Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Tomb Raider

Comic Con Gamex, sådär lite i efterhand

comiccon-gamex-eventimage

En ganska god bit i efterhand skulle man till och med kunna säga.

Här kommer allt från vår tid på Friends Arena i exklusiva färgbilder!

 

IMG_20151029_132848

Någon annan är bäste dräng. Pi och Linus packar skrot och bråte i hyrbilen medan jag äter mat och dricker kaffe, så som det ska vara.

 

IMG_20151029_151719

Väl på väg fick Linus ett av sina många anfall när vi hamnade bakom vår tredje bilkö.

 

IMG_20151029_192555

Nästan framme vid Friends Arena och samtliga resenärer blir lyriska över att ha blivit omkörd av en gaffeltruck. Detta hände för övrigt flera gånger under helgen och var lika spännande varje gång. Jag tänker inte lägga upp alla bilder vi tog på gaffeltruckar av rädsla för att bli stämplad som manisk.

 

IMG_20151029_213138

Någon timme senare såg våra tolv kvadratmeter riktigt sådär IKEA-låtsashobbbyrumsmysigt ut! Möblerna kommer från Gothia Science Park Makerspace och Mitt Vardagsrum/Kök.

 

IMG_20151030_000146

SUPER. HOT. SUPER. Direkt efter riggningen pep vi bort till Fatsharks spelutvecklarpubb/releasefest för Warhammer: End Times – Vermintide och umgicks med diverse roliga spelutvecklare. Bland annat en av utvecklarna av SUPERHOT.

 

IMG_20151030_001415

A wild Zylinski appeared. Selfie game too strong, phone couldn’t handle.

 

IMG_20151030_010331

Ungefär vad jag minns av vårt funky boende ute i skogen. Mystiska ljus, gott te och en motvillig kamin…

 

IMG_20151030_123103

Väl på plats nästa dag fick vi se sjukt mycket häftigt cosplay, men kameran användes sparsamt på den fronten… Dock kunde jag inte motstå Comic Cons kanske bästa hyllning till Astrid Lindgren någonsin.

 

IMG_20151030_124305

Det spelades en god mängd Funklift.

 

IMG_20151031_151014

Kul folk höll i livepodd…

 

IMG_20151031_125613

…och mer kul folk höll i Just Cause 3-panel.

 

IMG_20151101_104537

En scen lika ljuvlig som vanlig, alla platser fulla och smilbanden från vägg till vägg.

 

IMG_20151030_162459

För ett år sedan tyckte jag att en felriktad mobilkamera var det dummaste jag sett. Nu kan just den kameran säga detsamma om mig praktiskt taget varje dag.

 

IMG_20151030_101536

Fler glada gafflare. Vissa spelade glatt en match och kallade det en dag. Andra återkom för att ibland spela timmar i sträck. Tur att vi fick upp två spelstationer!

 

IMG_20151101_121802

Finbesök från en lätt sönderpucklad Lara Croft. Inga skador stoppade henne dock från att lira runt i våra lager som ett proffs.

 

IMG_20151030_165323

Hela landets spelmedia flockades givetvis, fullkomligt lyriska över att äntligen få prova det mästerliga, mytomspunna spelet…

 

IMG_20151030_164817

Några av dem spelade till och med!

 

IMG_20151031_142016

 

Förmodligen vår favoritspelare och framtida PR-ansvarige. Ingen lyckades att engagera fler spelare till vår monter än Mega Man!7

 

IMG_20151101_124532

Främlingar blir vänner över ett parti truck…

 

IMG_20151101_165841

 

Allt som allt en lyckad och mycket trevlig upplevelse!

 

Vi räknade ihop lite statistik och kom fram till följande:

  • Ca 6,700 pallar med gods levererades under Comic Con Gamex
  • Det motsvarar ungefär 1,000,000 poäng i spelet
  • Mer än 1,400 truckar kvaddades av spelarna
  • I verkligheten hade så många truckar kostat 390,000,000 kronor 

 

Jag får lov att tacka arrangörerna av årets Comic Con Gamex, det var riktigt roligt och lokalbytet skedde trots allt relativt smärtfritt. Framför allt vill jag hissa alla mysiga besökare som verkligen gjorde mässan. Ni är så sjukt roliga att umgås och spela med!

Vi ser definitvt fram emot framtida återbesök 🙂

Den Tysta Revolutionen

För drygt ett år sedan satt vi ungefär lika stressade och upptagna som vi är idag och jobbade på vårt första stora spelprojekt. Alla förstaårselever från Dataspelsutvecklingsprogrammen här på högskolan slog samman sina förmågor och bildade grupper om runt 15 personer. Tillsammans skapade vi allt vad interaktiv underhållning innebär, från dystert mörker till lekande skratt.

Men vi pratade även ganska mycket om vad som händer utanför spelen. Hur spelen uppfattades, vilka budskap de förmedlade, hur de reflekterade oss och vår omgivning och vilken påverkan de skulle kunna ha på samhället. Det var och är fortfarande väldigt svårhanterliga ämnen och aldrig tidigare har de debatterats så livligt runt om i världen som i dagsläget.

LastofUs-cover_2837969b

Jag minns tydligt en övning där alla studenter fick ställa sig i vart sitt hörn av ett rum för att representera sina personliga svar på frågor likt dessa. En fråga löd ungefär ”Är spelutvecklare moraliskt ansvariga för vad de visar och förmedlar till spelarna?”. Folk samlades snabbt i en klunga. Svaren varierade, det skulle vara kränkande mot den artistiska friheten eller potentiellt skadligt för mediet. Få kunde helt enkelt hålla med om påståendet.

Varför ska vi välja könsneutrala färger när många tjejer ändå bär rosa? Varför ska huvudkaraktären vara något annat än vit? Varför kan inte alla biroller vara heterosexuella?

seperated_at_birthy

I och med detta såg det ut som att spelbranschen alltid kommer förbli på ett och samma sätt. Envis och motsträvig inför nytänkande ansatser på flera plan. Det kändes lite dystert att se och höra. Vi vill att spel ska vara för alla, vi vill ha ultradetaljerad realism och vi vill kasta runt med traditionella normer likt tärningar, bara för att se resultatet.

Varför kan vi då inte låta detta tankesätt sprida sig till andra dimensioner? Bara rent hypotetiskt – hur skulle det vara ett problem, i förhållande till vilken potentiell nyans det skulle kunna skapa?

För ett år sedan såg alla dessa förhoppningar ut att vara bortkastade.

Men jag hade fel.

Någonstans har trenden redan vänt. Kanske hände det för flera år sedan, i samma ögonblick som Samus Aran klev ur sin dräkt. Kanske när vi för första gången såg oss själva som Chell genom en serie portaler. Oavsett vad så har en ny era inträtt.
Allting börjar om nu.

Samus Aran

Folk har börjat inse hur hårt normerad den vita mannen är som spelkaraktär. Likt en tyst protest ser jag nu från alla håll och kanter en outtalad motståndsrörelse.

I den andra spelprojektskursen, den som pågår just nu, finns så vitt jag vet inte ett enda spel som skapat en typisk, vit man som ensam spelbar karaktär. Istället har projektgrupperna klivit rakt över den stereotypen och valt en könlös, mångfaldig eller karaktärslös ansats. Detta kan mycket väl vara ren slump så väl som fullständigt omedvetna beslut, men det spelar ingen roll. Det är fortfarande ett ställningstagande.

Och det händer inte bara lokalt. Det händer världen över. För första gången i seriens historia kommer FIFA 2016 inkludera kvinnliga fotbollslag, exempelvis. Även andra moderna titlar som Life Is Strange och Tomb Raider visar på en betydligt mer avslappnad attityd mot traditionella spelnormer.

2836173-life_is_strange_ep2_junkyard

Det är inte helt uppenbart vad allt detta innebär, men fenomenet glädjer mig. Små, små steg som visar resultat. Det känns som att vi långsamt rör oss mot en mer nyanserad, dynamisk och inbjudande riktning i spelindustrin.

Det händer på riktigt, och jag hoppas att det håller i sig, trots allt oljud och hat som delar av omvärlden spyr ur sig.

 

Vad tycker du om allt detta? Skriv gärna en kommentar nedan!

Fem kvinnliga spelkaraktärer – Lara Croft

För att följa upp Internationella Kvinnodagen belyser vi varje dag i fem dagar en ny, kvinnlig spelkaraktär med extraordinära egenskaper!

Det kanske börjar låta som en klyscha. Hon har fått så enormt mycket uppmärksamhet sedan Tomb Raider släpptes 2013. Jag hoppas att jag inte låter tjatig som väljer att hylla henne för miljonte gången, men jag tycker ärligt talat att hon förtjänar det. Mina damer och herrar, seriens sista kvinnliga spelkaraktär, allas vår egen gravskändare – Lara Croft.

lara1

Lara Croft existerar idag i så många olika former att hon nästan blivit ett slags koncept. Hon återfinns i böcker, serietidningar, filmer, serier och givetvis spel. Men karaktären som denna blogg adresserar är specifikt Lara Croft från Tomb Raider (2013) , designad och skriven av Rhianna Pratchett och Susan O’Connor.

Vad som gör den senaste och, enligt mig, bästa Lara Croft-karaktären så speciell är hennes evolution från alla tidigare titlar. Hon har genom åren behållit sitt mod, vackra yttre men livsfarliga styrka och smidighet och samtidigt förvandlats till en mänsklig och relaterbar karaktär. Hon är inte längre ett par bröst och en rumpa som klättrar genom djungeln och skjuter skurkar – hon är Lara Croft, personen som utsätts för världens alla tänkbara plågor och motgångar men med egen kraft och egen viljestyrka slår tillbaka dubbelt så hårt varje gång.

Alla håller inte med. Många är missnöjda med hennes transformation och menar att en så pass klassisk ikon som Lara Croft utgör inte ska ändras hej vilt. Jag välkomnar dock det nya. Jag tror på utvecklingen det här innebär och är stolt över att se Crystal Dynamics våga lämna den klassiska ikonen för att skapa en karaktär som istället kan symbolisera hur speldesign har mognat. För det är inte bara Lara Croft som transformerats genom åren – det är hela spelindustrin.

I framtiden kommer vi se tillbaka på Lara Croft för att se vad som gick rätt, och vi kommer fortsätta jobba på samma vis för att hålla trenden vid liv. Inkluderande speldesign, digital sexism och trakasserier inom spelcommunitys har aldrig varit ett så stort samtalsämne som det är idag, med implikationer som GamerGate-debatten, Feminist Frequency och nätverket Diversi.

Effekten av allt detta kan ses på många håll; fler kvinnor vågar söka sig till spel, spelutveckling och e-sport, fler seriösa debatter hålls om spels innehåll, målgrupper och reflektion på samhället och spel som exempelvis Tomb Raider sätter ribban för vad vi kommer kunna förvänta oss av kvinnliga spelkaraktärer. Det gör mig glad. Det gör andra arga. Det är vilda tider med många känslor, men jag tror att saker och ting i slutändan kommer göra spel till ett bättre och mer öppet underhållningsmedium för alla.
Det är det ultimata målet.

 

Tack för att du tagit dig tiden att läsa denna bloggserie! Det glädjer mig att få veta att du intresserar dig för denna typ av diskussioner, eftersom att du trots allt läst ändå så här långt.


Saknar du någon av dina favoritkaraktärer? Tycker du att jag har fel eller har upptäckt något stavfel du gärna ger mig på fingrarna för – tveka inte att skriva en kommentar här nedan!

Vi höjer kvinnorna, idag och varje dag

Idag, den 8 mars, uppmärksammar vi Internationella Kvinnodagen. Vad som började som en kamp för kvinnlig rösträtt och socialism under tidigt 1900-tal har genom åren övergått till en högtidsdag för uppskattning av kvinnor och en dag då vi belyser vår gemensamma strävan efter ett mer jämlikt och rättvist samhälle världen över.

Kvinnors kamp för samhälleliga, politiska och sociala rättigheter har kommit långt under dessa år. Det känna nästan bisarrt att påminnas om att många kvinnor för så lite som två generationer sedan inte hade rätt att rösta i politiska val, och det är en bra sak. Det är bra att vi ifrågasätter allt som varit fel i vår historia och diskuterar vad som fortfarande är dåligt i vårt samhälle. Det är så vi gör nya framsteg.

Det finns dock en front som ligger efter, och det är vår underhållningskultur. Den tenderar att minimera och underrepresentera kvinnor i filmer, serier och inte minst spel. Ofta är det lättare att låta kvinnliga karaktärer agera ögongodis åt spelaren än att ge dem nyckelroller eller starka personligheter. Detta hämmar hela kulturen då det, medvetet eller omedvetet, förstärker negativa stereotyper och gör hela mediet exkluderande för många. Just därför är det viktigt att vi höjer rösten och uttrycker vårt missnöje.

seperated_at_birthy

Det finns numera en hel mängd starka och självständiga, kvinnliga spelkaraktärer med större personlighet än behåstorlek. Detta är en del av en trend som tyder på att spelutvecklare av alla skalor börjar öppna upp sina ögon och se en efterfrågan av annat än vita, stenhårda män. Jag tycker det är fantastiskt att se företag trotsa normer och försäljningssiffror för att göra skillnad i en stundvis unken bransch, och jag tror att det kommer ha stor betydelse för spelindustrin i längden.

Just därför vill jag använda idag och de nästkommande dagarna till att belysa några av mina absoluta favoritkaraktärer från olika spel, alla kvinnor. Se det inte som en topplista eller kritik mot manliga spelkaraktärer. Se det som ett leverop till alla de som kämpar för att ge kvinnliga spelkaraktärer personlighet och mänsklighet, en klapp på axeln till alla de utvecklare som gör sitt yttersta för att ge spelare karaktärer de kan relatera till och en lyckospark till alla de som i framtiden tänker fortsätta höja rösten för att kräva en lite trevligare och mer inkluderande spelkultur där sexuell läggning, religion, kön och etnicitet ignorerars till fördel för vår gemensamma kärlek till det vi älskar – att spela.

8533654682_fb8047f39f_o


Bloggat på sla.se.
Desktop