Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Spelutveckling

California Dreaming

Hey Yo Whatsup BLOGGDAGS. För inte så länge sedan spenderade jag en och en halv vecka i USA, närmare bestämt i Kalifornien.

 15676226_569866633204465_2885620473552287331_o

But whyyy

It’s purely business, love.

Hade du läst tidningen eller den andra tidningen häromveckan hade du läst att jag (som representant för Mostly Harmless Games) tillsammans med Jiro Joshida (Lone Hero Studios), Daniel Ström (Guru Games) och Jimmy Eliasson Malmer (Stenkross Studios) åkte på en professionell utflykt till staterna för en omvärldsbevakning av den alltjämt växande Virtual Reality-branschen samt gräva efter guld bland de tech-evangeliserade investerarna i Silicon Valley och San Francisco.

Vilket äventyr!

 

Vilken skön lirare möjliggjorde allt det här?

I första hand har vi inkubatorns egna Per-Arne Lundberg som på plats har riggat ett schema med möten, träffar, events och demos som gav oss fantastiska möjligheter att pitcha vår verksamhet för investerare och affärsmänniskor inom spel och VR. Tack igen, PA!

Sedan har inkubatorn här i stan i sig hjälpt oss med mycket av logistiken och förberedelserna för resan. Ytterligare en anledning till varför Skövde är den bästa platsen i världen att befinna sig i som nystartat spelföretag.

Vad gjorde ni då?

Pitchade! Varje dag. Hela tiden. Nästan.

Inte riktigt. Vi träffade en rad intressanta affärsutvecklare och investerare. Vi besökte Google och kikade på deras kontorspark Googleplex, träffade Oculus på Facebooks högkvarter, HTC Vive på deras kontor där deras ViveX-acceleratorprogram just ledde mot sitt slut, Microsoft i deras Reactor-byggnad där de demonstrerade Hololens, Upload Collective där FOVE demonstrerade sitt nya VR-headset med eye-tracking (coolt) samt Humble Bundle som bara var fördj*vla trevliga. Med flera.

 15732610_569866663204462_4926255281291436935_o
15731872_569866699871125_1049832361202085582_o
15724526_569867249871070_1845621781526168371_o
15723449_569867279871067_6162063608341216655_o
15723311_569867316537730_5117275671544888373_o

Ingen sightseeing?

Givetvis! Livet som spelutvecklare är alltid fun and games, men ibland har man fun separat och games någon annanstans. I vårt fall var några parker modell Stora samt lite utforskning av den urbana sorten på listan över kul grejer man gör när man inte pitchar. Bifogar bilder direkt från mitt Instragramflöde nedan.

  15676487_569866809871114_9190521784398893019_o

Googleplex.

15723311_569866946537767_8548458515125102226_o

Land’s End.

15590913_569866819871113_8795213478342295598_o

Land’s End.

15776944_569866916537770_3154389117311768889_o

Den där bron.

15724670_569866986537763_4369532867534852918_o

Samma bro fast från andra sidan.

15724866_569867009871094_3692606534941867489_o

Muir Woods nationalpark.

15731974_569867209871074_3043814333017932056_o

Union Square.

15732133_569866749871120_1504977929803328390_o

Stanford, på väg till d.School för att lära oss om Design Thinking.

15732599_569867046537757_3530557761522183183_o

Lombard Street.

15732196_569867349871060_5910500190835463084_o

San Francisco.

 

Du nämnde något om VRX? Någon slags branschmässa för folk som är involverade i VR?

Bra gissat. För ynka 999 dólares (i svenska kronor motsvarar det ungefär jättemycket) fick vi smyga in på en tvådagarskonferens med sjukt många intressanta föredrag, paneler och utställare. Oerhört trevligt. VR som industri kanske inte är världens intressantaste grej i din värld, men om det är kanske du vill höra min sammanfattning av lärdomar som jag redan elaborerat i en annan blogg. Prepare your butt, det är lite mer läsning än mina ordinarie bloggar.

På svenska:

VR är en långsiktig investering. Marknaden är fortfarande extremt liten. Det finns få aktiva aktörer och väldigt få användare. Tekniken är helt enkelt inte tillgänglig för en större publik, på grund av priset, hårdvarukraven och logistiken. Vill man satsa på VR måste man vara beredd på att bita ihop en längre tid innan det kan visa sig lönsamt. Fokus bör ligga på att positionera sig och samla kunskap och kompetens för att i ligga i framkant när branschen boomar.

Ta det vackert. Att gå all-in på en så pass ny marknad utan en plan att falla tillbaka på är riskfyllt. Som all ny teknik kommer det ta sin lilla tid att bli vasst nog att hitta sig in i alla hushåll. Bara för att det är coolt som inget annat är det svårt att motivera en hundraprocentig investering i tekniken.

Allt handlar om mobilen. Den mobila VR-marknaden är den tveklöst mest intressanta för utvecklare och investerare, helt enkelt för att marknaden är så pass mycket större. Med två miljarder potentiella VR-headsets i form av smartphones finns det mer pengar att hämta på kort sikt. Så enkelt är det.

Arkaden återuppstår. Förhoppningarna om ett VR-headset i varje hem är en utopi som fortfarande framstår som lite futuristisk. Men i Kina och många andra asiatiska länder lever kulturen kring internetcaféerna och arkadhallarna kvar på ett sätt som inte längre syns i västvärlden. Således hoppas många nu kunna införa VR som en form av offentligt tillgänglig underhållning, och där håller HTC redan på att bygga VR-hallar i stadig takt.

15776987_569867146537747_1332522228102526194_o

Hårdvara och teknik mer intressant än upplevelser. Steam annonserade nyligen att de nått sin tusende applikation med stöd för VR, en konkret förklaring på varför plattformsutvecklarna inte längre söker eller investerar i spel och upplevelser i samma utsträckning längre. Riskkapitalet vi förde dialog med var relativt överens om att ny teknik eller hårdvara som kunde vidareutveckla mediet på något sätt var mer intressant att investera i än nya applikationer.

Alla vill höra en cool story. De som ändå söker content av något slag är väldigt intresserade av att se hur man kan skapa berättande på ett sätt som bara kan göra sig rättvisa i Virtual Reality, men än har inget riktigt imponerat. Spänningen är olidlig. Eller ja, den lär bli det när något spännande släpps.

Fortfarande ingen ”killer app”. Än hellre än en grym story ser många i VR-branschen fram emot att någon tar fram en killer app. En tjänst eller upplevelse som sätter ribban för VR som media och motiverar den stora majoriteten av entusiaster att äntligen köpa sig in på plattformen. Det kommer bli Harry Potter. Du hörde det här först.

End of report.

 

Cool. Ni pitchade massor, fanns det något huvudevent där ni pitchade särskilt mycket?

Korrekt igen. Eventet hette ”What’s Brewing Up North?”, anordnat av Per-Arne och Silicon Vikings. Fokus låg på nordiska VR-utvecklare (that’s us! Med flera…) och platsen var inget mindre flådigt än Unitys egna högkvarter ett stenkast från Union Square i San Francisco. Allt började med mingel, följt av en paneldiskussion med några av VR-industrins hetaste lirare och till sist pitching på stora scenen inför en mycket trevlig investerarpanel.

15723529_569867079871087_4355272516740017389_o

 

Varför har jag inte läst om allt detta i typ DI Digital eller något, det låter ju ascoolt!

Men det har du ju, kära du! DI:s egna Miriam Olsson Jeffery gjorde ett utsökt reportage om vår resa som du kan läsa här.

15732116_569867386537723_8630018489821477125_o

Här spelar hon Munch på Unitys högkvarter straxt efter att vi pitchat. I bakgrunden sitter och står Daniel och Jiro och flirtar med Tipatat Chennavasin från The Virtual Reality Fund.

 

Vilket äventyr. Jag orkade inte ens läsa allt du skrivit.

Nej, det förstår jag. Det orkar inte jag heller, så korrekturläsning får jag nog outsourca. Det var i alla fel en helgrym resa från början till slut!

15724526_569867366537725_1273808622994211174_o

Spelfestival i Skövde

Som utlovat! Ett kort reportage om spelfestivalen som efterträdde Sweden Game Conference häromveckan.

Efter en obarmhärtig efterfest med livemusik från Double Trouble, Marioke på scenen och en oändlig ström av mysigt folk från alla spelvärldens hörn var det dags för Spelfestivalen, öppen för alla intresserade av spel.

1

Vi var åter stationerade i våra VR-stationer för att missionera det goda budskapet Virtual Reality. I kid you not, trycket var enormt. Trots att det fanns minst sju (om inte fler) HTC Vives på plats var det enbart i vår monter minst en timmes kö från öppning till stängning. Helt makalöst, och väldigt, väldigt roligt.

3

Meta när SLA:s reporter (till vänster) hamnar på bild!

4

Grymma cosplayare all around, men få bildbevis från min del. Jag fick i alla fall en självis med en av cosplaytävlingens domare, Pauline Engdahl som spelar en sjukt grym Borderlands-bandit!

5

Framåt dagens slut gick vi alla hem till mig för att pusta ut, ta det vackert och äta lite middag i lugn och ro…

Eller inte! För det var visst #OfficialUnofficialSGCParty i min lägenhet!

7

Jag tappade räkningen så småningom, men totalt var vi kanske en 50-60 pers som samlades under samma tak.

11

Jag vill tacka alla grannar som inte ringde in militära styrkor för att tygla oss. Jag hade dock inte klandrat er om ni gjorde det.

6

8

Petter var gladast Petter.

9

10

12

Alla mös och hade det trevligt fram tills att att det blev söndag morgon och dags att arbeta igen. Tack för att ni kom!

13

Söndag var något lugnare (men fortfarande ständigt kö till våra montrar).

14

Mot dagens slut avgjordes några av de tävlingar vi höll tillsammans med vår hårdvarusponsor MSI. Helgens duktigaste spelare kammade hem lite skön kringutrustning och prylar för sina prestationer. Good show!

 

Efter onsdagsmingel i Portalen, torsdagsgala med utgång, fredagsfest på kåren och inofficiell lördagsfest kände vi att en söndagstillställning var överflödig efter att allt packats ihop.

Sweden Game Conference 2016

Obs att denna blogg avser Sweden Game Conference, spelfestivalen under lördag-söndag kommer straxt i en separat blogg!

Dags igen för mig att låtsas vara finurlig och komma på ett roligt sätt att rapportera från Sweden Game Conference. Ärligt talat anser jag att Sebastians bilder, som alltid, talar så väl för sig själva.

Föreslår istället att vi tittar igenom bilderna och varvar med en och annan spydig kommentar. Okej? Okej.

14853119_1490005907681371_9070428047170302636_o

Konferensen började på sätt och vis redan på onsdagskvällen när en större portion av alla konferensdeltagare och föreläsare möttes upp på Gothia Science Park för att mingla och plocka upp våra konferenspass. Jag och några andra fick i ansvar att hjälpa föreläsarna hitta från hotellet till festen.

14859929_1490006084348020_6645874127122543305_o

Några av oss som driver bolag i parken fick även gå upp på scenen, presentera vad vi arbetar med och uppmana studenter att ansöka om att göra sina exjobb och lärande i arbete hos oss.

14633665_1490006317681330_1061743567976470188_o

Nästa morgon var vi alla på plats och visade upp våra spel. Talecore Studios tog bland annat plats i Indiecator-området med matchande outfits till spelet Shantee’s Choices.

14876661_1490011304347498_8534959931464252521_o

Virtual Reality var en eminent hit på både konferensen och spelfestivalen (som jag skriver mer om i nästa blogg).

Om det inte syns så var MSI på plats och sponsrade festivalen med utlånad hårdvara. Ser du datorn som står på mitten av bordet? Den sänkte en propp på kontoret när vi försökte starta den. Dubbla GTX 1080.

Wtf.

14608674_1490007137681248_1365948390810375601_o

Konferensen präglades till huvudsak av föreläsningar, paneler och andra scenaktiviteter, riktigt grymma sådana. Sätt på en schysst montagelåt och scrolla igenom ett axplock av porträtt.

14612519_1490012441014051_3551830542271277799_o

14753820_1490010101014285_8555354027981791082_o

14853096_1490006727681289_5972629002278622801_o

14855913_1490011474347481_3012432383136391010_o

14856192_1490006567681305_3968155369335552290_o

14876613_1490010707680891_3378506597016818287_o

14883510_1490010604347568_5622577377009769859_o

14883538_1490008421014453_2180658795364795088_o

Nu kan du stänga av montagelåten.

Jag hann själv bara gå på ett talk, grymma Faviana Vangelius från SVRVIVE, och lika glad är jag för det, det var helgrymt.

14615732_1490009451014350_7226981123424149857_o

Konferensens första kväll avslutades med en ståtlig galamiddag och prisutdelning på scen för bland annat Skövde Academic Game Award, som tilldelades Creaky Stairs för sitt spel Notes of Obsession (som även vann Game of the Year i Swedish Game Awards).

14883695_1490009617681000_1433375437069809879_o

Landfall Games vann bland annat en fin tavla av Anders Larsson för sitt innovative och drivande arbete.

14883532_1490009661014329_7852934442022412020_o

Inkubatorns nykomlingar Flamebait Games mottog pris för Rookie of the Year och vann mässplats i Berlin i vår.

Efter galan drack vi öl. Och efter att vi druckit öl drack vissa mer öl och några av oss gick hem.

14889880_1490009064347722_2629031056582661527_o

Under fredagen hände ganska mycket samma saker som torsdagen. Nya tag, nya talks, nya paneler och några nya besökare. Bra drag för andra dagen i rad!

14884668_1490011177680844_7829720798685724847_o

På förmidagen fick jag och fyra andra teams chansen att pitcha våra spel på scenen för Nordic Game Discovery Contest där man kunde vinna en plats på Nordic Game i Malmö. I didn’t, men det var fortfarande kul att pitcha.

14570783_1490013234347305_853320623529871782_o

På kvällen gick vi sönder när vi festade loss i Kårhuset. Det var officiell efterfest med ”Marioke” och gott sällskap. Vilken skön kombination?

14615667_1490012674347361_2527018880761926195_o

14859886_1490013787680583_4822079965054135734_o

14633723_1490012834347345_4594382089258378542_o

14859858_1490012777680684_214046326286093339_o

14889765_1490012671014028_282723723816248500_o

Och med det var Sweden Game Conference avklarat. Kommande två dagar var en öppen spelfestival där hurmycketfolksomhelst dök upp och spelade våra spel och hade det trevligt.

Festen fortsätter, stay tuned för Spelfestivalbloggen!!

 

 

Alla bilder i denna blogg är tagna av fotografen Sebastian Bularca.

Spelhjälpen 2016, till stöd för Ung Cancer

I helgen ägde Spelhjälpen rum för andra året i rad. En välgörenhetsstream med temat spel där alla donationer skänks till ytterst goda ändamål. Denna gång fick Ung Cancer ta del av tittarnas kärleksfulla givmildhet.

Majoriteten av Mostly Harmless Games var på plats för att, tillsammans med våra vänner på Landfall Games (utvecklare av bland annat Clustertruck och Totally Accurate Battle Simulator) delta i en gamejam tävling.

Agendan var alltså att, från streamens början till slut (ungefär 26 timmar) utveckla ett spel från scratch och låta en jury avgöra vilken studio som skapat det bästa spelet.

14567458_535198263337969_4517343621429772697_o

Det blev till att gå upp vid fem-blecket på morgonen, glida ner till kontoret och dunka in datorer och bös i polarens Volvo. Straxt efter nio var vi riggade och redo att börja kötta från Free Lunch Designs skitmysiga vindsvåning där streamen hölls.

14715574_535198230004639_2356303111524550029_o

Vi introducerades i ett av streamens första inslag. Exklusiv in-studio-bild ovan. Utanför dörren lurar Philip från Landfall och Samson, som tillsammans med sina tofflor roddade jättemassor med streamen. Bra där, Samson!


Jammet drog igång och vi beslutade oss för att utveckla ett Virtual Reality-spel till HTC Vive.

Vi ville gärna skapa en social och lite udda spelupplevelse. Jag kom att tänka på en idé jag och Anna Jenelius från Talecore Studios kom att tänka på under GamesCom i Köln – ”Pull Harder”.
Men mer om det straxt!

14711531_535198130004649_1416511801111734393_o14753744_535198110004651_4051960114076700114_o

Utöver jammet hände ju en massa annat cool. Till exempel hölls coola auktioner på donerade konstverk och hantverk under streamen. Intäkterna donerades givetvis även de till Ung Cancer.

Helgens gäster var många och färgstarka. Bland annat kom en hel drös med spelbolag från Skövde (utöver vårt eget), så som Guru Games, Lone Hero Studios och Stunlock Studios. Vi fick även privilegiet att träffa Nördigt, Bandai Namco (Tove Bengtsson, bägge gånger), Kamratpatrullen, Zoink, Dennaton, Level Up, Tillbaka till NES-tiden och bästa Paula Fenjima Manrique.

14753885_535198200004642_5459062658840306032_o

Kanske blev jag dock som mest starstruck när jag fick ta en ful-selfie med 047, Sveriges kanske bästa och bloppigaste lilla band. Sök upp Trekker och General Error med en gång! Tillsammans med Per Fhager spelade de NES och pratade öppet om kreativitet. Mycket mysigt!

14692106_535225433335252_217210258192011637_o

Vi mölade på med jammandet. Här testar Jonna och Mick från Spelhjälpen en tidig version av spelet!

14700782_535198080004654_2995193619139538093_o

14712699_535198170004645_1280672976558667072_o

Så småningom kom natten, kall och obarmhärtig. Inte mot vår energi, men mot vår stolthet. Jag lovar att inte peka ut folk i deras svagaste ögonblick.

Förutom på den sista bilden, där Jens Bak visar upp Jens bak. Haha. Worth it.

14691948_535198023337993_7850216673337265299_o

En hård natt och lite skräpmat senare var vi igång inför slutspurten igen. Linus och Mick kunde inte ro för hur kul de hade. De kunde ha spelat i åra-tal. Skratten spred sig som ringar på vattnet. Allt flöt på rätt bra helt enkelt.

14612616_634526983374777_4583667304424196005_o

I Pull Harder ror några spelare en båt medan ytterligare en spelare håller takten med hjälp av en trumma och instruerar roddarna om vilken riktning de måste röra sig i.

Två spelare fick alltså varsin motion controller att använda som var sin åra och den tredje spelaren, som ser i ”rätt” riktning genom VR-headsetet, fick en kontroll att använda som trumpinne för att banka med.

Såhär blev slutresultatet!

Det var ett sjukt kul och lärorikt projekt. Jag fick inte bara göra ljudeffekter utan även testa på lite level design och animation. 5/7 would pull hard again!

Helgens vinnare var dock Landfalls suveräna spel ”No Guns”. Oerhört fyndigt, originellt och, som alltid, fantastiskt snyggt. En solklar och välförtjänt vinnare av Spelhjälpens dundersöta lilla pokal!

Kolla in No Guns!

Och med det var Spelhjälpen 2016 över, med mer än 100 000 kronor insamlade till välgörenhet (och mer därtill om man räknar in auktionerna). Helt suveränt!

Obligatorisk überfiltrerad selfie med min kollega Victors bakre halva samt den enastående vackra och kärleksfulla publiken (precis ovanför lampan)!

14700934_535197986671330_4354731515486342181_o

Stort, stort, stort tack för att ni gör det ni gör, Spelhjälpen . Ni är makalösa och hela världen älskar er, kanske lika mycket som jag gör.

För andra året i rad investerar ni blod, svett och tårar för att, för en helg, ge spelvärlden en logotyp, ett namn och en rad ansikten under vilka all kärlek och styrka som finns i detta underbara community kan samlas och göra så mycket gott.

För andra året i rad får jag stå bakom kulisserna och se er skapa vad som bara kan beskrivas som magi.

För ett andra år, må ni fira och vila med leenden på era läppar.

För ett tredje år, må ni återvända och göra det igen.
Jag saknar er redan <3

En veckas utbildning i Stockholm

På söndag piper jag i vanlig ordning upp till hufvudstaden för upptåg och dumheter. Denna gång blir jag borta en hel vecka.

What’s the occasion?
Mostly Harmless Games är ett av de tio bolag som valts ut till Tillväxtverkets Startup Sweden – Boot Camp där unga bolag får chansen att lära sig om affärsutveckling, att driva företag, pitcha samt bredda sina kontaktnät. Det ska, givetvis, bli oerhört kul, såklart.

Stod det inte något om det här i tidningen häromdagen?
Kanske, men då har du läst fel tidning! Skövde Nyheter (den där jag inte bloggar) skrev förra månaden om satsningen och poängterade hur coolt det är att sex av tio bolag alla är från samma inkubator. Och visst är det coolt! Det säger nog till och med en del om hur vi jobbar.

Vad blir resultatet av allt detta?
Förhoppningsvis återvänder jag till schlätta med många nya lärdomar och ett antal nya kontakter inom branschen som, när allt kombineras, stärker vår lilla studio och leder oss ytterligare några små kliv närmare fullkomligt världsherravälde. Kort sagt ser jag mycket fram emot hela äventyret!

Borde du blogga efter midnatt om du ska vara alert till i helgen?
Nej, det vet du mycket väl att jag inte borde. God natt!

GamesCom – min första Tysklandsresa

Allt fler och fler första-gången-någonsin-grejer börjar hända i businessammanhang numera. Kul är väl det! Varför hade man annars åkt ända ner till Tyskland?

Just ja. Ölen…

Öl fanns. Och finns, för de som överväger att korsa broar och vatten för att besöka våra sydliga grannar. Kölsch, kölsch och åter kölsch.

IMG_5159

Så vi skuttade alltså ned till Köln i Tyskland. En hel busslast av spelutvecklare med datorer, TV-apparater, arkadmaskiner och handkontroller. Ett fullkomligt jippo, men vilken utsökt monter vi fick!

IMG_5127

Funklift fick sig en fulländad spelhörna med soffa, TV och en fondvägg. Bakom pallarna kan vår 3D-grafikers katter ses skjuta laser ur ögonen. ”Over-the-top”, var den enda specifikationen han fick att jobba med. Han levererade.

IMG_5129

Vi visade även upp ett helt nytt och hittills hemligt projekt för mässans deltagare. Här spelar Yuliya Moshkaryova från Casual Connect vår prototyp till HTC Vive i Virtual Reality.

IMG_5162

IMG_5137

Prototypen attraherade såväl spelare och VR-entusiaster som förläggare och press. Mottagandet var kort sagt överväldigande positivt! (Oroa er inte, mer information om spelet i fråga kommer snart)

IMG_5211

För somliga var upplevelsen enbart överväldigande. Virtual Reality kan göra väldigt kraftiga intryck!

 

IMG_5199

När vi inte skrämde slag på oskyldiga mässdeltagare passade vi på att se stadens sevärdheter. Kölner Dom var inget mindre än en spektakulär syn. Ett svindlande hantverk med mäktiga dimensioner och häpnadsväckande detaljrikedom.

IMG_5192

IMG_5188

Miljontals hänglås, likt färgglada fjäll på en majestätisk ståldrake, utgjorde en väsentlig bråkdel av brons vikt. Vi har den tyska ingenjörskonsten att tacka för att vi säkert kunde korsa Rhen, den extra tyngden till trots.

IMG_5175

Köln at night. Beklagar bildernas potatisaktiga kvalitet.

IMG_5178

Om kvällarna var alla pigga och glada, särskilt Daniel och jag. Stadspojkarna tog midnattståget som gick vart som helst.

IMG_5174

Kvällarna bjöd ofta på fest och mingel med spelutvecklare från alla världens hörn. Av alla tillställningar var det nog inhemska Paradox som levererade det mysigaste kalaset. Stort tack!

Capture

Allt som allt var min första Tysklandsresa en högst trivsam sådan. Det blir garanterat inte min sista.

Tack alla ni som delade och förgyllde den, och tack GamesCom 2016!

Vad är väl ett jam på slottet?

Och priset för den mest uttjatade catch-phrasen på Castle Game Jam 2016 går till…

20160703_111505_HDR

Åh, wow, ännu en blogg om något som hände för, vaddå, två? Tre veckor sedan?

Fyra faktiskt! Och jag vet att den är sen. Jag har varit upptagen som vanligt. Naveln pillar knappast sig själv.

 

Vad är ens ett Game Jam?

Ett ”Game Jam” är en slags metodik för att skapa en snabb spelprototyp. Principen utgår från att man samlar sin teknik och tilldelas ett tema eller nyckelord som man sedan ska skapa ett spel utifrån på en begränsad tid. I praktiken innebär det att grupper av spelutvecklare (frivilligt) samlas för att arbeta 15 timmar om dygnet, oftast under bisarra omständigheter. Helt gratis!

I detta fall knölades uppåt 300 spelutvecklare från nästan 30 länder ihop sig på Örebro Slott, mitt i högsommaren, för att utveckla spel i en hel vecka. Vilken dröm!

 

Vad gjorde ni för spel då?

Vi, det vill säga hela Mostly Harmless Games och en sjätte byfåne som lyckas smita med i vår bil, VD:n för Guru Games, gick ihop för att skapa ett Virtual Reality-spel med flygande öar, sköldpaddor och magiska trollformler (till skillnad från de traditionella, marknadsekonomiska trollformlerna).

 

Tortuga Skies befinner du dig högt bland molnen i en magisk värld. Du och din fantastiska sköldpaddskompanjon måste samarbeta för att kunna tränga er förbi ett flygande kungarike med onda intentioner. Deras vakttorn beskjuter er när ni närmar er och du måste försvara er genom att eliminera fiendens projektiler med hjälp av besvärjelser som du kastar med hjälp av gester. Videon bör förklara det bättre än jag gör!

 

Varför skriver du rubriker i tredje person? När började du med det?

Jag vet faktiskt inte säkert. Borde jag sluta med det? Det känns faktiskt lite awkward.

Ingen aning. Det är din blogg. Gör vad du vill I guess.

Very well.

 

Vad gjorde ni mer då?

Oj, var ska man ens börja. Det var en lång vecka i Örebro och äventyren staplades praktiskt taget på hög.

Viktigast av allt var alla fantastiska människor vi träffade och umgicks med. Gamla och nya bekanta och vänner som vi åt, drack, festade och fångade pokémon tillsammans med. Nedan följer några bilder jag lyckats skrapa ihop!

 

20160707_093107_HDR

Frukost är dagens viktigaste mål – även om den i huvudsak bestod av jäst blodgrapejuice, tartex och knäckebröd. Vi hade inte tillgång till kök, förvaring eller kylskåp, så kostcirkeln blev mer av en tårtbit. Minus allt nyttigt som finns i en faktisk tårta.

 

20160703_171316_HDR

Första kvällen gick vi till en mysig park och tittade på en uppvisning i medeltida fäktning och åt korv. Jag har tyvärr inga bilder kvar av varken fäktningen eller korven, men här är en grupp spelutvecklare på väg dit som faktiskt trodde att jag visste vart jag ledde dem.

 

20160705_121507_HDR (1)

Vädret var för det mesta med oss under hela veckan! Det gjorde att vi kunde ha mysiga diskussioner och frukostmöten ute i parken. Örebros parker var väldigt gemytliga, särskilt när man inte blev jagad med kniv.

 

20160707_223428_HDR

Rami Ismail från Vlambeer dök upp, gjorde ett grymt spel och försvann. Som någon slags spelutvecklande superhjälte. Här spelar han en tidig version av Tortuga Skies.

 

20160709_191335_HDR

Linus, designer, ser sedvanligt opålitlig ut.

 

20160709_131634_HDR

Under jammets sista dag fick allmänheten chansen att med hacka och spade ta sig igenom den tjocka luften i slottets nu svettosande korridorer och salar för att provspela våra verk. Besökarantalet var imponerande, stämningen var grym och resultaten från respektive lag var helt suveräna. Du kan hitta och prova alla spel som skapades under jammet här!

 

20160709_211753_HDR

Veckan tog slut, arrangören James Newnorth delade ut priser i respektive tävlingskategori och tackade för ett trevligt evenemang. Tack själv för all del! Allt firades sedan med en välförtjänt tredje/fjärde pubrunda inför denna omöjligt vackra vy av slottet:

 

Capture

Tack för i år! Vi ser fram emot en repris 2017.

 

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

Funklift i βeta

CiH5qCtWUAArrvg

Funklift har äntligen kommit in i sin Beta-fas med bara veckor kvar i utvecklingen! Nytt sedan tidigare uppdateringar är menysystemet, uppdaterade ljudeffekter och musik (som du nu även kan höra på vår Soundcloud-sida!) och, implemented by popular demand, spelindustrins mest klädsamma icke-konvention, hattar.

 

Capture

 

Jag försökte stoppa dem alla. Fansen. Mina kollegor. Min katt. Ingen lyssnade. Hattarna (och resten av betan) kan nu testspelas genom demot på vår hemsida.

 

Enjoy!

Long road to Greenlight

Eller alltså nej, inte särskilt lång. Det tog oss 29 dagar att bli så kallat Greenlit på Steam.

I korthet: vi får inte sälja vårt spel på distributionsplattformen Steam utan att ha communityts ”godkännande”. Folk måste alltså hitta vår kampanjsida och rösta på Funklift för att Steam ska kunna plocka in det så att vi så småningom ska kunna sälja det.

banner

Men nu är det gjort!
Vi blev greenlit och kan nu fokusera på utveckling och marknadsföring tills dess att vi släpper, vilket i dagens takt ser ut att bli någon gång i maj.

Såhär ser Greenlightsidan ut på Steam:

Namnlös

Det är förstås en störtskön milstolpe i vår utveckling. För den nyfikne delar jag gärna med mig av lite statistik. När vi blev Greenlit hade Funklift:

  • 1459 unika besökare
  • 532 ”Ja”-röster
  • 58 favorit-markeringar
  • 52 unika följare
  • 53% ”Ja”-röster i förhållande till ”Nej” och ”Fråga mig igen”

Gå gärna in och kika på sidan! Där kan du favoritmarkera och önskelista Funklift för att få uppdateringar om när det släpps eller något annat spännande händer 🙂

 

Allt gott!

 

Post scriptum. Beklagar att det varit tyst här ett tag. Jobbar som alltid på att ta tag i bloggen ordentligt. Det är här jag vill dela med mig av mina uppdateringar, ska se till att bättra på ruljansen framöver!

Bloggat på sla.se.
Noice 4-ever 28 Apr
Desktop