Vägen till Paris
Team Rynkeby cyklar till Paris

Därför cyklar jag med Team Rynkeby-God Morgon Skaraborg

Team Rynkeby – God Morgon är ett välgörenhetsprojekt som samlar in pengar till Barncancerfonden genom olika evenemang och genom att cykla till Paris i sommar. Vår lagkapten Björn har redan skrivit om bakgrunden i ett inlägg den 22 januari, och nu har turen kommit till mig att berätta varför jag valt att vara med och vad jag har för förväntningar på projektet.

Jag heter Towe Johansson och jag har cyklat mycket ända sedan jag var liten – till skolan, till kompisar och till bussen som gick in till stan. Det var något självklart i min familj som bestod av en sportig mamma, två skidåkande bröder och en pappa som vunnit OS-guld i landsvägscykling för många år sedan, och som fortfarande var ute och trampade varje dag året runt. Så att få skjuts med bil så länge det var plusgrader och målet låg inom en mils avstånd kunde man bara drömma om.

Men cykling som träningsform testade jag först när jag var 16 år och följde med på en av pappas cykelresor till Riolo Terme i Italien. Innan dess hade jag knappt suttit på en racercykel, men den veckan var jag med ut på långa turer varje dag, och tyckte att det gick så bra att jag mot slutet av resan anmälde mig till den cykeltävling som resten av resenärerna skulle delta i.

Banan var 20 mil lång och gick över nio berg. Redan vid starten tappade jag bort alla jag kände, vid första berget började det regna, halvvägs upp på berg två började det åska och jag började tappa sugen på cykling. Efter berg fyra fanns möjligheten att vika av på den kortare varianten av tävlingen som innebar 13 mil och fyra berg, vilket jag gjorde med glädje. Efter sju timmar på cykeln rullade jag i mål, blöt och trött och ganska sur tror jag, och tänkte att jag aldrig skulle göra något liknande igen.

2014 var första gången jag hörde talas om Team Rynkeby eftersom pappa då cyklade med Helsingborgslaget till Paris. De hade haft det värsta sommarvädret på flera år i Tyskland och Frankrike, han berättade efteråt om hur kallt och blött det varit och jag minns att jag tänkte att det var ren galenskap att ge sig ut och cykla så långt, att det var något bara gamla cykelrävar som min pappa ägnade sig åt.

Under de följande åren började jag trots allt cykla mer och mer, följde med på pappas cykelresor till Italien varje vår och körde till och med Vätternrundan 2017. Just Vätternrundan var en väldigt positiv upplevelse, så soligt och vackert, och jag kände att jag faktiskt började uppskatta racercyklingen. I somras började det återigen pratas om Team Rynkeby hemma hos mina föräldrar, denna gång av mamma som berättade att det skulle startas ett lag i Skaraborg och att hon var sugen på att vara med. Nu tyckte jag att det lät som en intressant utmaning.

Min man Daniel tvekade inte en sekund på att detta vore något för oss, cyklingen hade blivit vår gemensamma hobby och vi såg detta som ett bra sätt att träna mera tillsammans.

Samma kväll som vi satt på informationsmötet på Scandic och fick veta mer om projektet fick Daniel ett sms från sin barndomsvän Emil. Daniel såg bara de första raderna i sms:et och sa till mig att det kändes som att det hänt något allvarligt. Senare på kvällen fick vi veta att Emils treårige son drabbats av leukemi – blodcancer.

Under det halvår som gått sedan dess har vi fått skymta glimtar av det helvete det innebär att leva med cancer genom deras meddelanden. Sedan jag kom med i teamet har jag fått höra många andra berättelser också, vilket har gett mig en betydligt större förståelse än jag hade innan för sjukdomens konsekvenser och hur den drabbar även de anhöriga.

Jag kan ärligt säga att när jag ansökte om att få vara med i Team Rynkeby handlade det om att få en utmaning, upptäcka Europa på ett nytt sätt – från cykeln – och om att bli en del i ett team och lära känna nya människor. Allt det där är fortfarande en del av min motivation men jag känner samtidigt att det vi gör är verkligt betydelsefullt. Barn drabbas av cancer och det borde inte få vara så.

Det som kan stoppa cancern är forskning och det är därför vi samlar in pengar. Nu handlar resan lika mycket om det; att kämpa för barn med cancer genom att samla in så mycket pengar som det bara är möjligt till Barncancerfonden.

Vad det kommer vara för väder när vi i Team Rynkeby – God Morgon Skaraborg cyklar till Paris i sommar kan vi såklart inte veta. Kanske kommer det blåsa storm och hagla på oss men jag vet att även om det blir så kommer det kännas bra eftersom vi drar in stora pengar till något så viktigt. Fastän självklart hoppas jag ju på sol och medvind!