Monica Green

Moderaterna och västra stambanan

Enligt kommunallagen ska vi kommunfullmäktigeledamöter aktivt granska makten. Precis som Riksdagsledamöter kan granska regeringen. Ett sätt att kontrollera är att lägga en Interpellation.
I måndags kunde vi debattera interpellationen om Västra stambanan, som kom till för att vi tyvärr hade nåtts av flatheten i att driva på, i denna för Skaraborg avgörande fråga.

Jag ställde frågor till moderaten, kommunalförbundets ordförande, Kommunstyrelsens ordförande Katarina Jonsson om vad hon hade gjort för att prioritera upp Västra stambanan i remissvaret till Trafikverket.

Men det var en sådan öm tå att Katrina Jonsson aaaaalrdig hade hört något värre och fem moderater fick gå upp och hjälpa K Jonsson med argument. Men eftersom vi hade hört från flera olika håll att moderaterna i Skaraborg inte varit särskilt angelägna om att driva frågan om den nödvändiga upprustningen av Västra stambanan, är det väl inte så konstigt att vi vill veta vad som hänt egentligen.

Men svaret jag fick var naturligtvis att det var sossarnas fel. Som vanligt med andra ord, om något går bra vill moderaterna ta äran åt sig. Om en förhandling gått dåligt är det sossarnas fel enligt moderaterna i Skövde. Men tyvärr tror jag inte att Katarina ens har försökt att förhandla i frågan och det är väl det som är den ömma tån. Eller så har hon, som hon påstår, kämpat stenhårt, högljutt och brett utan att vi har märkt något. Det kan ju stämma att hon gjort det inom stängda dörrar, men varför har hon i såfall velat hålla sin ståndpunkt hemlig?

Varför har hon inte som kommunalförbundets ordförande ordnat offentliga hearings, diskuterat med näringslivet, bjudit in till särskilda samtal och tagit hjälp av Västra Stambanegruppen???
Inget av detta har hon gjort men hon påstår att hon gjort allt vad hon har kunnat och har fått ge sig i tuffa förhandlingar. Det är tråkigt att Skövdes främsta företrädare inte varit lika angelägen om Västra Stambanan som hon var när det gällde E20.

Faktum kvarstår, vi måste satsa på Västra stambanan. Delen Alingsås – Göteborg har i dag betydande brister och är mycket hårt belastad då fjärrtåg, regiontåg, pendeltåg och godståg trafikerar samma två spår. Kapacitetsbristen är hämmande för all utveckling. Med ytterligare ett dubbelspår Alingsås – Göteborg i ny sträckning kan robustheten uppnås under planperioden fram till 2029, minska restiden Stockholm – Göteborg, säkra ett konkurrenskraftigt näringsliv. Med ytterligare ett dubbelspår finns det plats för godståg som i dagsläget inte inryms och som möjliggör en avsevärd miljöeffekt som en följd av överflyttning av gods från väg till järnväg.

Detta bör vi i Västsverige samlas kring.


Bloggat på sla.se.
Desktop