Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Spelfestival

Säg hej till Munch

Det känns som hög tid att uppdatera bloggen om vårt senaste projekt… Munch.

Munch_TransparentBG_thinner

Ärligt talat är jag imponerad om det undgått några av mina läsare vad vi pysslat med de senaste månaderna, men ingenting är som känt officiellt fören det står på internet. So here goes, internet.

Munch är ett ”eat-and-grow”-spel. Det är en genre jag hittade på för att beskriva spel där spelaren äter saker för att bli större. Till exempel Snake, Feeding Frenzy eller i viss mån, Katamari-spelen.

Spelaren befinner sig under vattnet (en väldigt realistisk känsla när man bär ett Virtual Reality-headset) och måste hjälpa fisken Munch att bli störst i havet genom att äta de mindre fiskarna och samtidigt undvika att själv bli uppäten av de större.

2016.10.30-8

Konceptet uppstod som en kombination av ovan nämnda klassikern Feeding Frenzy och minispelet Xortex (en typ space-invader-klon i VR) ur The Lab. Intressant kontrollmekanik kombinerat med en familjär och intuitiv premiss.

Det är kul att äta, liksom.

Spelidén grundar sig i tre ganska enkla ambitioner; ett VR-spel som är så simpelt att man kan förstå det nästan omedelbart, som utnyttjar så stor del av spelytan som möjligt för att fullkomligt engagera spelaren och en VR-upplevelse som inte orsakar åksjuka. 2016.10.30-4

Munch har redan varit ute och rest en hel del vid det här laget. Den första versionen av prototypen spelades redan på GamesCom i Köln i somras. Sedan dess har vi testat, polerat och verifierat och då även tagit med det till ett antal ytterligare event.

15419756_562988103892318_2417318336761677992_o

På Sweden Game Conference och Spelfestivalen i Skövde köade folk bokstavligen i timmar för att få testa Munch i VR-båsen.

15493674_562988150558980_110711469422338364_o

På ComicCon i Stockholm flockades allt från barnfamiljer till speljournalister runt vår hemmasnickrade monter för att spela.

15385367_562988200558975_5001322375672116967_o

Munch blev Högskolan i Skövdes huvudattraktion på Kunskap & Framtidsmässan i Svenska Mässan, Göteborg. Ovan spelar Göteborgsposten som om deras liv hängde på det.

15418354_562988437225618_3312960594399247551_o

Även på SACO i Stockholmsmässan, Älvsjö, attraherade Munch en stor del av de tusentals gymnasieungdomarna som även fick lära sig mer om högskolans utbildningar.

15493484_562988327225629_5632745917032553474_o

Mellan passen hölls en inofficiell tävling mellan de utställande skolorna på ovan nämnda mässor, där Malmö Högskola var överlägset bäst på att käka fisk. Typisk kuststad.


Det vore överflödigt att påstå att Munch är ett populärt och uppskattat spel, men jag gjorde det just ändå.

Nu saknas bara att vi gör klart det!


Om man har tillgång till en HTC Vive eller Oculus Rift (VR-headsets och kontroller som kopplas till datorn) kan man testa Munch redan nu. Man går helt enkelt in på Steamsidan för Munch och laddar ned gratisdemot. Där man man även lägga till Munch i sin önskelista om man vill veta när det släpps eller går på rea.

Spelfestival i Skövde

Som utlovat! Ett kort reportage om spelfestivalen som efterträdde Sweden Game Conference häromveckan.

Efter en obarmhärtig efterfest med livemusik från Double Trouble, Marioke på scenen och en oändlig ström av mysigt folk från alla spelvärldens hörn var det dags för Spelfestivalen, öppen för alla intresserade av spel.

1

Vi var åter stationerade i våra VR-stationer för att missionera det goda budskapet Virtual Reality. I kid you not, trycket var enormt. Trots att det fanns minst sju (om inte fler) HTC Vives på plats var det enbart i vår monter minst en timmes kö från öppning till stängning. Helt makalöst, och väldigt, väldigt roligt.

3

Meta när SLA:s reporter (till vänster) hamnar på bild!

4

Grymma cosplayare all around, men få bildbevis från min del. Jag fick i alla fall en självis med en av cosplaytävlingens domare, Pauline Engdahl som spelar en sjukt grym Borderlands-bandit!

5

Framåt dagens slut gick vi alla hem till mig för att pusta ut, ta det vackert och äta lite middag i lugn och ro…

Eller inte! För det var visst #OfficialUnofficialSGCParty i min lägenhet!

7

Jag tappade räkningen så småningom, men totalt var vi kanske en 50-60 pers som samlades under samma tak.

11

Jag vill tacka alla grannar som inte ringde in militära styrkor för att tygla oss. Jag hade dock inte klandrat er om ni gjorde det.

6

8

Petter var gladast Petter.

9

10

12

Alla mös och hade det trevligt fram tills att att det blev söndag morgon och dags att arbeta igen. Tack för att ni kom!

13

Söndag var något lugnare (men fortfarande ständigt kö till våra montrar).

14

Mot dagens slut avgjordes några av de tävlingar vi höll tillsammans med vår hårdvarusponsor MSI. Helgens duktigaste spelare kammade hem lite skön kringutrustning och prylar för sina prestationer. Good show!

 

Efter onsdagsmingel i Portalen, torsdagsgala med utgång, fredagsfest på kåren och inofficiell lördagsfest kände vi att en söndagstillställning var överflödig efter att allt packats ihop.

Bloggat på sla.se.
Desktop