Nyårslöftet
Etikett. Mattias Eriksson

Mattias: Det var som attans, under 100 igen!

Nyårslöftet 2017 Mattias Eriksson

Sätter mig och skriver detta inlägg direkt när jag kommer hem från träff med Beda på STC där jag vägde och mätte mig för fjärde gången sedan Nyårslöftet startade. Konstaterar att jag nu inte längre är fet utan ”bara” överviktig enligt BMI skalan. Kul gräns att komma under! Gått ner ytterligare 2.5 kilo och därav 1.8 kg fett . HELT fantastiskt! Nu visade vågen 99 kg! Före starten på Nyårslöftet så tänkte jag mig att komma ner till målvikten innan nästa nyår. Lite mer långsiktigt tänk med andra ord. Verkligheten är dock bättre än så. Målet är att jag skall väga runt 90 kg. Kan nu vara uppnått innan midsommar om jag hänger i. Häftigt!

 

Nu är det c:a 5 veckor kvar på Nyårslöftet och Beda trycker på att det är därefter det viktiga, egna, arbetet startar. Att hålla vikten när vi nått målet. Min uppfattning av tanken med Nyårslöftet är att vi deltagare skall få med oss verktyg och kunnande för resten av livet. Sunda levnadsvanor där vi reflekterar över hur det vi stoppar i oss påverkar måendet och vikten. Jag kommer aldrig bli någon 100 % renlevnadsmänniska men jag kommer veta hur det hänger ihop för att leva ett sundare liv. Detta är jag otroligt tacksam för. Mitt deltagande i Nyårslöftet är en riktig lyckoträff. Jag vill ta vara på den chansen jag fått. Tycker också att jag gör det riktigt bra. Är stolt över mig själv!

 

 

Träffade Pernilla Stoor i fredags, som är livscoach i Nyårslöftet, för vårt tredje samtal. Pernilla frågar varje gång vad jag vill ta upp denna gång. Svårt tycker jag då jag oftast bara lever på utan att reflektera särskilt mycket om varför jag känner mig på olika sätt. Lever liksom här och nu. Hittade med hjälp av Pernillas frågor/stöttning fram till att jag längtar efter mer samhörighet/gemenskap med min fru. Mitt fokus på Nyårslöftet och jobbet senaste tiden har uppslukat mig väl mycket. ”Stulit” energi från mig som skapat en längtan efter mer samhörighet/gemenskap. Är på gränsen till nördig när det gäller att samla steg och äta rätt just nu vilket gör att jag sluter mig i mitt. Med hjälp av frågorna på Framgångskorten (läs mer om korten på www.stoor.se) skapade jag en handlingsplan för att lösa detta. Ingen raketforskning, jag köpte blommor till min älsklings fru, åt en god (och nyttig) middag, drack lite vin och vi satt tillsammans vid matbordet i vårt härliga uterum. Med blommorna på bordet och med ledning av Framgångskorten så hade vi ett givande samtal om våra tankar/känslor. Just denna stund så uppfyllde vi båda vår önskan om mer samhörighet. Detta tycker jag vi gör snart igen älskling! Puss på dig!!!

ME 1

 

 

Samtliga deltagare, Beda och Pernilla bjuder på sig själva när vi träffas. Vi har helt enkelt skitkul när vi tränar tillsammans. Pernilla var inne och hälsade på lite när vi hade gruppträning med Beda. Hon tog ett par kort på oss för att vi skall kunna lägga ut på bloggen.

ME 4 ME 3 ME 2

 

 

I lördags var jag i skogen ett par timmar för att träna på att fälla träd. Går motorsågskurs för att lära mig säkert arbete i skogen och fälla träd på ett säkert sätt. Härliga timmar med solsken som ni kan se.

ME 5

 

Då jag tror på varierande träning och älskar att jaga bollar eller puckar i andras sällskap så har ni också en bild från söndagens innebandymatch mellan Stöpens 02/03 lag och föräldrarna. Föräldrarna fick stryk med 18-10 men vi pressade killarna till att faktiskt ta i för att dom skulle segra. I andra perioden så ledde föräldrarna ett tag men tyvärr tröt orken för oss. Föräldralaget gjorde en fantastisk match enligt mig. Nästa år tar vi dom! Om vi tränar tre dagar i veckan som killarna gör….

ME 6

 

Ikväll är det dags för veteran hockeyträning i Tibro 😃

 

Tack för denna gång

Mattias

Mattias: Misslyckande och framgång

Nyårslöftet 2017 Mattias Eriksson

Börjar med att erkänna att det inte bara är lätt och problemfritt att bryta negativa tankar och vanor. I dessa tider när det vimlar av semlor och semletårtor i lunchrummet på jobbet så är det ibland svårt att avstå. Häromkvällen när jag satt kvar ensam på kontoret och skulle ta en knäckemacka så var jag inte tillräckligt stark för att motstå en av dom semlor som stod bredvid min burk med Keso (som jag använder istället för smör på knäckemackan). Ser inte detta som ett direkt misslyckande, som jag nämner i rubriken, utan väljer mer att se det som en del av resan mot att klara mig själv i framtiden. Jag måste ju faktiskt inte avstå alltid utan målet är ju att jag skall vilja avstå det som inte är nyttigt för mig. De gånger jag avstår är ju betydligt fler än de tillfällen där jag inte klarar/väljer att avstå. Detta är jag stolt över!

 

FullSizeRender

Idag måndag så har vi haft första tillfället med grupp coaching och gemensam träning med Beda och Pernilla. Vi fick prova Box och detta var sanslöst roligt och givande (läs jobbigt). Detta vill jag göra igen! Någon som vill hänga på? Under gruppcoachningen pratade vi bland annat om vad det är som utmanar oss och vi var rörande överens om att det för tillfället är att planera maten och att få den varierad. Beda och Pernilla frågade om detta skiljde sig från innan Nyårslöftet och efter lite eftertanke så konstaterade vi att det egentligen inte är någon större skillnad. Vi åt inte så väldigt varierat tidigare heller kunde vi nog konstatera. Planering är viktigt för att få till tillräckliga och bra måltider oavsett om man är med i nyårslöftet eller ej. Vi utbytte erfarenheter och mattips inom gänget. Fick några bra tips som jag kanske återkommer om framöver om det smakade bra.

FullSizeRender 2

 

Jakten på steg är inspirerande. Mitt mål är 12000 steg varje dag vilket jag lyckas ofta med trotts kontorsarbete. Detta har ett par gånger inneburit kvällspromenader genom Värings samhälle eller på motionsspåret i Frösve när sonen tränar och jag inte fått ihop tillräckligt med steg under dagen. Med en ljudbok i öronen (om frun inte vill eller kan följa med) så är det en härligt avkoppling. Är boken spännande så kan det bli ett extra varv. Kämpandet med stegen, träningen och maten har verkligen lönat sig hittills. Vid invägningen idag, som jag känt viss bävan inför, så visade det sig att jag gått ner ytterligare 2,1 kg och väger nu 101,5 kg. Detta trotts en vecka i fjällen som innebar några mindre avsteg. Startade på 106,8 kg så – 5,3 kg på 1 månad är ju fantastiskt bra, tycker jag själv. Att jag nu ligger på BMI 30,1 innebär att jag inom några dagar kan titulera mig överviktig istället för fet om man följer BMI skalan.

 

IMG_0376

Totalt har jag minskat mitt fet med 5,3 kg och detta visar ju att jag gör något rätt trotts att jag klämde i mig en semla när motståndet tröt.

 

På återseende

 

/Mattias

IMG_0250

Mattias: Knyta skorna utan att hålla andan

Nyårslöftet 2017 Mattias Eriksson

Varje dag upptäcker jag nya styrkor eller förbättringar. Här är några av dom:

* Igår när jag skulle böja mig ner, stående, och knyta skorna så upptäcker jag att jag inte behöver hålla andan längre. Lite mindre mage i vägen!

* Har inte samma behov att hålla in magen när min kära fru tittar på mig. Känner mig helt enkelt lite snyggare när jag ser att hon tittar på mig. Härlig känsla!

* Går lättare att avstå att äta det som jag vet inte är bra för mig. Jag är på semester i fjällen för tillfället och lockelserna är många. Tar en öl i bastun och har idag tagit en liten klick chokladpudding med grädde till efterrätt när vi firade Alla hjärtans dag. Innan Nyårslöftet hade jag tagit minst två rejäla slevar och antagligen också mer än en portion. Känns dock inte som en stor uppoffring och jag känner heller inget udåligt samvete då jag ”fuskar lite”.

 

IMG_0165 IMG_0161

Skickar med lite bilder från Kläppen.

Önskar er alla en bra dag!

 

 

/Mattias

 

Mattias: ”Jakten på steg och kilo”

Nyårslöftet 2017 Mattias Eriksson

Summering av veckan som gått: 

 

Måndag

Parkerar bilen på arena parkeringen för att samla steg till mitt dags mål som är 12000 steg i snitt. Ger cirka 2000 extra steg per dag.

Börjar få vanan att ta med egen lunch till jobbet som ofta består av strimlad vitkål, morötter, sallad, tomater och kalkon skinka eller kyckling. Hann med en lunchpromenad på 20 minuter.

Efter jobbet så skjutsade vi sonen till Stöpen för innebandyträning och passade på att köra ett pass Indoor (som spinning men på en crosstrainer). Ett härligt och svettdrypande pass med inspirerande ledare. Rekommenderas!!! Fick idag ihop 14182 steg.

A8FFb41B-3B9ACA00-3-IMG_0114 (kopia)

 

Tisdag

Mycket på jobbet som samlar mycket steg! Mycket bra med ”gratis” träning men stressen att bli färdig med saker känns av. Svårt att hålla måltidstiderna och dricka tillräckligt med vatten. Mitt mål är att dricka mellan 2,5-3 liter per dag. Mer om jag tränar.

Tränar ihop med sonen efter jobbet. Kör 30 minuter power walk med mycket lutning på bandet med efterföljande anpassat träningspass inriktat på att stärka mig inför kommande löppass med min fru. Ser jag verkligen fram emot!!

Äter en god soppa på kvällen som kändes nyttig.

Fick idag ihop 15291 steg.

A8FFb41B-3B9ACA00-1-IMG_0123 (kopia)

 

Onsdag

Redigt trött på morgonen så det blev lite sovmorgon då jag satte om klockan på väckning 07.00. Skönt med en lugnare start på en lång dag.

Träffar på lunchen Pernilla och pratar om mina tankar på sötsaker. Får en uppgift att varje dag skriva upp vad som får mig att slappna av. Behöver jag äta något på kvällen vid tv:n för att slappna av? Jag har aldrig kopplat samman detta men det ligger nog något i antagandet. Får fortsätta fundera på det och försöka göra mig medveten om varför jag letat i skåpen efter något gott att äta när resten av familjen har lagt sig.

Idag också dags för första gruppträningpasset efter jobbet med Beda. Kul att träffa dom övriga deltagarna igen. Känns som jag känner dom väl då vi genomgår nyårslöftet tillsammans. Passet är varierat med flera styrke-och pulshöjande övningar. Riktigt kul att träna ihop. Beda tar en bild på oss efter passet. Ett gott gäng!

A8FFb41B-3B9ACA00-2-IMG_0118 (kopia)

Kvällen fortsätter med Motorsågsutbildning hos Vuxenskolan i Skövde. Bra att lära sig att hantera sågen säkert då vi har skog att ta hand om.

Fick idag ihop 9447 steg.

 

Torsdag

Äter havregrynsgröten med apelsin, kanel och kardemumma till frukost. Riktigt gott alternativ till sylt eller annat sötat. ”Inga” direkta minnen av vad som händer på jobbet idag

Träffar min far och Håkan från Sydved i skogen för att rådfråga om dikesgrävning, markberedning och stöd plantering. Givande träff.

Fick idag ihop 9622 steg.

 

Fredag

Skövdebostäder firar vinsten av två kundkristaller som vi för andra året i rad vinner vid en gala i Stockholm. Gott betyg från våra hyresgäster. Ger en härlig kick för fortsatt engagemang på jobbet och nyårslöftet. Låter bli tårtan utan att känna sug. Bra känsla.

Lunchpass med hög puls och varierade kroppsövningar. Var riktigt jobbigt. Koncentrerad på rörelserna så att jag glömde att andas. Ingen bra kombination. Måste prova flera gånger

Träffade Beda och vägde mig igen. Fantastiskt resultat, gått ner c.a 3 kg på nio dagar. Ännu mer energi för att fortsätta kämpa mot mina mål.

Fick idag ihop 14744 steg

 

Nu bär det av mot Kläppen för en veckas semester. Återkommer med rapporter!

 

/Mattias

Mattias: Taggad till tusen

Nyårslöftet 2017 Mattias Eriksson

 

Dag 1 Onsdag kväll/natt

 

Många nya begrepp så här första dagen som deltagare i Nyårslöftet. Ord som kostråd, proteiner, mentalcoaching, långsamma kolhydrater, TRX rodd, lårcurl och liknande som virvlar runt i skallen. Dessa och många andra ord som behöver sorteras in och katalogiseras i det redan fulla huvudet. För en bonnapöjk från Väring så är inte betydelsen självklar.
Jag känner mig taggad till tusen inför detta och det förstärks av alla positiva påhejningar både på sociala medier och i ”verkligheten”. Tack för det! Alla ni där ute som hejar på oss deltagare i Nyårslöftet vill jag påminna/uppmana om följande: fortsätt med det även om ett par veckor när vi kanske inte har samma energi och beslutsamhet kvar. Jag är övertygad om att vi kommer behöva detta. I varje fall jag.

 

Stor omställning blir det. Träningen är minsta problemet då jag har flera galna arbetskamrater att ta lärdom av och min familj som också sporrar till träning. Alltid är det någon som är träningssugen vilket gör att vi drar med oss varandra. Däremot kosten blir en större utmaning. Jag som oftast äter lunch ute kommer behöva planera varje dag för att äta rätt och tillräckligt ofta. Här har jag mycket att lära.

 

Dricka 2 LITER vatten varje dag är ytterligare en sak som kräver planering och tanke. Jag som i snitt drickit en mugg choklad till frukost, ett eller två glas mjölk till lunch respektive middag och kanske ett glas vatten någon gång under dagen. Framöver blir det tajt om vattenkarafferna på jobbet och nu kommer det springas på dasset ofta skulle jag tro. Chefen! jag lovar att ta igen den tiden på annat sätt.

 

Nu MÅSTE jag sova vilket också är viktigt för att lyckas. Har jag lärt mig under min introduktion med våra kunniga ledare och inspiratörer Beda och Pernilla på STC. Otroligt tacksam för denna chans jag fått. Kram på er!

 

På återbloggande!

 

/Mattias Eriksson

Bloggat på sla.se.
Desktop