Motorbloggen

Laget bakom motorsporten

Att man är ensam i rollen som motorsportare är inte helt sant.
Vissa är – och jag imponeras av, men avundas verkligen inte, dem.

Det ligger mycket tid, energi, pengar och engagemang bakom framgång. Och det gäller oavsett om framgången handlar om en satsning mot ett SM-guld, eller om det helt enkelt bara handlar om att få ihop det för att kunna spendera en helg i depån.

Med tanke på detta så vill jag faktiskt säga att motorsporten är en lagsport. För utan det lag som föraren har omkring sig, oavsett om det handlar om lagmedlemmarna som ständigt finns med på banan eller i spåret, eller om det handlar om lagmedlemmarna som stannar kvar hemma och styr upp livet i övrigt, så är de betydelsefulla.

~

Ofta när jag tänker på detta så gör sig en viss konversation påmind. Det är ett antal år sedan den ägde rum nu och den exakta bakgrunden minns jag inte. Men det hela grundade sig i att den avslutade tävlingen inte hade gått speciellt bra. Om det var en motorcykel som strulade, eller om det var något annat som ställde till det, det vet jag inte. Men stämningen var i alla fall inte på topp när ekipaget rullade hemåt efter en lång helg på en grusplan.

Föraren: ”Tack för helgen.”
En lagmedlem: ”…det finns väl inte så mycket att tacka för…?”
Föraren: ”Jo. För att ni följde med så klart!”

Och vad är väl tydligare än det?

Visst är det roligare när det går bra och när det finns en anledning att fira. Men lika viktigt (eller kanske ännu viktigare?) är det att stå fast vid sin roll som lagmedlem även de dagarna som det inte går lika bra.

~

4Y1A6685

Länge leve motorsporten och tack och lov för lagmedlemmarna som gör det möjligt.

Over and out ~ Erica Augustsson

Bloggat på sla.se.
Desktop