The Gloria Story

Kom i form och hitta balans

Här kommer en liten komma-i-form-guide i miniformat, för oss som hellre vill se ut som Paul Stanley ’78, eller Vince Neil ’81 i sommar – snarare än som Vince Neil typ 2010. Att tillägga är att jag respekterar alla former av människor och att det där med träning är upp till var och en. Jag råder också eventuella läsare med ät- eller självbild-störningar att sluta läsa nu. Jag gör inga anspråk på att kunna hjälpa någon till ett bättre liv. Det här är bara mina råd för hur balans mellan träning, kost och reslutat enklast uppnås för någon med realistiska och sunda mål.

Blir lite trött på medias diet- och träningshets. I dessa tider av 5:2-löpsedlar och 30dagars-utmaningar är det nämligen väldigt viktigt att komma ihåg dom fyra stora sanningarna för oss motionärer:

1) Gör man av med mer kalorier än man stoppar i sig så går man ner i vikt.

2) För att nå utveckling så måste man belasta, utmana och överraska kroppen. Dvs – det är meningslöst att trampa luft eller lyfta för lätt.

3) Hitta en träningsform och kosthållning som funkar med livet DU lever. Förändringarna man gör måste vara rimliga, och långsiktiga. Annars failar man nästan jämt.

4) Balans. Hitta tillfällen då du bestämmer att det är okej att äta godis. Jag har exempelvis bestämt att jag äter vad jag vill då jag går på bio, eller under långa tråkiga bilfärder eller om jag är sjuk. Likaså är det okej att kompencera för en onyttig dag genom att vara lite extra nyttig nästa dag. Och på samma vis är lite träning bättre än ingen – om du skulle ha ont om tid. Pussla lite och försök hitta balans med punkt 1-3 som vägledning.

Elit-tränar man finns det givetvis många mer aspekter att ta hänsyn till. Men för oss motionärer så är ovanstående punkter helt klart vägen till resultat, oavsett vad som råkar vara hetaste mediatrenden just nu. Det har hållit mig på exakt samma vikt, och med samma midjemått i över 15 år nu. 

Sen skadar det ju inte att kolla näringssammansättningen på käket, så att man fyller på kroppen med rätt byggklossar. Och, just det: socker är fienden. Det var allt. Tro inte på kvällspressens desperata försök att kränga lösnummer genom att locka med mirakel-kurer.

Bloggat på sla.se.
Desktop