Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Trailer

Munch är släppt!

Som jag skrev häromdagen bestämde vi oss helhjärtat för att släppa vårt första kommersiella VR-spel Munch VR den 17 februari.

Det gjorde vi också.

Klockan 23:00 svensk tid gick Steam-sidan live. Spelet är kompatibelt med Virtual Reality-headseten HTC Vive och Oculus Rift med Touch-kontroller.

Inför releasen klippte jag ihop en ny trailer med lite nytt och lite gammalt bildmaterial.

Den färdiga versionen av Munch innehåller fem olika miljöer med 20 nivåer i ökande svårighetsgrad och highscore-listor. Man kan ladda ned en demo på Steam-sidan där man får testa en av de första nivåerna helt gratis.

Image may contain: 1 person

Med Munch släppt kan vi nu rikta blicken framåt och börja arbeta på vårt nästa VR-spel.

Tipsa för all del dina VR-spelande vänner om Munch! Och tills nästa blogg, ta hand om dig.

Det bästa zombiespelet

IndieKulturPCTrailer

Detta är ett publikt servicemeddelande till alla er som, liksom jag, inte tycker Left 4 Dead är så där värst jäkla kul.

Zombies. En lika oväntad trend för spelbranschen som vampyrer för TV…branschen. Där man gör TV. Det där stället.

De kommer i alla former och smaker, till alla möjliga hårdvaror och åldrar. Folk gillar zombies. Men personligen tycker jag att de flesta zombiespel är, om man får uttrycka sig bildligt, ruttna.

 

l4

Är du stressad än är du stressad än är du stressad än

Left 4 Dead är definitivt ett arkadspel. Där räknar du dina kills på fingrarna och multiplicerar i hundratalet. Det är snabbt och och det är halt. Det saknas mättnad och liv.

Dead Rising har jag inte spelat, men från vad jag sett ser det hetsigt och överdrivet ut. Innan du frågar – ja, mitt omdöme räknas givetvis även där jag inte har någon erfarenhet – kolla, det står i mitt anställningskontrakt.

 

ai_623

Aaargh, jag hatar svamp så mycket

The Last of Us är det bästa som hänt survival-genren, men tjommarna du bankar ihjäl är snarare svampar med bra hörsel än klassiska zombies. I don’t know. Det räknas inte den här gången i alla fall.

ZombiU heter ZombiU och det är väl typ ungefär allt jag vet om det. Case closed.

 

zombies

Vi har glömt vilken arm man heilar med

Nazi-zombie-spellägent i Call of Duty känns krystat och obalanserat. Upplevelsen blir linjär till den punkt att du kan rabbla scripten från minnet efter tre kvart i spelet. När du dör börjar du om. Trist.

 

630_2013-04-21_00013

Contagion – ett bra zombiespel

Contagion är ett bra zombiespel. Det innehåller allt ett bra zombiespel bör innehålla. Till exempel innehåller det zombies – helt rätt tänkt där, vapen – kul när man blir sugen på att skjuta zombierna i fråga och viktigast av allt; andra saker som gör att det känns som ett bra spel.

In all seriousness (som om jag någonsin var seriös) lyckas Contagion fånga mängder av detaljer som ger en gedigen kvalitetskänsla. Det handlar om den mänskliga tyngden i rörelserna, hur vapen beter sig, hur små slumpmässiga variabler ändrar dynamiken i hela banor, den feta detaljnivån i miljöerna och tillfredsställelsen i att pricka din ruttna bordsgranne så att det riktigt smaskar té.

Det skapar ett helhetsintryck som känns tillräckligt verklighetstroget för att faktiskt vara läskigt och kräva taktiskt tänkande och kommunikation samtidigt som det är underhållande och rappt nog att vara både stimulerande och spännande. Mersmak varje gång!

Och aldrig går jag hungrig, folk spelar oftast på någon server online när vännerna inte kan delta och nya banor och spellägen inrättas med jämna mellanrum i spelet. Jag var inne så sent som i morse för att bli uppkäkad av en brevbärare och hittade i menyerna ett halvt dussin nya banor. Briljant!

Det är givetvis långt från ett fläckfritt spel. Handkontrollstödet är skrattretande och buggarna är flera och uppenbara. Men trots detta kan du hoppa upp och sätta dig på något mjukt och bekvämt att jag väljer Contagion framför alla zombiespel alla dagar i veckan. Så bra är det.

Det var vad jag hade att säga om saken. Spelet ska finnas att köpa på Steam och brukar inte allt för sällan hamna på rea. Wishlista skiten och hojta till när du vill lira ett parti!

Ärtor ut.

Mafia III

NICE.

Trailern är förvisso helt förrenderad, det vill säga att inget faktiskt gameplay visas, men den gör sitt jobb med att generera hype.

Skön rock, grymma karaktärer (i båda avseenden möjliga) och våldsamt våld.

Det ser ut som att vi denna gång kan komma att befinna oss i 60-talets Louisiana och möjligtvis även Vietnam.

Spännande!

Vi är i Beta!

Massor har hänt sedan senast, men lite har skrivits. Nu tar vi igen lite av det – recap time!

Gaffeltruck_Logo3

Projekt Gaffeltruck gick in i sin betafas förra fredagen! Det betyder att vi inte kommer lägga till fler features i den prototyp som ska vara klar nästa vecka.

Saker vi fått in hittills inkluderar bland annat:

  • En spelbar gaffeltrucksmodell
  • Mer än 10 häftiga banor
  • En interaktiv, diegetisk radio
  • 7 olika låtar
  • 18 olika radiosketcher
  • Ett rör som spottar ut gods
  • En lucka som ger spelare poäng när de levererar gods
  • En garageport där spelare respawnar om de t.ex fastnar
  • Hyllor!

Ett hipp och två hurra för det! Det är fantastiskt kul att se detta verk ta form framför oss. Ännu mer spännande ska det bli att se vad folk tycker om vårt spel samt att ta hela projektet vidare i sommar.

Jag har tyvärr inte jättemycket att visa upp… Men här är en liten ”trailer” som vi visade upp under mittredovisningen för några veckor sedan. Då var spelet fortfarande i alfa och det är inte en helt rättvis representation av vad vi har idag, men det är bättre än inget!

Under denna och nästa vecka kommer vi putsa och polera för allt vi är värda inför slutredovisningen den 5:e juni (dit alla är välkomna, alla bör närvara och de som inte kan närvara istället bör se oss live per stream). Men mer om den i nästa blogg!

Kika gärna in och Gilla vår Facebook-sida, där vi uppdaterar dig kring spelets utveckling så ofta vi kan och hinner! <3

Underbara skärmdumpar från TheChineseRoom

TheChineseRoom, studion som utvecklade Dear Esther, Korsakovia och det senaste spelet i Amnesia-serien, A Machine for Pigs, jobbar nu för fullt med deras senaste påhitt.

Everybody’s Gone to the Rapture är ett äventyrsspel där sex olika berättelser från sex olika karaktärer utspelar sig i den västengelska staden Shropshire, precis när världen är på väg att gå under…

 

B59_jpMCQAAb5TB (1)

B59_jpMCQAAb5TB (4)

B59_jpMCQAAb5TB (5)

 

Bilderna ser bedårande ut. Jag älskar de mångfacetterade brittiska landskapen och scenvalet kunde knappast varit bättre. jag räknar inte med någon världsomvälvande grafikorgie, bara ett ärligt försök med hjälp av CryEngine-motorn. Det blir så bra så.

Innan folk tjuter att Everybody’s Gone to the Rapture kommer bli ännu en agency-befriad 3D-film kan det påpekas att det finns interaktivt gameplay i spelet, förmodligen ganska begränsad sådan, men interactive nonetheless. Kom med andra ord inte och tjut att TheChineseRoom inte gör spel!

Musiken är komponerad av Jessica Curry, som av ren händelse skapat soundtracket som ligger trea på min Last.fm-lista över mest lyssnade album. Taggad är rätt ord.

 

Spelet beräknas släppas någon gång under 2015 till PlayStation 4.

 

Är du taggad?

Adventsönskelistan – 3:e advent

IndieLinuxMacPCPlayStationTrailerXbox

Glad tredje advent på dig! Det är dags för inget mindre än den tredje adventsönskelistan där jag listar de eminenta julklapparna för gamern. Den advents tema kan summeras som ”alternativ styrmekanik”, en vagt gemensam nämnare bland de tre spelen jag tänkt tipsa om… Let’s do it!

 

Grand Theft Auto: V

v_independenceday_1920x1080

Kontroversiella Grand Theft Auto: V har hyllats och sågats av kritiker över hela världen för i stort sett alla aspekter av spelet. Personligen har jag också en del problem med spelet – men det kringgår inte det faktum att det är ett av marknadens mest varierade, öppna och innehållsrika spel genom tiderna. Sedan den nysläppta versionen till PlayStation 4 och Xbox One kan man nu första gången i en Grand Theft Auto-titel spela i första-personsperspektiv (du ser spelet genom karaktärens ögon). Det borde väl räknas som alternativ styrmekanik…? Nej? Well I tried.

Hur som helst, utan att åsidosätta berättigad kritik kan jag fortfarande påstå att Grand Theft Auto: V är ett underhållande och välgjort spel. Jag kan inget annat än rekommendera det för den som har åldern inne.

 

Crypt of the Necrodancer

zone1

Här kommer en av mina favoriter, som rekommenderat till mig av en god vän – Crypt of the Necrodancer. Spelet räknas till genren ”roguelike”, då spelet är uppbyggt i ett rutnät, har slumpmässigt genererade banor, inte tillåter spelaren att respawna (återupplivas efter död) och är till viss mån turordningsbaserat. Det räknas även som en typ av ”dungeon crawler”, där spelaren måste navigera sig genom labyrint-liknande banor eller dungeons.

Spelet styrs av musiken – det vill säga du kontrollerar flickan Cadence genom olika grottor men måste samtidigt hålla takten med musiken. Om du missar ”beatet” så händer inget när du försöker röra dig. Endast fyra knappar i olika kombinationer  används i spelet; upp, ned, höger eller vänster, vilket gör spelet kompatibelt med tangentbord, handkontroll eller till och med dansmatta!

Samla guld, köp utrustning, rädda fängslade karaktärer och slåss mot alla möjliga varelser som försöker ta kol på dig – allt ackompanjerat till bland den bästa, mest uppslukande spelmusiken jag någonsin hört. Det går även att spela kooperativt med en vän! Kika gärna på lite gameplay av spelet för att få en lite bättre bild av spelet. Må taktkänslan vara med dig!

 

The Wolf Among Us

022636

Ännu en hyllad pärla från Telltale Games, utvecklarna av bland annat The Walking Dead. som släppts episodiskt sedan oktober förra året. De samlade episoderna släpptes i november 2014. För att försöka hålla tråden med okonventionella styrmekaniker går A Wolf Among Us tillbaka till den klassiska point and click-mekaniken där spelaren går dit man klickar. Även här använder du en endast liten mängd knappar för att styra din karaktärs beteende, dialog och quick time events (plötsliga händelser där spelaren måste reagera snabbt).

The Wolf Among Us utspelar sig år 1986 i ett alternativt universum fyllt av fabler och mänskliga djur. Fablerna är avskydda av människorna och håller sig därför gömda från resten av världen i Fabletown, där spelaren, Bigby Wolf, är sheriff och har i uppgift att skydda och dölja fablerna från resten världen.

The Wolf Amoung Us anspelar elegant och precist på en mängd olika litterära verk och klassiska sagor, samtidigt som ett oerhört mörkt drama förmedlas i spelets story. Det finns tyngd och djup på flera plan och en enda säsong lär få dig att sukta efter flera. Denna rekommenderar jag till alla som uppskattar en välarbetad story.

 

Det var allt för denna gång! Glöm inte att tända det tredje ljuset i din adventsljusstake och glöm framför allt inte att släcka det!

Tills vidare – ta hand om dig så hörs vi snart igen.

 

Läs även:
Adventsönskelistan – 1:a advent
Adventsönskelistan – 2:a advent
Adventsönskelistan – 4:e advent

Spelvärldens fulaste trailers

Av en slump stötte jag på en tråd på forumet Reddit dedikerad till att samla spelvärldens fulaste trailers genom tiderna. Det är en hel del ganska underbart (läs sjukt) material där, så jag ville dela med mig av det.

Klicka här för att komma direkt till forumtråden!

Ett utdrag med några av mina favoriter:

 

Vilken är den fulaste speltrailern du någonsin sett?

The Witcher 3: Wild Hunt

Om några minuter ska jag kila genom snålblåsten bort till tentasalarna och skriva slutprovet i matte. Innan jag gör det ville jag bara dela ett par trailers från CD Project RED:s titel i utveckling The Witcher 3: Wild Hunt.

Om det är något jag aldrig slutar imponeras av är det CD Projects fantastiska cinematiska trailers, utan tvekan bland de mest detaljrika och levande. Här kommer två av dessa.
OBSERVERA att båda klipp är VÄLDIGT grafiska, precis som spelen i sig. 18-årsgräns och så vidare, mycket blod och våld. Klicka på eget bevåg.

 

 

Spelet förväntas släppas i slutet av februari till PC, Xbox One och Playstation 4.

 

Planerar du att köpa The Witcher 3: Wild Hunt?

 

Bloggat på sla.se.
Desktop