Datorspel med Alexander Milton

GamesCom – min första Tysklandsresa

Allt fler och fler första-gången-någonsin-grejer börjar hända i businessammanhang numera. Kul är väl det! Varför hade man annars åkt ända ner till Tyskland?

Just ja. Ölen…

Öl fanns. Och finns, för de som överväger att korsa broar och vatten för att besöka våra sydliga grannar. Kölsch, kölsch och åter kölsch.

IMG_5159

Så vi skuttade alltså ned till Köln i Tyskland. En hel busslast av spelutvecklare med datorer, TV-apparater, arkadmaskiner och handkontroller. Ett fullkomligt jippo, men vilken utsökt monter vi fick!

IMG_5127

Funklift fick sig en fulländad spelhörna med soffa, TV och en fondvägg. Bakom pallarna kan vår 3D-grafikers katter ses skjuta laser ur ögonen. ”Over-the-top”, var den enda specifikationen han fick att jobba med. Han levererade.

IMG_5129

Vi visade även upp ett helt nytt och hittills hemligt projekt för mässans deltagare. Här spelar Yuliya Moshkaryova från Casual Connect vår prototyp till HTC Vive i Virtual Reality.

IMG_5162

IMG_5137

Prototypen attraherade såväl spelare och VR-entusiaster som förläggare och press. Mottagandet var kort sagt överväldigande positivt! (Oroa er inte, mer information om spelet i fråga kommer snart)

IMG_5211

För somliga var upplevelsen enbart överväldigande. Virtual Reality kan göra väldigt kraftiga intryck!

 

IMG_5199

När vi inte skrämde slag på oskyldiga mässdeltagare passade vi på att se stadens sevärdheter. Kölner Dom var inget mindre än en spektakulär syn. Ett svindlande hantverk med mäktiga dimensioner och häpnadsväckande detaljrikedom.

IMG_5192

IMG_5188

Miljontals hänglås, likt färgglada fjäll på en majestätisk ståldrake, utgjorde en väsentlig bråkdel av brons vikt. Vi har den tyska ingenjörskonsten att tacka för att vi säkert kunde korsa Rhen, den extra tyngden till trots.

IMG_5175

Köln at night. Beklagar bildernas potatisaktiga kvalitet.

IMG_5178

Om kvällarna var alla pigga och glada, särskilt Daniel och jag. Stadspojkarna tog midnattståget som gick vart som helst.

IMG_5174

Kvällarna bjöd ofta på fest och mingel med spelutvecklare från alla världens hörn. Av alla tillställningar var det nog inhemska Paradox som levererade det mysigaste kalaset. Stort tack!

Capture

Allt som allt var min första Tysklandsresa en högst trivsam sådan. Det blir garanterat inte min sista.

Tack alla ni som delade och förgyllde den, och tack GamesCom 2016!

Vad är väl ett jam på slottet?

Och priset för den mest uttjatade catch-phrasen på Castle Game Jam 2016 går till…

20160703_111505_HDR

Åh, wow, ännu en blogg om något som hände för, vaddå, två? Tre veckor sedan?

Fyra faktiskt! Och jag vet att den är sen. Jag har varit upptagen som vanligt. Naveln pillar knappast sig själv.

 

Vad är ens ett Game Jam?

Ett ”Game Jam” är en slags metodik för att skapa en snabb spelprototyp. Principen utgår från att man samlar sin teknik och tilldelas ett tema eller nyckelord som man sedan ska skapa ett spel utifrån på en begränsad tid. I praktiken innebär det att grupper av spelutvecklare (frivilligt) samlas för att arbeta 15 timmar om dygnet, oftast under bisarra omständigheter. Helt gratis!

I detta fall knölades uppåt 300 spelutvecklare från nästan 30 länder ihop sig på Örebro Slott, mitt i högsommaren, för att utveckla spel i en hel vecka. Vilken dröm!

 

Vad gjorde ni för spel då?

Vi, det vill säga hela Mostly Harmless Games och en sjätte byfåne som lyckas smita med i vår bil, VD:n för Guru Games, gick ihop för att skapa ett Virtual Reality-spel med flygande öar, sköldpaddor och magiska trollformler (till skillnad från de traditionella, marknadsekonomiska trollformlerna).

 

Tortuga Skies befinner du dig högt bland molnen i en magisk värld. Du och din fantastiska sköldpaddskompanjon måste samarbeta för att kunna tränga er förbi ett flygande kungarike med onda intentioner. Deras vakttorn beskjuter er när ni närmar er och du måste försvara er genom att eliminera fiendens projektiler med hjälp av besvärjelser som du kastar med hjälp av gester. Videon bör förklara det bättre än jag gör!

 

Varför skriver du rubriker i tredje person? När började du med det?

Jag vet faktiskt inte säkert. Borde jag sluta med det? Det känns faktiskt lite awkward.

Ingen aning. Det är din blogg. Gör vad du vill I guess.

Very well.

 

Vad gjorde ni mer då?

Oj, var ska man ens börja. Det var en lång vecka i Örebro och äventyren staplades praktiskt taget på hög.

Viktigast av allt var alla fantastiska människor vi träffade och umgicks med. Gamla och nya bekanta och vänner som vi åt, drack, festade och fångade pokémon tillsammans med. Nedan följer några bilder jag lyckats skrapa ihop!

 

20160707_093107_HDR

Frukost är dagens viktigaste mål – även om den i huvudsak bestod av jäst blodgrapejuice, tartex och knäckebröd. Vi hade inte tillgång till kök, förvaring eller kylskåp, så kostcirkeln blev mer av en tårtbit. Minus allt nyttigt som finns i en faktisk tårta.

 

20160703_171316_HDR

Första kvällen gick vi till en mysig park och tittade på en uppvisning i medeltida fäktning och åt korv. Jag har tyvärr inga bilder kvar av varken fäktningen eller korven, men här är en grupp spelutvecklare på väg dit som faktiskt trodde att jag visste vart jag ledde dem.

 

20160705_121507_HDR (1)

Vädret var för det mesta med oss under hela veckan! Det gjorde att vi kunde ha mysiga diskussioner och frukostmöten ute i parken. Örebros parker var väldigt gemytliga, särskilt när man inte blev jagad med kniv.

 

20160707_223428_HDR

Rami Ismail från Vlambeer dök upp, gjorde ett grymt spel och försvann. Som någon slags spelutvecklande superhjälte. Här spelar han en tidig version av Tortuga Skies.

 

20160709_191335_HDR

Linus, designer, ser sedvanligt opålitlig ut.

 

20160709_131634_HDR

Under jammets sista dag fick allmänheten chansen att med hacka och spade ta sig igenom den tjocka luften i slottets nu svettosande korridorer och salar för att provspela våra verk. Besökarantalet var imponerande, stämningen var grym och resultaten från respektive lag var helt suveräna. Du kan hitta och prova alla spel som skapades under jammet här!

 

20160709_211753_HDR

Veckan tog slut, arrangören James Newnorth delade ut priser i respektive tävlingskategori och tackade för ett trevligt evenemang. Tack själv för all del! Allt firades sedan med en välförtjänt tredje/fjärde pubrunda inför denna omöjligt vackra vy av slottet:

 

Capture

Tack för i år! Vi ser fram emot en repris 2017.

 

Några ord om Orlando

Några ord om det ofattbara som skett i Orlando, där 49 personer sköts ihjäl kallblodigt på en gayklubb.

Jag skälver.

d3d91702d343bb57a7cada96b6b5f2307dd0427a

Rubriken gled nästan obemärkt förbi mina morgontrötta ögon.

”20-tal döda i Orlando”.

Jag hade för mycket att tänka på, hjärnan var helt igenimmad. Jag reagerade inte ens, det fanns helt enkelt inte plats i mitt huvud just då.

Men snart studsade rubrikerna tillbaks, en efter en.
”Pridefirande i USA”.
”30-tal döda”.
”Gayklubb i Orlando”.
”40-tal döda”.
”Det värsta attentatet i landet sedan 11:e september”.
”Mer än 100 döda eller skadade”.

Jag vred ur mig några bittra ord till mina vänner i pridestyrelsen.

Men ge på själva fan att det inte går att föreställa sig när allt faktiskt går upp för en. Det bolmar ett mörker så ondskefullt att jag blir illamående av att tänka på det. Vi har förlorat så många medmänniskor, så många liv som redan levt i förtryck och nu aldrig mer kommer kunna sprida sin kärlek och lycka omkring sig.

Vad som hänt är inget mindre än fruktansvärt. Jag vet inte längre var man ska söka styrka i denna hopplöshet, men jag hoppas att offrens närstående kan finna stöd i solidaritet.
Gamla kommentarer kommer till minnes.

BN-OL211_flshoo_P_20160612121052

”Varför engagerar du dig i Pride?”

”Vad får man ut av det? Är det verkligen så viktigt? Varför?”

”Folk svälter och dör i hela världen, hur kan man prioritera hbtq-rättigheter över det?”

GettyImages-539566932.0

För att vi har så jävla långt kvar att gå.
För att vi inte lärt oss ett jävla dyft om någonting.
För att en man kan beröva 49 unga människor på sina liv.
För att en presidentkandidat osympatiskt kan utnyttja massmord av hbtq-personer till sin egen politiska agenda.
För att kommentarsfält kan fyllas av hatfyllda hejarop.
För att kärlek fortfarande inte är störst.

Funklift släppt på Steam!

För ett och ett halvt år sedan fick jag en spelidé.

Jag visste precis hur jag skulle gå till väga med den, men jag saknade tre saker. Jag saknade stöd, arbetskraft och motivation.

Stödet kom från en vän som trodde på min idé när andra ratade den. Hans uppmuntran gav mig styrkan att pitcha idén på högskolan inför vår spelprojektskurs.

Arbetskraften kom från alla de som gillade idén, röstade på den och blev en del av teamet som skulle utveckla den.

Motivationen, den är alldeles här. Innanför min datorskärm, där jag nu ser samma spel vila på Steam, väntandes på att få underhålla världen med sina färger, former och musik.

Allt var värt det.

BG3 copy3

Det har varit en resa, en riktig jävla tripp till och med. Aldrig hade jag ens kunnat gissa vart Funklift skulle leda oss. Vi har letts till utbildning, till erfarenhet. Vi har träffat människor, besökt platser och gjort så mycket dum skit att det inte går att räkna på alla fingrar och tår inom företaget vi tillsammans bildat för att utveckla spel ihop.

Vi har rest genom landet, strukit lakan på badmintonväggar, mekat med kaminer i en buss, frusit i fotbollshallar, gått vilse i städer, skottat vatten i tält, festat med legendarer och, mer än något annat, slitit som djur för att få ut vårt spel i världen för att låta dem beskåda det.

9

Det är inte spelet jag pitchade. Det är inte spelet jag varken tänkte eller föreställde mig. Det är något helt annat, något mycket mer intressant. Det är slutprodukten av många geniers bidrag och idéer. Jag vill tacka alla som varit delaktiga i utvecklandet av Funklift.

Vi är inte nödvändigtvis nöjda. Det finns mycket vi hade gjort annorlunda om vi hade gjort det idag. Mycket vi hade lagt till om vi hade tid. Mycket som är, inte är och borde vara. Men det är Funklift, spelet vi skapat och spelet vi släpper. Nu och för alltid. Och jag kommer alltid vara stolt över att kalla det mitt första spel.

20160608_183550_HDR2

 

Tack för denna resa!

 

 

Världens bästa* spel för 14 kronor

DealsiOSLinuxMacPC

*om man tycker att FTL: Faster Than Light är världens bästa spel vill säga.

Untitled

Helt seriöst dock, FTL är bland mina absoluta favoritspel. Det är simpelt, vackert, utmanande, spännande och coolt. Ben Prunty har även skapat ett av de bästa soundtracks någonsin.

Om du ska skaffa ett, bara ETT spel de närmaste 15 minuterna, låt det vara Faster Than Light: Advanced Edition. Det är svinbilligt det närmaste dygnet!

Funklift i βeta

CiH5qCtWUAArrvg

Funklift har äntligen kommit in i sin Beta-fas med bara veckor kvar i utvecklingen! Nytt sedan tidigare uppdateringar är menysystemet, uppdaterade ljudeffekter och musik (som du nu även kan höra på vår Soundcloud-sida!) och, implemented by popular demand, spelindustrins mest klädsamma icke-konvention, hattar.

 

Capture

 

Jag försökte stoppa dem alla. Fansen. Mina kollegor. Min katt. Ingen lyssnade. Hattarna (och resten av betan) kan nu testspelas genom demot på vår hemsida.

 

Enjoy!

Long road to Greenlight

Eller alltså nej, inte särskilt lång. Det tog oss 29 dagar att bli så kallat Greenlit på Steam.

I korthet: vi får inte sälja vårt spel på distributionsplattformen Steam utan att ha communityts ”godkännande”. Folk måste alltså hitta vår kampanjsida och rösta på Funklift för att Steam ska kunna plocka in det så att vi så småningom ska kunna sälja det.

banner

Men nu är det gjort!
Vi blev greenlit och kan nu fokusera på utveckling och marknadsföring tills dess att vi släpper, vilket i dagens takt ser ut att bli någon gång i maj.

Såhär ser Greenlightsidan ut på Steam:

Namnlös

Det är förstås en störtskön milstolpe i vår utveckling. För den nyfikne delar jag gärna med mig av lite statistik. När vi blev Greenlit hade Funklift:

  • 1459 unika besökare
  • 532 ”Ja”-röster
  • 58 favorit-markeringar
  • 52 unika följare
  • 53% ”Ja”-röster i förhållande till ”Nej” och ”Fråga mig igen”

Gå gärna in och kika på sidan! Där kan du favoritmarkera och önskelista Funklift för att få uppdateringar om när det släpps eller något annat spännande händer 🙂

 

Allt gott!

 

Post scriptum. Beklagar att det varit tyst här ett tag. Jobbar som alltid på att ta tag i bloggen ordentligt. Det är här jag vill dela med mig av mina uppdateringar, ska se till att bättra på ruljansen framöver!

En långhelg på NärCon Vinter 2016

EventIndieKulturLinuxPCRetro

I helgen korsade jag Vättern (metaforiskt, egentligen åker man tåg via Hallsberg) för att besöka hemtrakterna i Östergötland. Det var dags för NärCon på Saab Arena i Linköping!

För eget, sadistiskt nöje slet jag med mig vår designer som förtvivlat tvingades undgå sina exjobbsstudier för resten av veckan. Om Linus handledare läser detta – det var jag som förstörde hans akademiska karriär. Såvida det inte går bra för honom, i så fall är det inte min förtjänst. Om min mamma läser detta – förlåt för att jag inte kom till Mjölby och hälsade på. Jag är hemskt lat.

20160211_110226_HDR

Hur mycket behöver jag förklara kring NärCon? Cosplaykonvent galore, duger det? Det var faktiskt till och med Svenskt Mästerskap i cosplay, vilket märktes. Deltagare: ni är hysteriskt duktiga på vad ni gör och det är alltid lika kul att se era påhittiga och hyperdetaljerade arbeten. Keep it up.

20160212_161957_HDR

Vad gjorde vi på NärCon? Vi cosplayade seriösa dataspelsutvecklare (spoiler, ingen gick på det) och ställde ut Funklift för sjuttioelfte gången. Montern var kanske bland de mer intressanta (läs mest improviserade) hittills. För att summera;

  • Jag släpade min stationära dator och en 27″-skärm från Skövde och totalsabbade hjulen på min enda resväska, RIP
  • Vi fick av ren slump tag i ett vettigt ljudsystem bara timmar innan mässan drog igång
  • Hälften av våra möbler stal vi från ett förråd (och återlämnade givetvis)
  • För att bre ut oss så mycket som möjligt ställde vi upp en projektor jag hittade hos min far och ockuperade en hel vägg
  • Vi hade ingen duk stor nog för projektorn (darn it)
  • Vi hittade ett kasserat dubbellakan (aw yiss)
  • Dubbellakanet var för skrynkligt för att spela på (darn it again)
  • Vi fick låna ett strykjärn (smooth på alla sätt)
  • Det var för ljust i hallen för att kunna se något av vårt spel på projektorn (seriously)
  • Vi drog proppar tills det blev mörkt nog (och ackumulerade garanterat några fiender på köpet)

20160212_145700_HDR

20160212_165009_HDR

På plats var även FishMoose Interactive, Spacecraft, Bandai Namco och våra favoriter från Landfall Games. Tillsammans firade vi respektive överlevd kväll på stan med gyllene brygd och mat (även om ”mat” i vissa fall är en överskattning, Pitchers – min skosula hade varit en bättre biff än er seitanburgare).

20160212_214639_HDR

IMG_20160212_215218

Ännu en lyckad helg med andra ord. Shoutout till pappa som skjutsade oss och vår utrustning när det behövdes. Vi ser fram emot fler NärCon-besök i framtiden!

Global Game Jam och väldigt, väldigt mycket blod

I helgen deltog alla vi på Mostly Harmless Games, i varierande utsträckning, i Global Game Jam 2016.

Under 48 timmar utvecklade vi ett spel med det bestämda temat ”Ritual”. Det var en rolig och som alltid lärorik upplevelse. Framför allt tycker jag att slutresultatet blev oerhört läckert, för att låta en gnutta morbid.

Spelet vi skapade fick det mycket illustrativa namnet Bloodfest och den lätt påtända, mycket skildrande och kanske ännu mer illustrativa taglinen ”we’re gonna need like… so much blood”.

1

Bloodfest antar du rollen av en liten demon på ivrig väg ned i helvetet. Ensam eller tillsammans med dina vänner strider ni mot illvilliga filurer i mörkröda skrudar.

Ni tappar ständigt liv, som representeras av er gemensamma blodmätare i det övre högra hörnet. Tar blodet slut förlorar ni.

2

Om ni däremot lyckas fylla blodmätaren helt och hållet genom att besegra (läs fullkomligt krossa i en brutal partikeleffekt á la 18-årsgräns) filurerna (som också gör skada) så uppgraderas era karaktärer till nästa nivå.

3

När den tredje och sista nivån är upplåst öppnar sig helvetets portar. Kliv in innan din blodmätare tömts och spelet är bemästrat. Bloody ‘ell wha’ a load a’ fun.

Screenshot

Spelets enormt charmiga karaktärer, nätt uppradade.

 

Du kan ladda ned och spela Bloodfest om du vill.
Gå bara in på vår game jam-sida, scrolla till botten och tanka hem spelet. Eller använd denna direktlänk.

Bloodfest fungerar till PC med tangentbord eller handkontroll. Funkar bäst med en eller två spelare, men fler är teoretiskt sätt fullt möjligt.

Happy slaughtering!

2015 – ett år av selfies

Nytt år, nya bud, nya bloggar!

Men innan vi sätter igång till med hjärnskrynklande, ögonbrynshöjande och sinnesförkrossande vardagsläsning tar vi och mjukstartar med en liten, liten återblick till 2015.

Låt oss uppskatta det gångna året på modernt vis som moderna människor. Tillsammans. Bakom en skärm. I selfies.

Here goes…

 

IMG_20150605_114357

Slipskram med mysfarbron Ernest Adams från Sweden Game Conference.

IMG_20151128_173855

Kapten USA som valsade runt på DreamHack Winter som om han ägde stället.

IMG_20151113_144904

Josefin Westborg höll workshop i feminism, inkluderande verksamhet och selfies med Donna på Högskolan i Skövde.

IMG_20151030_162459

Vault Boy hälsade på under Comic Con Gamex på Friends Arena. Han var mycket kortare i verkligheten men damn, vilka händer.

IMG_20151030_123100

Även på Comic Con Gamex – allas favorithästlyftare samt sängfarkostkonstruktör (och i min mening helgens bästa cosplay)!

IMG_20151030_001415

Vi försökte vara anständiga på Fatsharks releasefest av Warhammer: End Times – Vermintide men någon vettvilling genomskådade oss.

IMG_20151030_000146

En av SUPERHOT:s utvecklare dök upp och försvann lika snabbt med skräck i själen.

IMG_20151015_200227

Dennis Wedin, designer på Dennaton (Hotline Miami), levererar i Göteborgs snart invigda spelinkubator på Lindholmen.

IMG_20151010_180558

Fr. vänster: tönt, Yarny, Martin Sahlin (Coldwood Games). Superkul dag och natt med Spelhjälpen i Göteborg.

IMG_20150927_094735

Ossian är överväldigad över att flytta in på vårt nya kontor i Växthuset, Gothia Science Park.

IMG_20150918_230945

Prides grymmaste drottning på Skövde Prides fest i Kulturhuset.

IMG_20150916_140447

Raph Koster är oerhört missnöjd över att påtvingas dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150915_211648

Rami Ismail vet inte vilket tid det är på dygnet och är helt okej med dessa barnsliga fasoner.

IMG_20150914_174100

Chris Avellone blir distraherad medan jag försöker tvinga på honom mina barnsliga fasoner.

IMG_20150915_205408

Hedersomnämnande som andraplatsare i Skövde Academic Game Awards men vi är lika glada för vi har varandra <3

IMG_20150915_010535

Onödig selfie vid nödvändig selfie-wall under Sweden Game Conference. Somnade i hallen om jag minns korrekt, vilket jag inte gör.

IMG_20150904_152353

Den gladaste introduktionen med den grymmaste bartendern!

IMG_20150904_152110

Al Pitcher tycker att jag kan ge fan i det där men Jimmy höll inte med.

IMG_20150822_215118

En assisterad selfie på Mikkeller bar med skaparen av årets godaste stout samt etikettens designer i både stort och litet format.

IMG_20150822_200115

Stockholms kanske skönaste hipsterbar och deras mysiga personal, Omnipollos Hatt nära Götgatan.

IMG_20150819_192458

Hysterisk fanboy bredvid Sveriges kanske grymmaste speljournalist som besökte Skövdes spelvernissage.

IMG_20150812_113926

Getmannen, getmyten och getlegenden tillsammans med Coffee Stains egna Armin Ibirisagic under Microsoft Game Camp i somras.

IMG_20150605_152842

Ännu en journalistidol, fantastiska Angelica Norgren som hedrade oss med sin närvaro under redovisningsdagen för Microsoft Game Camp.

IMG_20151008_220220

Osäker på vad, var och varför men vi är definitivt nöjda med livet så vad spelar det för roll.

IMG_20151008_213014

…fast inte lika nöjda som herren vid min sida. Omöjligen.

IMG_20151007_231046

Frida fyller vuxen och beter sig som folk på Folk. Järntorget, Göteborg.

IMG_20151026_183816

Jag och Frida äger staden på selfiesticklängds avstånd.

IMG_20151023_193740

Miserabel kyla och kletiga löv på Billingen avnjutes bäst i gott sällskap.

Med allt detta sagt, gjort och plåtat tackar vi nu farväl av ett år fullt av minnen, erfarenheter och äventyr.

Hädanefter blickar vi framåt och omfamnar allt och alla som våra vägnar beträder…

Hej 2016.

Bloggat på sla.se.
Desktop