Nyårslöftet

Mikael: Spinningen!

Nyårslöftet 2017 Mikael Hagström

Träffade Beda för mätning/vägning. Hade känt mig förkyld under första NL-veckan,så jag hade inte vågat mig på någon mer ansträngande träning. Mest sysslat med att sköta måltiderna,koka blomkål och gå promenader. Väntade mig att se besvikelse i Bedas ansikte och att det inte hänt så mycket. Men icke,över förväntan hade 3 kg försvunnit och en dansk tum runt midjan. Helt otroligt,och det på i stort sett ”bara”kosten och stegmålet. Och det har varit bra resultat för alla i NL-gruppen. Det är med glädje man kan konstatera att vårt lilla gäng har blivit ännu mindre.

 

Jag hade fått för mig att spinning var lika med mjölksyrefyllda lår,krampande vader och slutkörda lungor. Men så blev det inte riktigt på vårt första spinningpass. Det tack vare Pernillas oerhört smittsamma energi och medryckande musik man tycker om. Helt otroligt av denna lilla Pernilla Stoor, att trampa på med en puls bortåt 170 och ändå låta lika avslappnat i rösten. Som om hon låg i TV-soffan och ropa ut i köket. Medan en annan (läs:jag) inte kan svara i telefon under en promenad, utan att låta som om man precis kom upp från sitt första pärldyk. Cyklingen kändes som en bra form att bygga upp konditionen. Så spinning är ett pass jag ska gå på regelbundet hädanefter.

FöreEfter

Före/efter bild från spinningen-alltid lika glada😉

Tack för ordet

/Mikael

Annika: Spinningdebut och första invägningen

Nyårslöftet 2017 Annika Holmqvist

YES…. jag ramlade inte av spinningcykeln. Höll mig kvar hela passet. Spinningen har varit min stora fasa sedan dag 1 och nu skulle vi köra spinning i 45min. HJÄLP!! Jag som inte har suttit på en spinningcykel på säkert 20 år. Jag kommer att trilla av, svimma, spy. Det var min första tanke. Hur skulle detta gå?? Har pratat med både Pernilla och Beda och gud och all människor om detta och i torsdags var det dax. Tyckte jag frös och kände mig dålig innan passet. Kunde jag kanske boka av? Känner mig nog lite sjuk, men så var ju inte fallet. Det var bara att sätta sig i bilen och åka in till STC.

Första spinningpasset avklarat (1) Eftersnack på gymet (2)

Malin och Mikael hade bokat upp cyklar längst fram när jag kom. Oj oj oj hur skulle det gå?? Vilka hade jag vid min sida. Vilket håll skulle jag ramla åt? Pernilla körde igång musiken och vi satte i gång att cykla. Tiden gick och jag satt kvar på cykeln efter en kvart. Rätt som det är så säger Pernilla att det bara är en låt kvar… YEEESSSSS……. jag har klarat det. JIPPi… Var så stolt över mig själv. Jag hade tagit mig igenom mitt pass tack vare Pernillas pushande och bra musik. Jag var så nöjd och glad så jag bokade in mig på Spinning  till nästa vecka också. FRIVILLIGT!!

 

I kampen om 10 000 steg.

Har även varit på min första invägning. Det är exakt 14 dagar sedan jag vägde in mig. Kändes som om jag inte hade gått ner ett gram. Det var bara att ställa sig på vågen och jag vågade knappt titta. -2.7 kg varav 2.1 kg fett och 5.5 cm mindre i midjan. Jippi…. Det hade visst hänt något på vågen.  Blev så nöjd över mitt resultat. Nu är det bara att fortsätta att kämpa på!

 

Kramar Annika

Mattias: Knyta skorna utan att hålla andan

Nyårslöftet 2017 Mattias Eriksson

Varje dag upptäcker jag nya styrkor eller förbättringar. Här är några av dom:

* Igår när jag skulle böja mig ner, stående, och knyta skorna så upptäcker jag att jag inte behöver hålla andan längre. Lite mindre mage i vägen!

* Har inte samma behov att hålla in magen när min kära fru tittar på mig. Känner mig helt enkelt lite snyggare när jag ser att hon tittar på mig. Härlig känsla!

* Går lättare att avstå att äta det som jag vet inte är bra för mig. Jag är på semester i fjällen för tillfället och lockelserna är många. Tar en öl i bastun och har idag tagit en liten klick chokladpudding med grädde till efterrätt när vi firade Alla hjärtans dag. Innan Nyårslöftet hade jag tagit minst två rejäla slevar och antagligen också mer än en portion. Känns dock inte som en stor uppoffring och jag känner heller inget udåligt samvete då jag ”fuskar lite”.

 

IMG_0165 IMG_0161

Skickar med lite bilder från Kläppen.

Önskar er alla en bra dag!

 

 

/Mattias

 

Mikael: Gänget och jag!

Nyårslöftet 2017 Mikael Hagström

Skönt gäng man hamnat i. Hade inte träffat Annika,Mattias eller Malin sen introduktionen, vi hade massor att prata om. Mycket om hur veckan varit, både i och utanför gymet. Jag såg att det fanns både paralleller och olikheter i våra program. Mest prat om kost och kostvanor förstås, det tar nog några veckor innan man kommer i fas med den delen.

 

Vi satt och väntade på vår första gemensamma träning med småprat och skratt. Skrattet byttes snart ut mot stön och stånk när Beda körde igång sitt program. Jobbigt? Jotack. Kroppen kändes lika rörlig som en gammal vajergrävare som stått och rostat i skogen sen 60 talet. Men det kanske blir så när man tillhör non-streching generation. Annars ett roligt pass med bra variation, lagom till oss lite ringrostiga.

1D8b6771-3B9ACA00-1-55D16b462D834909A0b9D8CD9224Bb0b

Nu får vi streta på var och en på eget håll en vecka. En anekdot från veckan: Var hos tandläkaren, inga problem där. Men när jag hostat upp mina surt förvärvade pengar sa tandsköterskan: -Ja du Mikael då får vi se hur du ser ut nästa gång du kommer!! Hmm..ja du H, det undrar faktiskt jag med. Lite mindre pondusmage, annars inga större förändringar hoppas jag. Det är ju trots allt insidan som det är mest fokus på.

 

Tack för ordet

 

/Mikael

Annika: Det har snurrat en del i huvudet

Nyårslöftet 2017 Annika Holmqvist

Då har det gått en vecka med mitt nya liv. Det har snurrat en del i huvudet. När ska jag handla, hinna träna, sköta hemmet osv. Som tur är så har jag träffat Pernilla. Vi har pratat om hur jag ska göra, tänka och lägga upp min vardag. Alla i familjen ska ju kunna få hinna med sitt och alla måste vara delaktiga i tänket.

 

Veckans första gemensamma träning hade vi i onsdags. Det var roligt att träffa ”gänget”. Vi hade lite att ventilera om hur man lägger upp sin träning, mat m.m.

Stc

Beda hade lagt upp ett pass med tolv olika övningar uppdelat i 3 delar. Vi fick jobba enskilt och i par. Svetten lackade och träningsvärken dök upp som ett brev på posten. Har knappt kunnat gå eller sätta mig ner. Nu har  jag märkt att jag har lår/rumpa.

 

Förra veckan så lade jag ut ett foto på mina två följeslagare ”den lilla svarta anteckningsboken” och stegräknare. Den ”lilla svarta anteckningsboken” är uppdelad i fyra flikar. Rosa, grön, gul och orange. Varje färg står för saker vi ska tänka på. I den ska vi föra anteckningar varje dag. Vad vi har ätit, träning, steg, vila, frågor m.m.  Det är bra så att man kan följa upp hur man sköter sig. Jag rekommenderar alla att föra dagbok när man ska börja träna och lägga om kosten.

följeslagare under hela tiden. Den lilla Svarta och stegr

Sen har vi stegräknaren. Det kan jag också rekommendera. Det är en enorm sporre för mig att se hur mycket jag har gått varje dag. Ska bli kul att räkna ihop alla steg efter 12 veckor. Har bestämt att jag måste gå minst 10 000 steg varje dag. Några kvällar har det fattats några steg och då är det bara att ta på sig jacka och skor och gå runt kvarteret några varv. Efter det kan jag gå och lägga mig med gott samvete.

 

Nu ska jag sätta mig ner och tänka igenom nästa veckas matsedel.

 

Vi hörs snart igen!

Kram Annika

Malin: Med så mycket bra energi så är man gladare

Nyårslöftet 2017 Malin Andersson

” If you still look cute at the end of your workout you didn´t train hard enough”

 Den här texten finns på en av tapeterna på STC. Den motiverar mig väldigt mycket! När jag kommer hem från träningen och det har gått en stund så är jag fortfarande röd i ansiktet som på bilden. Då känner jag verkligen att jag har gjort en bra insats på dagens träning. UNDERBART!


Efter att ha tränat 4 gånger i veckan nu i snart två veckor så känner jag att jag kan öka mitt tempo lite när jag springer och att jag har blivit lite starkare i bålen och det medför att jag kan utföra mina övningar på ett mer korrekt sätt så att det inte skadar kroppen. När jag gjorde ”plankan” under första veckan så hade jag knäna i golvet istället för fötterna då det blir lättare, men nu kan jag göra ”plankan” med fötterna i golvet. Jag kan inte göra det lika länge som de andra men jag är nöjd för då har jag märkt ett resultat.

 image1

 

Kosten då? Nu kan jag säga INGA PROBLEM. Dag 2-4 hade jag ständig huvudvärk och var trött. Sen så fick jag så mycket energi i kroppen så att jag inte längre kanske behövde ta den där powernapen i soffan eller avstå från att göra saker just för att jag är trött. Jag har nu mer energi i kroppen och då orkar jag också träna mer och träningen ger också energi. När man får såhär mycket bra energi så är man också gladare. Verkligen en positiv cirkel! 🙂

 

Jag har inte ställt mig på vågen än. jag har inte vågat det. Men det känns att jag har blivit lite mindre. Det är pirrigt bara att tänka på det. Nu på tisdag så ska jag träffa Beda på STC så ska vi gå igenom och eventuellt göra ändringar i kost- och träningsschemat. Kanske ska ta å passa på att väga mig då? då har jag vart igång i 14 dagar. Vad tycker ni? är ni lika nyfikna som jag? 😀 En annan förändring man har märkt den här korta perioden är att det måste kosta en del att fika och småhandla godis. Jag har lite mer pengar i plånboken än vad jag kanske brukar ha efter 2 veckor in i en ny månad. WIN-WIN 🙂 !!

 

Längtar till torsdag, då blir det spinning med gänget! 😀

Kl 18:15 på STC i SLA-huset. boka du med! så ses vi!

 

Kramar Malin

Mattias: ”Jakten på steg och kilo”

Nyårslöftet 2017 Mattias Eriksson

Summering av veckan som gått: 

 

Måndag

Parkerar bilen på arena parkeringen för att samla steg till mitt dags mål som är 12000 steg i snitt. Ger cirka 2000 extra steg per dag.

Börjar få vanan att ta med egen lunch till jobbet som ofta består av strimlad vitkål, morötter, sallad, tomater och kalkon skinka eller kyckling. Hann med en lunchpromenad på 20 minuter.

Efter jobbet så skjutsade vi sonen till Stöpen för innebandyträning och passade på att köra ett pass Indoor (som spinning men på en crosstrainer). Ett härligt och svettdrypande pass med inspirerande ledare. Rekommenderas!!! Fick idag ihop 14182 steg.

A8FFb41B-3B9ACA00-3-IMG_0114 (kopia)

 

Tisdag

Mycket på jobbet som samlar mycket steg! Mycket bra med ”gratis” träning men stressen att bli färdig med saker känns av. Svårt att hålla måltidstiderna och dricka tillräckligt med vatten. Mitt mål är att dricka mellan 2,5-3 liter per dag. Mer om jag tränar.

Tränar ihop med sonen efter jobbet. Kör 30 minuter power walk med mycket lutning på bandet med efterföljande anpassat träningspass inriktat på att stärka mig inför kommande löppass med min fru. Ser jag verkligen fram emot!!

Äter en god soppa på kvällen som kändes nyttig.

Fick idag ihop 15291 steg.

A8FFb41B-3B9ACA00-1-IMG_0123 (kopia)

 

Onsdag

Redigt trött på morgonen så det blev lite sovmorgon då jag satte om klockan på väckning 07.00. Skönt med en lugnare start på en lång dag.

Träffar på lunchen Pernilla och pratar om mina tankar på sötsaker. Får en uppgift att varje dag skriva upp vad som får mig att slappna av. Behöver jag äta något på kvällen vid tv:n för att slappna av? Jag har aldrig kopplat samman detta men det ligger nog något i antagandet. Får fortsätta fundera på det och försöka göra mig medveten om varför jag letat i skåpen efter något gott att äta när resten av familjen har lagt sig.

Idag också dags för första gruppträningpasset efter jobbet med Beda. Kul att träffa dom övriga deltagarna igen. Känns som jag känner dom väl då vi genomgår nyårslöftet tillsammans. Passet är varierat med flera styrke-och pulshöjande övningar. Riktigt kul att träna ihop. Beda tar en bild på oss efter passet. Ett gott gäng!

A8FFb41B-3B9ACA00-2-IMG_0118 (kopia)

Kvällen fortsätter med Motorsågsutbildning hos Vuxenskolan i Skövde. Bra att lära sig att hantera sågen säkert då vi har skog att ta hand om.

Fick idag ihop 9447 steg.

 

Torsdag

Äter havregrynsgröten med apelsin, kanel och kardemumma till frukost. Riktigt gott alternativ till sylt eller annat sötat. ”Inga” direkta minnen av vad som händer på jobbet idag

Träffar min far och Håkan från Sydved i skogen för att rådfråga om dikesgrävning, markberedning och stöd plantering. Givande träff.

Fick idag ihop 9622 steg.

 

Fredag

Skövdebostäder firar vinsten av två kundkristaller som vi för andra året i rad vinner vid en gala i Stockholm. Gott betyg från våra hyresgäster. Ger en härlig kick för fortsatt engagemang på jobbet och nyårslöftet. Låter bli tårtan utan att känna sug. Bra känsla.

Lunchpass med hög puls och varierade kroppsövningar. Var riktigt jobbigt. Koncentrerad på rörelserna så att jag glömde att andas. Ingen bra kombination. Måste prova flera gånger

Träffade Beda och vägde mig igen. Fantastiskt resultat, gått ner c.a 3 kg på nio dagar. Ännu mer energi för att fortsätta kämpa mot mina mål.

Fick idag ihop 14744 steg

 

Nu bär det av mot Kläppen för en veckas semester. Återkommer med rapporter!

 

/Mattias

Mikael: Den där maten…

Nyårslöftet 2017 Mikael Hagström

När Nyårslöftet dök upp tog (och fick) jag chansen att bryta gamla vanor. Jag jobbar och stortrivs som lastbilschaufför. Men det kan vara ett lite speciellt yrke med mycket stillasittande,udda arbetstider,raster som styrs av färdskrivaren. Matsäcken är ofta på 4 skogaholmare, panikgjord matlåda med pulvermos och snabbstekt falukorv a´la black and white.

 

Middag på kvällen blir det med lite tur. Inte så hållbart i längden kanske när man är runt 50.

 

Jag fick en tid med Beda på STC och vi satt och pratade om just kosten. Vi kom överens om att jag skulle bryta mitt gamla vanemönster. Grundreceptet är att äta regelbundet, lagom portioner samt planera bättre. Jag har hunnit prova några dagar nu och det känns bra, jag käkar när jag ska och inte när man är vrålhungrig. Var det så svårt att förstå? Ja, tydligen 😊

 

Jag ser fram mot den gemensamma träningen med de andra Nyårslöftesdeltagarna i veckan, men bävar för spinningen veckan därpå. Det ska bli kul det här!

 

Tack för ordet.

 

/Mikael Hagström

Annika: Nu kör vi!

Nyårslöftet 2017 Annika Holmqvist

Då var det dax att pröva på att bli bloggare. Det ska bli spännande att se hur man fixar det. En helt ny värld för mig.

Det har hänt en massa roliga saker den första veckan.

I måndags var det dax att träffa vår ”lilla” grupp som ska kämpa på i 12 veckor med nyårslöftet. Det var med ett pirr i magen som jag klev in på STC. Blev mottagen med stora öppna armar av Beda och Pernilla, våra 2 coacher från STC som ska guida oss genom resan.

Vi fick göra en presentation av oss själva och berätta om våra tankar och mål. Beda och Pernilla berättade om upplägget.

Följeslagare under hela tiden. Den lilla Svarta och stegräknaren.

Beda ska coacha oss i kost och träning och Pernilla ska hålla i mental coaching. Äntligen ska hjärnan få ett nytänk. Det är på tiden.

SLA var även på plats. Dom gick igenom hur vi skulle fixa bloggandet. Vi fick ringa hur mycket ville om vi körde fast. Skönt.

SLA onsdag 1 februari

Rickard från SLA fick den stora äran att försöka ta lite snygga kort på oss. Han skötte sig bra. Vi fastnade på bilden.

Det är många som har hört av sig med uppmuntrande hälsningar. Tack! Det känns bra att ni stöttar mig.

Nu ska jag runda av mitt första blogginlägg men först vill jag passa på att säga GRATTIS till Malin, Mattias, Mikael och till mig själv för att vi har blivit uttagna till nyårslöftet.

NU KÖR VI…..

Första passet avklarat

Kram Annika

Malin: Nu ska jag bryta en dålig vana!

Nyårslöftet 2017 Malin Andersson

Nu har den andra dagen av ”Nyårslöftet 2017” passerat. En del har frågat mig om vilken typ av hjälp jag har fått till den här starten. När jag blev uttagen till detta, fick jag i uppgift att skriva ner mina träningsvanor idag, föra kostdagbok i två dagar och svara på några frågor om min psykiska hälsa.

 

I tisdags träffade jag Beda Johansson, platschef på STC i Skövde. Hon hade gjort ett kost- och träningsschema som passade just mig. Nu förstod jag hur bra hjälp jag skulle få. Jag var så otroligt glad! Tillsammans gick vi igenom kostschemat så att jag förstod upplägget. För er som undrar, jag ska inte äta någon specifik diet. Jag ska äta kalorisnålt. När jag har ätit efter det här schemat i två veckor, ska vi se över vad som har hänt med kroppen och eventuellt ändra kostschemat lite.

 

Beda visste att jag hade problem med ryggen och att mitt största mål var att kunna springa 1 mil. Träningen är därför anpassad efter just mig. Jag ska göra bra ryggövningar för att stärka musklerna, träna kondition för viktminskningen och styrketräning anpassad för löpning. Alltså, hur bra är inte det här? Här får jag experthjälp med mycket kunskap och bra verktyg. Nu är det bara för mig att göra det. Jag är SÅ taggad!

16443619_10212121004366347_2022909990_n

I onsdags hade jag möte med vår coach Pernilla Stoor på STC. Nu hade jag klart för mig hur jag ska gå tillväga med kost och träning, men det är lika viktigt med återhämtning och hur mina tankar går kring allt det här. Jag har hamnat där jag är idag på grund av en riktigt dålig vana, men jag är åtminstone medveten om det. Pernilla sa så självklara saker, men som man ändå själv inte alltid tänker på. Jag ska bryta mönstret och agera nytt, annars kan jag ju aldrig bli av med min dåliga vana! Hon förklarade att ”du är programmerad så” så det är bara att bestämma sig för ett nytt program och installera det.

 

”Samma beteende, ger samma resultat. Nytt beteende, ger nya resultat!”

Den här texten ska jag sätta upp i badrummet och i min bil så att jag kan bli påmind om detta, för nu ska jag bryta en dålig vana!

Under de här två mötena har vi diskuterat alla tårtbitar i den så kallade helhetshälsa-cirkeln. Alla delar är lika viktiga!

 

Vi ses snart igen! Kramar Malin.

Bloggat på sla.se.
Desktop