Datorspel med Alexander Milton
Etikett. spelutvecklare

En veckas utbildning i Stockholm

På söndag piper jag i vanlig ordning upp till hufvudstaden för upptåg och dumheter. Denna gång blir jag borta en hel vecka.

What’s the occasion?
Mostly Harmless Games är ett av de tio bolag som valts ut till Tillväxtverkets Startup Sweden – Boot Camp där unga bolag får chansen att lära sig om affärsutveckling, att driva företag, pitcha samt bredda sina kontaktnät. Det ska, givetvis, bli oerhört kul, såklart.

Stod det inte något om det här i tidningen häromdagen?
Kanske, men då har du läst fel tidning! Skövde Nyheter (den där jag inte bloggar) skrev förra månaden om satsningen och poängterade hur coolt det är att sex av tio bolag alla är från samma inkubator. Och visst är det coolt! Det säger nog till och med en del om hur vi jobbar.

Vad blir resultatet av allt detta?
Förhoppningsvis återvänder jag till schlätta med många nya lärdomar och ett antal nya kontakter inom branschen som, när allt kombineras, stärker vår lilla studio och leder oss ytterligare några små kliv närmare fullkomligt världsherravälde. Kort sagt ser jag mycket fram emot hela äventyret!

Borde du blogga efter midnatt om du ska vara alert till i helgen?
Nej, det vet du mycket väl att jag inte borde. God natt!

Long road to Greenlight

Eller alltså nej, inte särskilt lång. Det tog oss 29 dagar att bli så kallat Greenlit på Steam.

I korthet: vi får inte sälja vårt spel på distributionsplattformen Steam utan att ha communityts ”godkännande”. Folk måste alltså hitta vår kampanjsida och rösta på Funklift för att Steam ska kunna plocka in det så att vi så småningom ska kunna sälja det.

banner

Men nu är det gjort!
Vi blev greenlit och kan nu fokusera på utveckling och marknadsföring tills dess att vi släpper, vilket i dagens takt ser ut att bli någon gång i maj.

Såhär ser Greenlightsidan ut på Steam:

Namnlös

Det är förstås en störtskön milstolpe i vår utveckling. För den nyfikne delar jag gärna med mig av lite statistik. När vi blev Greenlit hade Funklift:

  • 1459 unika besökare
  • 532 ”Ja”-röster
  • 58 favorit-markeringar
  • 52 unika följare
  • 53% ”Ja”-röster i förhållande till ”Nej” och ”Fråga mig igen”

Gå gärna in och kika på sidan! Där kan du favoritmarkera och önskelista Funklift för att få uppdateringar om när det släpps eller något annat spännande händer 🙂

 

Allt gott!

 

Post scriptum. Beklagar att det varit tyst här ett tag. Jobbar som alltid på att ta tag i bloggen ordentligt. Det är här jag vill dela med mig av mina uppdateringar, ska se till att bättra på ruljansen framöver!

Dubbelmässa i Göteborg!

These are mad times we live in. Mad!

 

IMG_20151121_092835

 

Ibland är det extra spännande att vara en liten, liten spelutvecklingsstudio. Då och då kan en handfull personer behöva vara på två ställen samtidigt. Ibland är dessa två ställen till och med vägg i vägg med varandra.

 

IMG_20151119_100528

 

Spola bakåt, vad härjar vi om? Den 19:e till 21:a november ägde alltså två mässor simultant rum på Svenska Mässan i Göteborg – Kunskap och Framtid samt Gothenburg Games.

 

IMG_20151120_153030

 

Jag var på plats med Högskolan i Skövde som studentambassadör för att prata om våra spelutvecklingsprogram samt showcase:a vårt spel Funklift. I andra änden av mässhallen stod mina kollegor på Mostly Harmless Games tillsammans med Sweden Game Arena och visade upp Funklift i sitt eget lilla hörn. Dubbel exponering är bästa exponering.

 

IMG_20151119_122156

IMG_20151120_133328

 

Så höll vi på i tre dagar, ambassadörerna iförda profilfärgade tröjor med texten ”Jag vill bli din hjälte” och kollegorna klädda i neonorange med gaffeltruckstryck.

 

IMG_20151120_113357

IMG_20151121_144713

 

Mässorna gästades bland annat av ett antal spännande journalister och branschprofiler som höll paneler, föredrag eller besökte mässan, bland annat trevliga karaktärer som Thomas Arnroth, Johanna Nylander och Anton Albiin.

 

IMG_20151121_110100

 

Andra var där för att visa upp sig (och några till och med tävlade) i imponerande cosplay-prestationer. Bland annat dessa enorma men mycket artiga herrarna.

 

IMG_20151119_192011

 

Kvällarna togs ut med ro, vänner och god mat. Som sig bör. Det ryktas om att det snöade hemma i Skövde.

När jag kom hem såg jag varken snö eller is, annat än bitarna i glaset som kylde en julöl på stammispubben. Tackar Martina för ett hjärtligt välkomnande åter till hemmaplan (:

 

IMG_20151121_195552

 

 

Skål!

 

Grym Panel i Göteborg

Häromdagen gjorde jag mitt tredje besök till Göteborg på en vecka. Då höll nämligen GamePoint på The Game Incubator Gothenburg i Lindholmens Science Park.

IMG_20151015_175008

På plats var bland annat Dennis Wedin och Jonatan Söderström från Dennaton Games (Hotline Miami), Anton Westbergh från Coffee Stain Studios (Sanctum, Goat Simulator, Josef Martinovsky och Christopher Andreasson från YCJY (The Aquatic Adventure of the Last Human) och Erik Svedäng och Niklas Åkerblad som bland annat skapat Else Heart.break().

Westbergh, Wedin och Svedäng fick lov att ockupera varsin panelplats och diskutera alla möjliga typer av frågor kring spelutveckling och entreprenörskap i spelbranschen.

aviary_1444924774483

Efteråt minglade vi och drack öl tills arrangörerna började blinka med takbelysningen och vi fick lov att utrymma Visual Arenas lokaler.aviary_1444930450812

All in all, ett supertrevligt event och en roligt sätt att nätverka. Jag hoppas att våra inkubatorer vill arrangera fler informella sammankomster likt denna.

 

Bonus, min nya favoritselfie – med Dennis Wedin:
IMG_20151015_200227

 

Den Stora Dagen

Det här blir ingen nådig blogg! Idag har varit en av de roligaste dagarna jag varit med om på länge.

Jag har precis kommit hem från den beryktade mässan på Insikten i Gothia Science Park som bland annat Högskolan i Skövde anordnat för att låta alla spelutvecklingsstudenter redovisa alla de fina spelprojekt som vi jobbat så hårt på de senaste tio veckorna. Draget har varit enormt och stämningen helt fantastisk.

 

IMG_20150605_100339

För oss utställare började dagen vid åtta i morse för att sätta upp de sista detaljerna i montern. Därpå kom Angelica Norgren och lät prova på alla våra spel. Ovan hackas och slashas monster i Dungeon Time tillsammans med utvecklarna!

 

IMG_20150605_084220

Gaffeltruck i sitt egna lilla hörn spelas likaså bäst i grupp, här med grafiker, programmerare och game writer i smakfullt neonorange utstyrsel.

 

Runt halv elva så öppnades portarna för allmänheten, varpå ett gott men hanterbart flöde av nyfikna människor fick chansen att prova alla våra spel och prata med utvecklarna. Många verkade vara genuint imponerade över vad alla studenter lyckats åstadkomma på bara tio veckor. Det inkluderar mig. Jäklar vilken bra fart det var på vissa av dessa spel, sjukt bra jobbat!

IMG_20150605_094930

 

Samtidigt som mässan öppnades fick Sara Kullgren från Microsoft inta scenen och berätta mer om Microsoft Sweden Game Camp som anordnas för spelutvecklare vid högskolan i sommar. Hon passade även på att berätta om några företagets senaste projekt så som Windows 10 och HoloLens.

IMG_20150605_103702

 

Speldesignkonsulten, föreläsaren och patrioten Ernest Adams bytte av Kullman på scenen, iförd en oerhört smäck hatt. Han höll en fantastiskt intressant föreläsning om sex och kärlek i spel, hur det porträtteras, kvantifieras och vad konsekvenserna av destruktiva och objektifierande budskap kan leda till. Väldigt kraftfull och mycket välutförd föreläsning, thank you, Mr. Adams!

IMG_20150605_110620

 

Efteråt fick givetvis även Adams möjligheten att prova våra spel, mingla med studenterna och diskutera speldesign. Jag passade på att ta en småsuddig Ernest Selfiengway.

IMG_20150605_114357

 

Inte långt därefter var det åter Norgrens tur att dominera scenen med intervjuer av alla åtta projektgrupper. Deras trailers och sedan tidigare inspelade spelsessioner visades även upp och olika design- och utvecklingsaspekter diskuterades livligt. Mycket trevligt! Nedan ser vi utvecklarna av favoriten Project A.P.E. på scenen och därunder syns jag och Linus Andersson, vår lead-designer, med lämpliga uppsyner (bild tagen från Twitter).

IMG_20150605_132038

CGu0_9dUQAAY0EW

 

Resten av dagen flöt på med mer besök, mera spel och många fler skratt och leenden. Verkligen en toppendag att sitta inne och spela spel (i alla fall i vår värld)!

 

IMG_20150605_132109

Projektledare och programmerare Adam Näslund spelar sitt MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) Breakwater till havs, lämpligt klädd som sig bör!

 

IMG_20150605_100540

Dungeon Time! Come bring your friends!

 

IMG_20150605_100309

Oförlåtande The Pit i mörka miljöer och insugande atmosfär!

 

IMG_20150605_100243

Mystiska och Myst-inspirerande Above var en av mina favoriter. Fantasifulla pussel och goda portioner spirtualitet gjorde sig extra väl med ett par Virtual Reality-brillor och hörlurar!

 

IMG_20150605_100208

Mer brakvatten, dessvärre med färre hattar. Deras ikoniska ananas kompenserade givetvis detta.

 

IMG_20150605_102237

Tillbaka i Gaffeltruck-hörnet led mässans deltagare av buksmärtor från skrattframkallande spelrundor och frenetisk köbildning runt soffan. Verkligen kul att se så många glada miner runt ett projekt vi lagt ned så mycket energi och kärlek i. Det kommer vara ovärderlig motivation när vi tar projektet vidare till sommarens Game Camp!

 

IMG_20150605_152842

Jag passade på att störa en utmattad konferencier mot slutet av mässan. Vi diskuterade lite kring mässan och trender inom spelindustrin. Jag passade givetvis på att sno ännu en bild på mig själv. Fan vad snygga vi är. Tack för en superhärlig mässa, Angelica, och hoppas att du hade en lika trevlig dag som alla vi hade!

 

IMG_20150605_153151

Vi avrundar med en gruppbild med majoriteten av de fantastiska Gaffeltruckarna. Tack för allt arbete och all hängivelse ni visat varandra och vårt projekt. Ni har varit inget mindre än min andra familj under denna tid och jag ser enormt mycket fram emot att få fortsätta jobba med alla er som hänger kvar i sommar!

 

Se oss live nu på fredag!

Du hörde rätt! Fredagen den 5:e juni kulminerar allt vårt hårda arbete i en grym heldag på Gothia Science Park här i Skövde!

Skolan kommer tillsammans med ett gäng häftiga företag anordna en fet mässa där alla vi studenter kommer ställa ut våra spel så att du, kära läsare och medmänniska, får möjligheten att SPELA DEM!

3

Dagen kommer även att streamas LIVE på his.se/live med ingen mindre än Angelica Norgren från P3 Spel på plats som vår egen programledare. Streamen börjar klockan 12.00 och håller på till minst 15.00. Där kommer ni även kunna se Ernest Adams, speldesignkonsult med bakgrund i bland annat Electronic Arts och Bullfrog Productions, framträda på stora scenen.

Men givetvis vill du inte se oss över någon knastrig videolänk. Självklart ska du göra allt i din makt för att ta dig till Skövde nu på fredag och vara med i egen hög person! Mässan är nämligen öppen för allmänheten, så packa samla din familj, runda upp dina vänner, packa era väskor och marschera raka vägen till Insikten i Portalen, den byggnad i Gothia Science Park som ligger närmast Högskolan i Skövde.

gsp-start1

Schema för dagen:

10:30 – Mässan öppnar!

11:00 – Keynote av speldesignkonsulten Ernest Adams.

12:00 – Livestreamen börjar med en introduktion av dagen.

12:15 – Rullande intervjuer med spelprojektgrupperna.

15:00 – Sändningen slutar, Mässan rundas av.

 

  • Livestreamen samt information om alla spel hittar du här!
  • Mer information om mässan hittar du här!
  • En karta till Gothia Science Park finns på deras kontaktsida!

 

Det kommer att bli en sjukt härlig dag med mängder av mysigt folk och löjligt välgjorda spel att prova på. Jag ser enormt mycket fram emot detta.

Fredagen den femte juni är dagen allt händer, save the date – vi ses där!

Studiebesök på Toyota

Vårt spelprojekt går framåt med små, trippande steg än så länge. Det är mycket som ska planeras, researchas, administreras och bearbetas innan vi kan sätta tänderna i det konkreta arbetet. Här kommer i varje fall en kort uppdatering om vad som hänt sedan senast!

Till att börja med har vi röstat fram ett namn för vår tillfälliga studio/projektgrupp; som en hyllning till en av mina absoluta favoritförfattare, Douglas Adams (Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) har vi döpt vårt utvecklingsteam till Mostly Harmless Games. Frågar du mig så är det faktiskt skitgulligt.

Igår var vi på studiebesök på Toyota Material Handling och deras fabrik i lilla Mjölby! Där fick vi bland annat ta del av en guidning genom fabriken, leka runt med lite truckar, provsitta olika modeller, lära oss allt om hur de fungerar, kolla på när utbildade förare brände gummi med både stil och flärd ute lastområdet, spela in en massa ljud, plåta och filma olika truckar. Med oss hem fick vi även fräna, röda swag-bags med muggar, broschyrer, specifikationer, fyra miniatyrmodeller av olika truckar, affischer och ett truckformat USB-minne fullt med klipp och specifikationer!

 

En summering av dagen i bilder:

 

IMG_20150408_115449
Nyanlända fabriksbesökare möts av guide och en lunch.

 

IMG_20150408_135817

Perplexa spelutvecklare ser truckar, kanske för första gången?

 

IMG_20150408_132820

Tracy förklarar att gafflarna på trucken kan användas till att lyfta saker, men är odugliga som verktyg för att äta pasta.

 

IMG_20150408_125532
Trucks come in all shapes and sizes.

 

IMG_20150408_125652
Tracy förklarar att Reflextruckens rörliga hytt är en feature, och inte en bugg.

 

IMG_20150408_130013
Vissa truckar kan man stå på. Om man vill.

 

IMG_20150408_160906
Vissa truckar är så stora att hela hytten kan lyftas uppåt femton meter över marken! Det är viktigt när någon fått för sig att ställa en massa lådor så högt upp.

 

IMG_20150408_143144
Man kan tro att våra ljudtekniker märker revir, men de spelar faktiskt in autentiska truckljud med en mikrofon som inte riktigt syns i bilden.

 

IMG_20150408_142018
Det krävs en särskild typ av människa för att både kunna och vilja göra donuts med en gaffeltruck…

 

Allt som allt hade vi en fantastiskt rolig och lärorik dag!

Nog om Mjölby! Idag och i tisdags har vi jobbat praktiskt taget helt och hållet med några de skoluppgifter som ingår i kursen, vilket innefattar diskussioner, seminarier och rapportskrivande kring ett antal olika ämnen. Vi har fått diskutera och klargöra vilka mål vi har med projektet och vad vi har för förväntningar på slutprodukten. Så sent som idag deltog vi även i ett seminarium om samhälle och etik i spelutveckling, där vi bland annat diskuterade genus, normer, stereotyper, sociala klimat, målgrupper och innehållsanpassning.

Viktiga saker som jag tycker är intressant och roligt att diskutera, men inte alla är varken ense om eller särskild intresserade av. Oavsett var gruppen aktiv och engagerad och bara ett par timmar senare kunde vi lämna in en mastig seminarierapport. Nu när alla rapporter är klara det bara det roliga kvar, typ. Imorgon börjar vi SKAPA!

Vad är ”Swatting”?

Swatting är den moderna människans svar på praktisk humor, med det lilla undantaget att det är ungefär lika underhållande som att rulla runt i krossat glas.

Det är menat som ett skämt eller metod att hämnas på någon man tycker förtjänar att försättas i livsfara. Swatting innebär att ringa till larmcentraler och rapportera falsk information om farlig och olaglig aktivitet hos någon annan med målet att skapa så mycket kaos som möjligt hos denne. Det är något som i huvudsak förekommer i USA, där en rad fall fått stor uppmärksamhet.

swatted

Swatting resulterar i utryckningsfordon som tas direkt ur tjänst för att svara på icke-existerande nödsituationer, poliser som tvingas rannsaka och arrestera under potentiellt farliga omständigheter och i de värsta fallen att specialstyrkor som S.W.A.T. med stor risk för skador försöker stoppa anmälda terrordåd och liknande. Termen myntades 2008 av FBI.

Framför allt målsätts kändisar, spelare, e-sportare (folk som tävlar i spel) och spelutvecklare. Swatting har blivit en känd term inom många kretsar av spelkulturen, där metoden ofta erkänns som ett sätt att straffa eller hämnas mot en annan spelare.

284494_630x354

Flera instanser existerar där Swatting försatt folk i stor fara eller till och med skadats. I bilderna ovan arresteras en livestreamande Counter Strike-spelare som fått insatsstyrka inringd till sitt hem. Även utvecklare av Destiny och Minecraft-verktyget Bukkit ska ha fått sina hem invaderade av poliser i Swatting-attacker.

Swatting är extremt farligt och försätter många individer väldigt snabbt i stor fara. I ett land som USA där Castle-doktrinen (”En mans hem är hans slott och han skall få försvara det med dödligt våld om så krävs”) ofta är en central del av samhällskulturen är risken enormt stor att flera av de inblandade parterna i en utryckning kommer till skada.

En annan aspekt är att spelare inte sällan producerar krigsljud ur sina högtalare när de spelar, vilket kan förvirra polis och insatsstyrkor att tro att riktigt våld sker. Många spelar dessutom med hörlurar vilket gör det omöjligt för dem att höra polisens uppmaningar när de väl tagit sig in hos personen.

Överväg aldrig Swatting. Busring aldrig polis, ambulans eller brandkår för nöjets skull. Om du märker av aktivitet som antyder att Swatting har skett eller är på väg att ske, anmäl det så snart som möjligt. Det är ett förbannat onödigt slöseri med samhällsresurser som försätter mängder av människor i fara.

Desktop