish Game Awards ställde vi ut vårt spel från kursen Projekt i Spelutveckling 1, Super Ultra Pulka. Se så tiden far och vart den leder dig!

 

poster pic 1

Vi har givetvis också jobbat stenhårt med vårt spel, Funklift, inför avslutningen av Microsoft Game Camp och sommarkursen vi deltagit i för att vidareutveckla spelet. Det kommer komma en massa ny info om detta väldigt snart… Tills vidare rekommenderar jag dig varmt att följa våra uppdateringar på Facebook och Twitter!

 

Det var nog allt jag kan, vill eller får avslöja i dagsläget. Det händer givetvis en massa andra häftiga saker som du kanske bryr dig ett uns mindre om, typ som att jag skaffat ett digitalpiano och att min bästa vän flyttar in i helgen. Vem vet, du kanske suktar efter sådana detaljer istället? Har du tur kanske jag länkar dig vår dumma stream någon gång. Den dagen, den sorgen.

 

Tills vidare, som vanligt och som alltid, ta hand om dig så syns vi snart igen. Ha en forsatt skön sommar! <3

Mina bästa resespel

IndieiOSKulturLinuxMacMusikNintendoPCPlayStationRetro

Tja! Allt väl? Svara inte på det – jag kan inte höra dig.

Det är semestertider! Det betyder att man A) tar det skitlugnt på terrassen eller B) stressar som ett djur över att semestern snart är slut och förmodligen C) att man reser någonstans, tåget hem till föräldrarna, husbilen till kusten, landsväg till helvetet, du fattar konceptet.

I det sistnämnda fallet (C, för dig som redan glömt) är det gött att kunna distrahera sig lite, till exempel med ett spel. Handhållna konsoler och laptops blir plötsligt oerhört uppskattade. Här är några spel jag gärna lirar på tåg och buss, just för att deras format tillåter det i någon mån!

Don’t Starve
Spelas lika väl på PS Vitan som laptopen, ett smidigt, minimalistiskt och spännande överlevnadsspel som är riktigt svårt att få nog av! Samla, jaga och bygg ditt liv i vildmarken. Håll dig varm, se upp för mörkret, svält inte.

Crypt of the Necrodancer
Rytmbaserad rogue-like dungeon crawler. Kortfattat: dansa dig igenom grottor och skogar i takt till (den löjligt bra) musiken för att besegra monster och rädda inspärrade karaktärer. Banorna är korta och snabba och ställer högre krav på dina hörlurar än ditt engagemang.

1

Shadowrun Returns
Ett riktigt stämningsfullt taktiskt rollspel. I och med att det är turordningsbaserat kan du gott ta din tid att fatta beslut medan biljettkontrollanten brölar åt dig att visa färdbevis. Jag skall precis sätta tänderna i den första expansionen, Dragonfall!

Hearthstone
Blizzards numera ökända kortspel. Perfekt för såväl entusiasten som de som är helt nya inför kortspelsgenren. Observera att du behöver en internetuppkoppling för att kunna spela online mot andra spelare!

2

FTL: Faster Than Light
Denna brukar jag tjöta om titt som tätt. Riktigt skönt rymdstrategispel. Utforska, strid och samla resurser för att uppgradera ditt rymdskepp och så småningom ingå i en fet bossfight. Spelet kan pausas när som helst för att ge dig lite överblick eller tillåta för precisionstiming.

Delver
Mys-minimalistisk dungeon crawler. Smyg runt i slumpmässigt genererade grottor och labyrinter i detta stämningfulla äventyrsspel. Det är svårt att ta spelet på för stort allvar, med korta ronder och oerhört gulliga estetik. Det skapar en lättsam spelupplevelse som gärna upprepas!  3Det får låta avrunda min sommarlista. Hoppas nu att du får en fortsatt skön sommar med mycket <det väder du föredrar> och adekvata mängder <dryck du uppskattar>.Fred och kärlek! <3

Intervju med Gothia Science Park

Hej på dig! Du undrar säkert varför jag inte skrivit på så länge, och tänker att den där Alex, han har nog mycket för sig just nu. Men icke! Han dricker öl och är lat och har ingen ursäkt att inte blogga.

Så här kommer en liten försoning. Jag vill nämligen dela med mig av en liten intervju jag och mitt förband av spelutvecklare deltagit i med Gothia Science Park.

Laura Bularca, en av de ansvariga bakom Microsoft Game Camp, gillade vårt spel Funklift så pass att hon hörde av sig till oss. Resultatet blev en ganska så nätt sammanfattning av både spelet i sig samt våra egna ambitioner kring projektet. Om något av detta intresserar dig är du varmt välkommen till hennes blogg för att läsa hela intervjun!

I övrigt går vårt spelprojekt stadigt framåt och vi har goda förhoppningar på att kunna leverera lite spännande nyheter inom en snar framtid…

Tills vidare, ha en fortsatt skön sommar!

Bloggat på sla.se.
Desktop