Datorspel med Alexander Milton
Etikett. Välgörenhet

Spelhjälpen 2016, till stöd för Ung Cancer

I helgen ägde Spelhjälpen rum för andra året i rad. En välgörenhetsstream med temat spel där alla donationer skänks till ytterst goda ändamål. Denna gång fick Ung Cancer ta del av tittarnas kärleksfulla givmildhet.

Majoriteten av Mostly Harmless Games var på plats för att, tillsammans med våra vänner på Landfall Games (utvecklare av bland annat Clustertruck och Totally Accurate Battle Simulator) delta i en gamejam tävling.

Agendan var alltså att, från streamens början till slut (ungefär 26 timmar) utveckla ett spel från scratch och låta en jury avgöra vilken studio som skapat det bästa spelet.

14567458_535198263337969_4517343621429772697_o

Det blev till att gå upp vid fem-blecket på morgonen, glida ner till kontoret och dunka in datorer och bös i polarens Volvo. Straxt efter nio var vi riggade och redo att börja kötta från Free Lunch Designs skitmysiga vindsvåning där streamen hölls.

14715574_535198230004639_2356303111524550029_o

Vi introducerades i ett av streamens första inslag. Exklusiv in-studio-bild ovan. Utanför dörren lurar Philip från Landfall och Samson, som tillsammans med sina tofflor roddade jättemassor med streamen. Bra där, Samson!


Jammet drog igång och vi beslutade oss för att utveckla ett Virtual Reality-spel till HTC Vive.

Vi ville gärna skapa en social och lite udda spelupplevelse. Jag kom att tänka på en idé jag och Anna Jenelius från Talecore Studios kom att tänka på under GamesCom i Köln – ”Pull Harder”.
Men mer om det straxt!

14711531_535198130004649_1416511801111734393_o14753744_535198110004651_4051960114076700114_o

Utöver jammet hände ju en massa annat cool. Till exempel hölls coola auktioner på donerade konstverk och hantverk under streamen. Intäkterna donerades givetvis även de till Ung Cancer.

Helgens gäster var många och färgstarka. Bland annat kom en hel drös med spelbolag från Skövde (utöver vårt eget), så som Guru Games, Lone Hero Studios och Stunlock Studios. Vi fick även privilegiet att träffa Nördigt, Bandai Namco (Tove Bengtsson, bägge gånger), Kamratpatrullen, Zoink, Dennaton, Level Up, Tillbaka till NES-tiden och bästa Paula Fenjima Manrique.

14753885_535198200004642_5459062658840306032_o

Kanske blev jag dock som mest starstruck när jag fick ta en ful-selfie med 047, Sveriges kanske bästa och bloppigaste lilla band. Sök upp Trekker och General Error med en gång! Tillsammans med Per Fhager spelade de NES och pratade öppet om kreativitet. Mycket mysigt!

14692106_535225433335252_217210258192011637_o

Vi mölade på med jammandet. Här testar Jonna och Mick från Spelhjälpen en tidig version av spelet!

14700782_535198080004654_2995193619139538093_o

14712699_535198170004645_1280672976558667072_o

Så småningom kom natten, kall och obarmhärtig. Inte mot vår energi, men mot vår stolthet. Jag lovar att inte peka ut folk i deras svagaste ögonblick.

Förutom på den sista bilden, där Jens Bak visar upp Jens bak. Haha. Worth it.

14691948_535198023337993_7850216673337265299_o

En hård natt och lite skräpmat senare var vi igång inför slutspurten igen. Linus och Mick kunde inte ro för hur kul de hade. De kunde ha spelat i åra-tal. Skratten spred sig som ringar på vattnet. Allt flöt på rätt bra helt enkelt.

14612616_634526983374777_4583667304424196005_o

I Pull Harder ror några spelare en båt medan ytterligare en spelare håller takten med hjälp av en trumma och instruerar roddarna om vilken riktning de måste röra sig i.

Två spelare fick alltså varsin motion controller att använda som var sin åra och den tredje spelaren, som ser i ”rätt” riktning genom VR-headsetet, fick en kontroll att använda som trumpinne för att banka med.

Såhär blev slutresultatet!

Det var ett sjukt kul och lärorikt projekt. Jag fick inte bara göra ljudeffekter utan även testa på lite level design och animation. 5/7 would pull hard again!

Helgens vinnare var dock Landfalls suveräna spel ”No Guns”. Oerhört fyndigt, originellt och, som alltid, fantastiskt snyggt. En solklar och välförtjänt vinnare av Spelhjälpens dundersöta lilla pokal!

Kolla in No Guns!

Och med det var Spelhjälpen 2016 över, med mer än 100 000 kronor insamlade till välgörenhet (och mer därtill om man räknar in auktionerna). Helt suveränt!

Obligatorisk überfiltrerad selfie med min kollega Victors bakre halva samt den enastående vackra och kärleksfulla publiken (precis ovanför lampan)!

14700934_535197986671330_4354731515486342181_o

Stort, stort, stort tack för att ni gör det ni gör, Spelhjälpen . Ni är makalösa och hela världen älskar er, kanske lika mycket som jag gör.

För andra året i rad investerar ni blod, svett och tårar för att, för en helg, ge spelvärlden en logotyp, ett namn och en rad ansikten under vilka all kärlek och styrka som finns i detta underbara community kan samlas och göra så mycket gott.

För andra året i rad får jag stå bakom kulisserna och se er skapa vad som bara kan beskrivas som magi.

För ett andra år, må ni fira och vila med leenden på era läppar.

För ett tredje år, må ni återvända och göra det igen.
Jag saknar er redan <3

2015 – ett år av selfies

Nytt år, nya bud, nya bloggar!

Men innan vi sätter igång till med hjärnskrynklande, ögonbrynshöjande och sinnesförkrossande vardagsläsning tar vi och mjukstartar med en liten, liten återblick till 2015.

Låt oss uppskatta det gångna året på modernt vis som moderna människor. Tillsammans. Bakom en skärm. I selfies.

Here goes…

 

IMG_20150605_114357

Slipskram med mysfarbron Ernest Adams från Sweden Game Conference.

IMG_20151128_173855

Kapten USA som valsade runt på DreamHack Winter som om han ägde stället.

IMG_20151113_144904

Josefin Westborg höll workshop i feminism, inkluderande verksamhet och selfies med Donna på Högskolan i Skövde.

IMG_20151030_162459

Vault Boy hälsade på under Comic Con Gamex på Friends Arena. Han var mycket kortare i verkligheten men damn, vilka händer.

IMG_20151030_123100

Även på Comic Con Gamex – allas favorithästlyftare samt sängfarkostkonstruktör (och i min mening helgens bästa cosplay)!

IMG_20151030_001415

Vi försökte vara anständiga på Fatsharks releasefest av Warhammer: End Times – Vermintide men någon vettvilling genomskådade oss.

IMG_20151030_000146

En av SUPERHOT:s utvecklare dök upp och försvann lika snabbt med skräck i själen.

IMG_20151015_200227

Dennis Wedin, designer på Dennaton (Hotline Miami), levererar i Göteborgs snart invigda spelinkubator på Lindholmen.

IMG_20151010_180558

Fr. vänster: tönt, Yarny, Martin Sahlin (Coldwood Games). Superkul dag och natt med Spelhjälpen i Göteborg.

IMG_20150927_094735

Ossian är överväldigad över att flytta in på vårt nya kontor i Växthuset, Gothia Science Park.

IMG_20150918_230945

Prides grymmaste drottning på Skövde Prides fest i Kulturhuset.

IMG_20150916_140447

Raph Koster är oerhört missnöjd över att påtvingas dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150915_211648

Rami Ismail vet inte vilket tid det är på dygnet och är helt okej med dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150914_174100

Chris Avellone blir distraherad medan jag försöker tvinga på honom mina barnsliga fasoner.

IMG_20150915_205408

Hedersomnämnande som andraplatsare i Skövde Academic Game Awards men vi är lika glada för vi har varandra <3

IMG_20150915_010535

Onödig selfie vid nödvändig selfie-wall under Sweden Game Conference. Somnade i hallen om jag minns korrekt, vilket jag inte gör.

IMG_20150904_152353

Den gladaste introduktionen med den grymmaste bartendern!

IMG_20150904_152110

Al Pitcher tycker att jag kan ge fan i det där men Jimmy höll inte med.

IMG_20150822_215118

En assisterad selfie på Mikkeller bar med skaparen av årets godaste stout samt etikettens designer i både stort och litet format.

IMG_20150822_200115

Stockholms kanske skönaste hipsterbar och deras mysiga personal, Omnipollos Hatt nära Götgatan.

IMG_20150819_192458

Hysterisk fanboy bredvid Sveriges kanske grymmaste speljournalist som besökte Skövdes spelvernissage.

IMG_20150812_113926

Getmannen, getmyten och getlegenden tillsammans med Coffee Stains egna Armin Ibirisagic under Microsoft Game Camp i somras.

IMG_20150605_152842

Ännu en journalistidol, fantastiska Angelica Norgren som hedrade oss med sin närvaro under redovisningsdagen för Microsoft Game Camp.

IMG_20151008_220220

Osäker på vad, var och varför men vi är definitivt nöjda med livet så vad spelar det för roll.

IMG_20151008_213014

…fast inte lika nöjda som herren vid min sida. Omöjligen.

IMG_20151007_231046

Frida fyller vuxen och beter sig som folk på Folk. Järntorget, Göteborg.

IMG_20151026_183816

Jag och Frida äger staden på selfiesticklängds avstånd.

IMG_20151023_193740

Miserabel kyla och kletiga löv på Billingen avnjutes bäst i gott sällskap.

Med allt detta sagt, gjort och plåtat tackar vi nu farväl av ett år fullt av minnen, erfarenheter och äventyr.

Hädanefter blickar vi framåt och omfamnar allt och alla som våra vägnar beträder…

Hej 2016.

En helkväll med Spelskapet

spelskapetlogga1-1024x681

Helgen den 5:e till 6:e december anordnade Kawa Zolfagary och vänner den tredje iterationen av välgörenhetsstreamen Spelskapet.

IMG_20151205_142744

Alla donationer skickades denna gång till Majblommans Riksförbund till fördel för fattiga och utsatta barn. Tittare fick chansen att tävla om en mängd fina priser som donerats av diverse företag och samarbetspartners.

12316219_1559204314326205_1300182696717987191_n

På plats var alla möjliga mysiga branschmänniskor, organisationer, utvecklare och mediafolk för att umgås och spela spel tillsammans.

Untitled

Jag var med och lallade förvirrat runt i ungefär en timme för att (äntligen) spela lite Warhammer: End Times – Vermintide utvecklat av svenska Fatshark. Kika gärna på den inspelade streamen! Jag kliver på nio minuter in i klippet.

Totalt samlades hela 22,300 kronor in. En eloge till arrangörerna och alla godhjärtade donatorer!

125,000 kronor till Läkare utan Gränser

Häromveckan fick jag äran att i egenskap av Swedish Game Awards delta i Spelhjälpen, en livesänd välgörenhetsstream till Läkare utan Gränsers fördel. Ni kan se hela streamen här nedan:

 

Här kommer även en superkort recap från bakom kameran!

IMG_20151011_074949

 

Jag och min vän/kontorsgranne/branschkollega Daniel Ström från Guru Games hoppade på ett pendeltåg mot Göteborg runt lunch på lördagen. Vid det laget hade streamen redan börjat och det var knappt ett dygn innan vi skulle vara med.

Tanken var att jag skulle representera Swedish Game Awards och berätta lite om organisationen, eventen vi anordnar under våren samt prata om några av spelen som varit med och tävlat om någon av SGA:s titlar. Daniel Ström blev mitt levande exempel i och med att Guru Games förra året mottog pris för bästa tekniska prestation med sitt spel Magnetic: Cage Closed.

 

4

 

Väl på plats tvingades vi nyttja tiden effektivt, framför allt i en soffa med en oändlig tillgång till snacks och tjafs. Vi lirade Rocket League och Super Meat Boy och kollade framför allt på streamen där donationerna plinkade in krona för krona. God stämning!

 

IMG_20151010_163949

 

Det fanns fina priser att vinna och häftiga auktioner att slåss om. Bland annat lät Peter Stormare signera en specialutgåva av Until Dawn, där han röstskådespelade karaktären Dr. Hill.

 

IMG_20151010_180558

 

Till min förtjusning fick vi även träffa Martin Sahlin från Coldwood Interactive. Jag minns det nästan som igår när vi såg honom charma hela världen på E3:s scen med Yarny i sin famn och deras spel Unravel på filmduken. Löjligt mysigt spel, jag ser så mycket fram emot deras release!

 

3

2

 

Kvällen rullade på, energin sjönk men stämningen steg! Runt 22 slumrade Daniel till på en bänk och jag kröp till kojs i ett litet kontor med en luftmadrass tillsammans med en trevlig speedrunner.

Vid halv tre skulle stackaren upp för att spela Metroid så snabbt han bara kunde på en tv som tappade bildkontakt med jämna mellanrum. But he pulled through och gjorde en grym insats!

Straxt efter fyra på morgonen var jag och Daniel på benen och värmde upp våra hjärnor i den mån vi kunde förmå. En kall ostburgare och varmt kaffe med lite morgonyoga gjorde ungefär inte ett dyft. Det här var jet lag på nationell nivå.

 

Här kan du se våra knappt två timmar i rampljuset:

 

Vi hann tillsammans lira Adal’s Vikings (Swedish Game Awards vinnare av Bästa Narrativ, 2015), Adventure on Clover Island (vinnare av Game of the Year och bästa grafikprestation, 2015), Clouds Below (nominerad till bästa tekniska prestation), Defunct (Game of the Year, 2014), Secrets of Grindea (Game fo the Year, 2012) och slutligen Magnetic: Cage Closed (bästa tekniska prestation 2014).

Kika gärna! Det är ett gäng sjukt imponerande spel.

Framåt sju-åtta samma morgon kändes målet om att nå 100,000kr oerhört distant. Vi lämnade byggnaden och masade oss igenom ett svalt och lugnt Göteborg för att käka frukost på stationen. Jag tog en promenad och provade mobilkamerans HDR-funktion när jag fick beskedet att en anonym hjälte donerat 24,000kr knappt en timme innan streamen skulle nå sin final.

Efter alla auktioner och sena donationer hamnade slutsumman på häpnadsväckande 125,356kr. Det har varit oerhört fint att följa arrangörernas resa och faktiskt få vara en del av ett så godhjärtat initiativ, verkligen inget mindre än en ära.

 

1

 

Jag ser mycket fram emot framtida iterationer av Spelhjälpen och tackar åter för möjligheten att delta.

All lycka, kärlek och respekt till Spelhjälpen! <3

Spelhjälpen – Ett spelmaraton för flyktinghjälp

Under helgen vecka 41 (det är nu i helgen!) kommer Spelhjälpen äga rum.

spelhjalpen-logo-rgb-300x86

Spelhjälpen är ett livestreamat spelmaraton där initiativtagare från några av spelbranschens hörn och inbjudna gäster från ännu fler hörn spelar, diskuterar och har det trevligt.

Som åskådare har man det lika trevligt hemifrån, där man kan följa streamen, tävla om fina priser och viktigast av allt – rädda världen. Man kan nämligen skänka pengar till Spelhjälpen vilka kommer doneras till Läkare Utan Gränsers arbete med den pågående flyktingkrisen.

Hur fint som helst! Så missa inte det.
Spelhjälpen börjar klockan 12.00 på lördag!

Jag kommer att vara med på ett hörn som representant för Swedish Game Awards, troligtvis mellan 5 – 7 på morgonen (så dunka liv i väckarklockan, mig vill du inte missa). Vi ska spela lite av spelen som tävlat i Swedish Game Awards!

Du kan även visa ditt stöd genom att klistra på Spelhjälpens logotyp på din profilbild på Twitter eller Facebook på denna hemsida. Titt’ så läckert de’ blir:

O_QRwXaA

 

Spelhjälpens hemsida.
Spelhjälpens twitterkonto.

Spelhjälpens facebooksida.
Spelhjälpens facebookevent.

 

Vi ses tidigt på söndag! Ta hand om dig <3

Sweden Game Conference dag 2

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

 

Som utlovat, en recap av Sweden Game Conference 2015:s andra dag. Bättre sent än ännu senare?

Låt oss plocka upp där vi lämnade av.

 

Jag kravlade hem till min lägenhet runt kanske 5 på morgonen. Ett par timmar senare sov jag igenom ett larm, men lyckligtvis hade de sista välvilliga cellerna i min hjärna förmått mig att maxa ljudet på telefonen innan jag somnade och jag räddades av ett samtal från min kollega. Tack igen, Linus.

En kvart senare stod vi utanför Stunlock Studios kontor för att delta i deras mysiga välgörenhetsstream med vårt eget spel, Funklift. Vill vår lättnad verkade de lika utslagna som vi var och stämningen var oerhört avkopplad. Efteråt tackade vi för oss, stal deras frukt ur personalrummet som frukostarvode för besväret och pep tillbaks till mässan.

Så snart vi var tillbaka var det dags att yra runt på scenen så snabbt som möjligt för att presentera vårt spelprojekt inför en helt annan livestream.

Diskuterbart dagen-efter-charmig på scenen

Denna dag fick vi nämligen äntligen lov att ställa ut Funklift i vår egen lilla myshörna med soffor, TV och mörklagda gardiner. Detta var, uppenbarligen, skitkul. Vanligtvis ser man ned på sitt eget spel och tänker enbart på allt som är trasigt eller känns fel. Buggar är allt man ser i sin lilla tunnel. Självklart blir man då fantastiskt motiverad av att se folk le och skratta när de spelar och man blir genast jäkligt pepp på att återgå till utvecklingen.

IMG_20150915_113215

Under förmiddagen fick vi höra föreläsningar från bland annat Dilaram Massimova (Poc App), Graeme Kirkpatrick (Högskolan i Skövde), Stefan Weyl (2tainment), Rajesh Rao (Dhruva) samt ett antal andra anställda på högskolan. Efter lunch ockuperades scenen av Tommy Palm från Resolution Games, en av Stugans grundare och tidigare guru på King, Mike Sellers från Indiana University och Lee Sheldon.

IMG_20150915_153022

Framåt eftermiddagens senare timmar öppnades Portalen upp för allmänheten och ”Play My Game” ägde rum, där alla fick chansen att obehindrat spela alla de häftiga spel som ställdes ut under konferensen av studenter och parkens lokala företag.

IMG_20150915_153214

Och vilket drag sedan! Många hade fått nys om evenemanget tack vare bland annat turistbyrån och lokal media. Lokalerna var verkligen smockade med folk, det var oerhört kul att se vilket omfattande spelintresse det fanns i staden.

De besökande fick även möjligheten att rösta på sina favoritspel. Efter att Play My Game var över och folkmassorna skingrat sig var det dags för middag följt av en prisceremoni. Vid det här laget var de flesta av oss ganska så slutkörda.

IMG_20150915_201758

Spelet som fått flest röster skulle nämligen utses till vinnare av Skövde Academic Game Awards och motta ett stipendium om 20,000 svenska riksdaler. De mycket välförtjänta mottagarna av titeln var Hellion Studios som utvecklat multiplayer-spelet Thunder League som med jordskredsseger vann majoriteten av besökarnas hjärtan. Grattis igen!

IMG_20150915_205747

IMG_20150915_205159

Vi slapp dock gå hem tomhänta. Ett andrapris i form av en ”Honorable Mention”, ett stiligt diplom och en vacker bukett föll i våra knän innan kvällen var över. Vi tackar och bockar för det fina stödet från alla som röstade på oss <3

IMG_20150915_205328

IMG_20150915_205410

 

På en skala från 7 till 42 kan du nog gissa hur gott man sov efter allt detta.

Tredje och sista bloggen från SGC dyker upp i dagarna!

 

De bra bilderna är tagna av Sebastian Bularca.

Sweden Game Conference – Dag 1
Sweden Game Conference – Dag 3

Bloggat på sla.se.
Desktop