Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Utbildning

En veckas utbildning i Stockholm

På söndag piper jag i vanlig ordning upp till hufvudstaden för upptåg och dumheter. Denna gång blir jag borta en hel vecka.

What’s the occasion?
Mostly Harmless Games är ett av de tio bolag som valts ut till Tillväxtverkets Startup Sweden – Boot Camp där unga bolag får chansen att lära sig om affärsutveckling, att driva företag, pitcha samt bredda sina kontaktnät. Det ska, givetvis, bli oerhört kul, såklart.

Stod det inte något om det här i tidningen häromdagen?
Kanske, men då har du läst fel tidning! Skövde Nyheter (den där jag inte bloggar) skrev förra månaden om satsningen och poängterade hur coolt det är att sex av tio bolag alla är från samma inkubator. Och visst är det coolt! Det säger nog till och med en del om hur vi jobbar.

Vad blir resultatet av allt detta?
Förhoppningsvis återvänder jag till schlätta med många nya lärdomar och ett antal nya kontakter inom branschen som, när allt kombineras, stärker vår lilla studio och leder oss ytterligare några små kliv närmare fullkomligt världsherravälde. Kort sagt ser jag mycket fram emot hela äventyret!

Borde du blogga efter midnatt om du ska vara alert till i helgen?
Nej, det vet du mycket väl att jag inte borde. God natt!

Robert Bryant föreläser om berättande i spel

Straxt efter lunch igår var Bob Bryant, spelutvecklare, författare och lärare i spelutveckling, på plats i en av Högskolan i Skövdes föreläsningssalar efter att ha rest hela vägen från Los Angeles, USA. Se bifogad bild i potatiskvalitet.

2014-12-04 14.29.35

Bryant höll i dryga två timmar en mycket intressant föreläsning i hur en berättelse eller story kan förmedlas genom ett interaktivt medie som datorspel. Bland annat förklarade han hur man tillämpar uråldrigt observerade berättelsestrukturer och arketyper hos karaktärer i modern, teknisk underhållning. Föreläsningen gick under titeln ”Aristotle vs. Mario”.

Dagens föreläsning var bara ett exempel bland många på hur vi studenter på Högskolan i Skövde får lära oss av branschens skarpaste frontmän hur man utvecklar, förfinar och levererar spel av internationellt erkänd kvalitet. Det var riktigt kul och jag vill opersonligen tacka Bob för hans närvaro i Skövde idag. Cheers, Bob!

Bloggat på sla.se.
Desktop